Brutale/onzekere hond luistert niet binnenshuis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Brutale/onzekere hond luistert niet binnenshuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 01:09

Sinds eind oktober heb ik een, nu 10 maanden oude, Australian Cattle Dog. Hij komt helaas van een hele slechte plek. Bijna zes maanden lang heeft hij samen met zijn broertjes en zusjes alleen de binnenkant van een paardenstal gezien. Vervolgens is hij samen met zijn broertje verkocht aan een stel en een week later is hij naar mij gegaan.

Omdat hij ontzettend angstig is heb ik begeleiding van een gedragsdeskundige die mij helpt met zijn zelfvertrouwen buitenshuis en leren plezier te hebben.

Buitenshuis luistert hij ontzettend goed naar mij. Binnenshuis kan het hem allemaal niet zo veel schelen. Ik woon in een kamer die uit één ruimte bestaat dus hij kent het concept van verschillende kamers eigenlijk niet. Dit is bij mij thuis geen probleem maar bij anderen thuis lastig.

Als ik bij mijn moeder ben en ik wil met hem van de gang naar de woonkamer kan ik soms roepen, fluiten en blij doen wat ik wil, maar meneer komt gewoon niet. Ik word absoluut nooit boos omdat hij ontzettend onzeker is. Als ik de deur sluit en hem op de gang laat gaat hij janken en aan de deur krabben. Als ik naar hem toe loop om hem op te tillen gaat hij op zijn rug liggen en plast hij uit angst.

Als ik de trap oploop rent hij soms enthousiast mee en soms vertikt hij het te komen. Ook dan kan ik doen wat ik wil, hij komt niet. Zodra ik naar beneden loop om hem te halen laat hij weer alles lopen.

Als meneer op de bank zit (wat hij mag, zonder toestemming alleen op mijn bank, bij anderen thuis doet hij het niet, hij mag niet zonder toestemming tegen mij aan liggen) en ik wil hem eraf hebben lijkt hij ontzettend brutaal te doen. Hij hangt enorm tegen, zet zich schrap en als je hem dan van de bank af hebt zit hij er zo weer op. Als ik eens wat strenger 'nee af!' zeg zakt hij weer door zijn pootjes en plast hij. Als hij eenmaal accepteert dat hij even niet op de bank mag is hij erg onzeker met zijn oortjes naar achteren, piepen, staart tussen zijn benen en steeds op zijn rug liggen bij mij in de buurt.

Het lastige vind ik dus, aan de ene kant lijkt hij ontzettend brutaal en eigenwijs, 'nee nu luister ik lekker niet!' Maar aan de andere kant komt hij ontzettend onzeker over.

Mijn stemmen verheffen of eens iets stengs zeggen kan eigenlijk niet omdat ik hem daar ontzettend onzeker mee lijk te maken. Hij lijkt overigens ook een gevalletje Stockholmsyndroom te hebben soms. Laatst viel ik over hem heen en deed hem daar ontzettend pijn mee, maar meneer is nog nooit zo blij geweest toen ik zijn naam riep. Elke keer als ik hem per ongeluk (!!) pijn doe ben ik opeens de liefste persoon ter wereld voor hem.

Hij heeft nog ontzettend veel meer probleempjes maar hier wordt grotendeels aan gewerkt met de gedragsdeskundige. Zijn probleem van het niet luisteren binnenshuis is lastig aan te pakken door haar omdat hij te angstig is om te kunnen trainen en zijn natuurlijke gedrag te kunnen observeren met een 'vreemde' in huis. Vandaar mijn bericht hier.

Wie heeft een idee wat dit gedrag kan zijn? Is hij brutaal en luistert hij niet of is hij bang voor afwijzing en verstoting? En hoe kan ik dit het beste aanpakken?

dynara

Re: Brutale/onzekere hond luistert niet binnenshuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 01:39

Ik zie in je verhaal al best wat foutjes zitten, als eerste het trappen lopen is voor een hond zeer slecht voor zijn heupen en vooral een jonge hond.

Het oppakken zou ook niet mijn eerste keuze zijn en op de bank liggen ook niet in zo'n situatie waar jij in zit.
Omdat de hond dan als ware op dezelfde hoogte als een mens komt te zitten waardoor ze zich machtiger voelen. Ga maar eens na, een dominante hond wilt altijd boven een andere hond gaan staan voor groter te zijn om te laten zien dat ze de baas zijn.

Ik denk dat je hond jou niet als leider ervaart en zich hierdoor zijn plek in je 'roedel' niet kan vinden, waardoor een dier in dit geval onzeker kan worden.
Daarbij vind ik dat een goede gedragsdeskundige door zo'n dingen heen moet kunnen kijken :j
Overleg met de deskundige naar meerdere opties, langere vakere bezoek uurtjes misschien?

Ik zou gewoon standvastig zijn, erg duidelijk zijn wat je wilt. Zelf een duidelijk visie hebben en veel engelen geduld :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 01:56

Ik weet dat traplopen niet goed is voor jonge honden. Dit doet hij ook niet vaak. Hooguit één dag per week waarop hij een paar keer op een neer gaat. Hij is nogal zwaar om te tillen.

De gedragsdeskundige in huis hebben heeft geen zin. Dan ligt hij of alleen maar in een hoekje of hij loopt als een gek rondjes om haar heen. Hij is bij niemand op zijn gemak behalve bij mijn vriend en moeder. Zijn gedrag is voor vreemden gewoon niet te observeren.

