Demente hond, hoever ga je?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Demente hond, hoever ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 14:45

Het gaat over mijn ruim 11 jarige Engelse Bulldog Daisy (een EB wordt gemiddeld 8 jaar dus 11 is best wel oud)

Fysiek is ze gezien haar ras en leeftijd nog best wel fit. Ze liep tot een paar weken geleden nog dagelijks een rondje mee in het bos op niet al te hoog tempo en genoot daarvan.
Op het moment is het meer achter mij aan sjokken omdat het moet, er lijkt geen genieten meer in te zitten.

Sinds ongeveer 2 maanden plast ze in huis, daarmee ben ik naar de DA geweest. Deze heeft haar grondig onderzocht incl. ochtendurine wat normaal is. Geen aanwijzingen voor infectie, nierfalen of diabetes.
Hart en longen zijn prima en geen spoor van artrose.

Ik heb haar altijd slank gehouden, ca 19 kg, maar nu weegt ze 16 kg op gelijke voeding en bij meer voeding komt ze niet aan.

Ze ziet en hoort steeds minder, daardoor kan ze schrikken van een plotselinge beweging. Door deze oorzaak heeft ze mij al een keer in mijn hand gebeten toen ik haar met een wijzend gebaar van de bank wilde sturen. Mijn fout, ik moet beter opletten. Met haar oude gebit geen schade veroorzaakt gelukkig.

Haar neus doet het nog goed, hierdoor wordt ze extra drammerig op eten. Niet gek als er verder minder prikkels binnenkomen.

Een EB is sowieso al een eetgrage hond, als er eten in de bak zit moet dat op, een gevoel van vol kennen ze bijna niet.
Dit gedrag vertoont ze nu ook in drinken, als er water in de bak zit moet die leeg. Hoeveel bakken ik ook neer zet, ze gaan leeg en je zie haar opzwellen van het water.
Plast dan ook enorm veel en grote plassen.
Waterbak weghalen en porties water aanbieden werkt wel beter, maar dan komt mijn andere hond niet aan drinken toe. Heb inmiddels in de tuin ook een bak water staan, maar die heeft Daisy ook gevonden dus die gaat nu ook leeg.

Dit gedrag, met daarbij dat ze veel regels in huis lijkt te zijn vergeten:
- honden mogen niet boven, maar nu kan mevrouw ineens traplopen
- als wij daar zitten te eten mag ze niet op de bank, nu kruipt ze bijna in ons bord
- als ik was vouw, niet op de bank, nu ligt ze het liefst op mijn stapeltjes.
- plassen doen we buiten, nu dus in huis zelfs nadat ze net is uitgelaten, terwijl ze echt super zindelijk was.
- ze begrijpt correcties op dit gedrag niet
- ze kwam altijd fijn bij mij liggen met de kop op schoot, nu wil ze dit nog maar snapt niet meer hoe dat moet en gaat dan met haar voorpoten op mij staan. Dat is erg pijnlijk met haar harde nagels, ook als ik ze knip.

Op grond van bovengenoemd gedrag zijn de DA en ik tot de conclusie genomen dat ze dement is, daar heeft ze dan ook medicatie voor gekregen: Vitofyllin. Helaas heeft dit niet geholpen, wij zijn daar dus ook mee gestopt.

Het plassen begon al afgelopen zomer, vooral op het vloerkleed bij mijn tafel. Eerst dacht ik aan een ongelukje, kleed schoongemaakt en weer neergelegd, maar nu heb ik dus het kleed uit de kamer verwijderd. Dat heeft even geholpen tot ze het kussen van mijn ander hond als plasplaats ging gebruiken. Ook die uit huis dus.
Nu plast gewoon op de gladde vloer, met oude handdoeken ook weer op te lossen.

Een week op twee geleden plaste ze op de bank, opstaan en plassen, geen aanstalten maken om naar de deur te gaan. Gelukkig een leren bank, dus ook dat met handdoeken opgelost.
Dat was het moment dat ik dacht dit kan zo niet langer, echt onacceptabel.

En dan slaat de twijfel weer toe, ja ze is oud en dement, bijna blind en doof, maar heeft geen pijn. Aan de andere kant geniet ze ook niet meer. Niet van een wandeling, niet van op schoot hangen.

