Intacte PuberReu leren teefjes te negeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Intacte PuberReu leren teefjes te negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 15:56

Hallo Bokkers
Wij hebben een intacte puber reu van 2 jaar (kooiker).
Toevallig zijn deze maand/week alle teven in de beurt loops. Ook onze buurhond diw veel in de tuin is. Dit is de eerste loopse periode dat onze reu ongewenst gedrag vertoond. Niet extreem gedrag maar zeker ongewenst en we willen het direct 'aanpakken'.

Gedrag wat hij nu vertoond:
- weglopen sporen van teefjes achterna
- janken/piepen/joelen in de tuin
- plekken aflikken waar de teef heeft geplast
- teef proberen te dekken
- binnen liggen piepen

Wat doen we er aan:
- ik beloon hem weer veel tijdens het wandelen. Roep hem geregeld en beloon hem uitbundig als hij goed luisterd. Neem andere wandel routes dan de teven maar met 3 loopse teven in de straat komen we veel teef geuren tegen.
- hij is niet meer in de tuin anders staat hij naast de schutting te janken. Of likt de schutting af. We dagen hem wel extra uit in de tuin met speur spellen en andere activiteiten maar laten hem niet alleen in de tuin.
- hij mag geen plekken af likken dan sturen we hem vooruit.
- we lijnen hem aan als we de teven aan zien komen en laten hem niet snuffelen (teven bieden zich echt aan)
- in de mand piepen straf ik af.

Doen we genoeg? Mijn eerste reu had echt 0% oog voor teven.
Daarna hadden we juist een teef.

Ik wil geen ontspoorde reu en wil het nu dus direct corrigeren. Ik twijfel om hem nu in de puber tijd chemisch te castreren maar los ik het daar mee op? Of is dat uitstel van de opvoeding?! Ik ga hem niet jaarlijks chemische rommel inspuiten.
Natuurlijk kunnen we hem castreren maar mijn wens is ooit een nest met hem te fokken daarnaast kan zijn vacht lelijk worden wat wij erg jammer zouden vinden.

Verder is hij keurig op gevoed. Loopt eigenlijk altijd los. We zitten nog op cursussen en beginnen in maart weer.

Hebben jullie tips? Zodat Sam er niet verder last van krijgt?

kiwiwitje

Re: Intacte PuberReu leren teefjes te negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:01

Als je hem niet wil castreren (chemisch is voor mij geen optie persoonlijk) kun je kijken bij o.a. medpets wat er aan supplementen aangeboden word.

En heel eerlijk, hij doet dit niet omdat ie het leuk vind, dus als castreren kan zorgen voor een slechte vacht, maar wel voor een hond die letterlijk beter in zn vel zit en rust in het koppie heeft, zou castreren niet eens meer iets zijn om over na te denken, dan zou hij vorige week nog gaan ipv morgen bij wijze van..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:05

hog,eerlijk,als de hormonen zo door zijn lijf gieren,zou ik toch opteren om hem te castreren.

Gaat je hond zo'n mentale rust van krijgen die hem anders jaren parten zullen spelen.
Dat voor dan 1 nest wat je mss met hem wil gaan fokken.
Naar hem toe vind ik het bijna oneerlijk.

Hormonen zijn een sterk iets,kan je niet volledig afleren,je gaat moeten blijven corrigeren,blijven straffen,....
uiteindelijk voor gedrag die vanuit zijn lijf komt,die gestuwd wordt door iets natuurlijks,nl hormonen.

De ene hond heeft daar sowieso meer last van(is er gevoeliger voor) dan de andere.

Dus ik zou eigenlijk gewoon castreren.
Probleem opgelost en je biedt je hond een veel rustiger en stabieler leven ermee.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 16:12

Ik wil sowieso niet deze periode beslissen. De teven waren vaker loops en dan ging het prima maar het is nu erge geworden. Hij is idd niet ongewenst gedrag aan het vertonen qua dominantie, agressief etc.

