Kat hoge koorts en eet niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

femkepien

Kat hoge koorts en eet niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 19:05

Hoi allemaal,
Wij hebben een hele lieve kater met de naam Teddy van bijna 6 jaar oud ( Ragdol x noorse boskat) die sinds woensdag doodziek is..
Woensdag:
Hij wou niet meer opstaan, eten of drinken. Wij hebben de dierenarts gebeld en zijn s'avonds naar naar het spreekuur geweest. Hier kwamen we er achter dat hij 40.5 koorts had. Teddy reageerde iets gevoelig op de maag toen ze daar drukte. Hij heeft een koortsremmer gekregen ( die 24 uur moet werken) en iets tegen de misselijkheid waardoor hij zou moeten gaan eten. We moesten de donderdag terug komen. Die avond heeft hij verder alleen maar op bed gelegen en niet gegeten of gedronken.

Donderdag:
Om 2 uur hadden we de afspraak bij de dierenarts en iets daarvoor had hij een beetje zelfstandig gedronken. Bij de dierenarts had hij weer 40.7 koorts, door de koortsremmer heen. Deze keer had hij geen last van zijn maag. Hij heeft een onderhuids infuus gekregen met vocht, een spuit met koortsremmers, antibiotica en weer de misselijkheidremmer. De dierenarts wist niet wat het kon zijn, en als het een virus is zou de antibiotica niet helpen ( volgens mij zei ze dat). Die avond heeft hij weer niet gegeten.

Vrijdag:
Zijn we weer terug gegaan en de dierenarts wist het echt niet meer. Hij had weer koorts. Doordat hij al een aantal dagen niet had gegeten kreeg hij leververvetting... hij is de dag daar moeten blijven waar hij dwang gevoerd werd. Ook heeft hij weer een infuus gehad die middag, en pijnstilling. Ze hebben een bloedonderzoek gedaan waar eigenlijk niks uitkwam behalve dat hij te weinig witte bloedcellen had. De dierenarts zei dat dit betekende dat hij een langdurige ontsteking had ergens, maar waar is de vraag. Hij heeft een koortsremmer gekregen die langer werkte dan 24 uur omdat we nu tegen het weekend aan zaten. We zijn naar huis gegaan met Teddy, antibiotica, iets om de eetlust op te wekken en dwangvoeding.

Zaterdag:
En dan vandaag, we hebben nu een aantal keer met de spuit eten gegeven en hij lijkt er niet veel beter op te worden. Hij gaat wel nu op de kattenbak waar hij diarree heeft. Hij is slap en ligt alleen maar te slapen, als je al naar hem kijkt piept hij al terwijl hij normaal nooit mauwt of iets dergelijks. Het is duidelijk dat hij zich niet lekker voelt.. de dierenarts zei dat als hij dit weekend niet zelf zou gaan eten dat we maandag terug moeten komen en dan krijgt hij sonde voeding.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn of waar me aan kunnen denken?
Hier een foto van onze kleine vriend

Afbeelding

stoer

Re: Kat hoge koorts en eet niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:20

Jeetje, helaas geen advies
Heel veel sterkte met het diertje

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:20

Django had ongeveer hetzelfde verloop, die bleek een alvleesklierontsteking te hebben. Schijnt buiten ontstekingswaarden verder moeilijk te diagnosticeren. Met een kuur was hij er binnen no-time weer bovenop. Beterschap, mooi beestje.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:26

Fip? Zeker gezien de hoge koorts wat niet onder controle te krijgen is.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:38

Ga mee met zonnebloem 18.

Een alvleesklier ontsteking laat veel van soortgelijke klachten zien, maar wij zijn natuurlijk geen dierenarts.
Gelukkig zit je er bovenop.
Als je het niet vertrouwd niet aarzelen en de kat laten opnemen voor observatie.
Als ze zo ziek zijn géén risico's nemen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:08

Herkenbaar verhaal. Mijn kat had een paar jaar terug soortgelijk ziektebeeld.
Wacht aub niet tot na het weekend met voeding/sondevoeding. De leververvetting en alle ellende daaromheen is niet te overzien als je langer wacht. Vandaag weer niet gegeten, dan vanavond nog laten opnemen en een sonde laten plaatsen.

