Draagzak (buidel) voor puppy

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Draagzak (buidel) voor puppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 22:20

Het duurt nog even maar dit jaar krijgen wij twee pups. Nu hebben we veel zaken al in huis, maar een 'probleem' waar we toevallig tegenaan liepen vandaag is het wandelen. We hebben al drie (actieve) honden waar we toch vaak 5 tot 10 en soms meer kilometer per dag mee lopen. Nu is vijf tot tien kilometer wellicht iets overdreven voor een puppy. :+

Maar er is een oplossing! Een draagzak / buidel. Ik wil bewust geen rugzak omdat ik de pup dan niet kan zien. In gedachte had ik een front carrier, zoals je ze ook ziet voor baby's en peuters, met een goede bevestiging over de rug die het gewicht netjes verdeeld. Wel zo prettig als je nog de nodige kilometers moet.

Door de bomen zie ik het bos niet meer... het zijn er zoveel! :+ Iemand tips uit eigen ervaring?

maras

Re: Draagzak (buidel) voor puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:30

Ik had een draagzak maar dat was toch niet heel comfortabel voor de hond als hij daar langer in zat. Wat wel comfortabel is, is een buggy. Mijn ouders hadden een oud hondje maar gingen ook vaak nog lange wandelingen maken in de bossen. Ze hadden tweedehands een kinderwagen / buggy met terrein banden gekocht en daar kon de hond in liggen of zitten als hij moe werd. Misschien is dat ook een fijne optie voor jullie twee pups?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 22:33

maras schreef:
Ik had een draagzak maar dat was toch niet heel comfortabel voor de hond als hij daar langer in zat. Wat wel comfortabel is, is een buggy. Mijn ouders hadden een oud hondje maar gingen ook vaak nog lange wandelingen maken in de bossen. Ze hadden tweedehands een kinderwagen / buggy met terrein banden gekocht en daar kon de hond in liggen of zitten als hij moe werd. Misschien is dat ook een fijne optie voor jullie twee pups?

Heb eraan gedacht, maar dat is hier in de omgeving niet te doen. Zeker niet met onze drie honden, en vaak heb ik er nog een paar extra te leen. :Y)

Ik weet wel dat er comfortabele zijn, die van Doxtasy bijvoorbeeld. Daar heb ik al goede dingen over gelezen, maar ik vind eigen ervaringen veel fijner.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:42

En een bolder kar misschien een idee?. Kun je ook eventeel spullen van de andere honden inleggen en rijd wat makkelijker over zandpaden

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:47

Om welk formaat honden gaat het? En moet je ze allebei in je eentje kunnen vervoeren?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 22:49

Pluttersput schreef:
Om welk formaat honden gaat het? En moet je ze allebei in je eentje kunnen vervoeren?

Misschien heb ik dat niet helemaal duidelijk vermeld. Ze komen niet tegelijk. Er zit (hopelijk) een half jaar tussen. Het gaat een BC worden en een schotse collie.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:51

OK. Dus tegen de tijd dat de een lekker mee kan moet de ander gedragen? Lijken mij zware honden om lang echt in een draagzak te dragen. Dus dan zou ik ook eerder voor een kar ofzo gaan :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 22:55

Ik heb een bolderkar, en een buggy zou ik via vrienden ook aan kunnen komen. Maar persoonlijk houdt ik liever mijn handen vrij. Alhoewel het makkelijker is als ze er beide zijn. Als de eerste pup dan een half jaar oud is en aangeeft dat die moe is kan die ook eventueel even in de buggy.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:00

Ik heb een buidelzak voor m'n ene hondje van 6 kilo.
Maar heel comfortabel voor langere afstanden vind ik het niet.