Idd onrust in zijn lijfje. Super sneu. Iets wat we natuurlijk niet heel zijn leven gaan aankijken. Maar ik dacht misschien dat opvoeding er wel wat aan kan doen.

Vind het zo typisch. Mijn eerste hond had werkelijk nergens last van. Maar sammie vertoond verder ook geen rij gedrag. Hij heeft een keer er proberen op te springen maar durfde niet echt. Hij geeft verder nog geen ongeremde paringsdriften. Dan gaat zijn zaakje er direct af. Ik heb reuen gezien die niet te houden waren dat is echt niet aan de orde. Aan de riem is hij rustig en loopt hij netjes.

Los en in de tuin is hij onrustig. Ik weet dat niet castreren ook gezondheidsproblemen kan veroorzaken. Mijn man heeft meer moeite met castreren dan ik heb.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:17

Maar ik geloof niet,als hij nu zo reageert op de buur teef,dat dit beter wordt.

Als die teef loops is/wordt,zal hij altijd dit gedrag naar haar toe blijven houden.
Die hormonen zijn er,worden er niet beter op.

Vorig jaar was hij nog jong,logisch dat de reactie nog minder was.

Tja,'moeite met castreren'
Ik veronderstel dat je man ook geen jaren op zijn honger blijft zitten als jij hem wat opzweept?
Uiteindelijk moet je het wel daarmee vergelijken.
Ontzeg hem eens alles met een broek vol goesting....Voor weken,maanden en zelfs jaren.
Vraag hem daarna eens of hij het nog altijd zo'n goed idee vindt om jullie reu dan zo te laten rondlopen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:21

Een tweejarige hond is allang geen "puber" meer, die is gewoon volwassen.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:22

De ene heeft het wel, de ander heeft het niet. De ene is dan makkelijk te corrigeren en legt het naast zich neer en de ander niet. Dat is de ervaring hier in huis.

Wil je hem laten dekken bedenk je dan dat het zomaar vele malen erger kan worden. Ook in gedrag naar andere reuen in dat geval.

Hier is het simpel, vanwege wedstrijdverband castreren wij hier niet tenzij medisch nodig is of de hond er aan onderdoor gaat.

Als hij echt zo gefrustreerd raakt en sneu dan zou ik gewoon beslissen om een castratie te laten doen. Nog nooit een lelijke vacht hier gehad hoor. Chemisch slechte ervaringen mee, de eerste weken is dar vreselijk, reu gehad die zelfs nog geil werd van een lantaarnpaal en daar tegenaan stond, dat was pas sneu om te zien. Voor mij nooit meer chemisch en is het nodig, hakkie takkie weg zakkie.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:26

Dat is de reden dat ik mijn reu heb laten castreren. Schat van een dier, de rust zelve maar zodra er een loopse teef te ruiken was kwamen de hormonen dusdanig op dat het zelfs sneu werd voor hem. En natuurlijk blijf je ongewenst gedrag corrigeren maar in hoeverre is dat nog eerlijk, gezien het hormonaal is.

Ik heb hem eerst chemisch laten castreren en dat beviel zo goed dat hij daarna gecastreerd is. Wat een rust in zijn koppie.
Al moet ik hem en mijn teef in het snotje houden wanneer zij op haar vruchtbaarst is. Hij blijft een womanizer :+

En ja het is afhankelijk per hond. Ik ken ook zat intacte reuen die nauwelijks iets geven om loopse teefjes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:36

blokje schreef:
Ik wil sowieso niet deze periode beslissen. De teven waren vaker loops en dan ging het prima maar het is nu erge geworden. Hij is idd niet ongewenst gedrag aan het vertonen qua dominantie, agressief etc.

Idd onrust in zijn lijfje. Super sneu. Iets wat we natuurlijk niet heel zijn leven gaan aankijken. Maar ik dacht misschien dat opvoeding er wel wat aan kan doen.