Maar jij ziet in dit geval het gedrag dus wel als dominant? Ik twijfel namelijk erg. Aan de ene kant vind ik hem dominant, aan de andere kant erg onzeker.

Ik ga proberen hem een vaste plek te geven waar hij moet liggen als ik dat zeg (hij heeft een bench waar ik hem soms in leg maar dat gaat vaak gepaard met veel gejank).

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 02:16

Ik zie het niet echt als dominant... hij weet zijn plek in het gezin niet, ik denk ook dat hij erg onzeker is. Hij weet niet als hij de leiding moet nemen of onderdanig moet zijn. (Wat ik denk, uit je verhaal)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 02:24

Oké op die manier. Hij heeft dus meer duidelijkheid nodig? Ik ben me er wel van bewust dat ik hem erg vrij laat en mijn positie als leider niet bewust probeer duidelijk te maken.

Ik ben op aanraden van de gedragsdeskundige ook bezig met hem meer routine en duidelijkheid te geven. Ik merk dat dat hem ook rust geeft en dat gaat tot nu toe erg goed.

Is een hond die dominant is naar andere honden automatisch meer geneigd om dominant te zijn naar mensen? Hij was namelijk ontzettend dominant naar zijn broertje, vandaar dat zij hem weg hebben gedaan.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 02:35

Je moet er wel rekening mee houden dat dit honden ras echte werkers zijn die erg gebaat zijn bij regelmaat en routine. De positie baas en hond moet erg duidelijk zijn van begin af aan in mijn opinie. Dominantie wordt bij mij niet getolereerd, niet naar honden en zeker niet naar mensen. Het is vaak wel dat als niemand die positie opeist dan een hond het dan wel overneemt. Dus dan is die van nature niet dominant maar laat dit wel zien.

Het is ook vreemd dat de gedragsdeskundige hier niet doorheen kan prikken, misschien toch eens opzoek naar een ander.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 02:37

Ik accepteer zijn gedrag ook niet als hij luistert. Maar ik kan dus niet goed inschatten of dit dominantie of onzekerheid is.

Ik heb verstand van het ras en behandel hem ook zeker als werkhond. Ik merk het enorm als hij te weinig uitdaging heeft gehad op een dag en probeer daar meteen op in te spelen door iets met hem te doen.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 02:37

Dat weet ik niet zo zeer als hij net zo dominant is bij de mens als bij een hond.
Vaste routine is (vind ik) bij ieder dier belangrijk.

Daarbij heb je wel echt een werk hond die super slim zijn.
Misschien hem aan het werk zetten? Een cursus? Agility? Zo werk je ook aan jullie band en haald je hond hier misschien zijn voldoening uit.

Dat zijn maar wat gedachtes wat ik heb hoor, probeer mee te denken :=

Aldoende leert men, hoop dat je de juiste oplossing kan vinden :j

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 02:54

Ik doe eens in de zo veel weken een privé les agility met hem (sprongetje van 10 cm en tunnels, geen hoge sprongen en schuttingen en dergelijke). Deze is onder begeleiding van de gedragsdeskundige.

Verder ben ik al tijden bezig hem te leren om te apporteren maar meneer lijkt niet te begrijpen dat terug rennen naar mij toch beter beloont wordt als hij het speeltje ook meeneemt :Y)

Een gehoorzaamheidscursus in een groep staat op de planning als hij meer zelfvertrouwen heeft. Momenteel is buitenhuis vooral een gevalletje zorgen dat hij niet constant probeert te vluchten en alles laat lopen. Een cursus volgen is een doel waar we naar toe werken.

Ik ben me er overigens ook van bewust dat dit ras enorme klittenband honden zijn. Daar probeer ik ook enigszins op in te spelen en dat gaat steeds beter.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 09:01

Citaat:
Het lastige vind ik dus, aan de ene kant lijkt hij ontzettend brutaal en eigenwijs, 'nee nu luister ik lekker niet!' Maar aan de andere kant komt hij ontzettend onzeker over.

Ik vind hem helemaal niet brutaal. Die hond weet gewoon niet wat er van hem verwacht wordt. Daarnaast, als ik ergens lekker lig en jij gaat aan mij zitten sjorren dan ga ik ook tegenhangen.

Dat geëmmer over dominantie en dat hij op de bank machtiger is ben ik het zó niet mee eens, laat dat alsjeblieft links liggen TS.

Je probleem is dat je hem binnenshuis (en dan vooral in huizen die niet zijn eigen zijn) heel moeilijk kunt sturen én dat hij al heel snel veel druk ervaart en daar erg onzeker van wordt. Dat los je op door hem voorlopig gewoon even een lijntje om te doen en hem gewoon mee te nemen: voor hem héél duidelijk en voor jou heel eenvoudig. Als je hem van de bank wil hebben doe je hetzelfde: even een lijntje erom en hem dan van de bank meenemen. Waarom moet hij eigenlijk van de bank af op zo'n moment?

Verder heel rustig gaan trainen, te beginnen in je eigen kamer. Met het lijntje erom hem leren wat 'mee', 'mand', 'kom', 'eraf' en dergelijke is. Alles op een positieve manier aanleren, zorg dat hij er geen druk bij ervaart (dus doe het op zíjn tempo) en veel en heel lekkere beloningen gebruiken.
Laatst bijgewerkt door GDG op 25-02-17 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 09:14

Kaus schreef:
Ik ga proberen hem een vaste plek te geven waar hij moet liggen als ik dat zeg (hij heeft een bench waar ik hem soms in leg maar dat gaat vaak gepaard met veel gejank).

