Helemaal ten einde raad....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

borstnoot

Helemaal ten einde raad....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 21:50

Hoi allemaal,

Ik open dit topic omdat we echt ten einde raad zijn.
Het gaat over onze hond.

Onze hond (een airedale terrier) is een buitenhond, hij heeft altijd in onze tuin/erfje rond mogen rennen. Gewoon met omheining want we wonen in een drukke straat. Hij heeft zijn hok (in de garage gebouwd, +- 3 bij 3 meter) waar allemaal kussens in liggen zodat hij het lekker warm heeft in de winter.
Hij mag niet naar binnen, dat is de must die pap nou eenmaal zo wil hebben. Hij is als pup bij ons gekomen in de lente/zomer, en is niet anders gewend. Nog nooit problemen mee gehad, tot voor twee jaar terug.

Probleem is: een jaar of twee geleden hadden onze overburen een feest, niemand was thuis behalve mam. Mam is toen naar het feest gegaan, Fozzy (onze hond) heeft haar toen weg zien lopen vermoeden wij. 5 minuten nadat mam weg was hebben de overburen vuurwerk af gestoken, daar is Fozzy zo van geschrokken dat hij ontsnapt is. (wat niet zo moeilijk was, de omheining was op het laagste punt minder dan een meter).

We hebben hem gerust gesteld, en vermoedden verder niets. Sinds die zomer, is Fozzy steeds vaker ontsnapt, eigenlijk alleen wanneer het hard onweerde. Wanneer we buiten bij hem zijn, is er absoluut geen probleem, dan ligt hij echt rustig te chillen op zijn rug. Wanneer we naar binnen/weg zijn, dan is het raak. Met oudjaar hebben we hem naar een asiel/pension in een bos gebracht zodat hij zo min mogelijk last van het vuurwerk zou hebben.

Afgelopen zomer (de zomer daarna) werd het steeds erger, bij het kleinste beetje onweer was het al raak. Natuurlijk hebben we de omheining vaker verhoogd, maar steeds ontsnapte hij. De hond binnen leggen had ook geen nut, dat was gewoon geen vertrouwde omgeving. Wanneer hij binnen lag beet hij zijn hele tong kapot en was nog veel banger dan dat hij (alleen) buiten was.

We hebben van alles geprobeerd, kalmerende pasta (al helpt dat ook niet, de hond had veel sneller door dat het zou gaan onweren dan wij, en tegen die tijd was hij al weg), onweergeluiden op de radio aan zetten, negeren, bij hem zitten, etc. etc.

Het was steeds vaker raak, en Fozzy vond steeds betere manieren om weg te komen. Hij is dan zo ontzettend bang, het enige wat hij wil is weg. Als hij eenmaal ontsnapt is, weet hij het ook niet meer. Het was zo ontzettend zielig om te zien, hoe ontzettend bang onze hond was.

Afgelopen maanden was het jagers seizoen bij ons in de buurt. Zelfs als er een klap van ver weg was (wat eigenlijk helemaal niet hard klinkt) was hij alweer weg. Het werd gewoon steeds erger.

Nuis het zo ver, dat wanneer hij zich verveelt, hij gewoon ontsnapt. We hebben een keer gezien hoe het ging, het is echt een kat die over een heg van 2 meter hoog klimt. Als hij eenmaal buiten de omheining is, wordt hij weer angstig.

We zijn echt ten einde raad, mam heeft hem laatst naar een vriendin gebracht, omdat we dachten dat hij de angst misschien aan onze omgeving linkt. We wilden het rustig aan doen (het verplaatsen) en toen hij de eerste avond bij die vriendin van mam geweest is, is hij om een bepaalde reden (we weten niet waarvan, wel weten we dat hij bang was, we hadden een camera op gehangen) weer ontzettend bang geworden. Hij heeft de hele garage en bijkeuken van de vriendin van mam gesloopt.

Het is zo sneu, het is namelijk een onzettend lieve, leuke, respectvolle, goed luisterende hond. Door dit probleem is het bijna geen lol meer om een hond te houden. We houden ontzettend veel van hem, maar we weten het gewoon echt niet meer nu. :\

We hebben nu een kennel gebouwd die in de grond geboord zit, met een dak erop, waar hij nu in ligt. Hij kan wel evengoed zijn ''binnen hok'' in. Dit is ook niet de manier waarop we een hond willen houden.

Een asiel is geen optie.

