Ervaringen twee katten bij elkaar plaatsen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sourire

Ervaringen twee katten bij elkaar plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 13:17

Hallo! :D

Ik ben al een tijdje op zoek naar twee Ragdoll herplaatsers. Helaas lijkt dat bijna een onmogelijke zoektocht en kom ik slechts zo nu en dan een stel tegen wat vaak al voor mijn neus is weggekaapt. Ik zocht bewust naar twee katten. Simpelweg omdat ik dan vrij zeker weet dat zij met elkaar door een deur kunnen. Toch begin ik steeds meer te overwegen om dat los te laten en gewoon op zoek te gaan naar twee "losse" herplaatsers dan wel één herplaatser en één kitten. Wat zijn jullie ervaringen met het bij elkaar plaatsen van twee katten die elkaar nog niet kennen?

Het lijkt mij vreselijk om alsnog afstand van een van beide te moeten doen omdat zij niet samen kunnen. Ze hebben niet de mogelijkheid om bij mij naar buiten te gaan (behalve een afgesloten balkon).

Kan iemand mij hier iets over vertellen? :)

dromertje2

Re: Ervaringen twee katten bij elkaar plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 13:21

Ik heb een bijna 12 jarige kater en sinds januari een kitten erbij. Buiten de eerste 2 dagen wat geblaas, ging het heel goed. Ook direct bij elkaar gezet. Normaal zou een volwassen kat niets naar een kitten mogen doen, toch niets agressief.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 13:31

2 onbekende volwassen dieren bij elkaar zetten vind ik wel een risico, nou zijn ragdolls vrij gemoedelijk, maar ik zou er niet aan beginnen.

Moeten het persé ragdolls zijn? Ik heb nog iemand die 2 Maine Coons wil herplaatsen.

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 13:34

Wij hebben sinds mei 2 katers bij elkaar geplaatst. Allebei op leeftijd en al die tijd alleen gezeten (huiskatten). Het is nog steeds hommeles. Ze kunnen elkaar niet normaal passeren of er begint er 1 te blazen.
Het is dat we geen andere keus hadden (het was óf bij ons óf naar het asiel en dat wilde ik een 14 jarige kat niet aandoen) maar ik zou het niet weer doen. Af en toe worden we er 's nachts wakker van als ze elkaar weer eens in de haren vliegen.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 13:38

zonnebloem18 schreef:
2 onbekende volwassen dieren bij elkaar zetten vind ik wel een risico, nou zijn ragdolls vrij gemoedelijk, maar ik zou er niet aan beginnen.

Moeten het persé ragdolls zijn? Ik heb nog iemand die 2 Maine Coons wil herplaatsen.

Ik vind Maine Coons ook prachtig! Maar het karakter van de Ragdoll spreekt mij dusdanig aan dat ik daar eigenlijk toch wel mijn zinnen op heb gezet.. Maar wel heel fijn dat je meedenkt!

Oei, tot dusver niet hele positieve berichten..

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 13:42

Laat je ze samen komen?
Dan zou ik ze allebei in een eigen bench zetten en om de beurt los laten lopen, zodat ze veilig aan hun omgeving kunnen wennen.
Na plm 2-3 dagen, kun je ze loslaten, ze zoeken hun eigen plekjes wel op.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 13:45

A3a1 schreef:
Laat je ze samen komen?
Dan zou ik ze allebei in een eigen bench zetten en om de beurt los laten lopen, zodat ze veilig aan hun omgeving kunnen wennen.

Ik heb nog niets gevonden maar de kans is niet zo groot dat ze samen komen. Er is relatief weinig aanbod en enorm veel vraag lijkt wel.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 13:46

Ik heb 4 katten. 2 broers en 2 broers. Sjors en sjim waren 3 toen rakker en felix erbij kwamen. Die waren toen 1. Het zijn niet elkaars beste vrienden maar het kan allemaal in 1 ruimte.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 13:46

Is tot nu toe altijd prima gegaan.

Onze eerste kater was tien jaar alleenheerser. Toen is er een kitten bijgekomen, een kattin. Ging meteen prima samen :) Helaas is hij na enkele jaren overleden door ouderdom en hebben we er een nieuwe kat bijgenomen, opnieuw kitten, maar kater. Onze kattin is een beetje een lastig dametje, dus dat was veel geblaas en geklauw in het begin, maar nu zijn we alweer zeven jaar later en ze gaan prima met elkaar.

Enkele jaren geleden gaan samenwonen met mijn vriend, dus samen een kat uit het asiel gehaald, een kater (volwassen). Door omstandigheden is daar een kattin van zes jaar oud bijgekomen. Ook dat gaat prima. Tuurlijk wat geblaas en gedoe in het begin, maar nu liggen ze naast elkaar op schoot of op bed. En dat voor twee volwassen dieren die elkaar niet kenden en allebei een asiel-achtergrond.

