Konijnen begraven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

19marjo90

Konijnen begraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 11:04

Hoi allemaal,

Een beetje een rare vraag hier. 1,5 maand geleden zijn mijn konijnen overleden. Ze waren door een virus vrij kort op elkaar overleden. Volgens de dierenarts was het een hardnekkig virus met een zeldzame inenting die ze pas eind januari konden krijgen. Dat hebben ze niet gered dus...

Nu liggen ze begraven in de tuin. Vrij diep. Toch worden ze iedere nacht uitgegraven, ookal leggen we er een hoop zware dingen overheen, zoals platen hout, stenen, enz. Wie heeft de gouden tip die ervoor zorgt dat ze niet worden uitgegraven? Misschien worteldoek met grind eroverheen? En wat voor beest zou dit kunnen doen? Onze tuin is volledig omgeven door schuttingen/muren van 1,5 tot 2m hoog.

Ik weet nu niet meer zo goed wat ik kan doen. Elke ochtend je konijn zo vinden is niet echt een fijn gezicht... hopelijk hebben jullie tips!

kohtje

Re: Konijnen begraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:08

Naar gemeentewerf brengen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:13

Een stoeptegel op het konijn en dan de grond er weer overheen.Stroomdraadje? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:21

Hebben jullie ook een grote bak die er overheen gezet kan worden?
Dus de randen wel ingraven zodat het konijntje van boven en de zijkanten 'beschermd' is?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:20

Ik zou vooral nieuwsgierig zijn welk dier ze elke keer uitgraaft, maar er verder niets mee doet.

De konijnen zou ik (hoewel wat oneerbiedig) naar de gemeente brengen en in de kadaverbak doen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:22

Of een brandstapeltje maken en ze cremeren?

Kun je de as in een potje begraven.
Dat zal niet worden opgegraven :(:)

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:24

Shirley schreef:
Of een brandstapeltje maken en ze cremeren?

Kun je de as in een potje begraven.
Dat zal niet worden opgegraven :(:)

Cremeren moet naar mijn weten met een heel heet vuur. Gewoon een vuurtje is niet genoeg.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:26

Er zijn landen waar zelfs mensen zo gecremeerd worden, dus denk dat een konijn ook wel lukt ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:26

Volgens mij moet dat behoorlijk lang branden, wil je alles goed ver-ast hebben.

Als je konijntjes steeds worden opgegraven is het misschien verstandiger ze ergens anders te begraven of inderdaad met het afval mee, hoe respectloos dat ook klinkt. Iedere dag begraven is ook naar.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:40

Wat sneu dat je konijnen getroffen zijn door dat rot virus :(
In mijn directe omgeving waren ook veel erdoor overleden. Echt heel naar allemaal.

Volgens mij stinkt het echt verschrikkelijk hoor als je gaat verbranden.
Wij leggen standaard een paar grote tegels boven het graf(je) en daaroverheen nog een laagje grond. Zo zie je het verder niet, maar mocht er weer eens een gat gegraven moeten worden, stuit je altijd op de tegels en weet je meteen dat je daar niet moet zijn. En uitgraven lijkt me dan niet zo makkelijk meer.
Ik ben ook wel benieuwd welk dier (ik hoop dat het een dier is..) dit steeds doet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:43

Kadaver bak?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 22:06

zonnebloem18 schreef:
Ik zou vooral nieuwsgierig zijn welk dier ze elke keer uitgraaft, maar er verder niets mee doet.

De konijnen zou ik (hoewel wat oneerbiedig) naar de gemeente brengen en in de kadaverbak doen.

Hoeveel eetbaars zit er nog aan zo'n beestje na 1.5 maand onder de grond?

@TS : of naar de gemeentewerf of in plastic doosje doen, laag no-mix beton + water, doosje er op ( als dat spul nog wat nat is) en nog 1-2 zakken van dat spul + water er overheen. Door een blok beton graaft weinig heen zonder echt goede reden.