Ook heb ik een draagtas, met aan de zijkant zo'n vakje waar hij z'n koppie doorheen kan doen.
Hij ligt heer fijner in dan in de buidelzak.
Wat meer stevigheid voor hem.
Je kan de tas ook over je schouder dragen.
Maar ook hierbij geldt, voor langere afstanden is zo'n hondje best zwaar :+

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:04

Ik had vroeger een rugzak die ik dan voor ombond, maar dat was best wel zwaar.
Daarna had ik een wandelwagen die omgebouwd was, was veel handiger, klikte hem aan een speciaal bandje zodat hij er niet uit kon.
Soms wat zwaar in zand maar eter dan draagzak.
Dit was omgebouwde buggy.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 23:05

De pups zullen er ook geen uren achter elkaar inzitten, en dan kunnen we een periode de wandelingen natuurlijk beperken tot die 5 of 10 kilometer. Maar op de arm dragen is sowieso geen optie, dat hebben we met onze eerste BC gedaan en dat was rampzalig. _O-

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:29

Misschien een andere insteek, maar is het dan niet praktischer zulke pups gewoon niet mee te nemen op de lange wandelingen? Het lijkt me dat ze er weinig aan hebben in een draagzak te hangen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:30

Mijn pup vond het geweldig om overal bij te zijn, vanuit rugzak maar ook vanuit buggy.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 00:12

Kuggur schreef:
Misschien een andere insteek, maar is het dan niet praktischer zulke pups gewoon niet mee te nemen op de lange wandelingen? Het lijkt me dat ze er weinig aan hebben in een draagzak te hangen.

Ja en nee, ja als een van ons twee thuis blijft. Ook direct een mooie training, want ze gaan niet altijd allemaal mee naar trainen. Nee, ik vind het ook belangrijk de pups overal mee naartoe te nemen, zeker als de wederhelft aan het werk is.

Zeker ook als ik naar mijn paarden ga en langer aan het werk ben is het wel praktisch. Als ze echt moe zijn kunnen ze sowieso in de auto liggen dan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 00:15

Hier een bolderkar van de anwb. Gaat super goed door het bos!! Echter ivm de oudjes lopen wij max 3 km dn pup van nu 10 weken loopt dat gewoon mee. Ga ik verder dan blijven oudjes en pup thuis. Ga ik nog meer doen met pup dan moet hij in de kar. Heb systeem gemaakt zodat hij er vast in zit en zo kan hij veilig mee.

Het is een x herder dus wordt groot maar heb liever dat hij tot 3 km in bos mee loopt dan thuis druk ravot op laminaat. Voor we naar bos gaan slaapt hij zo n 2.5 uur in de bench en na de wandeling wel bijna 4 uur. Verder doen we dan alleen poep en plas rondje of mee in de bolderkar of op de arm ;)
Hij speelt wel nog wat in huis maar nu relaxt op groot kleed liggend met berg speeltjes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:02

Met het formaat honden dat je beschrijft is een buidelzak geen goede optie.
De standaard buidelzakjes zijn goed kleine hondjes tot pakweg max 2-3 kilo. Zodra ze zwaarder zijn heb je vooreerst een veel sterkere zak nodig (want die slappere zakken in en hondjes zitten de ganse tijd geklemd) en ook al een behoorlijk grote zak. Daarnaast is 10 km wandelen met 6 kilo hond (die dan wss ook nog niet stilzit) niet handig.
Ik zou ook kiezen voor een buggy (de mijne bv heb ik tweedehands op de kop getikt voor 40 euro). daar kan de hond comfortabel inliggen, je kan water, leibanden, poepzakjes (al dan niet gevuld) onderaan kwijt. Kwestie van een goede heupgordel te kopen waar de andere honden aan kunnen als ze aangelijnd moeten zijn, zodat je je handen vrij hebt, en de pup in de buggy.
Als het kwa terrein echt geen optie is, dan zou ik opteren om een goede autobench aan te schaffen zodat ze allemaal meekunnen, maar een kortere wandeling te doen met de pup mee, daarna de pup in de autobench, en een langere wandeling met d rest van de groep.
Dat is ook een goede training voor de pup om even te leren wachten.

