Hond gedraagt zich onmogelijk bij de paarden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Hond gedraagt zich onmogelijk bij de paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 12:21

Ik zit echt even met mijn handen in het haar -O-
Mijn Aussie van bijna een jaar is echt vreselijk in combinatie met mijn paard. Hij is vanaf 8 weken mee geweest en de eerste drie/vier maanden ging het heel erg goed. Er is wel een keer een paard op zijn poot gaan staan waar hij flink last van had, maar zelfs daarna was hij nog altijd super lief en braaf op stal en niet bang voor de paarden.

Helaas is het daarna steeds slechter gegaan. Wolf is van zichzelf heel vocaal, wat betekent dat hij veel piept, jankt, keft etc. In het dagelijks leven helemaal niet erg, het is zijn manier van communiceren en het hoort bij hem. Hij piept, jankt, huilt een keertje als hem iets niet bevalt, als hij opgewonden is, enthousiast is etc en is daarna weer stil.

Bij de paarden weet hij echter van geen ophouden. Hij blijft janken, piepen en andere gekke geluiden maken. Dit is vooral als hij even moet zitten als ik mijn paard poets oid of als hij met mijn paard en mij mee moet lopen. Maar het kan ook op andere momenten zijn, als we naar de stal toelopen, ik mijn spullen uit de zadelkast moet halen etc.

Hij is hierin niet te corrigeren en ik weet eigenlijk nog steeds niet of hij nou weet dat het niet mag. Als hij het weet heeft hij schijt, want hij doet het lekker toch ;)

Ook als ik op het paard zit en hij moet in de kantine blijven met mijn zusje zit hij heel de tijd te piepen, omdat hij dan naar mij toe wil.

Ik heb alles geprobeerd, corrigeren, negeren, belonen als hij stil is, maar het werkt allemaal niet. Het is ook niet handig dat ik vaak ook nog mijn paard in de hand heb, dus dat ik niet volledig op de hond kan concenteren.

Ik sta op een hele grote stal, dus ik ben niet de enige die er last van heeft. Denk er nu over na een gedragstherapeut er bij te halen, maar ik was benieuwd of hier nog iemand dit herkent of er een zienswijze over heeft.

Het is trouwens wel een hele lieve hond, wel wat neurotisch en soms onzeker en nerveus. Maar zoals op stal gedraagt (misdraagt) hij zich nergens...

har166

Re: Hond gedraagt zich onmogelijk bij de paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:23

Het zijn van nature honden die met vee werken, ik denk dat het oerdrang is die onderdrukt wordt. Wat voor werk doe je met je hond?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:27

Wat ik eens zou gaan doen is werken met belonen als hij iets goed doet, negatief gedrag negeren.
Hier zou ik thuis mee gaan beginnen, stel hij wacht bij de voerbak, belonen, clicker is erg handig, omdat je dit ook op afstand kunt gaan doen.

Ik zou vooral de rust en geduld gaan belonen.
Dus ongeduldige geluidje, compleet begeren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:28

Het probleem is, denk ik, dat zijn manier van communiceren (piepen, keffen) in het dagelijks leven door jou als geen probleem wordt gezien, maar bij de paarden wel. Ik denk dat je dit zult moeten aanpakken in iedere situatie. Dus ook thuis. En desnoods met hulp van een trainer o.i.d.
Voor zover ik weet zijn Aussies al vrij drukke en nerveuze honden, en dat gepiep en gekef is een uitting van nerveus zijn. Hij moet dus overal leren dat hij rustig moet zijn en moet wachten op zijn beurt. Ook als de aandacht een keer niet naar hem gaat maar naar in dit geval het paard.

Is hij wel altijd al goed uit geweest voordat je hem meeneemt?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:32

Wat Har166 ook zegt dacht ik ook aan. Misschien kun je eens met hem naar de hondenclub gaan? Een kennis van mij had een friese stabij die ook zo die drang had. Ze is met hem gaan frisbee'en en agility gaan doen en toen had de hond iets waarbij hij zijn energie goed kwijt kon en daardoor ook een stuk rustiger. Ze ging altijd elke zondag met hem frisbeeën op de hondenclub, hij zat dan al zondag ochtend bij de deur te wachten met de riem in de bek. Hele rustige hond werd dat waar je weinig werk mee had.