Maar graaft er iets daar om de konijnen of omdat het een goede plek voor een hol lijkt?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 22:08

Ik bedoelde eigenlijk er mee slepen ofzo.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 09:07

Dank voor jullie reacties! Ik ben inderdaad heel benieuwd door wat voor beest ze worden uitgegraven. Eerst dacht ik de kat van de buren... die zijn nu verhuisd en het gebeurt nog steeds. Een vos kan bijna niet, we wonen praktisch in het centrum en de ruim is dus helemaal omgeven door muren en schuttingen. Ratten misschien?

Gemeentewerf is dan misschien de beste oplossing, al voel ik er weinig voor ze verder zelf uit te graven :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 09:13

Heb je geen web- of IP cam die je erop kunt richten vanuit huis of een schuurtje?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 09:22

Wil je ze persé zelf in de tuin houden?
Overleden konijnen breng ik altijd naar de dierenarts,daar gaan ze de vriezer in tot ze worden opgehaald door de dierenambulance en naar destructie gaan
Eventueel kun je ze daar zelf ook brengen geloof ik.
Andere optie is ze naar een dierenbegraafplaats te brengen, is vast wel wat in je buurt.

Balen zeg, denk alleen een groot dier dat dit kan doen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 09:29

Ach wat vervelend zeg..
Een kat lijkt me sterk, die graven niet naar dieren. Loopt er ook geen buurhond los 's nachts of 's morgens?

Ik zou eens proberen om iets erop te strooien wat enorm stinkt of vies smaakt. Peper misschien? Wie weet houdt dat het dier op afstand. Stroomdraad is ook een idee idd.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 09:30

Heel vervelend TS! Besef wel dat je strafbaar bent door ze in de tuin te begraven. Ze zijn aan een virus overleden dat besmettelijk is, dus volgens de wet mag je ze dan niet in eigen tuin begraven.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 09:34

Heb je een hond die in de tuin kan? Mijn hond (en dan nog wel een Yorkshire Terriër) heeft destijds meerdere katten opgegraven die in onze tuin lagen. De vorige bewoner begroef al zijn katten in de tuin en ook nog eens vrij diep, maar onze hond kreeg ze er zo uit.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:04

Waarschijnlijk zijn ze overleden aan RHD-2, dit virus is sinds eind vorig jaar (december 2015) echt in Nederland gekomen. Helaas, beschikken veel dierenartsen inderdaad niet over de vaccins continue, maar er zijn wel een groot aantal die het wel hebben. Dit is even een stukje informatie voor mensen die eventueel ook konijnen hebben die nog niet ingeënt zijn.

Persoonlijk zou ik in deze adviseren ze bij de dierenarts te brengen en te laten cremeren, daar ze een zeer besmettelijk virus hebben wat je in de grond stopt en het daarom sterkt wordt afgeraden deze te begraven. Zeker nu steeds wordt opgegraven is de kans op verspreiding van het virus enorm.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 20:48

Ik heb geen hond/kat/ander huisdier. Alleen kippen, maar die graven niet op die manier. We zijn er nu wel achter gekomen dat het 'graafbeest' zich door het kippenhok naar de konijnen toe graaft. Het is een klein beest... mijn vriend trof vandaag een stuk konijn aan achter onze overkapping... zodra de gemeentewerf open is daar maar heen. Nu hebben ze ook geen fijne rustplaats :n

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 20:51

Wat is vrij diep, kadavers minimal een meter diep begraven is echt een diep gat hoor. En als er steeds wordt uitgegraven als je ze al zo diep hebt liggen dan zou ik ze toch echt wegbrengen als je ze elke keer weer boven de grond aantreft.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 14:21

Last van steenmarters misschien?

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:22

Ratten?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:30

Sjolvir schreef:
Wat is vrij diep, kadavers minimal een meter diep begraven is echt een diep gat hoor. En als er steeds wordt uitgegraven als je ze al zo diep hebt liggen dan zou ik ze toch echt wegbrengen als je ze elke keer weer boven de grond aantreft.

Ook mijn gedachte. Vrij diep is een relatief begrip. 10 cm? 50? 100?