Vind het zo typisch. Mijn eerste hond had werkelijk nergens last van. Maar sammie vertoond verder ook geen rij gedrag. Hij heeft een keer er proberen op te springen maar durfde niet echt. Hij geeft verder nog geen ongeremde paringsdriften. Dan gaat zijn zaakje er direct af. Ik heb reuen gezien die niet te houden waren dat is echt niet aan de orde. Aan de riem is hij rustig en loopt hij netjes.

Los en in de tuin is hij onrustig. Ik weet dat niet castreren ook gezondheidsproblemen kan veroorzaken. Mijn man heeft meer moeite met castreren dan ik heb.

Hond is (bijna) volwassen nu en doordat er zoveel (loopse) teven in de omgeving zijn gaat de testosteron ook omhoog. Kans is groot dat de volgende "ronde" erger wordt, zeker als met een hond die kern gezond is en in de kracht van zijn leven. Vraag is ook of het gedrag weer verdwijnt als je lang wacht met castreren of dat het dan al een gewoonte is geworden los van de hormonen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:41

dat sowieso al.
en zoals hierboven ook al vermeld werd,dit gedrag heeft niets met 'puber' zijn te maken,de pubertijd bij een hond is,eens hij 2j is,verdwenen,hij is gewoon volwassen op die leeftijd.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:50

Tja hier 2 intacte reuen en 2 intacte teven

De teef die samen zit bij de reuen is nu ook loops (ze staat nog niet)
1 reu slaapt in de gang en 1 reu ligt in de bench in de woonkamer waar de teef ook in de bench zit.
Lopen nu dus ook gewoon nog samen in huis en buiten.
Wanneer ze staat houd ik ze apart, zit ze binnen ligt ze eigenlijk van haarzelf in de bench.
Als een van de reuen zou proberen of beginnen miepen is een 'nee' echt wel voldoende.

Maar dat snuffelen, likken, piepen hebben sommige wel.
Blijven ze hier doordrijven met zeuren dat zonder ik ze ff af.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:51

Ik heb mn hond ook laten castreren toen hij 2 was. Daarvoor nooit problemen gehad maar hij begon tegen alle reuen agressief te worden, nu is hij wel lelijker :') maar hij kan weer lekker overal los mee

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:03

Je corrigeert een natuurlijke drang, dat is wel sneu voor je reu. Hij kan het ook niet helpen.
Het is dat je geen glazen bol had en dit gedrag kon voorzien want dan had het beter geweest hem te castreren vóór hij geslachtsrijp werd. Dan was je niet in deze situatie beland.
Zelf heb ik geen probleem met castratie hoor wanneer het dier daarmee gebaat is. Al die hormonen waar hij niets mee kan, is toch ook niks.
Wat vervelend voor jullie (beide).

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:08

hier worden de reuen standaard op 5m gecastreerd.
nooit geen ongewenst gedrag en stabiele,rustige dieren,die daarom zeker niet minder mooi zijn.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 17:30

Wij hebben hem niet gecastreerd omdat ik meerdere intakte reuen ken die geen problemen hebben. Vandaar.
Onze ex kater hebben we ook met 6 maand gedaan omdat ze anders gaan zwerven en we poezen eigenaren geen kittens willen bezorgen.

We gaan hier thuis eens even serieus oerleggen en goed nadenken. Hopelijk zijn de teven niet snel weer loops (onze teef elke 4 maand). We willen met Sam sporten doen en als het mogelijk is ook wedstrijden. Een geile meneer is dan niet handig.

Ik vroeg deze tips voor het welzijn van onze reu. Hij moet happy zijn als dit zijn toekomst is dan moet hij gewoon onder het mes.

Vind snijden in gezonde hond niet nodig. Maar geestelijk moet het leuk blijven voor Sam.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:27

Heb nog eens gereageerd in een ander topic en ook paar pb's over gehad.
Betreft het een hond met stamboom?