Kun je hem niet een bot geven waar hij rustig mee is als hij even moet wachten zoals in de kantine ?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:33

Hij is een veedrijver, dus instinctief voelt hij aan dat hij iets "moet" met dat grote dier. Doe je verder nog wat met hem (agility oid??) zulke honden hebben geestelijke verrijking nodig in hun leven anders gaan ze idd ongewenst gedrag vertonen (heb zelf cattle's, zelfde laken een pak)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 12:35

Har166: Op dit moment werk ik nog niet met de hond, maar dat wil ik op termijn wel gaan doen. We dagen hem nu nog uit door veel verschillende dingen te doen en hij is in huis ook heel rustig. Dus qua mentale uitdaging zit het (nog) wel goed.

Ik bedenk me nu dat hij eigenlijk precies hetzelfde gedrag vertoonde in het begin met fietsen en skateboarden. Het is dus niet slechts vee gerelateerd. Dit was echter na een paar keer doen over.

A3a1: We werken al heel veel met de clicker, maar die vind ik in dit geval lastig inzetbaar. Hij piept zoooo veel, belonen op het juiste moment is bijna niet te doen :\

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:36

@simbaa, alles wat beweegt triggert dit soort honden, dus ook fietsen, skateboarder, hardlopers enz enz.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 12:39

Palmera schreef:
Het probleem is, denk ik, dat zijn manier van communiceren (piepen, keffen) in het dagelijks leven door jou als geen probleem wordt gezien, maar bij de paarden wel. Ik denk dat je dit zult moeten aanpakken in iedere situatie. Dus ook thuis. En desnoods met hulp van een trainer o.i.d.
Voor zover ik weet zijn Aussies al vrij drukke en nerveuze honden, en dat gepiep en gekef is een uitting van nerveus zijn. Hij moet dus overal leren dat hij rustig moet zijn en moet wachten op zijn beurt. Ook als de aandacht een keer niet naar hem gaat maar naar in dit geval het paard.

Is hij wel altijd al goed uit geweest voordat je hem meeneemt?

Ja dat piepen in het echte leven vind ik inderdaad geen probleem. Het is dan ook echt niet alleen als hij nerveus is, maar ook als hij bijvoorbeeld zelf met zijn bal speelt. Dus niet alleen een uiting van nerveus gedrag, maar ik zie het eigenlijk bij al zijn gemoedstoestanden ;) Het lijkt me dus echt een onderdeel van zijn "zijn" en ik weet niet of dat dan af te leren is. Hij doet het inderdaad ook als hij nerveus/opgewonden is en dat zou hier goed de reden kunnen zijn.

Ik wil hem niet leren dat hij nooit mag piepen, maar dat hij niet duizend keer achter elkaar mag kwebbelen bij de paarden.

Lang uit geweest of niet maakt trouwens niets uit :)

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:40

Hier een kruising Border Collie x Australien Shepherd reu van nu 3,5 jaar. Het janken piepen enz kwam mij wel bekend voor, maar die van mij doet het uit enthousiastme en eigenlijk alleen bij de behendigheid. Het is er wel uit te krijgen maar het kost veel tijd. Ondertussen is hij wel zo ver dat hij voor 90% stil is tijdens de lessen.

Ik heb het opgelost door te corrigeren met mijn stem en wanneer hij stil was goed belonen maar niet te uitbundig hier word hij te enthousiast van. Wanneer corrigeren niet hielp ging ik hem afleiden > stukje de andere kant op lopen weg van de hindernissen of gehoorzaamheids oefeningen doen zodat hij zijn focus verplaatst. Nu hoef ik vaak als hij toch gaat piepen en janken alleen even uh te zeggen of een commando te geven en dan word hij weer rustiger.

Je zegt dat je het piepen niet in Z'n geheel af wilt leren. Hier ga je denk ik wel de fout in richting de hond want wanneer mag het dan wel en wanneer niet? Het beste voor de hond is een eenduidige lijn trekken en het gedrag niet toestaan in alle situaties.
Laatst bijgewerkt door maaaikkee op 16-01-17 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 12:41

crazycactus schreef:
@simbaa, alles wat beweegt triggert dit soort honden, dus ook fietsen, skateboarder, hardlopers enz enz.

Ja dat zal best, maar dan moet er toch een manier zijn om mee te leren dealen. Hij is trouwens nooit getriggerd door anderen die bewegen, zoals skateboarden etc, behalve als wij het zelf doen.
Maar bij fietsen enzo is het bij ons geen probleem meer :)

Ik weet trouwens dat het een ras is dat iets moet doen omdat ze anders negatief gedrag gaan vertonen. Vind het alleen raar dat het er alleen bij de paarden uitkomt. Als ik twee weken niet naar stal ben geweest vertoont hij geen ander negatief gedrag, terwijl ik voor de rest niet meer/minder met hem doen dan.
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 16-01-17 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwarteparelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:42

Ik heb een border collie. Een pot nat al zeg ik het zelf Hij is vanaf pup af aan altijd bij mij waar ik ook ben. Mee naar de Paarden (staan aan huis) mee naar m'n werk op stal.ga ik buiten rijden gaat hij mee, in de bak rijden ligt hij in de hoek tot ik klaar ben, buiten en binnenzetten van de paarden.gaat allemaal prima. Hij is alleen erg druk,blaffen springen janken uit enthousiasme.hij kan je zo ondersteboven lopen als je niet oplet hij is dan zo druk met de paarden. Hij loert bv naar de paarden(net als bij de schapen) maar voor hem is dat werk en laat hem gewoon z'n gang gaan. Zo als het hier gaat is het een soort routine. Hij weet wanneer ik ga voeren, buitezette enz hij weet exact de volgorde en hij weet z'n plek. Wijk ik van de volgorde af snapt hij d'r niks meer van haha. Dus ik kan je maar een tip geven denk ik en dat is duidelijker zijn. Hij moet z'n plek weten in de kantine als jij aan het rijden bent. Of zoals hier de plek langs de baan. En mss kan hij z'n energie niet genoeg kwijt? Als hij hier een dag alleen is heb ik er savonds ook m'n handen aan vol en is hij stront vervelend..

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 12:43

Gerritt schreef:
Wat Har166 ook zegt dacht ik ook aan. Misschien kun je eens met hem naar de hondenclub gaan? Een kennis van mij had een friese stabij die ook zo die drang had. Ze is met hem gaan frisbee'en en agility gaan doen en toen had de hond iets waarbij hij zijn energie goed kwijt kon en daardoor ook een stuk rustiger. Ze ging altijd elke zondag met hem frisbeeën op de hondenclub, hij zat dan al zondag ochtend bij de deur te wachten met de riem in de bek. Hele rustige hond werd dat waar je weinig werk mee had.

Kun je hem niet een bot geven waar hij rustig mee is als hij even moet wachten zoals in de kantine ?

Wolf is verder eigenlijk heel rustig en toont weinig of geen ongewenst gedrag, ook niet thuis. Ik denk dus niet dat een sport oid dit gedrag gaat oplossen. Wat niet weg neemt dat het altijd goed is om te doen met een actieve hond natuurlijk en ik ben ook zeker zoiets van plan!

Een bot geeft hij helaas echt niets om als hij in zo'n bui is.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 12:47

maaaikkee schreef:
Hier een kruising Border Collie x Australien Shepherd reu van nu 3,5 jaar. Het janken piepen enz kwam mij wel bekend voor, maar die van mij doet het uit enthousiastme en eigenlijk alleen bij de behendigheid. Het is er wel uit te krijgen maar het kost veel tijd. Ondertussen is hij wel zo ver dat hij voor 90% stil is tijdens de lessen.

Ik heb het opgelost door te corrigeren met mijn stem en wanneer hij stil was goed belonen maar niet te uitbundig hier word hij te enthousiast van. Wanneer corrigeren niet hielp ging ik hem afleiden > stukje de andere kant op lopen weg van de hindernissen of gehoorzaamheids oefeningen doen zodat hij zijn focus verplaatst. Nu hoef ik vaak als hij toch gaat piepen en janken alleen even uh te zeggen of een commando te geven en dan word hij weer rustiger.

Thanks voor de tip! Allemaal trouwens!! Dat niet te uitgebreid belonen ken ik, als ik dat doe wordt het alleen maar erger. Corrigeren helpt hier echt niet, tenzij ik heeeeeeeeeeel boos word en hem echt fysiek corrigeer. Dat wil ik alleen niet elke keer moeten doen, want hij moet het wel leuk blijven vinden.