Dan is hij daar simpelweg nog niet klaar voor en ben je dus gewoon nog niet zover in de training dat je hem in de bench kunt doen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar hond in de bench doen en maar laten janken vind ik geen goede. Je kunt ernaast gaan zitten als hij daar steun aan ervaart en dan heel rustig de afstand uitbouwen. Maar je kunt ook eens kijken naar de 'crate games', dat is een heel erg leuke manier om het verblijf in de bench aan te leren zónder druk en gejank. Filmpjes en beschrijving is goed te vinden op internet.

Echt, geef die hond de tijd. Die hond is rete-onzeker en heeft een bizar slechte start gehad in zijn leven, dat heb je niet in een paar maandjes rechtgebreid (als het al recht te breien is).

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 09:17

Mijn hond, een Aussie, lang niet zo onzeker etc als die van jou, maar wel onzeker, vindt het al heel lastig (spannend) om in andermans huis te zijn. Ik kan me dan best voorstellen dat het voor jouw hond al helemaal eng is en dat hij, hoe duidelijk je ook denkt te zijn, niet weet wat er verwacht wordt. Bovendien ervaarr hij dan alles als prikkels en druk, wat het dan helemaal lastig maakt. Ik zie het dus niet als brutaal, maar als ontzettend onzeker.

Al die dominantietheorieen van hier boven zou ik links laten liggen. Dat lijkt me hier totaal niet aan de orde.

Mbt dat Stockholm-syndroom, ook dat herken ik een beetje. Als ik op Wolfs poot sta gaat hij 100x sorry zeggen met kusjes. Volgens mij ook weer super onzeker gedrag. Hij snapt niet goed wat er gebeurde en daarom gaat ie mij maar heel erg pleasen, omdat dat zijn enige zekerheidje is.
Lastig hoor!

En inderdaad, geef het de tijd. Volgens mij ben je al prima op de goede weg met je gt, maar dit gaat wel even duren.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 09:21

Juist wel naar een hondenclub nu. Mijn hond heeft juist van de hondenschool veel zelfvertrouwen gekregen.
Ze is zo blij als ik aan het werk ben.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 09:32

GDG schreef:
Citaat:

Ik vind hem helemaal niet brutaal. Die hond weet gewoon niet wat er van hem verwacht wordt. Daarnaast, als ik ergens lekker lig en jij gaat aan mij zitten sjorren dan ga ik ook tegenhangen.

Dat geëmmer over dominantie en dat hij op de bank machtiger is ben ik het zó niet mee eens, laat dat alsjeblieft links liggen TS.

Je probleem is dat je hem binnenshuis (en dan vooral in huizen die niet zijn eigen zijn) heel moeilijk kunt sturen én dat hij al heel snel veel druk ervaart en daar erg onzeker van wordt. Dat los je op door hem voorlopig gewoon even een lijntje om te doen en hem gewoon mee te nemen: voor hem héél duidelijk en voor jou heel eenvoudig. Als je hem van de bank wil hebben doe je hetzelfde: even een lijntje erom en hem dan van de bank meenemen. Waarom moet hij eigenlijk van de bank af op zo'n moment?

Verder heel rustig gaan trainen, te beginnen in je eigen kamer. Met het lijntje erom hem leren wat 'mee', 'mand', 'kom', 'eraf' en dergelijke is. Alles op een positieve manier aanleren, zorg dat hij er geen druk bij ervaart (dus doe het op zíjn tempo) en veel en heel lekkere beloningen gebruiken.

Op de bank liggen is geen dominatie. Maar een hond die niet van de bank afgaat zodra de baas zegt dat dat moet om wat voor reden dan ook, dat is wel een probleem. De reden dat de hond hier waarschijnlijk niet van de bank af wil heeft denk ik te maken met het feit dat hij stik onzeker is en die plek zijn veilige plek is. Ook het constant tegen je aan willen liggen en heel erg onzeker zijn op het moment dat je hem corrigeert laat zien dat hij het gewoon niet snapt en weet.

TS, wat zegt je gedragsdeskundige hierover? Ik denk dat het tijd word dat je er op uit gaat met hem. Dus wel naar de hondenschool, een vaste routine maken, veel wandelen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 09:33

Ik zou het veel simpeler maken maar wel reteconsequent. Je bank regel, wel bij toestemming anders niet, is moeilijk te begrijpen, maak daar eerst ja of nee van. En als je je weinige (alleen echt de essentials kun je altijd nog uitbreiden immers) en simpele regels bepaald hebt daarin altijd doorpakken. Piesen is geen reden om je regel te veranderen, onderdanig doen ook niet. Dat soort honden zijn zo slim en verlangen zo naar ijzeren duidelijkheid dat daarop je gedrag aanpassen gewoon sneu voor ze is. Raken ze van in de war.

Als het beter gaat kun je meer regels instellen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:03

Wat leuk dat je toch voor een eigen hond kon gaan!
Je hebt er wel een gekozen zeg... een met een rugzakje.
Als ik het zo lees, ga ik met GDG mee: deze hond is enorm onzeker en weet niet wat er van hem verwacht wordt.
Verder is het enige verschil tussen binnen of buiten jouw houding. Waarom zou buiten anders zijn dan binnen? Ook daar ben je nog steeds zijn anker, zijn roedelleider waarop ie kan vertrouwen. Je kunt hem wat meer rust geven door binnenshuis ook aangelijnd te oefenen. Dan kun je je rust namelijk beter op hem overbrengen en hou je een stuk controle. Maar, niets afdwingen, want daar is hij nu nog te onzeker voor.

