Welke kattenbakvulling voor kat die veel plast???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Welke kattenbakvulling voor kat die veel plast???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 11:17

Hallo allemaal,

Ik heb twee katten waarvan 1 ontzettend veel plast. Hij drinkt ook veel dus het is logisch dat het er ook weer uit moet :Y) Zijn bloed is kortgeleden nog getest en hij heeft geen nierproblemen of andere dingen die het vele drinken en plassen kunnen verklaren.

Waar ik dus tegenaan loop is dat de kattenbakvulling erg snel verzadigd is. Mijn vraag is, wie heeft er ook een kat die veel plast en welke kattenbakvulling bevalt je het best?
Ons huis heeft geen bijkeuken waardoor de kattenbakken in de keuken moeten staan, ik heb er dus belang bij dat ze een beetje fris blijven ruiken :j

Tot nu toe geprobeerd: goedkope niet klontvormende, nadeel: begint al na 3 dagen te ruiken (ik ververs de vulling meestal 1x per week als ik dat red, soms eerder) , biokat klontvormend, vond ik ook stinken. Nu heb ik een fijne korrel, ook klontvormend maar die vallen erg snel uit elkaar en gaan in de hoeken tegen de wand aan plakken, de geurbinding is wel beter. Deze vulling was wel erg duur en er stond op de verpakking dat ie 4x zolang mee zou gaan maar dat gaat ie hier niet redden -O- Ook heb ik al eens silicaat geprobeerd, dit vond ik prima maar de katten helaas niet...

O ja, ik heb 3 kattenbakken staan voor 2 katten.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips!!!

Tilmar

Re: Welke kattenbakvulling voor kat die veel plast???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:29

Ik heb houtkorrels en die bevallen heel goed, je moet het wel wat anders behandelen dan 'gewoon' kattengrid.
Merk overal dat er verder niet veel fans van houtkorrels zijn. Ik snap dat dus niet zo goed, het neemt veel vocht op, is zuinig in gebruik en bijna geen uitloop. Misschien net even iets meer werk, dat wel.
En je katten moeten het accepteren, die van mij hadden het al bij de fokker (dat is de reden dat ik er mee begonnen ben en toen beviel het eigenlijk zo goed dat ik het ben blijven gebruiken).

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:31

Ik zweer bij klontvormende kattenbakvulling, elke dag even scheppen en bijvullen en dan blijft het hartstikke schoon. Helemaal verschonen doe ik dan ook pas na 2 a 3 weken.
Ik gebruik vooral Bianco van de Jumper of ik bestel Extreme Classic bij Zooplus, de extreme classic, klontert wel beter en ruikt iets fijner maar is 4 euro per zak duurder dus ik bestel alleen bij Zooplus als er een aanbieding is.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 11:32

Dank je wel Tilmar, ik bedenk me net dat ik houtkorrel ook al eens heb geprobeerd! Dit was echter erg snel verzadigd en dan vind ik het gauw vies, dan wordt het wat nattig. Ja mijn kat plast echt idioot veel, als hij in een klontvormende bak plast is het groter dan een tennisbal wat je eruit schept :=

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 11:35

@Zonnebloem: ja die classic had ik ook gezien bij zooplus stonden veel goede recenties bij. Ik had daarom iets daarop gelijkends gekocht bij de dierenwinkel maar dus toch niet hetzelfde...
Ik denk dat ik de volgende keer dat we voer bestellen die classic maar eens mee bestel.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:40

Even een andere kant op: wat voor voer krijgt je kat?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:51

Ik zie net op Zooplus dat ze nu ook professional classic hebben met silicaat erin verwerkt, iets goedkoper en volgens de recensies nog iets beter. Ik heb hem al in mijn winkelwagentje gezet om te gaan proberen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:11

peewee. alle pies en vulling komt in de onderste bak. Die onderbak verschoon ik hier eens in de 3 dagen met twee katten die er op gaan. Dat is gewoon naar de kliko, onderbak leegschudden, handje korrels er onderin en klaar.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 17:04

@GDG die kant heb ik ook al op gedacht ;) ze krijgen nu Dental van Hills maar met het voer dat ze daarvoor kregen pieste hij ook veel, het is denk ik gewoon een zeikerd :D

@Zonnebloem, bedankt voor de tip, ik ga even kijken!