Edit: ik had toen ook een topic geopend. Als je zoekt op 'kat eet niet. Tips?' Van mij dan vind je hem meteen.
Laatst bijgewerkt door Goof op 18-02-17 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:10

Is hij ontwormd?

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 20:28

zonnebloem18 schreef:
Django had ongeveer hetzelfde verloop, die bleek een alvleesklierontsteking te hebben. Schijnt buiten ontstekingswaarden verder moeilijk te diagnosticeren. Met een kuur was hij er binnen no-time weer bovenop. Beterschap, mooi beestje.

Dankjewel voor je reactie!
Hier lijkt het inderdaad op, dit gaan we maandag meteen bespreken met de dierenarts.
Kuurtje antibiotica of iets anders?

WillemYntJee schreef:
Fip? Zeker gezien de hoge koorts wat niet onder controle te krijgen is.

Ik heb even gegoogled maar het lijkt er niet echt op, we zullen het maandag natuurlijk wel vragen aan de dierenarts!

Goof schreef:
Herkenbaar verhaal. Mijn kat had een paar jaar terug soortgelijk ziektebeeld.
Wacht aub niet tot na het weekend met voeding/sondevoeding. De leververvetting en alle ellende daaromheen is niet te overzien als je langer wacht. Vandaag weer niet gegeten, dan vanavond nog laten opnemen en een sonde laten plaatsen.

Edit: ik had toen ook een topic geopend. Als je zoekt op 'kat eet niet. Tips?' Van mij dan vind je hem meteen.

Wij geven hem nu 5x per dag voeding via een spuitje, met de medicijnen erin dus tot maandag moet het goed komen! Mocht het morgen mis zijn gaan we naar de weekend arts die op de hoogte is van alles!

Babootje schreef:
Is hij ontwormd?

Hij is nog niet lang geleden ontwormd met tabletjes!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:32

Geven jullie nu a/D ? Zo niet, doen! Astronautenvoer voor als katten achteruit gaan. Goed te geven met een spuit... heel veel succes!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:33

femkepien schreef:
zonnebloem18 schreef:

Hier lijkt het inderdaad op, dit gaan we maandag meteen bespreken met de dierenarts.

Antibiotica inderdaad in combinatie met een pijnstiller/ontstekingsremmer.
Hier lees je meer over alvleesklierontsteking: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... titis.html

Als hij vandaag niets wil eten wel echt gaan bellen, want leververvetting maakt het herstel alleen maar moeilijker.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:35

Alvleesklierontsteking krijg je inderdaad natuurlijk antibiotica voor, maar dat is wel een langdurige kuur. Soms ook extra corticosteroïden.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:40

Vorig jaar heb ik het zelfde met mijn kat gehad. Bleek toen geelzucht. Hij heeft toen medicatie voor de alvleesklier gehad,antibiotica en iets om de eetlust op te wekken. Hij moest elke dag aan het infuus en kreeg daar een halve liter vocht binnen. Ook moesten wij hem een week lang dwangvoeren om de twee uur doormidd van astronautenvoer in een spuitje. Was slopend en erg spannend maar hij is er gelukkig boven op gekomen. Maar ik zou nu ook gaan dwang voeren.

Heel veel succes! Ik voel met je mee

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 20:40

lifaya schreef:
Geven jullie nu a/D ? Zo niet, doen! Astronautenvoer voor als katten achteruit gaan. Goed te geven met een spuit... heel veel succes!

We geven nu intensive support, all ages, f/c-in-w van specific. Dit doen we vloeibaar maken met water.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 20:42

zonnebloem18 schreef:
femkepien schreef:

Antibiotica inderdaad in combinatie met een pijnstiller/ontstekingsremmer.
Hier lees je meer over alvleesklierontsteking: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... titis.html

Als hij vandaag niets wil eten wel echt gaan bellen, want leververvetting maakt het herstel alleen maar moeilijker.