Hij vertrouwt je (nog) niet, iig onvoldoende.
Dit is een jonge hond die eerst moet leren dat hij je kan vertrouwen en dat doe je met rust, regelmaat en routine. Behandel hem als een pup: voer hem driemaal daags op vaste tijden, laat hem elke drie uur even of wat langer uit en leer hem basiscommando's, en verwacht verder nog niet zoveel van hem. Je verwachtingen zijn nog te hoog, want je bent al op stap zes of zeven terwijl hij nog maar aan het begin zit. Werk aan de basis: vertrouwen en echt basiscommando's, alsof je het hem volledig nog moet aanleren. Het commando "hier" is misschien nog niet eens bevestigd en als hij dan zo onzeker wordt geeft hij al helemaal niet meer thuis en slaat de paniek toe. Het kan dan goed zijn dat hij te ver in zijn schulp zit om nog te kunnen luisteren, zelfs al zou hij willen. Je moet alles helemaal opnieuw bevestigen, zit, af, hier, etc. en dat veel belonen, want daar groeit zijn (zelf)vertrouwen al van.

Voor een bench is hij zo te horen ook nog niet klaar. Je zult bij een hond met een verleden echt vanaf de basis moeten kijken waar hij klaar voor is en wat je nu van hem wilt is hij duidelijk nog niet klaar voor.

Ik zou ook naar een club met hem of in elk geval iets met hem ondernemen wat zijn zelfvertrouwen zal helpen. Met mijn eigen zeer onzekere en bang aangelegde hond (je hebt haar ontmoet, en nee, je zou niet zo gauw zeggen dat zij als pup voor alles bang was) is dat speuren geweest. We zijn echt heel veel naar buiten gegaan en hebben ook binnen gewerkt. Daarvan kun je de basis ook gewoon zelf doen, al heb je voor het verdere werk een helper nodig. Dit type hond wil graag met en voor je werken en daar moet je gebruik van maken. Dat zal zijn zelfvertrouwen helpen, maar ook zijn vertrouwen in jou. Onderneem dus wat met hem.

Binnenshuis, net als buitenshuis, echt bij de basis beginnen en veel belonen. Ik heb het altijd curieus gevonden dat mensen binnen anders behandelen dan buiten en aangelijnd anders dan los. Alsof er dan iets anders van de hond wordt verwacht. Dat is namelijk niet het geval.
Als je dan binnenshuis zover bent met werken aan de basis kun je kijken of puzzels wat zijn. Als je wilt kun je er dan wel 1 of 2 van mij lenen. Stuur me dan maar een PB of een appje. Het zijn intelligente honden die voor je willen werken en samen puzzelen (ik heb er hier ook een liggen die echt voor samen is) helpt met jullie band en onderling (zelf)vertrouwen.

Pas ook op met traplopen. Onderschat dat niet. Het klinkt mij namelijk in de oren dat ie als een wild konijn die trap op raust, zonder tree voor tree te lopen (en dat moet je zelfs niet voor een volwassen hond willen). Dat is erg belastend namelijk.
De bank is verder prima (dat dominantieverhaal is achterhaald), maar daar is hij nu nog niet klaar voor. Dat geeft nog teveel ruis, want het is een "ja, mits" en zo ver is hij nog niet. Hou het nu nog bij ja of nee. Dat betekent dat de bank voorlopig off limits is.
Hij hangt dan duidelijk enorm aan je en daar komt dat verzet vandaan.

Je zult heel consequent moeten zijn. Leer hem wat ja en nee is, op een zachte, rustige manier. Ja is altijd ja en nee is altijd nee, ook als dat betekent dat je weer te laat gaat zijn voor college of werk. Dat is even niet anders. Dat is je investering in jullie toekomst. Je zult hem echt heel veel duidelijkheid moeten geven, met vaste rituelen en verwachtingen waaraan hij zich kan optrekken. Altijd op dezelfde manier de deur uit, bijvoorbeeld. Probeer ook zoveel mogelijk met positieve bekrachtiging want een correctie kan wel eens teveel zijn op dit moment. Is het te moeilijk en dreig je hem kwijt te raken in zijn onzekerheid (je ziet het vaak aan de ogen en andere signalen, ze geven dan niet meer thuis) buig dat om door hem iets te vragen dat hij zeker wel snapt, zoals zit, om weer even die boost te geven dat hij het wel kan. Je ziet dit soort honden dan altijd groeien als ze dan toch iets goed doen. En belonen!

Je geeft heel veel ruis af: hou het nu heel simpel. Ja is ja, nee is nee. Geen misschien, geen ja, mits of nee, maar. Bevestig de basis goed. Oefen met alleen zijn alsof het een jonge pup is. Hij heeft een stuk basis gemist dus daar zul je eerst aan moeten werken.