Als we dit allemaal voorop geweten hadden, hadden we het misschien anders op gelost. Maarja, dat is achteraf gel*l...

Vragen mogen best in dit topic gesteld worden, zolang het maar netjes blijft.
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 17-01-17 22:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Wdj

Re: Helemaal ten einde raad....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:54

Even voor het plaatje: wandelen jullie ook met hem? Hoe reageert de hond op andere honden? Zorgt een hond erbij dat hij minder bang is?

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 21:59

Wdj schreef:
Even voor het plaatje: wandelen jullie ook met hem? Hoe reageert de hond op andere honden? Zorgt een hond erbij dat hij minder bang is?

Hij wordt minimaal 4/5 keer per dag (9 uur 's morgens, 13.00, 18.00, en voor het slapen gaan, varieert van 23.00 tot 02.00) uit gelaten. Als het 5 keer per dag is is het om 10.00 uur een wandeling van minimaal 7 kilometer. Hij loopt dan los dus hij legt nog 2x zo veel af dan dat de wandeling ver/lang is.
Andere honden kan hij goed mee overweg.
Hij is afgelopen zomer een keer bij een gezin met honden wezen ''logeren''. In de ochtend was hij daar nergens te bekennen, en zat hij hier voor de poort. We gaan er dus vanuit dat hij niet minder bang is met andere honden erbij.

We zijn tevens bang om een tweede hond erbij te nemen, als we met zekerheid wisten dat het dan op gelost was hadden we het allang gedaan, maar we zijn bang dat een andere hond de angst van Fozzy over neemt, en dan zitten we al helemaal met de gebakken peren.
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 17-01-17 22:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:59

Ik zou een kennel maken/kopen en hem daarin doen. Uiteraard moet hij dan voldoende vaak uitgelaten worden. Jammer dat hij niet los kan lopen maar jammer. Bij ons op de boerderij zitten de honden ook in een kennel/ buitenverblijf en dat levert geen problemen op.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 22:00

Nanda schreef:
Ik zou een kennel maken/kopen en hem daarin doen. Uiteraard moet hij dan voldoende vaak uitgelaten worden. Jammer dat hij niet los kan lopen maar jammer. Bij ons op de boerderij zitten de honden ook in een kennel/ buitenverblijf en dat levert geen problemen op.

Daar zit hij nu ook in.
Als dat zo zou moeten, dan is het eenmaal zo. Sneu, want hij is anders gewend, maarja..
Hetgene waar wij zo mij zitten is die angst, het is zo ontzettend zielig om een dier met zulke intense angst te zien...

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:02

Honden kunnen ook getrained worden voor klappen/knallen. Jagershonden worden daar immers ook in getrained. Koop eens een alarmpistool en oefen daarmee. Ga niet mee in de angst van de hond!. dan beloon je hem voor het ''foute '' gedrag.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 22:05

Nanda schreef:
Honden kunnen ook getrained worden voor klappen/knallen. Jagershonden worden daar immers ook in getrained. Koop eens een alarmpistool en oefen daarmee. Ga niet mee in de angst van de hond!. dan beloon je hem voor het ''foute '' gedrag.

Dat doen we ook niet. We negeren het gewoon.
Het punt is: wanneer we er bij zijn, is er helemaal geen probleem. Hoe hard het ook onweert of wat er ook gebeurt, het boeit hem helemaal niks.
Wanneer we uit het zicht zijn, dan begint het. Hoe zou je dat dan willen trainen??

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:19

Ik weet zo snel niet hoe je het noemt. Maar bij katten zetten ze hekken/schuttinfen af door boven aan iets schuin naar binnen te laten hellen, waardoor ze er niet overheen kunnen klimmen.

Ik ga even kijken of ik een plaatje kan vinden :)

Edit:

http://www.kattenrennen.nl/contents/media/alu-233.jpg

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 22:21

xChantal94 schreef:
Ik weet zo snel niet hoe je het noemt. Maar bij katten zetten ze hekken/schuttinfen af door boven aan iets schuin naar binnen te laten hellen, waardoor ze er niet overheen kunnen klimmen.

Ik ga even kijken of ik een plaatje kan vinden :)

Edit:

http://www.kattenrennen.nl/contents/media/alu-233.jpg

Ik vind het heel lief dat je mee probeert te denken, maar zulke dingen kun je niet op een heg zetten denk ik...
Verder is de angst er nog niet mee op gelost.

