katers niet geschikt om bij poes te houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Luf_Midnight

katers niet geschikt om bij poes te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 23:56

Hallo,
Ik heb een probleempje met mijn katten.

Wij hadden voorheen een lapje (ploesie) en een zwarte kater (Sylvester) allebij geholpen. helaas klikte dit niet goed en was sylvester zo lelijk tegen haar dat sylvester bij mijn ouders is gaan wonen.

Ondertussen was er een vondeling bijgekomen (Tijgertje) en tijgertje en ploesie gaat prima samen.
Toen kwam Vinny een jonkie van ploesie en omdat ze maar 1 kitten had besloten die te houden. Ploes is toen geholpen en Vinny met 4 maanden ook.
Nou ging het het eerste jaar prima.
Maar steeds vaker vecht vinny met ploes en tijgertje.
Hij wil er boven op en dat accepteren ze niet waardoor het knokken word.
Helaas nogal een ongelijke strijd met Vinny zijn 5.5 kilo en ploes en tijger zijn maar kleine poesjes.
Nu hebben we sinds de herfst er nog een kitten bij ook een poes (pastel) en de poesjes onderling gaat goed alleen de kater erbij niet.
Moet ik nu mijn 2e kater weg doen omdat ie ze niet met rust kan laten?

Dit was achteraf ook het probleem met sylvester die wilde er ook op.

We wonen sinds een paar weken op de boerderij waardoor ze na gewenning meer buiten kunnen als voorheen. Zal het dan weer rustig worden of zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

Laptopmuis

Re: katers niet geschikt om bij poes te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:41

Zitten ze nu binnen met zijn allen en kunnen ze niet naar buiten?

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 14:16

Ze hebben altijd binnen gewoond kon bij ons vorige huis niet veilig buiten lopen. Straks is die mogelijkheid er wel

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:18

Katten zijn geen groepsdieren. Ik heb hetzelfde voorgehad, katten tijdlang aan de knok (terwijl het eerst jaren goed ging). Sindsdien hou ik maar 1 kat in huis meer (ook binnenkat) en ga ik nooit nog het risico nemen om er 2 te pakken denk ik...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:22

Mm misschien dat het door het binnen houden niet helpt..
Wij hebben één poes en twee katers en dat gaat eigenlijk prima. De jongste kater en de poes spelen wel veel met elkaar, soms echt wild, maar zij slaat net zo hard als hij.
De oudste kater is op zichzelf, en meldt het wel als de twee jonkies te dicht in de buurt komen of vervelend zijn. uit zichzelf doet hij niet veel.
Ben het dus niet zo maar gewend dat poezen en katers niet mixen.
Hiervoor de oude kater met z'n zus gehad. Dat ging ook altijd prima.
Ze hebben hier wel heel veel ruimte en mogen naar buiten.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:26

Hier twee poezen en twee katers, allemaal gecastreerd/gesteriliseerd. Eén van de poezen is af en toe een beetje bitchy, maar leidt eigenlijk nooit tot problemen. Andere poes en kater zijn broer en zus, dat zijn echt de beste maatjes. Maar het loopt ook vaak zat door elkaar.
Komen wel allemaal buiten.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:33

Hier 2 katers en een poes, waarvan een kat en poes broer en zus zijn. Ze komen niet buiten de tuin en als wij niet thuis zijn of slapen hebben ze zo'n 70-75 m2 om in te leven. Alles is gecastreerd en eigenlijk knokken ze zelden. Het overgrote deel van de tijd zijn ze super happy met z'n allen. Ik heb bij alle veranderingen (introductie, verhuizing, etc) wel feliway opgehangen, dat is misschien nog het proberen waard? Wel bijzonder dat alles bovenop je poes probeert te kruipen, dat heb ik hier over de jaren heen misschien 5x meegemaakt.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:44

Zijn ze ook allemaal gesteriliseerd/gecastreerd?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:48

Mijn kater en poes wonen al 8j samen, en dat gaat goed :) ze zijn beiden wel meteen gesteriliseerd/gecastreerd. Ze komen niet uit dezelfde nest, 1 komt uit het asiel de andere vondeling

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:55

Ik heb 6 poezen en 1 kater, alles geholpen. Gaat heel goed, alleen de laatste volwassen poes (kwam hier met 3 kittens waarvan 1 kitten is gebleven), doet naar andere poezen soms lelijk. Gaat steeds beter, maar ik ben minimaal adres 3 in haar 2jarige leventje dus gewoon veel tijd geven.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:58

