Waarom wordt zo vaak geadviseerd om meteen 144 te bellen bij een verdenking van verwaarlozing? Waarom niet eerst even zelf bij de eigenaar aanbellen, en simpelweg vragen waarom de beestjes er zo uit zien als ze er uit zien? Wellicht is er wel een goede verklaring, of kan de eigenaar je hulp wel gebruiken!
Vaak wordt angst voor aggressie van de eigenaar als reden gegeven om niet zelf op iemand af te stappen. Maar sinds wanneer bestaat de hele wereld uit gevaarlijke, aggressieve mensen die er meteen op los slaan? Heb ik dan zo'n beschut leven geleid dat dit me nog nooit is overkomen?

Bovendien hoeft zo'n gesprek niet super aanvallend over te komen. Met wat simpele technieken (stel open vragen, wees geïnteresseerd in plaats van je mening klaar te hebben, ga van het beste uit) kom je een heel eind. Er zijn maar heel weinig mensen die zullen beginnen te slaan als je aanbelt en zegt: 'goh, ik zag uw beestje daar zitten, en ik vind hem super knap/lief, maar hij leek mij wat mager. Hoe oud is hij eigenlijk?'.
Als het om mijn eigen dieren ging, zou ik me ontzettend gekwetst voelen als uit het niks de dierenbescherming op de stoep stond. En daarin ben ik denk ik niet de enige. Ik heb altijd geleerd: 'behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden'. Waarom gaat dit voor deze situaties niet op?
Ik ben benieuwd naar hoe jullie hier tegenaan kijken!