Dankjewel! Hij eet nu het vloeibare voedsel en als hij niet zelfstandig eet bij maandag dan gaan we natuurlijk terug.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 20:44

floorsil schreef:
Vorig jaar heb ik het zelfde met mijn kat gehad. Bleek toen geelzucht. Hij heeft toen medicatie voor de alvleesklier gehad,antibiotica en iets om de eetlust op te wekken. Hij moest elke dag aan het infuus en kreeg daar een halve liter vocht binnen. Ook moesten wij hem een week lang dwangvoeren om de twee uur doormidd van astronautenvoer in een spuitje. Was slopend en erg spannend maar hij is er gelukkig boven op gekomen. Maar ik zou nu ook gaan dwang voeren.

Heel veel succes! Ik voel met je mee

We doen inderdaad nu dwang voeren.
Vocht heeft hij inderdaad ook al 2x gehad bij de dierenarts. Denk dat we maandag terug moeten voor antibiotica voor de alvleeskleer dan, met overleg uiteraard. We hebben nu Synolux antibiotica.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:46

Stap over op hills a/D. Lijkt mij het beste voor nu? Anders even overleggen net dierenarts, kan je bij dierenarts of ranzijn halen (miss ook ergens anders?) en geef dit elke 2 uur. Ik heb dit laatst ook bij een kitten van 9 weken moeten doen omdat hij ziek was geworden van zijn enting en afviel en niet at en helemaal niks deed en trilde en mank liep. Gelukkig na veel voeren en tijd en liefde is die er na een week goed bovenop gekomen. Dat voer is heilig!! :)

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 20:47

lifaya schreef:
Stap over op hills a/D. Lijkt mij het beste voor nu? Anders even overleggen net dierenarts, kan je bij dierenarts of ranzijn halen (miss ook ergens anders?) en geef dit elke 2 uur. Ik heb dit laatst ook bij een kitten van 9 weken moeten doen omdat hij ziek was geworden van zijn enting en afviel en niet at en helemaal niks deed en trilde en mank liep. Gelukkig na veel voeren en tijd en liefde is die er na een week goed bovenop gekomen. Dat voer is heilig!! :)

Ik zal eens kijken als we dat maandag kunnen krijgen bij de dierenarts. We hebben dit gekregen van de dierenartsen ze zei dat dit geschikt was, maar ik zal het navragen! :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:56

Dat wat je nu geeft is hetzelfde als a/d, ook hoogcalorisch astronautenvoer.

Waren de nierwaarden gewoon goed?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:05

Ik ken dat spul niet wat TS geeft maar dat is dus hetzelfde? Ga het eff opzoeken

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 21:11

Catnip schreef:
Dat wat je nu geeft is hetzelfde als a/d, ook hoogcalorisch astronautenvoer.

Waren de nierwaarden gewoon goed?

Ja alle waardes waren goed alleen de witte bloedcellen waren verlaagd.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:19

Staat de kat alleen op ab? Of heb je ook prednison erbij gekregen?

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 21:21

Wildgirl schreef:
Staat de kat alleen op ab? Of heb je ook prednison erbij gekregen?

We hebben antibiotica en iets tegen misselijkheid en die de eetlust moet opwekken. Hij heeft een injectie gekregen met koortsremmer die bijna het hele weekend zou moeten werken. Verder geen prednison ofzo.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:23

Oke, dat zou mijn eerste gedachte zijn maar...ik ben geen da. Wel jarenlang kattenbezitter met vergelijkbare problematieken. Laat hij zich dwangvoederen? Of is het een heel gevecht, heeft hij nu nog steeds koorts?

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 21:26

Wildgirl schreef:
Oke, dat zou mijn eerste gedachte zijn maar...ik ben geen da. Wel jarenlang kattenbezitter met vergelijkbare problematieken. Laat hij zich dwangvoederen? Of is het een heel gevecht, heeft hij nu nog steeds koorts?

Hij laat zich redelijk goed voeren, hij gromt maar dat is het ook, het gaat niet van harte. Hij voelt warm aan dus hij zal wel nog koorts hebben, we hebben geen thermometer om het zelf te meten.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:31

Leverwaardes waren goed? Ik zou toch, als je het niet vertrouwd opnieuw aan de bel trekken en niet wachten tot maandag.
Alvleesklier, galweg of leverproblemen kunnen bij onvoldoende behandeling ook snel dodelijk zijn. Helemaal gezien de koorts, na dagen op ab, blijft aanhouden...sterkte