Misschien is zo de feliway een goede tijdelijke oplossing om ze misschien even terug te kalmeren?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:04

katten zijn idd geen groepsdieren en hebben voldoende ruimte nodig om zich 'terug te trekken'.

uiteindelijk is het met elke (dier)soort zo.
je hebt karakters die elkaar liggen en karakters die elkaar niet kunnen uitstaan.

hoe groot is de plaats waar ze nu leven?
volgens mij gewoon te weinig plek voor katten die niet gek zijn op elkaar.
zolang katten elkaar moeten,kunnen ze in een kleine ruimte samen leven.
wil je katten samenhouden die elkaar minder moeten,dan heb je ook enorm veel ruimte nodig zodat ze elkaar kunnen ontwijken.
zoniet komt daar gedonder van.

hier bv 1 enorme stresskat.
toen ze nog allemaal binnen leefden(ons huis is nu echt wel behoorlijk groot),ging dit niet.
door alles sloeg ze in de stress en begon ook rond te plassen.

uiteindelijk beslist de katten ook buiten te laten(met kattenluik) en de rust is teruggekeerd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:05

Ik ben even in de war door je verhaal, zijn ze nu allemaal gecastreerd? Want zo niet, dan zou ik het echt daarin zoeken.
Het is niet helemaal waar dat katten geen groepsdieren zijn, zwerfkatten leven vaak samen (althans de poezen, de katers zwerven meer rond). Het is echt net wat ze gewend zijn en daarnaast is het ook nog een kwestie van persoonlijke voorkeur natuurlijk. Jij en ik vinden ook niet iedereen aardig. Bovendien hebben katten die hun leven alleen door hebben gebracht natuurlijk niet zoveel sociale skills dus kan je ook niet verwachten dat ze een nieuwkomer welkom heten

Mijn katten zijn moeder en zoon en dat gaat prima. Ze spelen soms erg ruig maar ik heb me laten vertellen dat dat prima is zolang het niet altijd één van de twee is die jaagt en zolang er geen/nauwelijks geluid bij het spelen wordt gemaakt. Het lijkt er bij mij op dat ze gewoon graag samen spelen :)

Ik zou voor nu de kat die problemen veroorzaakt even verbannen naar een apart deel van het huis (met kattenbak, voer etc.) zodat het voor de rest ook weer even rustig is.

Ik weet niet hoe lang je was van plan te wennen trouwens, maar meestal wordt 2 weken aangehouden en ik heb al met twee katten meegemaakt dat ze op dezelfde dag al ontsnapten en die kwamen dan toch weer terug := Het kan heel snel gaan dus. Mocht je besluiten om ze op het erf te laten dan kun je ipv bovenstaande ook beginnen met de vervelende kater.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:06

In vorige huisje knokten mijn 2 dames ook constant , de ene durfde niet meer naar de bak en durfde niks . Na verhuizing een eigen kamer voor ze , ook is er een katertje bij gekomen als kitten en die heeft veel rust gebracht tussen de dames . Ene poes durft eindelijk weer op de bak , en is veel relaxter nu .

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:13

Het is niet zo dat poezen en katers/jeweetwelkaters niet bij elkaar kunnen, ik heb vroeger altijd een mix van poezen en katers gehad.

Nou is het wel zo dat de ene poes/kater wel beter met andere katten kan dan anderen.
Als het geholpen katers zijn, is de kans groot dat het niet zo is dat ze "erop willen"wel is het vaak zo dat ze bovenop poezen liggen en in nek bijten.

Als ze straks meer naar buiten kunnen, heb je wel kans dat het beter gaat.

Wat ik heb gedaan, toen ik een periode veel opvang poezen en honden had en mijn eigen beestjes er erg onrustig van werden.
Ik heb Reiki gestuurd met de woorden: dat alle beestjes hier in huis hun eigen plekje mogen vinden.
Dat hielp meteen, mijn man, die niet wist dat ik dat deed zei, zette grote ogen op en zei: wat gebeurd hier, het ene ogenblik lopen ze allemaal onrustig rond en nu ploffen ze allemaal tegelijkertijd neer.

Lapjes katten zijn vaak lastiger met andere katten, maar is geen wet van meden en perzen.
Maar uiteindelijk, zijn de meeste katten toch het gelukkigste alleen, is mijn indruk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:29

A3a1 schreef:
Maar uiteindelijk, zijn de meeste katten toch het gelukkigste alleen, is mijn indruk.

