Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Het lastige vind ik dus, aan de ene kant lijkt hij ontzettend brutaal en eigenwijs, 'nee nu luister ik lekker niet!' Maar aan de andere kant komt hij ontzettend onzeker over.
Kaus schreef:Ik ga proberen hem een vaste plek te geven waar hij moet liggen als ik dat zeg (hij heeft een bench waar ik hem soms in leg maar dat gaat vaak gepaard met veel gejank).
GDG schreef:Citaat:Het lastige vind ik dus, aan de ene kant lijkt hij ontzettend brutaal en eigenwijs, 'nee nu luister ik lekker niet!' Maar aan de andere kant komt hij ontzettend onzeker over.
Ik vind hem helemaal niet brutaal. Die hond weet gewoon niet wat er van hem verwacht wordt. Daarnaast, als ik ergens lekker lig en jij gaat aan mij zitten sjorren dan ga ik ook tegenhangen.
Dat geëmmer over dominantie en dat hij op de bank machtiger is ben ik het zó niet mee eens, laat dat alsjeblieft links liggen TS.
Je probleem is dat je hem binnenshuis (en dan vooral in huizen die niet zijn eigen zijn) heel moeilijk kunt sturen én dat hij al heel snel veel druk ervaart en daar erg onzeker van wordt. Dat los je op door hem voorlopig gewoon even een lijntje om te doen en hem gewoon mee te nemen: voor hem héél duidelijk en voor jou heel eenvoudig. Als je hem van de bank wil hebben doe je hetzelfde: even een lijntje erom en hem dan van de bank meenemen. Waarom moet hij eigenlijk van de bank af op zo'n moment?
Verder heel rustig gaan trainen, te beginnen in je eigen kamer. Met het lijntje erom hem leren wat 'mee', 'mand', 'kom', 'eraf' en dergelijke is. Alles op een positieve manier aanleren, zorg dat hij er geen druk bij ervaart (dus doe het op zíjn tempo) en veel en heel lekkere beloningen gebruiken.
dynara schreef:Ik zie in je verhaal al best wat foutjes zitten, als eerste het trappen lopen is voor een hond zeer slecht voor zijn heupen en vooral een jonge hond.
Het oppakken zou ook niet mijn eerste keuze zijn en op de bank liggen ook niet in zo'n situatie waar jij in zit.
Omdat de hond dan als ware op dezelfde hoogte als een mens komt te zitten waardoor ze zich machtiger voelen. Ga maar eens na, een dominante hond wilt altijd boven een andere hond gaan staan voor groter te zijn om te laten zien dat ze de baas zijn.
Ik denk dat je hond jou niet als leider ervaart en zich hierdoor zijn plek in je 'roedel' niet kan vinden, waardoor een dier in dit geval onzeker kan worden.
Daarbij vind ik dat een goede gedragsdeskundige door zo'n dingen heen moet kunnen kijken
Overleg met de deskundige naar meerdere opties, langere vakere bezoek uurtjes misschien?
Ik zou gewoon standvastig zijn, erg duidelijk zijn wat je wilt. Zelf een duidelijk visie hebben en veel engelen geduld
Citaat:Ik ben van plan agility, frisbee of drijven met hem te gaan doen als hij een jaar is. Hangt er vanaf wat hij het leukst vindt. Voor nu frisbee ik dagelijks eventjes met hem en leer ik hem binnen en buiten veel trucjes.