Afbeelding

Sinds enkele weken hebben we er nog een kattin bij, de kat van mijn zus die hier logeert, zij is op vakantie. Opnieuw de eerste dagen blazen en moeilijk gedoe, en nu liggen ze met drie op een rij op de zetel ;)

Hier dus goeie ervaringen, wat in mijn ogen het meeste kans op succes heeft: kater-kattin (beiden gecastreerd he), jong-oud of jong-jong en let vooral een beetje op de karakters. Onze twee huidige katten zijn grote mietjes en eigenlijk heel zacht van inborst, dat helpt :)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 13:54

Ik heb inmiddels 4 katten, maar ik zet de nieuwe er altijd gelijk bij. Nooit geen problemen gehad, de eerste dagen zijn ze wat chagrijnig maar daarna alles prima.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 14:27

Sourire schreef:
A3a1 schreef:
Laat je ze samen komen?

Ik heb nog niets gevonden maar de kans is niet zo groot dat ze samen komen. Er is relatief weinig aanbod en enorm veel vraag lijkt wel.

Ok, en er is geen hond in huis?
Zonder hond zou ik de kat gewoon loslaten en die went ws vrij snel.

Als er wel een hond is:
Kat in de bench, als hond weg is, of even in de hal, de kat loslaten, zodat ie zijn omgeving kan verkennen.
Doe een deken ofzo over een kant van de bench, zodat ze zich in de bench kan verschuilen.
Na paar dagen kun je haar loslaten, ze heeft dan haar schuilplekjes gevonden en vind haar weg wel.

Eigenlijk werkt het hetzelfde als kat 2 erbij komt, als bij de hond.

Hou je er trouwens rekening mee dat het niet loopt tussen de katten, mijn ervaring is dat de meeste ( niet alle ) katten eigenlijk gelukkiger zijn als ze alle aandacht voor zich en het rijk alleen hebben.

By the way, ik zou zelf nooit meer 1 kitten bij oudere kat zetten.
Veel katten zitten daar niet op te wachten, veel kans dat je vervolgens een sproeier krijgt....en ja, ik kan je vertellen dat zelfs poezen kunnen sproeien.
2 kittens heeft dan nog de meeste kans van slagen.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 12-02-17 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 14:32

Ik denk dat wanneer 2 katten die elkaar niet kennen beide tegelijk in een vreemd huis komen makkelijker is dan 1 vreemde kat bij een kat wordt geplaatst die het huis al zijn eigen heeft gemaakt.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 14:34

@A3a1: Er is geen hond. :)

Dat is ook altijd zo'n lastig iets haha. Mijn vorige kat was ook liever alleen maar die kon naar buiten. Waar ik nu woon is die mogelijkheid er niet. Mijn idee was dan ook een beetje dat ze elkaar gezelschap kunnen houden op de momenten dat ik er niet ben. Of vermenselijk ik katten nu? :o

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 14:54

Sourire schreef:
@A3a1: Er is geen hond. :)

Dat is ook altijd zo'n lastig iets haha. Mijn vorige kat was ook liever alleen maar die kon naar buiten. Waar ik nu woon is die mogelijkheid er niet. Mijn idee was dan ook een beetje dat ze elkaar gezelschap kunnen houden op de momenten dat ik er niet ben. Of vermenselijk ik katten nu? :o

Ik denk dat je ze te veel vermenselijkt.
Mijn laatste kat, was alleen achtergebleven, na 12 jaar met andere katten te bhebben gewoond, ze leefde zienderogen op, ze kon naar buiten ( wat ze veel deed toen er meerdere katten waren )
Eenmaal alleen werd het een huismus.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 14:55

Ik zet zowel kittens als volwassen dieren tussen mijn katten, gaat eigenlijk altijd goed! Tuurlijk is er even wat gebrom, en even de taken verdelen, maar nooit problemen gehad..

Wel andersom, mijn oudste kat overleed en van de 3 die overbleven ging er 1 zo over de flos, dat ik haar ergens anders heb ondergebracht.. Ze terroriseerde de hele boel, en ondanks herhaaldelijke pogingen kwam het niet meer goed. Ze woont nu bij mn moeder, voor ik berichten krijg met je doet geen kat weg ;)

Maar met koppelen van vreemde katten in mn groepje, nooit echt problemen gehad..