Pluttersput

Re: Helemaal ten einde raad....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:22

Ik vraag me ergens af in hoeverre het echt angst is, of misschien gewoonte/aandacht vragen. Ik zou er misschien eens een goede gedragstherapeut bij halen, misschien kan die beter inschatten wat er aan de hand is...

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:23

Oh ik heb denk ik er overheen gelezen dat het om een heg gaat, sorry.
Inderdaad geen angst mee opgelost, maar hij kan niet meer ontsnappen en ik zou de veiligheid toch wel een vereiste vinden bij een angstige hond.
Is de hond angstig of echt in paniek? Angst komen ze makkelijker overheen, maar dat is vaak wel een lang traject met trainen etc.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 22:26

xChantal94 schreef:
Oh ik heb denk ik er overheen gelezen dat het om een heg gaat, sorry.
Inderdaad geen angst mee opgelost, maar hij kan niet meer ontsnappen en ik zou de veiligheid toch wel een vereiste vinden bij een angstige hond.
Is de hond angstig of echt in paniek? Angst komen ze makkelijker overheen, maar dat is vaak wel een lang traject met trainen etc.

Angst, die gepaard gaat met pure paniek. Hij weet van gekkigheid niet wat hij moet doen om weg te komen. Hij brengt niet alleen zichzelf in gevaar (tot bloedens toe weg proberen te komen) maar ook weggebruikers wanneer het hem gelukt is.
Dat is ook de reden waarom we hem nu in een kennel hebben zitten.
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 17-01-17 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 22:29

Pluttersput schreef:
Ik vraag me ergens af in hoeverre het echt angst is, of misschien gewoonte/aandacht vragen. Ik zou er misschien eens een goede gedragstherapeut bij halen, misschien kan die beter inschatten wat er aan de hand is...

Ik ben geen hondenfluisteraar, maar een hond die net als onderstaande afbeelding over de plaats heen rent en tot bloedens toe takken uit de heg probeert te trekken om weg te komen lijkt me eerlijk gezegd geen aandacht trekken. We gaan binnenkort nogmaals met de dierenarts bellen, want ook hij weet niet goed wat hij er mee moet..

Afbeelding

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:32

Ahh wat sneu. Jammer dat hij binnen ook niet rustig wordt, anders zou je een huisje voor hem kunnen zoeken waar hij naar binnen kan met onweer enzo..

Moet zeggen dat mijn airedale ook wel wat bang was van onweer en vuurwerk, maar dat is niet zo geëscaleerd als bij jullie.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:33

Wat vervelend ts..

Hoe oud is de hond?
Onze oude hond werd ook steeds sneller bang. Eerst alleen van onweer en vuurwerk. later ook luchtballonnen, gasbranders en op het laatst zelfs bij slecht weer (regen en wind). Kwam waarschijnlijk door ouderdom.

Wat zegt de dierenarts?

Ik denk dat je geen andere keus hebt dan hem in de kennel te stoppen en hem misschien los te laten als jullie er bij zijn.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 22:33

Mariska_28 schreef:
Ahh wat sneu. Jammer dat hij binnen ook niet rustig wordt, anders zou je een huisje voor hem kunnen zoeken waar hij naar binnen kan met onweer enzo..

Moet zeggen dat mijn airedale ook wel wat bang was van onweer en vuurwerk, maar dat is niet zo geëscaleerd als bij jullie.

Dat hebben we inderdaad geprobeerd. Omdat we dachten dat hij de angst aan onze ''woonplek'' linkte.
Totdat hij dus het halve huis van een vriendin gesloopt heeft... Overal bloed en een grote ravage...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:34

Nee dat lijkt me dan inderdaad ook meer echt angst :j

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 22:35

No_No schreef:
Wat vervelend ts..

Hoe oud is de hond?
Onze oude hond werd ook steeds sneller bang. Eerst alleen van onweer en vuurwerk. later ook luchtballonnen, gasbranders en op het laatst zelfs bij slecht weer (regen en wind). Kwam waarschijnlijk door ouderdom.

Wat zegt de dierenarts?

Ik denk dat je geen andere keus hebt dan hem in de kennel te stoppen en hem misschien los te laten als jullie er bij zijn.

Klopt, het is echt ontzettend vervelend en heel erg sneu...

Hij is nu 7 jaar oud, het begon dus toen hij 5 jaar oud was.

De dierenarts heeft ons die kalmerende pasta gegeven, die dus niet hielp.
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 17-01-17 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:36

borstnoot schreef:
Mariska_28 schreef:

Dat hebben we inderdaad geprobeerd. Omdat we dachten dat hij de angst aan onze ''woonplek'' linkte.
Totdat hij dus het halve huis van een vriendin gesloopt heeft... Overal bloed en een grote ravage...

Maar daar zat hij zonder andere honden of mensen? Zou dat nog verschil kunnen maken? Binnen, zodat hij niet weg kan lopen, en dan samen met een baas/hond die rustig blijven?

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 22:39

Mariska_28 schreef:
borstnoot schreef:

Maar daar zat hij zonder andere honden of mensen? Zou dat nog verschil kunnen maken? Binnen, zodat hij niet weg kan lopen, en dan samen met een baas/hond die rustig blijven?

Zolang er iemand bij is (een persoon in ieder geval) dan zijn er echt geen problemen. (binnen en buiten) Dan is hij gewoon de relaxte hond die we kennen.

We durven er niet andere honden bij te betrekken. Zijn angst zit zo diep geworteld, en we zijn bang dat een andere hond dit over gaat nemen, en dat gunnen we natuurlijk niemand.
In de zomer hebben we het een keer geprobeerd, hij is wezen logeren op een plek met honden. Toen is hij vanuit zijn logeeradres ontsnapt en naar huis gerend. 's Morgens troffen we hem parmantig zittend voor de poort aan.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:40

Ik kan je maar 1 tip geven en dat is schakel een goede gedragstherapeut in. Jullie hebben je best gedaan maar zoals het er nu uitzien kunnen jullie dit niet alleen oplossen.
Er zullen hier heus goede adviezen voorbij komen maar bokt kan niet zien hoe jouw hond reageert.
Panische angst is heel moeilijk te doorbreken, en je kunt het je niet meer veroorloven nog verder 'aan te klooien'.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:42

Is het geen idee om gedragstherapie te overwegen?

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 22:44

Ik vertelde dit alles en jullie reacties net tegen mam, en ze zei dat ze al contact heeft gehad met verschillende gedragstherapeuten. (wat ik niet eens wist)

Ze hebben mam verteld dat ze niet konden helpen, vooral omdat de angst gepaard gaat met het alleen zijn.

Wanneer wij als ''mensen'' willen bijspringen om de angst te ''overwinnen'', dan is er geen angst meer. Omdat er dan een persoon bij is. Er is dan dus ook geen angst meer om overheen te komen.

Het is moeilijk uit te leggen, maar dat is de reden waarom gedragstherapeuten er geen nut in zien. (en de reden waarom we dus écht ten einde raad zijn zoals de titel zegt :\ ...)

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:49

Wat een ontzettend vervelende situatie voor jullie en voor de hond :(:)

Het enigste wat ik zou doen is een persoon erbij halen die verstand van zaken heeft en jullie daar bij kan helpen een gedrag deskundige

Honden zijn zo gevoelig...
ik heb een herder gehad, die nergens bang voor was vuurwerk,carbid het maakte hem allemaal niets uit., ik trainde met hem ipo dus ook met schot en hij was goed schotvast, totdat de buren een x vuurwerk over de schutting gooide en dat vlak naast hem terecht kwam, door die ene keer is hij helemaal verknald, voor elke hard geluid was hij vreselijk bang en ik heb dat er nooit meer uit gekregen... zo sneu!

Door 1 nare ervaring kan een beestje zo veranderen.

dus ik zou zeggen zoek hulp

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 22:51

sanowa schreef:
Wat een ontzettend vervelende situatie voor jullie en voor de hond :(:)

Het enigste wat ik zou doen is een persoon erbij halen die verstand van zaken heeft en jullie daar bij kan helpen een gedrag deskundige

Honden zijn zo gevoelig...
ik heb een herder gehad, die nergens bang voor was vuurwerk,carbid het maakte hem allemaal niets uit., ik trainde met hem ipo dus ook met schot en hij was goed schotvast, totdat de buren een x vuurwerk over de schutting gooide en dat vlak naast hem terecht kwam, door die ene keer is hij helemaal verknald, voor elke hard geluid was hij vreselijk bang en ik heb dat er nooit meer uit gekregen... zo sneu!

Door 1 nare ervaring kan een beestje zo veranderen.

dus ik zou zeggen zoek hulp

Als jij een adres kent die ''de uitdaging'' wel aan durft te gaan, dan zouden we het heel graag horen!