Kat plast in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nhmeisje

Kat plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 11:14

Al sinds ze kitten zijn heb ik mijn twee katten, zusjes van elkaar.
Ik woonde toen nog met mijn ex in een appartement, waar de witte kat wel eens op zolder in een hoekje plaste.
Ik heb toen een extra kattenbak aangeschaft en het goed schoongemaakt. Ze deed dit gelukkig maar zelden. Ik dacht dat het kwam door stress (mijn ex was niet altijd even vrolijk)

Sinds een jaar woon ik in een studio en ben ik uiteraard op zoek naar een plek om weer wat groter te kunnen wonen. Liefst waar mijn katten ook naar buiten kunnen.
In het begin ging het hier super, maar opeens begon de witte kat in de douchebak te plassen..
Dit kan je gelukkig makkelijk wegspoelen elke keer maar vond het wel raar. Ik ben naar de dierenarts gegaan en ze bleek blaasontsteking te hebben. onderzoekje van 160 euro, antibiotica gekregen. Ik hoopte natuurlijk dat het hierna weer beter zou gaan en ze de kattenbak weer zou gaan gebruiken voor het plassen..

Met kerst heb ik een nieuw dekbek gekregen van schapenwol en met verschonen zag ik dat hier op geplast is ;( Ook heb ik een nieuw koeienkleed op de grond en gisteravond gaat mevrouw heerlijk op een hoekje van het nieuwe kleed zitten plassen |(

Ik ga vandaag een tweede kattenbak halen en daar andere korrels in doen. Elke dag schep ik al poepjes eruit en verschoon ze elk weekend. Ik hoop echt dat het probleem nu oplost maar weet mij dan ook geen raad meer....

Heeft iemand hier een zelfde probleem gehad met een kat? En is het ooit weer goed gekomen? zijn er nog andere tips?

Nu maar mijn deken naar de stomerij brengen :')

Goof

Re: Kat plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:16

Terug naar de dierenarts voor een onderzoekje. Plas opvangen en langsbrengen is zo gebeurd. Grote kans dat ze weer blaasproblemen heeft.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:20

Mijn kat heeft ook een tijd in het huis van mijn ouders geplast,
ik heb hier speciaal spul voor gehaald, kan wel even kijken voor je hoe dit heet, hiermee kon ik de plek schoonmaken.

Aan zijn bak heb ik niets veranderd, wel doe ik tegenwoordig tijdens het verschonen een drupje chloor op een doek en die haal ik even door de bak, hij is gek op die lucht :D

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 11:28

Ik heb de kat net het laatste antibiotica pilletje gegeven! Dus je zou denken dat ze nu geen problemen meer heeft met haar blaas..
Ik heb ook zo een spray tegen het plassen al aantal keer in de douche gespoten maar ze blijft er gewoon mee doorgaan.. Zelf ruik ik het niet maar mensen die hier komen vragen meteen heb je katten, want mijn hele studio ruikt blijkbaar naar kattenpis en dat is echt vies.. :O

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:34

Ga er maar terug met naar de dierenarts, 1 pilletje helpt niet. Als je kat zonder reden onzindelijk wordt, is er echt een probleem.

Mijn kat heeft dat ook, terugkerende blaasontstekingen omwille van stress. Wat doen we ondertussen:

feliway calming spray in het huis
een pilletje dat om de dag gegeven wordt ter versteviging van de blaas
hills eten voor de blaas

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:37

Ze heeft het laatste pilletje van de kuur gegeven begrijp ik dus niet maar 1 pilletje. :+

Je hebt 2 katten? En nu 2 bakken? Eigenlijk moet er nog een 3e bij. Het aantal katten + 1 moet je eigenlijk rekenen.