Wat ook wil helpen is, mocht je 2 katten van verschillende plekken halen, is ze insmeren met kattenkruid!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:01

Een kitten bij een herplaatser is wel een goede denk ik.
Wij zelf hebben dat ook gedaan van de zomer. Asielkat versus ragamuffin (=ragdoll achtig)
Hoezo zou je niet twee kittens willen? Dan is t koppelen natuurlijk vrij eenvoudig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:02

Het blijft gewoon een risico, want je hebt nooit de garantie dat het goed gaat. En dan zit je met 2 katten die niet samen kunnen, welke houd je dan en wat doe je met de ander?
Wij hebben al lang een kat en wilde er een maatje bij, omdat hij zo speels was. Maar hij kwijnde helemaal weg, ze konden niet met elkaar en het was een stressvolle tijd, voor de katten maar ook voor ons. Dus hebben we de 2e kat helaas moeten herplaatsen. Gelukkig kon hij naar mijn schoonouders.

Misschien toch nog even geduld hebben op een duo.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:02

Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat de oudere kat dan wat met de kitten ging doen. Dus ieder gaat z'n eigen weg en samen spelen/slapen deden ze niet. Een kat mocht de rest niet, nu zij eindelijk een huis voor haar alleen heeft, is ze enorm opgeleefd. Nadeel is dat je nooit weet welke kant het opgaat.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:50

Sourire schreef:
Mijn idee was dan ook een beetje dat ze elkaar gezelschap kunnen houden op de momenten dat ik er niet ben. Of vermenselijk ik katten nu? :o

Een beetje wel denk ik. Over het algemeen zijn katten prima gelukkig in hun eentje. Dat veel katten andere katten uiteindelijk tolereren wil niet zeggen dat het voor de katten ook meerwaarde heeft. Ik denk dat de meeste katten zelfs liever alleen zijn. Er zijn wel uitzonderingen. Oosterse rassen zijn over het algemeen socialer en lijken meer behoefte te hebben aan contact met andere katten. Die worden door fokkers vaak ook niet in hun eentje geplaatst of herplaatst. Voor welke andere rassen dit eventueel nog meer geldt weet ik niet. Het is daarnaast mijn ervaring dat katers wat minder gecompliceerd zijn dan poezen. Als je er echt graag twee wilt heb je met twee katers of een kater en een poes denk ik een grotere kans dat het goed gaat dan bij twee poezen. Het lastige is dat er natuurlijk ook individuele verschillen zijn, waardoor dat wat je in het algemeen kunt zeggen hierover voor een specifiek dier helemaal niet hoeft te gelden. Helaas zal niemand je dus garanties kunnen geven dat een bepaalde combinatie werkt.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 15:55

Dank voor jullie reacties! Ik ben op dit moment met iemand in gesprek die een poes heeft die prima alleen kan/wil zijn. Goed dat jullie mij even doen realiseren dat het houden van twee katten meer iets is wat "wij" graag willen dan iets wat zijzelf willen.

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:04

wij hadden 2 broertjes een is er doodgereden vorig voorjaar. zins het najaar hebben we er een poes bij die zelf aan is komen lopen en graatmager. ( staat geregisteerd maar nog geen baasje gekomen ). dit gaat prima samen. eten uit de zelfde bak en liggen naast elkaar te slapen

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:39

Als ik kijk naar mijn 3 katten, liggen die ontzettend vaak tegen elkaar aan, elkaar wassen ed.. De meeste katten vinden een maatje best leuk!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:18

Katten zijn zo solitaire dieren, er zijn katten die andere katten dulden of sociaal met ze zijn. Maar de meeste katten zijn dit niet, zijn liever alleen. Sommige katten zitten ook echt niet te wachten op een drukke kitten. Dus ja... het is een risico.

_CS_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:32

Ik had 2 kittens, broertjes.
Ging heel leuk samen, samen spelen, samen dit en dat.

Eentje was echter een 'probleemkat' in de zin van gigantisch sproeien, angstig etc.
Toen werd zijn broer doorgereden. (Na 5 jaar)

Met het verdriet van de ene kat, kwam de andere kat echt bij.
Het is nu een totaal andere kat dan voorheen, en alle problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.

Moraal, ook al konden ze goed samen, bleek dus toch dat hij liever alleen is.
Er komt er dus ook geen 1 meer bij.

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:17

Wij hebben dit altijd gedaan, en het is altijd goed gedaan. Wij zetten dan wel twee jonge katten bij elkaar. Als je een jonge bij een oude zet, kunnen ze elkaar soms niet zo aardig vinden, maar dit hangt vooral van het karakter van de oude af. Maar ook een oude en jonge kat kunnen elkaar heel leuk vinden :)
Bij twee jonge katten heb je meer kans dat het goed gaat, omdat zij beiden vaak nog speels zijn en dan samen kunnen spelen
Laatst bijgewerkt door quintenvo op 12-02-17 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt