kat wond in mond, kan niet drinken, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

kat wond in mond, kan niet drinken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 22:21

Mijn kat was dinsdag niet fit, hij was wat sloom en sliep veel, woensdagochtend slingerde hij tijdens het lopen, en een oogje zat dicht en was wat vies. Toen ik hem eten gaf at hij erg moeilijk en maakte geluiden alsof hij pijn had. Gelijk mee naar de dierenarts gegaan..

Daar bleek dat hij een flinke wond achterin zijn mond heeft. Toen te moeilijk om te zien waardoor dit kwam, een ontstoken kies of iets anders. De DA heeft eerst een injectie met antibiotica en pijnstillers gegeven, en we hebben een kuur en pijnstillers meegekregen.

Tenzij het erger word, moeten we volgende week vrijdag op controle komen. Hopelijk is de wond dan zover genezen dat er beter te zien is wat er aan de hand is, zonder hem veel pijn te doen.

Kat is inmiddels al lekker helder, eten is niet makkelijk, maar gaat wel. We geven hem zoveel mogelijk zacht blik voer, harde brokjes kan hij niet eten.

Nu het probleem, hij kan niet drinken. Ik geef hem met een spuitje wat water in zijn bekje, maar merk dat dit hem echt veel pijn doet. Maar hij moet natuurlijk wel drinken.. heeft iemand hier ervaring mee, of ideeën hoe ik hem zo pijnloos mogelijk kan laten drinken?

Medicijnen innemen gaat gelukkig wel erg goed, maar ik ben nu erg bang dat hij niet genoeg vocht binnen krijgt. Als hij volgende week nog onder narcose moet, moet hij wel sterk genoeg zijn..

Hopelijk hebben jullie ideeën!

zonnebloem18

Re: kat wond in mond, kan niet drinken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:25

Wil hij wel natvoer eten, anders dat nog een beetje aanlengen met water?

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:25

Als je kat niet drinkt zou ik gelijk morgen de dierenarts terug bellen en een eerdere afspraak regelen.

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:30

in natvoer zit ook vocht. Wij zorgden ook wel eens voor extra vocht door mousse voer aan te lengen met water, wat ze dan opslobberde.

Maar inderdaad beter morgen nog afspraak maken, als ze niet drinken kan het niet een week lang volhouden.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 23:06

Hij eet inderdaad natvoer, en daar heb ik net nog extra water over heen gedaan. Heeft hij gelukkig opgegeten. Bakje was daarna ook schoon en droog leeggegeten.

Verder heb ik de hele dag door dus met een spuitje water in zijn bekje gedaan. Over de hele dag is dit in totaal zo rond de 60 ml geweest. Verder vanmorgen een bakje zelf gemaakte pap met melk, en meerdere keren natvoer. Ik heb al gegoogled en een kat schijnt rond de 100 ml per dag te drinken. Of dit voldoende is geweest vandaag weet ik niet.

Ik krijg het water er wel in zo, maar ik merk dat het hem pijn doet. Ik hoop een manier te vinden die hem minder pijn geeft.

Zal morgen in ieder geval weer de DA bellen voor overleg en een afspraak.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:11

Misschien met een andere maat spuitje proberen, je hebt hele smalle (zoals van de depakine)
of een pipet (maar dat is van glas maar ook smal)
of dat er iets binnenkomt met een natte spons (alles lijkt me meegenomen)

heel veel succes gewenst & een spoedig herstel voor je kat.

Groet Karin.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:12

Ze hebben bij de dierenarts speciaal recovery voer wat goed aan te lengen is met water en veel goede voedingsstoffen en vitamines, dat is wel een echte aanrader.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:24

ik zou vooral kijken hoe de kattenbak eruit ziet.

als hij gewoon blijft plassen,dan zal hij ook vocht genoeg binnen krijgen.
is dat niet zo,zou ik ff bij de DA horen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:32

Hoeveel natvoer voer je en hoe zwaar is de kat?

Een kat van 4.5kg heeft ongeveer 300-350ml water nodig. Dat halen veel katten op brokjes bij lange na niet dus iets minder geeft niet voor tijdelijk.

Deezelfde kat van 4.5kg heeft ongeveer 320g animonda carny nodig, dan krijgt de kat via het natvoer alleen al 256ml binnen. Als het een magere kat is mogen ze zelfs nog meer. Als je er nog een beetje water door mengt zit je al aan de juiste hoeveelheid (met 400g natvoer ook) en krijgt de kat al flink meer vocht binnen dan op brok en normaal drinkgedrag.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:34

Ik zou niet met spuitjes water werken, daar waar het geforceerde drinken waarschijnlijk zeer doet. Gewoon het natvoer met zover water aanlengen dat je kat het wil eten. Met een paar dagen moet je verbetering merken van de medicatie.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:37

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 22-11-22 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:40

dan liever zijn nat voer in meerdere porties verdelen op de dag en dat steeds aanlengen, dan heeft ie ook regelmatiger vocht binnen en miss ook meer, te veel is niet zo erg op moment als al zijn organen werken dan plast die dat uit, te weinig is schadelijk voor organen dus meer en probleem

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:51

Liannevh schreef:
Ik zou veel water aan het natvoer toevoegen en niet persee water in de bek spuiten. Het is op zich gek dat hij natvoer wel goed eet maar water niet wil drinken. Goed zijn turgor in de gaten houden. Dit doe je door zijn nekvel iets op te tillen, het moet binnen een seconde weer goed trekken als je het loslaat. Als het langer duurt heeft hij te weinig vocht binnen gehad en kan je altijd nog met spuitjes water gaan werken.
Succes, hopelijk knapt hij snel op.