Afleiden is een goede tip inderdaad, alleen afleiden van wat? Hij is al aardig gefocust op mij (eigenlijk te gefocust). Sowieso als ik mijn paard in mijn andere hand heb ik het erg lastig afleiden.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 12:50

Zwarteparelx schreef:
Ik heb een border collie. Een pot nat al zeg ik het zelf Hij is vanaf pup af aan altijd bij mij waar ik ook ben. Mee naar de Paarden (staan aan huis) mee naar m'n werk op stal.ga ik buiten rijden gaat hij mee, in de bak rijden ligt hij in de hoek tot ik klaar ben, buiten en binnenzetten van de paarden.gaat allemaal prima. Hij is alleen erg druk,blaffen springen janken uit enthousiasme.hij kan je zo ondersteboven lopen als je niet oplet hij is dan zo druk met de paarden. Hij loert bv naar de paarden(net als bij de schapen) maar voor hem is dat werk en laat hem gewoon z'n gang gaan. Zo als het hier gaat is het een soort routine. Hij weet wanneer ik ga voeren, buitezette enz hij weet exact de volgorde en hij weet z'n plek. Wijk ik van de volgorde af snapt hij d'r niks meer van haha. Dus ik kan je maar een tip geven denk ik en dat is duidelijker zijn. Hij moet z'n plek weten in de kantine als jij aan het rijden bent. Of zoals hier de plek langs de baan. En mss kan hij z'n energie niet genoeg kwijt? Als hij hier een dag alleen is heb ik er savonds ook m'n handen aan vol en is hij stront vervelend..

Energie is denk ik het probleem niet. En ik wil het eigenlijk echt niet toelaten dat hij zo druk wordt. Als ik hem in de bak laat gaat hij nog meer geluid maken. En dat is het vervelende, er zijn dan ook anderen die er last van hebben dus ik kan het niet een uur gewoon proberen oid. Ik kan hem dus ook niet los laten lopen op stal.

@Maaike, ik lees nu je edit pas. Misschien heb je wel een punt met het piepen altijd afleren, maar ik heb het idee dat het voor hem een echt communicatiemiddel is. Ik denk eerlijk gezegd dat het ook niet af te leren is omdat het zo in hem zit.
Het piepen wat hij thuis wel eens doet is trouwens echt niet te vergelijken met de middelen/geluiden die hij op stal inzet. Als hij daar net zo zou piepen als in het dagelijks leven was er echt geen probleem. Dit is van een heel ander kaliber! (Helaas ;))

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:02

Dat is een moeilijke ja.
Ik zou ten alle tijden zorgen dat ie stil is, piepen jammeren en dergelijke hoeft niet.
Broertje van mijn jongste teef (Duitse herder, werklijn en nu bijna 11 maanden) had dat ook verschrikkelijk.
Hier heel simpel opgelost door pas iets gaan doen of aandacht geven als ie stil is.
Eerste keren toch geprobeerd op zijn plek te zetten, want de hond wist goed genoeg dat ie stil moest zijn.
Nu is ie voor 90 procent stil. Zowel in de auto, tijdens trainen als thuis.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 13:11

Ik probeer me even voor te stellen hoe dat dan in zijn werk zou gaan.
Bijvoorbeeld, hij speelt met zijn eigen speeltje in huis en piept en grauwt een beetje tijdens dit spelen, zou ik hem dan moeten corrigeren?

Hij moet naar zijn mand, sjokt weg naar de mand en laat zich dan jammerend vallen, dan ook corrigeren?

We zitten in de auto en zijn bijna bij het bos, hij wordt dan enthousiast en piept dan een beetje. Ook corrigeren? En zo ja, hoe?

Ik ben aan het koken, en hij wil aandacht dus loopt een keer piepend langs. Ook corrigeren? Zeker dit vind ik lastig want negatieve aandacht is ook aandacht. Nu negeer ik het en is hij ook binnen 5 sec stil.

Nogmaals, al dit piepen is echt niet te vergelijken met wat hij op stal doet.

Jullie hebben waarschijnlijk gelijk hoor, maar ik zie gewoon niet echt in hoe ik het afleer! :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:50

Simbaa schreef:
Har166: Op dit moment werk ik nog niet met de hond, maar dat wil ik op termijn wel gaan doen. We dagen hem nu nog uit door veel verschillende dingen te doen en hij is in huis ook heel rustig. Dus qua mentale uitdaging zit het (nog) wel goed.

Ik bedenk me nu dat hij eigenlijk precies hetzelfde gedrag vertoonde in het begin met fietsen en skateboarden. Het is dus niet slechts vee gerelateerd. Dit was echter na een paar keer doen over.

A3a1: We werken al heel veel met de clicker, maar die vind ik in dit geval lastig inzetbaar. Hij piept zoooo veel, belonen op het juiste moment is bijna niet te doen :\

Daarom zeg ik, thuis beginnen, hij piept toch niet de hele dag.
Maar als hij 3 seconden rustig is, click.
Als hij op zijn kussen ligt, click.
Als hij je stil aankijkt, click.

Alle andere momenten negeren, enkel op rust.

Je zult expert moeten worden in de momenten vangen.

Volgens mij zijn het slimme honden, die graag voor je werken, die hebben dat snel in de gaten.

Jou post hierboven:
Niet corrigeren, maar zodra hij 1 seconde rustig ligt: CLICK

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:55

Simbaa schreef:
Ik probeer me even voor te stellen hoe dat dan in zijn werk zou gaan.
Bijvoorbeeld, hij speelt met zijn eigen speeltje in huis en piept en grauwt een beetje tijdens dit spelen, zou ik hem dan moeten corrigeren?

Hij moet naar zijn mand, sjokt weg naar de mand en laat zich dan jammerend vallen, dan ook corrigeren?

We zitten in de auto en zijn bijna bij het bos, hij wordt dan enthousiast en piept dan een beetje. Ook corrigeren? En zo ja, hoe?

Ik ben aan het koken, en hij wil aandacht dus loopt een keer piepend langs. Ook corrigeren? Zeker dit vind ik lastig want negatieve aandacht is ook aandacht. Nu negeer ik het en is hij ook binnen 5 sec stil.

Ik vind bovenstaande echt tekenen van zeuren en aandacht vragen. Ik zou het bloedirritant vinden als mijn hond dat om de haverklap deed.
Waarom moet je hond piepen als je het bos bereikt? Of als je staat te koken? Nergens voor nodig toch.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 14:00

Ik vind het zelf eigenlijk helemaal niet irritant en hij doet het echt vanaf dag 1. Toen was het ook zo'n bange poeperd dat corrigeren niet te doen was.

Hoe zou ik het nu moeten doen? Negeren of corrigeren? Nu negeer ik het eigenlijk altijd behalve op stal. Daar heb ik alles geprobeerd :D

Edit: en het is echt niet dat hij het om de haverklap doet, dat heb ik misschien wat overdreven als dat zo overkomt.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 14:11

Ik herken dat vocale wel, ik heb een heel ander soort hond dat ook bekend staat om het vocale: een Husky x Malamute. Dat is iets dat in het ras zit en je kunt het wel indimmen natuurlijk maar om erop te corrigeren vind ik ook niet helemaal eerlijk. Mijn hond gaat zitten loeien als we de weg richting het bos oprijden. Ik laat hem altijd even en zeg dan "klaar", dan moet hij nog even mompelen en is hij stil. Zodra ik zijn riem los wil doen gaat hij ook staan loeien. Heel even maar dus ik vind dat ook niet zo erg.

Bij de paarden is mijn hond ook heel druk en opgewonden. Zoveel geuren, zijn instinct wordt getriggerd, zoveel beweging, mensen. Bij jouw hond is het denk ik toch dat het drijven getriggerd wordt. Wat bij mijn hond werkt is een écht goed flinke wandeling voor ik naar stal ga. Dan kan hij de indrukken beter verwerken dan dat hij helemaal over de kook raakt. Ik ga ook tussendoor even met hem wandelen zodat hij niet de hele tijd hoeft te wachten. Dat is natuurlijk saai als er zoveel te zien is en ruiken is.
Het gaat steeds beter, misschien ook een idee voor jou om tussendoor even met je hond te spelen, trainen of wandelen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 14:13

Als je nu eens op het terrein van de paarden zelf intensief gaat trainen met je hond?
Volg werk, apporteren, blijf, hier, noem maar 50 oefeningen op. Dus niet met je paard bezig zijn maar met je hond. Dan gaat de automatische trigger paard-kijken naar de baas-piepen er een beetje af denk ik.
Wel vaker dan 3 keer doen :-)

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 14:51

Dat is wel zo een Aussie is vaak zo ontzettend gevoelig voor corrigeren dat je ook moet oppassen dat er geen angst ontstaat.