Dit is echt (normaal gesproken) alleen van toepassing op katten die geen andere katten gewend zijn. Vrijwel alle katten die ik ken die hun hele leven met ten minste één soortgenoot hebben geleefd zijn erg sociaal en zou ik ook niet snel uit elkaar halen

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:35

Als straks alles naar binnen of buiten kan naar gelieve zal het zeker een stuk rustiger worden.

Wij hadden(mijn moeder nog steeds) altijd 5/6 katten. Alles door elkaar. Jong en oud, en ging altijd goed. Nooit vechtpartijen gehad.

Maar de ruimte hebben om elkaar te kunnen ontlopen is heel belangrijk.

En alles laten helpen uiteraard!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:36

Sja, tot het een keer goed fout gaat en de ene kat constant doodsbang is. Dan ga je echt anders denken. Zeker bij binnenkatten, omdat idd de ruimte toch beperkter is. Zwerfkatten groepen samen uit vrije wil, en die hebben wel ruimte, en vaak doen ze dat ook omdat ze op dezelfde plekken eten vinden bvb.

Ik had dus een koppel katten die op een gegeven moment ging vechten (is uiteindelijk overgegaan) maar als ik zie hoe gelukkig de kattin alleen is...

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:36

poes schreef:
Sja, tot het een keer goed fout gaat en de ene kat constant doodsbang is. Dan ga je echt anders denken. Zeker bij binnenkatten, omdat idd de ruimte toch beperkter is. Zwerfkatten groepen samen uit vrije wil, en die hebben wel ruimte, en vaak doen ze dat ook omdat ze op dezelfde plekken eten vinden bvb.

Ik had dus een koppel katten die op een gegeven moment ging vechten (is uiteindelijk overgegaan) maar als ik zie hoe gelukkig de kattin alleen is...

Katten horen ook niet binnen te zitten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:38

Kitty1985 schreef:
poes schreef:

ze hadden als straatkatten een veel beter leven :j

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:41

poes schreef:
Kitty1985 schreef:

ze hadden als straatkatten een veel beter leven :j

Absoluut. Stakkers dat ze opgesloten worden. Zou echt een verbod op moeten komen.

Kittens opsluiten is al vreselijk. Maar een straatkat ;(

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:43

Genoteerd. Kzal het hare Hoogheid vanavond zeggen als ze zich nog eens uitrekt op mijn dure hoofdkussen := Doodongelukkig is ze. Misschien kun je haar komen redden en weer op straat gooien :j Want daar wordt de wereld beter van, van straatkatten die we dan maar gewoon laten lopen :j

Laat het op t-shirts drukken :)*

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:44

poes schreef:
Genoteerd. Kzal het hare Hoogheid vanavond zeggen als ze zich nog eens uitrekt op mijn dure hoofdkussen := Doodongelukkig is ze. Misschien kun je haar komen redden en weer op straat gooien :j Want daar wordt de wereld beter van, van straatkatten die we dan maar gewoon laten lopen :j

Laat het op t-shirts drukken :)*

:')

Vooral tegen jezelf blijven herhalen dat je het goed gedaan hebt _/-\o_

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:48

Je gaat mijn mening (zeker op deze manier) niet veranderen. Ik vind het ook idealer dat ze in een afgeschermde tuin zou kunnen. Maar haar vroeger leven was in géén geval beter. Zeker niet voor het type bang katje dat zij is. Ze heeft een prima leventje. En yup, het kan ALTIJD perfecter. Maar laten we "perfect" nu niet de vijand van "goed" worden e. Hiervoor had ze het ronduit slecht. Ze is met een ziek jong, ondervoed, doodsbang van een terrein gevangen waar ze de zwerfkatten zouden 'opruimen'. Ik nam haar in huis omdat ik een simpele eis had aan de opvang: geef mij maar wat je niet kwijtraakt.

Dus, los jij het maar anders op, en dan zal ik, echt waar, je een held vinden.

Nu ben je iemand die graag commentaar geeft en verder niet helpt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:50

poes schreef:

Dan zal jij waarschijnlijk een kat hebben gehad die liever alleen was, ja. Ik zou het alleen verkeerd vinden om dan maar nooit katten samen te houden want ze zouden wel eens kunnen gaan vechten. Wij wilden eigenlijk alleen het zoontje adopteren, het asiel heeft gevraagd of we de moeder niet ook wilden. Dat heeft haar echt wel geholpen met uit haar schulp te kruipen. En als ik ze nu samen op de bank zie liggen... Nee sorry, die twee gaan echt niet meer uit elkaar <3