Als je weer eens in de buurt bent kunnen we misschien eens afspreken en kan ik je wat verdere handvaten geven. Veel succes. Je kunt het!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:07

ik ben het zo eens met GDG :j
Ik denk dat je de hond indien mogelijk eerst gewoon aan je moet laten plakken, dus gewoon lijntje eraan en lekker overal mee naar toe nemen. De hond moet alles nog leren en is niet als een "gewone" gesocialiseerde pup.
Veel taken geven/ comando's leren.
Als het bij je komen een probleem is dan zou ik hem eerst dmv een lijntje bij je houden, ook binnen. En dan later eens los klikken en kijken of hij volgt.
Ik ken geen cattledog maar wel een australian shepard en die volgt altijd, daar hoef je niks (meer)voor te doen, dat is gewoon zijn taak. Net als het liggen bij de bakrand tijdens het paardrijden. Die is ongelukkig als de baas er niet is en wordt ook nooit echt alleen gelaten.
Dit is een hond met een slechte start dus dit kost veel tijd en begrip/niet verwarren met 'zielig' Ik wens je veel geduld rust en wijsheid toe +:)+

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 13:37

Zo dit gaat een lange reactie worden want ik wil graag op iedereen reageren.

GDG, die dominantietheorie geloof ik ook niet zo in. De reden dat hij soms van de bank af moet is omdat meneer dan heel lang dichterbij kruipt als ik eet bijvoorbeeld of als ik mijn bed (bedbank) wil opmaken. Een simpele 'af' werkt soms wel, soms niet. Een lijntje eromheen is slim! Dat had ik nog niet bedacht. Dat doe ik wel met bijvoorbeeld nageltjes veilen of borstelen omdat dat voor hem voorheen ook een reden was om te vluchten en te plassen.

De bench pak ik sinds kort anders aan. Daar zit hij standaard een uur in als ik terug kom van een wandeling. Dat gaat heel goed en dan piept hij ook niet. Maar hij is bijvoorbeeld heel agressief naar de stofzuiger. Als ik hem dan in de bench doe krijg ik een mooi concert. Maar dat heeft natuurlijk ook met de opwinding van de stofzuiger te maken. Alleen laten in de bench voor 1 à 2 uurtjes gaat ook prima.

Kohtje, de hondenschool ga ik met hem naar toe als ie een jaar is. Dan kan hij er ook naast de fiets mee naar toe en ik vermoed dat hij dan ver genoeg is. Ik ga veel naar parkjes hier met andere honden waar hij heel goed mee speelt en ik ben ook zelf aan het oefenen met commando's leren in openbare ruimtes wat hij voorheen heel eng vond.

Amandavd, dat dat zijn veilige plekje is en dat hij daarom niet weg wil had ik nog niet zo gezien. Dat klinkt inderdaad wel logisch. De gedragsdeskundige is het er mee eens dat hij bij afwijzingen heel onzeker is. Ook als ik hem train en ik vraag een pootje en hij blijft maar liggen en ik negeer hem zie ik hem steeds meer onzeker worden. Daar probeer ik ook goed op in te spelen maar dat kan ook zomaar omslaan. Als ik hem dan een aai probeer te geven van 'goed geprobeerd, was niet het juiste, volgende trucje' kan dat zomaar genoeg zijn dat hij weg rent.

Troi, de bank mag wel altijd. Alleen niet bij anderen in huis maar dat probeert hij niet. Hij mag alleen niet op mij liggen zonder toestemming. Dus soms als hij dat komt vragen (langzaam dichterbij kruipen) wijs ik hem af door 'nee' te zeggen en als hij dan niet luistert probeer ik hem af te houden met mijn armen.

JoSav, een enorm rugzakje inderdaad. Wat gek genoeg vrij onverwacht kwam want ik heb hem twee keer bezocht en toen was het een hele vrolijke, lieve, open hond. Maar toen was hij samen met zijn broertje. Zijn broertje is een 'normale' hond geworden qua gedrag.

Op vaste tijden uitlaten en voeren gaat niet helemaal doordat ik zo onregelmatig werk en naar school ga. Maar ik voer hem wel bijvoorbeeld standaard als ik opsta en als ik ga slapen en ik loop standaard als ik opsta, thuis kom, na het eten etc. Dus wel op vaste momenten.

Ik ben van plan agility, frisbee of drijven met hem te gaan doen als hij een jaar is. Hangt er vanaf wat hij het leukst vindt. Voor nu frisbee ik dagelijks eventjes met hem en leer ik hem binnen en buiten veel trucjes.

Die puzzels klinken ontzettend leuk! Ik heb nu een snuffelmat, voerdiscus en Kong voor hem waar hij zijn eten in krijgt. Ook omdat meneer zo erg schrokt dat hij er ziek van wordt.

Hmm, ik denk dat ik hem dan voortaan toch maar de trap op ga tillen. Hij vliegt er inderdaad echt op (af gaat wel goed).

Die manier van trainen pas ik inderdaad toe. De ene keer ligt zijn grens alleen lager dan de andere keer. Maar tot nu toe gaat alles heel positief met binnenshuis trainen. Buitenshuis trucjes doen vindt hij nog erg eng dus dan komen we nog niet verder dan een pootje geven op een open grasveld zonder mensen.

Justkid, het niet komen is ook alleen binnen. Buiten luistert hij perfect (afgezien van de eigenwijze puppymomentjes 'even m'n snuffeltje afmaken, dan kom ik').

Gisterenavond merkte ik een patroon. Ik ging naar de wc in de gang en hij moest in de woonkamer blijven. Vervolgens kwam ik terug en wilde ik de andere hond naar de gang doen. Meneer weigerde toen uit de gang te komen. Ik was eerder naar de gang geweest zonder hem dus dat wilde hij voorkomen.
Ook als ik bij mijn vriend ben en naar de wc ga moet hij in de kamer blijven. De volgende keer dat ik de deur open doe beukt hij zich door het kleinste kiertje om te voorkomen dat ik hem weer in de kamer laat. Ik kan dan roepen wat ik wil maar hij komt dan niet terug. Het zal hem gewoon niet gebeuren dat ik weer zonder hem naar de wc ga.

