Ram wordt aangevlogen na dagje dierenarts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Ram wordt aangevlogen na dagje dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 19:20

Gisteren begon mijn konijn (gecastreerde ram) heel moeilijk te eten en zat suf in een hoek. Rond 16.00 ben ik met hem naar de DA geweest, daar heb ik hem achter gelaten en is er onder verdoving in zijn bekje gekeken. Hij had wat haken op de kiezen en die zijn verwijderd, hij moest echter blijven want had een losse kies en de DA wilde de volgende dag graag een collega laten kijken. Dit is vanmorgen gebeurd onder narcose, er bleek een stuk kies te zijn gebroken, dit is weggehaald en zojuist rond 16.00 heb ik hem weer opgehaald.

Al met al is hij dus krap aan 24 uur weg geweest. Ik heb hem buiten de kooi uit zijn reismandje gezet, vriendinnetje gecastreerde voedster liep ook los. Ze aarzelde niet en vloog hem meteen aan, een flinke vechtpartij volgde want meneer liet niet op zich zitten. Maar ze bleef dus aanvallen en mijn ram is zichtbaar moe van zijn narcose avontuur en heeft ook weinig kunnen eten. Heb hem nu in de kooi gezet zodat hij rustig kan eten/drinken en slapen en mevrouw zit even in een time out hok aka de reismand.

Maar hoe nu verder? Normaal zijn ze de dikste maatjes en wijken niet van elkaar, vechten zelden tot nooit. Ik vind het zo sneu voor het rammetje want hij is echt een goedzak en duidelijk heel moe. Maar ik heb geen tweede kooi of plek om mevrouw apart te houden voor langere tijd. Hebben jullie misschien tips of ervaringen?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:23

Kun je iets doen om hem meer naar konijn te laten ruiken? Ik weet niet veel van konijnen, maar onze katten doen dit ook omdat de andere kat dan naar dierenarts ruikt, beetje inwrijven met een kleedje waar ze veel op liggen doet vaak al wonderen :) En verder is het een kwestie van tijd, na een paar uur is het vaak vanzelf over.

Jeika

Re: Ram wordt aangevlogen na dagje dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:24

dat gebeurde ook heel vaak bij mij, maar bij mij ging het na een paar dagen weer over hoor :)

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:24

Ik heb helaas geen ervaringen met konijnen, maar ik heb het thuis ook gemerkt bij onze katten. Als 1 van de twee dan bij de dierenarts is geweest dan ruikt die heel anders denk ik. De kat die dan gewoon thuis was gebleven begon dan ook altijd heel erg te blazen naar de kat die bij de dierenarts was geweest. En dan inderdaad ook voor een operatie o.i.d., niet bij alleen een kort bezoekje.
Misschien als het mogelijk is een schotje tussen zetten en kijken of het weer goed komt?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:26

Toch tijdelijk een tweede kooi halen (lenen) geen optie?

Arm mannetje :(:)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:27

Arm ding :(:)

Waarschijnlijk ruikt hij nu anders en reageert ze daarop. Ik zou even proberen met een handdoek om wat geur van haar/de omgeving op hem te wrijven en dan op neutraal terrein nog eens proberen te koppelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:29

Komt van de geur inderdaad, gebeurd bij katten en honden ook vaak dat ze elkaar dan aanvliegen.
Je handen flink nat maken en even bij het andere konijn door de vacht halen,dan weer op het konijn wat ziek is geweeest.
Meestal helpt dat wel :j

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:32

Klopt idd het is de geur. Volgende keer zou je misschien het andere konijn ook mee kunnen nemen naar de da, dan gebeurt dit meestal niet. Is natuurlijk niet altijd een optie, maar deze tip heb ik van mijn omgeving gekregen.
Heb ik zelf ook gedaan toen ik mijn konijn liet castreren, de ander was mee e toen we thuis kwamen geen problemen gehad.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 20:05

Ach het zal inderdaad die dierenarts lucht zijn die nog aan hem hangt. Zal dat eens proberen van die handen door de vacht halen hoop dat het werkt. Meneertje heeft gelukkig wat gegeten en gedronken en dutje gedaan. Ga het later nog eens proberen misschien kan ik de gang even afzetten en daar nog een poging wagen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 21:17

Nou bijna 3 kwartier met ze in de gang gezeten niks aan de hand. Zodra ze in de huiskamer zijn is het weer bal, ze bijt hem ook echt op een smerige manier in zijn gezicht.