Zoals je omschrijft is er inderdaad wel een verschil in het liep gedrag. Bij het spelen met speelgoed maken de honden hier ook wel eens geluiden dit is ook niet iets wat ik corrigeer. Maar echt het over enthousiaste, zeurende en neurotische piepgedrag dat dan weer wel.

Bij het koken zou ik hem bijvoorbeeld gewoon naar z'n plaatst sturen, op dit moment is het piepen en om aandacht zeuren gewoon ongewenst gedrag en hoort hij op dag moment niet in de keuken te zijn hiervoor.

Bij naar het bos gaan zou je hem eventueel kunnen laten wachten tot hij rustig is en dan pas uit de auto halen.

Wanneer hij naar de mand gaat / moet en zich jammernd laat vallen zou ik hem volledig negeren geen aandacht aan schenken

Wat is zijn doel eigenlijk als hij mee gaat naar je paard? Heeft hij daar iets te doen of je zijn doel voornamelijk wachten? Is het niet een idee om hem aankomende tijd alleen mee te nemen als je je handen voor hem vrij hebt zodat je aan zijn gedrag kan werken?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 17:00

rien10 schreef:
Als je nu eens op het terrein van de paarden zelf intensief gaat trainen met je hond?
Volg werk, apporteren, blijf, hier, noem maar 50 oefeningen op. Dus niet met je paard bezig zijn maar met je hond. Dan gaat de automatische trigger paard-kijken naar de baas-piepen er een beetje af denk ik.
Wel vaker dan 3 keer doen :-)

Dit is inderdaad waar ik mee bezig ben op het moment en dat gaat vrij goed. Helaas, zodra ik mijn paard er bij haal of zodra hij weet dat het paard er bij komt gaat hij geluid maken.

Hij luistert dan trouwens nog wel goed. Hij blijft, volgt enzo super, alleen met ondersteunende geluiden..

@ Maaike: Bedankt voor je antwoord! In de auto wacht ik inderdaad altijd al tot hij rustig is.

Het doel bij het paard is nu vooral opvoeding. Later wil ik met mijn paard en Wolf gaan buitenrijden, maar zover zijn we nog lang niet haha. Soms ga ik wel eens rijden, maar moet eerlijk zeggen dat ik dat nu bijna niet meer doe door dat de hond dan zo vervelend wordt. Wel ga ik er dan heen om te poetsen ed. Ik moet het paard wel opzoeken om er aan te werken, want dan komt het gedrag pas echt naar boven. En dan heb ik helaas niet altijd mijn handen leeg. Nu heb ik best een lastig paard, maar met honden is hij super.
Hij geeft helemaal niets om dit hele gedoe en loopt gewoon stoicijns door.

Voor Wolf is het dus inderdaad wel even wachten, maar ook veel met andere honden kunnen spelen. Alleen doet hij dat weer niet als ik aan het rijden ben. Dan is hij zo op mij gefocust waardoor het inderdaad weer wachten wordt. Maar al met al poets ik een kwartier en gaan we daarna meestal een half uur wandelen. Met dat wandelen mag hij gewoon mee (piepend :') ) dus dat wachten valt allemaal wel mee. Hij vindt alleen iedere minuut te veel. Straks als ik weer kan rijden moet hij even in de stal wachten. Dat zou ook in de kantine of in de hoek van de bak mogen, maar dan moet hij wel stil zijn.

Allemaal weer bedankt trouwens!! Het is zo fijn als er mensen met je meedenken :)!
Het zeurende piepen ga ik vanaf nu proberen te corrigeren.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:11

Ik zie hier enorm veel goede tips voorbij komen.

Mijn eigen, belonen en negeren :+
Hond naar zijn plek sturen als je aan het koken bent, gepiep negeren.
Pas uit auto laten, als hij stopt met zeuren.
Niet te uitbundig belonen.
Ook een veehond moet naar commando's luisteren, anders wordt het een zootje, dus misschien cursus drijven ( het zijn toch drijvers hè, geen hoeders )

Ik zou met hem bv gaan speuren, hier worden ze enorm moe van in hun hoofd, daar worden ze ook vaak wel rustiger van. Ik vond Nikky Gootjes in Apeldoorn erg goed, zowiezo, een erg goede gedragskundige.