Hier moet alles intact blijven voor de sport.
Dit is door verschillende redenen opgelegd van de vereniging.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:34

He wat lastig! Kun je niet iets met puur geslachtsdrift ofzo? Zie hier, meen dat dursydog/de paardendrogist dat wel in het assortiment heeft, en medpets wrsch ook.

ingeb0rg schreef:
Wil je hem laten dekken bedenk je dan dat het zomaar vele malen erger kan worden. Ook in gedrag naar andere reuen in dat geval.

Even deze er uit geplukt, waar deze wetenschap toch vandaan komt? Ik ken zóveel mensen met dekreuen (waaronder mijn eigen reu trouwens) en heb echt nog nooit iemand gehoord met een reu die vervelender geworden is na het dekken. Eerder omgekeerd! Ervaren reuen weten waar abraham de mosterd haalt en die zijn dan hooguit op de dekrijpe dagen "vervelend", maar de rest van de weken weten ze dan dat er nu nog niets te halen valt en geven ze er veel minder om.

De mijne is overigens een uitzondering, hij is nooit vervelend als de buurhonden loops zijn, joelt niet, eet altijd, likt plasjes en klappertandt maar hey, dat is zo boeiend niet vind ik. Maar hij denkt wel dat ie vanaf dag 1 kan dekken _O- Hij snapt het gewoon niet zo goed geloof ik :')

Oh en onderschat de vachtverandering trouwens echt niet. Kijk het is even afhankelijk van wat voor vacht we het over hebben, een korthaar zal echt niet noemenswaardig veranderen inderdaad, maar een hond met een vacht zoals een kooiker.. Die vacht wordt dof, veeeeeel moeilijker te onderhouden, gaat "uit" staan..

Ik moet er niet aan denken dat ik die haarbal van mij moest castreren, ben nu al elke vier weken minstens 3 uur bezig met trimmen :+ Zonder ballen wordt dat alleen maar meer. Iedereen moet het voor zich weten natuurlijk maar het is voor mij echt wel een factor die meespeelt hoor. Zou absoluut niet mijn eerste keus zijn om de ballen er af te halen.

Maar goed, ik heb makkelijk praten, die van mij misdraagt zich niet als er in de buurt teven loops zijn..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:43

_Alarm_wlkp schreef:
Heb nog eens gereageerd in een ander topic en ook paar pb's over gehad.
Betreft het een hond met stamboom?

Hier moet alles intact blijven voor de sport.
Dit is door verschillende redenen opgelegd van de vereniging.

Maar met alle respect hoor, je kiest voor het welzijn van je hond.
Als dat betekend dat het allemaal kan wat de rasvereniging wil, dan is er niks aan de hand. Anders het sporten en dergelijke lekker achterwege laten. Maargoed dat is mijn mening.

Carolina87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:57

Bij mijn oude reu helpt druppeltjes. Hij had er ook moeite mee.
Ik deed ook waar de teefjes plassen vermijden. Dat hielpt aardig.
Hij is nu 14,5 en nog intact.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:08

kiwitje, ik stelde deze vraag omdat er van TS's kant uit gesproken werd over sporten en evt wedstrijden.
Vandaar :)

Hier nergens last van dus ja ik heb dat geluk.
Heb het al van heel dichtbij zien fout gaat waar teven geholpen worden want oei oei ze moesten maar eens baarmoederontsteking krijgen of dergelijke en die niet meer rond kunnen lopen wegens complicaties van de operatie. Verschillende DA's en de verschillende methodes.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:10

er is toch een groot verschil tussen echte dekreuen met stamboom en een meerwaarde voor de fokkerij en mensen met een reu die het mss ooit wel eens leuk zouden vinden dat hun reu 'papa' wordt.

ok,als een reu er weinig tot geen last van heeft,geen probleem,maar indien wel,dan kies je toch voor het welzijn van het dier en twijfel je daar toch niet over?

waarom een dieren jaren met zichzelf overhoop laten liggen door gierende hormonen als het ook anders kan?

een rasverenining die het 'eist'?
op welke beredenering is dat dan wel gebaseerd?(los van de dekreu's natuurlijk)
teven die een baarmoederontsteking krijgen van geholpen worden?

het is juist omgekeerd.
heel wat teven krijgen een baarmoederonsteking bij intact blijven.
mamatumoren bij ongeholpen teven komen enorm vaak voor!
dus waarom zou je niet steriliseren?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 20:34

Nee hij is papierloos.