Ik zie nu al meer in dat zijn niet luisteren echt onzekerheid en angst is dat ik hem afwijst is. En geen brutaliteit.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:27

Dat vind ik eigenlijk niet zo raar dat ie zo anders was met zijn broertje. Denk dat deze hond heel veel baat zou kunnen hebben van een andere hond, zodat hij zich aan hem/haar kan optrekken. Hij klinkt mij als erg onzeker in de oren, vandaar ook dat ik verwacht dat veel met hem werken en samen dingen ondernemen zijn zelfvertrouwen en vertrouwen in jou zal helpen.
Mocht je een puzzel van ons willen lenen, hoor ik het wel. Je kunt evt. ook zelf puzzels maken, daar staat wel eea over op youtube.
Je zult heel veel met hem moeten herhalen, binnen én buiten. Probeer hem zoveel mogelijk vastigheid te geven, uiteraard zover dat mogelijk is met onregelmatige uren. En wees ook eerlijk naar hem en jezelf toe: evalueer jullie vooruitgang, want zoals de situatie nu is kan ie niet blijven. Dat is voor jou en voor hem niet leuk.
Veel succes en plezier met hem, iig!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:03

hoe gaat het nu?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:29

Klinkt misschien heel stom, maar ik denk dat je ook wel baat hebt bij programma's als ceasar millan (als ik het goed schrijf) elke hond is anders natuurlijk. Maar je leert signalen op te pikken die honden geven. Zoek naar een aflevering die je op jouw hond kan reflecteren.

Het is niet heel gek dat als hij onzeker is tijdens een opdracht (zoals je omschrijft met een poot geven), hem vervolgens beloont terwijl hij nog onzeker is. Dan bemoedig je de staat waar hij op dat moment in verkeerd.

Het lijntje is heel goed wat eerder genoemd werd. Houd lichte spanning als je hem bijvoorbeeld uit de gang wilt hebben en laat direct los zodra hij ook maar iets mee geeft.
Ook met de trap oplopen, doe het touwtje weer om en herhaal de oefening dat spanning niet okay is, en zodra hij doet wat je wil meteen los laat.

En op wat voor manier train je hem? Wellicht dat ook jij hem onzeker maakt. Daarom dacht ik aan een klikker. Begin met een klik, snoepje, klik, snoepje en zo verder.
Dan weet hij, klikken is goed. Hij hoort dan niet meer aan jouw stem of je twijfelt onzeker bent of wat dan ook wanneer je hem beloont.

Wij hebben ook een hele onzekere Aussie, onze andere is daarbij de rots in de branding. Het kan echt heel veel verschil maken of er een andere hond bij is.

Ben je inmiddels als opgeschoten?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:26

dynara schreef:
Ik zie in je verhaal al best wat foutjes zitten, als eerste het trappen lopen is voor een hond zeer slecht voor zijn heupen en vooral een jonge hond.

Het oppakken zou ook niet mijn eerste keuze zijn en op de bank liggen ook niet in zo'n situatie waar jij in zit.
Omdat de hond dan als ware op dezelfde hoogte als een mens komt te zitten waardoor ze zich machtiger voelen. Ga maar eens na, een dominante hond wilt altijd boven een andere hond gaan staan voor groter te zijn om te laten zien dat ze de baas zijn.

Ik denk dat je hond jou niet als leider ervaart en zich hierdoor zijn plek in je 'roedel' niet kan vinden, waardoor een dier in dit geval onzeker kan worden.
Daarbij vind ik dat een goede gedragsdeskundige door zo'n dingen heen moet kunnen kijken :j
Overleg met de deskundige naar meerdere opties, langere vakere bezoek uurtjes misschien?

Ik zou gewoon standvastig zijn, erg duidelijk zijn wat je wilt. Zelf een duidelijk visie hebben en veel engelen geduld :)

aaah nee, de dominantietheorie is al lang achterhaald.

De positie van de hond heeft niks te maken met zijn rangorde. Als een ranghogere altijd fysiek in een hogere positie moet zijn dan zijn roedelgenoten, dan kan die nooit gaan neerliggen om te slapen, moet hij altijd op de hoger gelegen stukken gaan lopen en moet hij constant alle andere honden die perongeluk op een hoger stukje land dan hem staan gaan corrigeren?
onzin ...

de fysieke positie hééft niks te maken met dominantie. Hier ligt mijn (pittige) hond vaak hoger dan ikzelf, dan lig ik weer eens op de grond, ligt zij de sofa, op tafel, op een pallet gestapeld met pellets terwijl ik ernaast op een stoel zit, ze slaapt bij ons op bed etc.
Het enige wat van mij een eis is, is als ik vraag om eraf te gaan dat ze dat ook doet.

Ts: het uit de sofa sturen is kwestie van er een commando aan te koppelen. Honden gaan automatisch tegen druk in, dus ze eruit duwen of trekken zullen ze gaan blokkeren en gaan tegenduwen. In het begin om eruit te gaan sta ik dan zelf recht, roep ze naar mij toe (lok ze eruit met een snoepje desnoods) en moment dat ze eruit springen koppel ik dat commando erbij en beloon ze. Eenmaal ze het commando kennen kun je de afstand dat je zelf opstaat gaan afbouwen, tot je ze eruit kan sturen als je zelf gewoon blijft zitten.
Voor dergelijke dingen leer ik graag de clicker aan, omdat je dan kan klikken op het moment ze al de intentie hebben om eruit te springen en het is altijd hetzelfde geluidje die niet beinvloed wordt door je humeur, stem, etc.