Arm beestje en hij is zo moe, ik zie het gewoon aan hem, hij wil slapen en rust. Heb echt geen plek voor meer kooien weet niet wat ik hier nu mee aan moet. Durf ze vannacht niet alleen te laten hij is nog zo aan het herstellen en dan is dit gedoe natuurlijk ook niet handig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:21

Apart houden voordat er gewonden vallen. Hij ruikt nu anders en zij herkent hem niet. Tijdelijk kooi lenen van iemand?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:26

Zitten ze in een kooi? Dan zou ik die morgen even helemaal hopelijk hetzelfde als in de gang.

Vannacht zou ik ze toch echt gescheiden houden, kan hij niet in je gang blijven? Of desnoods maar in een doos, het zou helemaal sneu zijn als hij morgen onder de wonden zit :(:)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:27

Misschien op de Marktplaats iets in de buurt te vinden?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:29

Kun je de patient niet in zijn eigen hok zetten en het vrouwtje even in de gang laten? Een zwak dier kan soms ook aangevallen worden omdat hij dan 'slecht' is voor de groep.
Als het mannetje even tot rust kan komen in zijn eigen omgeving dan is de dierenartsgeur vermoedelijk alweer weg morgen en daarna weer eens proberen met het vrouwtje.

Arm beestje, hopelijk komt het snel goed :(:)

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:32

Kun je niet als je een stukje in je gang hebt wat konijn veilig(of met hekjes of iets afzetten) is hem of het vrouwtje daar laten met eten drinken een plasbak en het reismandje met het deurtje open om in te slapen?

Heb je geen handdoek die naar jou ruikt of bijvoorbeeld in het mandje zat om hem mee in te wrijven?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 21:37

Ik heb hem nu in de eigen kooi zitten idd met de hoop dat hij dan weer wat van hun eigen geur oppikt zij loopt los in de kamer. Ik ga haar vannacht maar in de gang laten slapen met de reismand een beetje comfortabel ingericht.
Ik heb geen plek voor nog een konijnenkooi. Hopelijk gaat t morgen beter...

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:38

Ik hoop dat het morgen weer beter gaat. Voor nu klinkt het als een beste optie. Zeker nu ze wel ook aan hem kan ruiken omdat ze in de kamer loopt en hij in de kooi zit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:43

Succes!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:51

Hij ruikt naar dierenarts, dat is vreemd en ze "herkent" hem dus niet meer zo.
Ook kan het zijn dat hij nog wat zwak is en zij dit merkt. Een zwak konijn is gevaar voor de kolonie ;)

Ik zou het voor nu even aankijken, en het over een dag of 2 nog eens proberen, het liefst op neutraal terrein, en ze daar weer een paar dagen laten.
Het aanvallen geeft ook stress en dat is geen fijne combinatie zo met een narcose achter de rug is mijn ervaring.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 22:03

Pffft en dan is die dame nog gecastreert ook he, wat een draak! Maar de ram krijgt toch echt even voorrang nu die is zo moe van de ingreep nog erg sneu.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:04

Hier zijn het katten, maar hetzelfde verhaal. De kat die naar dierenarts ruikt is een dag lang goed de sjaak. Wel heel vervelend Mars, hopen dat het morgen beter is!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:51

Ja geur inderdaad, omdat wij mensen zo weinig met dat zintuig doen staan we er ook niet zo bij stil bij dieren, maar het herkennen van elkaar gaat grotendeels via geur. Ik ben zelf hondentrimmer en dan wassen we de honden en ook dan moet je altijd even opletten als de eigenaar zelf een andere hond heeft, met het bij elkaar zetten. Ook dan gebeurt het een enkele keer dat de ene hond de ander aanvalt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:53

Mars schreef:
Pffft en dan is die dame nog gecastreert ook he, wat een draak! Maar de ram krijgt toch echt even voorrang nu die is zo moe van de ingreep nog erg sneu.

Tja ze ziet het gewoon alsof er een indringer ineens in haar hok zit en konijnen zijn dan niet altijd heel lief nee :Y)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 09:10

Dames zijn krengen :P

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 09:26

Uiteindelijk heeft mijn man een schot in het hokje gemaakt met halfdoorzichtig plexiglas, ze kunnen elkaar wel zien en ruiken. Ze hebben lekker geslapen vannacht en net een ontbijtje op. Ik ga de ram zo zijn medicijntjes geven en dan nog maar weer een poging wagen eerst in de gang.

Edit: behalve een kreng weet ze ook niet wat ze wil. Ze heeft m steeds lopen zoeken toen hij weg was, nu is hij terug en is het weer niet goed :=