Ik ga eerst eens kijken naar druppels. Ben ik wel benieuwd naar.

Ik fok niet zomaar een nest als die er ooit komt. Teef en reu moeten dan 100% gezond zijn.

Reageer later weer nu eerst de kids doen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:44

tengeltje11 schreef:
e
het is juist omgekeerd.
heel wat teven krijgen een baarmoederonsteking bij intact blijven.
mamatumoren bij ongeholpen teven komen enorm vaak voor!
dus waarom zou je niet steriliseren?

En bij reuen zijn die gezondheidsrisico's er veel minder. Sterker nog, bij reuen zijn de risico's bij castratie juist groter, maar dat vergeten mensen voor het gemak.

Ik zou die druppels proberen, TS. En kijken of je hem af kan leiden. Waar loopt hij los dat hij er nog last van heeft? Komen die teven daar ook en heb je geen mogelijkheid om ergens anders hem los te laten lopen?

Het hoeft trouwens absoluut niet dat het volgende keer erger is. Ik heb een intacte reu en intacte teef, maar waar hij toen hij een jaar of 2 was nog heel extreem reageerde de ene loopsheid, was het die keer daarna eigenlijk totaal niet meer. Ja, op de dekrijpe dagen, maar dan komen ze niet bij elkaar in de buurt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:04

_Alarm_wlkp schreef:
kiwitje, ik stelde deze vraag omdat er van TS's kant uit gesproken werd over sporten en evt wedstrijden.
Vandaar :)

Hier nergens last van dus ja ik heb dat geluk.
Heb het al van heel dichtbij zien fout gaat waar teven geholpen worden want oei oei ze moesten maar eens baarmoederontsteking krijgen of dergelijke en die niet meer rond kunnen lopen wegens complicaties van de operatie. Verschillende DA's en de verschillende methodes.

Ja dat snap ik :D maar meer omdat de reu er zoveel last van heeft. Gaat t niet dan gaat t niet. Welzijn staat voorop lijkt mij. Daar doelde ik meer op.
Heb hier een intacte reu, en kan met gemak gebieden van loopse teven ontwijken. Maar hij zal zo lang mogelijk intact blijven. :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 21:13

Morgen bestel ik puur geslachtsdrift druppels.

Mijn dierenarts zegt dat niet castreren juist gezondheidsproblemen kan veroorzaken. Zoals prostaatkanker?

Als ik zo de verhalen op internet lees valt het bij Sam nog mee... Mensen die niet slapen van hun jankende hond, honden die niet eten of proberen te ontsnappen. Nee dat heeft Sam niet. Gisteren liep hij nog los bij me in de voortuin.

De teven vermijden lukt helaas niet. Wel de teven niet hun plasjes. Maar ik loop of fiets met hem aan de lijn waar de teven wel lopen en laat hem pas los als ik buiten dat gebied ben. En dan is hij lekker zichzelf. 1 teef is nu aan het einde van der loopsheid. Dat is twee huizen naast ons. Maar die direct naast ons woont weet ik niet.

Nou hoorde ik vanmiddag dat Sam juist speelsnaar hun reu blaft. Ik weet ook niet zeker of hun teef loops is. Sam vind hun teef altijd al leuk. Maar naast hun contact door de schutting zien ze elkaar amper. Het contact tussen de buren en ons is jammer genoeg erg slecht. En daardoor mag onze hond absoluut niet bij Hun hond komen alleen als hun dochter er mee loopt spelen ze samen.

De andere teef woont iets verder die breekt samen met hun andere viervoeter geregeld uit. En mijn man kwam die de laatste twee dagen zonder baas tegen die teef bood zich direct aan. Sam was aan de lijn maar die andere twee natuurlijk los.

Hij ligt nu diep in dromenland