Maar ik ken het, 1 van mijn katten heeft het ook heel lang gedaan maar nu al een tijd niet. (klopt af)

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 11:47

Ja klopt ze heeft een antibiotica kuur gehad dus twee pilletjes per dag een week lang.
Ik weet het inderdaad van de bakken, maar het is hier zo klein dat er amper ruimte voor is, dat maakt het zo lastig. Er staat al een krabpaal en planken ed zodat ze de hoogte in kunnen klimmen en ze kunnen in de gang en op het dakterras lopen.
Ik heb een aantal maanden terug een peewee bak gekocht met van die hout sprokkeltjes, omdat die het minste stinkt en in de hoop dat ze weer op de bak zou gaan plassen. Ze krijgen al sinds kitten whiskas, bij een andere brok gaat ze meteen spugen. Het is geen makkelijk katje...

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:52

Blaasontstekingen bij katten zijn vaak een niet bacterieel probleem, maar tgv stress of blaasgruis. Zou dus toch weer urine terugbrengen bij de DA en het nogmaals na laten kijken. Indien er geen hele hoge PH is, grote kans op steriele ontsteking en dan de kat op blaasontspanners en metacam laten zetten.. Indien wel een hoge PH ondanks de antibiotica die je laatst gegeven hebt, is het misschien handig de urine te kweken om te kijken welke bacterie erin zit en of deze niet resistent is voor de antibiotica die je gegeven hebt (maar echt, een bacteriele blaasonsteking bij katten is vrij zelden).

Blaasproblemen bij katten kunnen erg lastig zijn en is heel vaak een terugkerend probleem! Als het toch tgv mogelijk stress is zou ik meerdere kattenbakken neerzetten in het huis, stress verminderen door feliway stekkers en valeriaan, en op een goed blaasdieet zetten. En de eerste periode dus ook op de medicatie (spasmoglucinol en metacam).

1e stap blijft dus toch weer naar de DA gaan, hoe vervelend ook! Een onzindelijke kat is niet normaal, dat laat zien dat er wat mis is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:53

Ik woon ook klein en heb 4 katten en 4 bakken. := Er kan nog een bak bij maar ze redden het prima met 4 dus voorlopig komt er geen 5e....

Die van mij plaste ook op bed en sinds ik de overtrek gewoon oprol tot mijn voeteneinde doet ze het niet meer. Blijkbaar is op mijn hoeslaken plassen niet leuk. Maar sinds kerst heb ik mijn overtrek weer gewoon netjes op bed liggen en tot nu toe gaat het goed...

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:11

Als je net de antibiotica op hebt, kan het heel goed dat de kuur te kort was. Ik zou gewoon nog eens de dierenarts bellen en overleggen.
Overigens is het niet heel raar dat katten hun lucht aan nieuwe spullen willen aanbrengen en omdat te doen er overheen piesen. Het beste kun je dan ook nieuwe spullen behandelen met valeriaanspray of iets anders dat ze lekker vindt ruiken (de onze zijn gek op onze wasverzachter :P )
Daarnaast moet je kattenpies met een enzymenontbinder schoon maken, biotex schijnt erg goed te zijn. Mijn kat wil het nog wel eens doen als hij heel gestresst is (lees als er mensen zijn geweest die hij niet mag). Ik gebruik op dit moment een vlekkenspray voor de was met enzymen, dat werkt erg goed. Verder heb ik nog een antikattenspray met citronella om de plekken na te behandelen en uit voorzorg te sprayen.
Maak je schoon met chloor? Want daar hebben ze een gruwelijke hekel aan.

Edit: Ik zag net iets over het aantal bakken, ik heb geleerd voor iedere kat die je hebt een bak moet plaatsen met een minimum van 2. En dan verdeeld over het huis, het liefst 1 boven en 1 beneden (wat dus niet opgaat als je maar 1 verdieping hebt, maar dan moet je dus verspreiden over de ruimte die je hebt en er vooral voor zorgen dat in ieder geval 1 bak op een plek staat waar geen vreemden mogen komen).
Laatst bijgewerkt door Siesjuh op 05-01-17 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:12

Ik zou sowieso nogmaals de urine laten controleren, wie weet is het nog niet helemaal over. Stress kan ook een factor zijn.