De kwestie van het huis met de meer kamers, zo te horen kan je hond er niet tegen als er druk op gezet wordt. Stoppen dus met optillen, hond geeft aan dat die het even niet aankan en dan banjer je lekker door zijn grenzen heen en tilt hem op. niet meer doen dus.

als het een veilige situatie is, zou ik het hem zelf laten uitzoeken. dus, wil die niet mee uit de gang? prima, laat de deur openstaan en ga verder gewoon lekker door, in de keuken gaan zitten of je ding doen. Nu en dan eens zijn naam roepen, en laat het hem maar even uitzoeken. Op het moment dat hij komt beloon je (uitbundig of minder uitbundig, afhankelijk hoe gevoelig hij is) en geef je iets lekkers als hij dat aanneemt. Clue is dat hij leert om te luisteren naar je KOM commando en er daar iets lekkers of leuks aan verbonden is.
met de trap idem, ofwel laten uitzoeken, ofwel gewoon al optillen voor je er druk op zet, dus niet proberen omhoog te lokken waardoor hij in de stress schiet, maar gewoon richting de trap wandelen, bukken, hond optillen, meenemen naar boven en daar neerzetten en belonen.
Maar als je de mogelijkheid hebt om het hem te laten uitzoeken, gewoon laten doen.

Een hond die angstig is duurt lang om eruit te krijgen, sommige blokkeren, andere, zoals de mijne, proberen weg te raken. Ik zorg dat ze een aantal commando's erg goed kent (bv aan de voet) en in zon situaties probeer ik zelf rustig te blijven en herhaal gewoon mijn commando. Het commando aan de voet zit er zo ingedrild dat het een soort reflex wordt als ze het hoort. moment dat ze stresst zet ik ze aan de voet, doet ze direct maar een seconde later is ze weer recht, gewoon commando herhalen tot ze begint te kalmeren. Tonen dat jij wel de leiding kan nemen en dat het veilig is. (vaak is gaan liggen voor de hond effectiever, een liggende positie is een rustige positie voor de hersenen.)

Maar geloof me, het duurt lange tijd, als de mijne het zo in haar koppie heeft duurt het gerust 2-3 uur voor ze kalmeert, belangrijk is dan om dat wachten tot ze kalm is.

hoe reageert die op voedsel / balletjes / speelgoed?

Edit: het lijntje KAN goed zijn, maar kan ook zorgen dat ze meer blokkeren.
Bij de berner van mijn moeder zet ik geen druk op de lijn tijdens bv het gewoon wandelen, dan blokkeert ze en gaat ze gewoon gaan liggen. De enige keer dat ik dat wél doe, is als ze bv in mijn auto zit en ze eruit moet komen. Zij is zo onzeker om eruit te springen (50 cm :+ ) dat ze gewoon een dag in de auto zou blijven zitten, ondanks deuren open en in een wandelgebied vol geurtjes. Eenmaal eruit is ze de vrolijkheid zelf, maar daar heeft ze een fysiek hulpje in nodig. Belangrijk is wel dat zodra ze volgen je de druk loslaat, en je er verder geen heisa van maakt. Ze moet eruit, ze springt eruit, FLINKE MEID! (de anderen krijgen ook die stembeloning bij het in en uitspringen van de auto) en gedaan, we gaan verder met ons ding.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 21:26

Bedankt voor jullie reacties!

Het lastige van hem uit de gang halen met een riem om, is dat dat dan weer helemaal prima gaat. Op zich is een Cattle Dog natuurlijk wel een ras dat zoiets heeft van 'nah hier zie ik het nut niet zo van in. Bekijk het maar.'

Soms moet meneer namelijk 's nachts nog eens plassen (wordt wel minder), dus doe ik de deur open. En vervolgens roep ik hem en komt hij niet meer binnen. Ik heb geen zin om om 4 uur 's nachts in mijn sokken en pyjama naar buiten te gaan door een natte drassige tuin in de regen, dus doe ik de deur weer dicht en bekijkt hij het maar. En vervolgens staat meneer 5 minuten later tegen de deur aan te krabben dat hij naar binnen wil. Ook daar ben ik dus mee aan het trainen wat dat vind ik gewoon echt irritant. Alleen 's nachts is niet het moment om daar mee bezig te zijn. Overdag doet hij dat 'gelukkig' ook dus kan ik er dan mee trainen.

KellyR, ik heb inderdaad veel afleveringen gekeken (ook van andere hondentrainers, ben geen groot fan van Caesar) van angstige honden. Daarin komt voornamelijk het desensibiliseren en rustig belonen naar voren. Dat doe ik ook. Tijdens het trainen blijf ik ook altijd heel rustig en ga ik niet dol enthousiast belonen. Dan wordt hij namelijk overenthousiast waardoor hij fouten maakt die ik dan weer moet corrigeren zoals trekken of tegen mij op springen.

Zodra ik dus een lijntje om doe om hem uit de gang te halen of de trap mee op te nemen loopt hij enthousiast mee. In dat opzichte heb ik dus soms wel het idee dat hij maar gewoon een loopje met me neemt. Soms vliegt hij enthousiast de trap op (wat ik wel probeer te beperken, maar hij is klein en snel) en soms weigert hij.