@Kiwitje hier ga ik ook even naar kijken, bedankt!

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 17:25

Is er ook op suiker getest??
Gebruik zelf de catsan ultra( roze zak) bevalt prima...ook toen ik nog een diabetes kat hadden met ook het daarbij vele drinken en dus ook plassen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 17:29

Tilmar schreef:
Ik heb houtkorrels en die bevallen heel goed, je moet het wel wat anders behandelen dan 'gewoon' kattengrid.
Merk overal dat er verder niet veel fans van houtkorrels zijn. Ik snap dat dus niet zo goed, het neemt veel vocht op, is zuinig in gebruik en bijna geen uitloop.

Maar meurt ontzettend. Reden voor mij om het niet meer te gebruiken. Jammer want het is een verantwoorde kattenbakvulling.

Tot nu toe ben ik het meest tevreden over Linda bio vulling.

Ik schep dagelijks (2x daags) de klonten plas eruit. En de poep natuurlijk. Daarmee blijft de bak fris en ruik je niks/nauwelijks iets.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 18:22

@nafkedemi ik weet niet of daar op getest is maar hij plast al jaren veel maar het valt nu meer op omdat hij niet meer naar buiten gaat... Hij ziet er heel goed uit, is 14 jaar glimt als een spiegel en héél speels. Ik heb eigenlijk geen reden om aan een ziekte te denken maar ik zou weleens urine kunnen laten testen...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:34

De crushed strokorrel van zeolite is ook goed absorberend en houdt de lucht ook goed ' tegen'

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:36

eeehhh bedoelde trouwens sanicat ultra ....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:53

Klontvormend van de Lidl. Beter dan Biokat en een stuk goedkoper :j

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 19:46

@Kiwitje die vulling voor de peewee moet dat persé van dat merk zijn of kan je daarvoor ook andere gebruiken. En hoelang doe je met zo'n zakje?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:54

Anna79 schreef:
@Kiwitje die vulling voor de peewee moet dat persé van dat merk zijn of kan je daarvoor ook andere gebruiken. En hoelang doe je met zo'n zakje?

Ik gebruik die van de cranenbroek. Die zit toevallig hier in de buurt. Ik heb twee bakken(een kleine voor 1 kat en een grote voor 2 katten) met een zak van 20 liter doe ik echt zeker twee maanden. In die twee bakken.
Het merk is trouwens friendly pet dacht ik.
Peewee zegt dat hun korrels het beste werken. Maar eerlijk, ik vind die va de cranenbroek fijner, stukken goedkoper(max 4 euro voor een zak van 20 liter) en deze ruikt toch anders, fijner persoonlijk.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:11

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:15

Wij hebben peewee bakken. Geweldig! Had ik jaren eerder moeten weten. Misschien goed om je op in te lezen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 22:29

Iedereen bedankt! Ik ga me eens even in de peewee bakken verdiepen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:35

Wij hebben oom peewee inderdaad! Maar onze katten gaan eigenlijk altijd buiten. Is meer voor "nood". Dus weinig ervaring met veel plassende katten op de bak!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:36

Dat zijn ook houtkorrels he?

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:45

1 woord: Peewee ! ! ! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Ik heb nu de grote bak voor drie katten sinds een paar maanden, en ik aanbid die bak gewoon ! Nooit nemen ze mij hem af, eindelijk gedaan met die kattenbakkorrels die stinken, katten die stinken, constant natte bak, enzovoort.
Echt waar, door de peewee ben ik weer plezier in mijn katten beginnen hebben want ik was elke dag gefrustreerd op die bak (en dus onrechtstreeks op de katten ook).

OhJa, ik gebruik de originele peewee korrels trouwens, met andere geen ervaringen . . .

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 00:09

Ik heb ervaring met de orginelen en de namaak, ik vind de namaak die ik bestel bij zooplus prettiger in gebruik.

De orginelen zetten erg uit in volume. De onderbak is daardoor heel snel vol. Ze korrels van zooplus doen het zelfde maar eenmaal uit elkaar geven ze minder volume.

plus t is veel goedkoper.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 09:10

Welke heb jij malih?