Wij hadden een kat die veel last had van stress en daarbij op blaasgruis. Hem hebben we uiteindelijk herplaatst omdat hij bij ons teveel stress ervaarde toen onze dochter geboren werd.

Onze andere kat werd heel dominant nadat onze dochter geboren was en die plaste overal tegenaan, vooral alles wat naar mij rook :? en hebben hem uiteindelijk ook herplaatst naar een huisje zonder kinderen.

Voor zover ik weet hebben beide katten nu geen last meer van plasproblemen. :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:13

Is het antibiotica of een blaasontspanner?

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 12:19

Bedankt voor de tips! Ik ga nu biotex halen en een tweede kattenbak. Dan doe ik daar gewoon weer steentjes in en in die andere nog houtsprokkels zodat ze kan kiezen. Alles goed schoonmaken en dan duimen dat ze gewoon weer op de bak gaat om te plassen. Als ze dit niet doet breng ik haar urine naar de dierenarts om nog eens goed te laten checken. Ik maak schoon met zo een sprayfles ' urine off ' heet het.

Ik had zelfs haar eten neergezet in de douche waar ze plaste maar daar ging ze gewoon naast zitten. Ze staat dan in haar eigen plas en loopt lekker door het hele huis...... Vraag me soms ook af of er niet een steekje los zit bij der..

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 12:20

Het was antibiotica

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:21

Ik heb voor Oscar een ontstekingsremmer (Meloxidyl) en die blaasontspanner. Ik zou toch nog even langs de DA gaan, katten zijn over het algemeen hele schone dieren en die plassen niet zonder reden.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:24

Als je aan de schoonmaak gaat, herhaal dat dan een paar keer op de plekken waar ze heeft gezeten. Dan weet je zeker dat het straks allemaal goed weg is :) . Hoop voor je dat het ophoudt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:47

Hoe oud is de kat?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:58

ah als het een kuur was is mijn reactie helemaal van de pot gerukt natuurlijk sorry. Misschien toch eens vragen voor echo? Hebben ze bij mijn kat ook gedaan om zeker te zijn dat het niets anders was

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:12

Hoe oud zijn ze nu? En kattenbak met of zonder zon klep? Ik weet van mijn schoonmoeder (mijn vriend en ik wonen nu samen en hebben haar katten meegenomen) dat toen één van de katten nog jong was hij de kattenbak niet gebruikte omdat hij die klep niet fijn vond.
En wat al genoemd is, inderdaad één kattenbak voor élke kat (misschien ook wel +1, dat wist ik niet..).
Wij hebben overigens voor onze 2 katten ook maar één kattenbak, gaat tot nu toe nog goed, ook na de verhuizing (van tussenwoning naar appartement, 2 weken geleden zijn we over gegaan en mogen ze sindsdien ook niet meer naar buiten), maar ik hou het wel goed in de gaten of er niet eentje ergens wat doet wat niet de bedoeling is... Anders komt er ook meteen een extra bak bij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:23

Slechts vijf procent van de blaasontstekingsgevallen bij katten worden veroorzaakt door een bacterie. De kans is dus nihil.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:38

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 14:12

Bedankt voor de tips! ik heb nu twee kattenbakken en feliway (weer 80 euro verder...) En anders nog een keer naar de dierenarts. Wil toch alles proberen, je doet niet zomaar je beestje weg! :(

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:34

Feliway vind ik echt 3x niks! Wat een commerciële "zooi" is dat ....
Heb een Classic en een Friends gehad, omdat mijn kat en die van mijn ouders elkaar aanvlogen, nou ... dat doen ze nog steeds :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:39

Ja ik heb ook niet het gevoel dat Feliway echt wat deed. Bij onze vorige katten in ieder geval niet. Volgenes mij kan je ze veel beter inspuiten met catnip. (De vacht dan)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:42

Feliway deed hier zeker wel wat, ik kan het echt aanraden :j