Ik gebruik een klikker om te trainen. :j

Duhelo, ik ben nu bezig met een commando leren voor het van de bank af gaan. Hij heeft alleen nog moeite met het luisteren naar commando's op momenten dat we niet in een trainigssessie zitten. Zo kan hij perfect een pootje geven of omrollen. Maar als ik dat eens op een willekeurig moment vraag dan snapt hij het niet. Dus nog even een kwestie van goed door trainen zodat hij ook commando's leert herkennen op momenten dat ik niet train.

Het optillen probeer ik ook zo veel mogelijk te vermijden maar soms kan het niet anders. Hij loopt namelijk zelf erg lomp en luidruchtig de trap op, als hij dus 's nachts moet plassen kan ik hem niet midden in de nacht iedereen wakker laten maken doordat hij de trap op banjert. Alleen in dat soort situaties til ik hem op. Als we dan boven zijn is hij ook altijd ontzettend blij. In andere situaties neem ik altijd de tijd om hem zelf te laten lopen.

Ik ben ook bezig met het commando 'kijken'. Ik verwacht dat als dat er goed in zit ik makkelijker contact met hem kan krijgen in angstige situaties en hij minder let op zijn omgeving. Alleen dat commando ga ik nog flink doorstampen voordat ik dat in het openbaar durf te gebruiken omdat ik niet wil dat hij daar mee faalt en dus een negatieve ervaring heeft.

Hoe bedoel je hoe reageert hij op voedsel en speelgoed? Hij pakt voedsel in stressmomenten nog steeds aan (afleiden met een snoepje voor zijn neus als we ergens langs lopen en dan geven als we er langs zijn en hij er niet meer naar kijkt), maar meer uit reflex dan omdat hij het echt wil. Daar ben ik dus ook grotendeels mee gestopt. Speeltjes, en dan vooral piepspeeltjes zijn favoriet, maar ook in stresssituaties doet dat hem niks meer.

Ik beloon hem nooit uitbundig, altijd heel kalm. Anders raakt hij of in de stress of hij wordt overenthousiast. Alleen op momenten dat hij vrolijk en ontspannen is beloon ik hem vrolijk. Als hij bijvoorbeeld terug komt nadat hij naar een hond toe wil rennen (om te drijven) maar toch besluit terug te komen als ik fluit. Dan doen we even samen een dansje en hoop ik dat hij volgende keer ook weer voor mij kiest. :Y)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:40

volgens mij pak je het wel goed aan hoor.
het niet naar binnen willen en 5 minuten later aan de deur staan herken ik bij ons wolfje, het zijn van die typische rassen die gewoon hun eigen willetje willen doen.
Vaak helpt een keer goed doorzetten wel, of anders gewoon negeren / trucjes gebruiken.
voor het naar buiten gaan zou ik bij jouw hond snachts gewoon zon goedkoop touw halen naar de action, kost 1 euro voor 10 m ofzo. je legt aan de deur een simpel sliphalsbandje of halfcheckje klaar, die wip je zo over zijn koppie, en laat hem maar buiten gaan, het uiteinde van het tien meter touwtje hou je vast (of je maakt er een 20 m touw van, zoals je wil).
Plasje gedaan? belonen en binnenroepen, wil die niet, hengel je hem binnen aan het touwtje, eenmaal binnen belonen, bandje af, en terug bed in duiken :D

eventueel dan ook aangelijnd de trap op gaan, dan kun je wat meer controleren hoe die erop gaat en het stiller laten verlopen.

kwa uit de gang gaan, als die het aan het touwtje wel vrolijk doet, zou ik het gewoon eens laten uitzoeken, laat die deur lekker openstaan en besteed geen aandacht aan het feit dat hij in de gang wil zijn.

Deze zomer hebben we de onze voor het eerst laten uit de bench slapen, het was erg warm en we probeerden het eens hoe het ging met de katten. Mevrouw had natuurlijk al snel ons bed uitgezocht, en hoe meer we nadruk legden dat ze niet in bed mocht slapen, hoe meer ze het een uitdaging vond. Na een tijd zijn we haar er bewust gaan inroepen (met het idee van, ze is fysiek sterker dan ikzelf, haar eruit houden kan ik niet als ik slaap, laat ik er dan maar MIJN idee van maken.). Ze heeft het drie maand volgehouden om stug bij ons te slapen, tot haar euro viel dat ze regelmatig wel eens een duw of een schop kreeg (ik slaap onrustig :D).
Op dat moment heb ik een dik deken en een dik dekbed erg comfi voor haar op de grond gelegd, et voila, ze komt savonds achter haar snoepje en slaapt de rest van de nacht op haar deken (en soms eens in de logeerkamer op bed :P )

Als negeren ook niet helpt, prima, laten we dan eens een blijfoefening in de gang doen, na een aantal keer is die dat vast zo zat dat hij wel zorgt dat hij mee in huis is voor je die blijfoefening kan vragen :P.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:36

De hond piest van zich af als de TS over hem heen buigt om hem op te tillen en dan lees ik in reacties hij weet zijn plek niet. Mag niet boven jou komen te staan.

TS, ontzettend intelligent ras, geen goede start gehad, ga lekker naar een goede hondenschool met hem. Bouw het rustig op, kleine stapjes.

Eens met GDG

Citaat:
Ik ben van plan agility, frisbee of drijven met hem te gaan doen als hij een jaar is. Hangt er vanaf wat hij het leukst vindt. Voor nu frisbee ik dagelijks eventjes met hem en leer ik hem binnen en buiten veel trucjes.

Wat leuk, daar wordt zo'n werker blij van. :)