Inderdaad, goed in de gaten houden op de kat niet uitdroogt. Zonder eten kan wel even , maar zonder vocht is echt gevaarlijk. Inderdaad de "nekveltest. Als je kat is uitgedroogd onmiddellijk naar de dierenarts voor infuus en verdere zorg.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:53

Mik zou ook opteren om het navoer aan te lengen. Als je toch water spuit, doe,het dan liever een of twee keer per dag rn nirt de ganse dag door. Zelf hebben we ook weinig last van wonden in de mond, behalve zls je eet of drinkt. Ik zou de pijnlijke momenten beperken.
Maar als je het natvoer wat aanlengt en ev wat geitenmelk erbij binnen krijgt dat hij zelf drinkt, zit je safe hoor.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:48

Als hij wèl zelfstandig kan eten, dan lijkt drinken me toch ook mogelijk?

Als dat echt niet lukt, als in echt totaal niet, dan lijkt een onderhuids infuus me de eenvoudigste en meest pijnloze optie.
Gewoon 1 of 2 x per dag een goede plons onderhuids.

Is niet iets om zomaar te doen, maar in zo'n tijdelijke medische situatie kan het wel een oplossing bieden tegen uitdroging.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 10:57

Ik ben net terug van de dierenarts. Hij heeft me de nekveltest laten zien, en dat trok gelijk weer terug. Zoals hij nu was vond hij het niet nodig om hem daar te houden voor een infuus.

Wel voorzichtig in de mond gekeken en de wond is rustiger geworden qua ontsteking maar nog steeds groot. Het drinken doet waarschijnlijk meer pijn omdat hij zijn tong daar op een andere manier bij moet gebruiken en daardoor steeds bij de wond langs gaat.

Ik moet nu elke keer met voeren het natvoer aanlengen met water, en steeds kleine porties verspreid over de dag geven.

Verder tussendoor wel met een spuitje water in de mond doen, ik heb een spuitje meegekregen met een langer en flexibel uiteinde die ik aan de gezonde kant van de mond via de mondhoek kan inbrengen. Dat gaat ook wel goed, hij smakt de druppels dan naar binnen zonder dat hij pijn laat merken.

Omdat het een grote kat is (noorse boskat jeweetwel kater) moet hij aardig wat vocht binnen krijgen dus daarom tussen het eten door ook nog extra water geven.

Als hij maandag nog niet zelfstandig kan drinken moeten we weer komen. En eerder als het nekvel niet direct terug gaat.

Gelukkig ben ik nu 3 dagen vrij...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:41

Ik snap niet dat de dierenarts hem niet even in slaap brengt of een roesje om in de mond te kijken wat er precies aan de hand is. Maar goed,...

Wij geven katten met kaakbreuken altijd geweekte brokken. Dus brokken in water doen en dan wachten tot ze echt vol zitten met water. Zo kunnen ze de brokken goed eten en krijgen ze ook vocht binnen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 12:44

Ik heb er zelf geen problemen mee om eerst de ontsteking aan te pakken en volgende week te kijken waar de wond en ontsteking weg komt. Kan me voorstellen dat als je nu in die wond gaat roeren het beestje straks alleen maar meer pijn heeft. Ik vind het zelf prima zo.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:48

Kan je niet in overleg met de dierenarts een onderhuids infuusje geven?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 13:46

Ik ben vanmorgen nog met de kat naar de dierenarts geweest, maar een infuus was niet nodig zei hij.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:33

jeetje zeg,als de DA gekeken heeft en de kat geen uitdrogingsverschijnselen vertoont,waarom moet bokt dan weer doorgaan op een infuus?
een roesje heeft altijd risico's.
waarom zou dat allemaal nodig zijn als de wond beter wordt,en de kat duidelijk niets te kort binnen krijgt?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:47

tengeltje11 schreef:
jeetje zeg,als de DA gekeken heeft en de kat geen uitdrogingsverschijnselen vertoont,waarom moet bokt dan weer doorgaan op een infuus?
een roesje heeft altijd risico's.
waarom zou dat allemaal nodig zijn als de wond beter wordt,en de kat duidelijk niets te kort binnen krijgt?

Sorry hoor. -O-

Het was een goed bedoeld advies voor TS omdat meestal spuitjes en katten een ramp zijn. De kat drinkt niet voor niets niet zelf he, het doet namelijk pijn!

maar ik lees nu dat het beter gaat met een flexibel spuitje! heel fijn ts! hopen dat je kat zelf weer snel kan drinken!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 16:35

Ja inderdaad! Ik ben heel opgelucht dat eten goed gaat en dat ik nu ik het aanleng met water zeker weet dat hij genoeg vocht binnen krijgt.

Als de wond maar meer genezen is, kan hij zelf weer drinken. En dan maar afwachten waar de wond van komt. Hopelijk valt dat een beetje mee.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 16:56

de kans is groot dat je dat nooit weet hoor,waar de wond vandaan kwam.
als die geneest,is dat het belangrijkste.

komt je kat buiten?

dan kan ze makkelijk een prooitje gepakt hebben,en een stukje bot of eender wat,die een wondje in de mond/keel veroorzaakt heeft.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 17:05

Dat in ieder geval, genezing is natuurlijk het belangrijkste. Het is een echte buitenkat, en hij vangt naast muizen ook ratten en mollen. Het is een flinke kat en een goede vanger. Dus inderdaad, zo'n wond kan daar ook van komen. We gaan het beleven volgende week, wat ze dan vinden, of juist niet vinden.