edit: een border collie van 12 weken weegt al gemakkelijk 6 kilo
de meeste rugzakken zijn voor 5-6 kilo max
http://www.zooplus.nl/shop/honden/bench ... ere/284815
Met deze bv zou je 4-5 weken kunnen overbruggen.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:28

Ik gebruikte gewoon een normale schoudertas;) Kleedje erin en klaaaar.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:28

Als je beetje handig bent kun je een draagzak beter zelf maken. Wij hadden er in het dierenasiel een aantal voor kleine en aantal voor grotere pups. Ideaal! Maar niet als je 6 volwassen honden en een pup bij hebt. Zeker niet als je aan moet lijnen. Dan bij bukken een probleem.
Hier idd een heupgordel waar ze alle 6 aan kunnen en pup in de trekkar. Hier 2 die sowieso aangelijnd aan heupgordel lopen aan 8 en 10 meter rollijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 20:36

dierenfan: hoe bevestig je die uitrollijnen handig aan de heupgordel?
van mij is de rollijn zo zwaar dat het irritant zit ...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 20:49

Ik heb de furka workingdog heupgordel. Hier zitten 2 grote ringen aan de band zelf. Tussen deze ringen heb ik een stuk verende lijn gespannen. Dit is lijn die ze achter paarden spannen in trailers. Deze zit dubbel en heb ik knopen in gedaan zodat hij nu net zo lang is als de breedte tussen de ringen. Met grote haken voor bergbeklimmers heb ik de 2 rollijnen daar aan en 1 met 4 lijnen van 1 meter die ik ook op 50 cm kan zetten ;)
Ze hangen niet hinderlijk voor mijn benen nu en de sterke vering vangt klappen op als er getrokken wordt. Werkt ideaal en al jarenlang

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 20:51

klinkt goed! hangen de bakjes dan niet te los? Heupgordel werkt prima met gewone lijn, maar mijn bak weegt +- 1 kilo (de giant XL van 10 m), en die trekt het ganse ding naar beneden :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:01

De heupgordel blijft goed op zijn plaats en bij mij ook 2 XXL kasten van rollijnen. Zijn voor trekkende husky's dus goede kwaliteit nodig haha.
Ik heb er in elk geval niet echt last van. Zelfs niet met alle 6 aangelijnd. Misschien ook wel gewenning

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:15

Nou heb ik geen ervaring met honden in een draagzak, maar wel met een baby. Tot een kilo of 8 is een baby prima voorop in een goede drager te tillen, ook voor langere afstanden (meer dan 10 km, wel rustig opbouwen natuurlijk, je lijf moet wel wennen aan dat gewicht). Toen mijn zoon zwaarder werd dan 8 kg vond ik dat teveel aan mijn schouders gaan trekken en ben ik hem op mijn rug gaan dragen. Dus als je een goed passende drager kunt vinden, lijkt het gewicht mij niet zo'n probleem.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 22:44

Het ligt er natuurlijk een beetje aan hoe snel ze groeien in gewicht.

Maar de heupgordel - Buggy combinatie vind ik eigenlijk wel goed. Over het algemeen kunnen ze hier bijna overal loslopen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:04

En een mensenbaby draag je bij een goede drager behoorlijk ergonomisch, met zijn of haar buik tegen jouw buik. Hoe minder ruimte er tussen zit, hoe makkelijker vol te houden. Maar na een jaar verplaatste ik mijn kinderen wel naar de rug.

Puppy's kun je niet ergonomisch dragen. Of een drager ergonomisch geschikt is voor de hond, geen idee, maar zeker niet voor de mens. Vanwege het liggen van de hond kun je deze niet buik tegen buik dragen (zie je het al voor je?) en zul je de 8 kilo hond bij wijze van al veel zwaarder ervaren dan 8 kilo kind.

Ik lees wel mee. Straks pup in huis, geen andere honden, dus geen problemen met lange wandelingen, maar in het begin is bijna alles nog "te ver" natuurlijk...