En het gekke is, als een van jullie dit zou schrijven zou ik denken, die hond is "op" lekker laten gaan, maar ja, dit is mijn hond, de hond van mijn kinderen.

Mijn dochter is er wel aan toe, mijn zoon moet er nog niet aan denken en praat er moeilijk over.

Dus Bokkers, kunnen jullie met een frisse blik naar dit verhaal kijken?

slimmerik

Re: Demente hond, hoever ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:59

Onze hond had dezelfde verschijnselen toen ze 14,5 jaar was. Ze had geen pijn stelde de dierenarts maar die zei erbij als een hond zijn eigen nest bevuilde dan was het eigenlijk geen hondwaardig bestaan meer. Wij hebben toen een beslissing genomen waar we nooit spijt van gehad hebben. Puur aan de hond denkend.
Sterkte met wat je ook gaat doen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:03

Bij dementie, blindheid en doofheid en incontinentie denk ik dat je hond toch lijdt.
Misschien heeft hij geen pijn.
Maar het alledaagse leven is wel moeilijker dan normaal.
Neem daar de leeftijd bij.
En het gebrek aan plezier.
Dan zou ik kiezen voor inslapen.
Voordat het beestje straks wel pijnen gaat ontwikkelen die hem nu bespaard blijven.
Dat inslapen hoeft niet morgen, het lijkt mij dat je hond al een tijdje deze klachten heeft, dus ik zou je kinderen rustig erop voorbereiden.
En doe vooral wat goed voor jou voelt.
Ik kan wel inslapen roepen vanaf mijn kant, maar mijn hond ligt gewoon weer op schoot vanavond.
Ik kan me voorstellen dat het voor jou een moeilijke keuze is

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:10

Wij hebben een hond gehad die doof was, dement en ook minder begon te zien. Dat ging nog prima. Ze was nog gezond. Maar op een gegeven moment wist ze bijv. niet meer waar ze haar behoeften moest doen en poepte ze constant in huis etc. Stond ze halverwege de trap en wist ze het gewoon niet meer. Bij de verkeerde kant van de deur. Bij de muur. Toen hebben wij de knoop doorgehakt dat het genoeg was, ze was onze hond niet meer.. Haar karakter veranderde door het dement zijn. Geen contact meer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:17

Het "geen pijn" maakt het in jouw verhaal een beetje dubbel TS. Maar ik denk dat je intussen toch bijna de grens bereikt hebt. Een hond die uit schrikreactie bijt, is voor mij een teken dat deze niet langer "op zijn gemak" is. Niet horen, slecht zien en niet goed meer beseffen waar je moet gaan plassen of poepen geeft ook stress aan een hond. Mss lijden ze dan fysiek niet, erg gelukkig zijn ze dan ook niet meer...

ik zou persoonlijk niet lang meer wachten hooguit nog even om je zoon de kans te geven het beter te laten doordringen en afscheid te nemen. Een exacte tijd opplakken is ook moeilijk, want het is idd niet mijn hond. Zoiets kan alleen jij aanvoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:38

tiwi1969 schreef:
En het gekke is, als een van jullie dit zou schrijven zou ik denken, die hond is "op" lekker laten gaan, maar ja, dit is mijn hond, de hond van mijn kinderen.

Het is heel normaal dat je voor je eigen dieren de grens telkens een stukje verschuift. Omdat je diep van binnen geen afscheid wilt nemen nog. Maar dit stukje zegt denk ik genoeg..

Ze heeft een mooie leeftijd mogen bereiken. Maar nu is ze op. Ik denk niet dat ze, zo dement als ze lijkt te zijn, echt nog gelukkig is op dit moment. En het is alleen maar beter om voor haar de knoop nu door te gaan hakken. Hoe moeilijk die ook is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:41

Je hond is incontinent en daar is prima medicatie voor. Mijn hond krijgt het ook en daarmee gaat het gewoon goed. Dus dat is zeker nog een optie.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:47

Mijn hond is bijna 16, horen gaat ook niet meer zo goed. Lopen was ook minder maar met een of ander spul voor de botten tippelt hij nou weer als een nieuwe.
Als hij net als jou hond het niet meer weet waar hij moet plassen dan zou ik denk ik ook een spuitje geven.
Vooral omdat die op is.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:56

Bij de dierenarts is een boekje te verkrijgen "Zijn we niet te vroeg", het is geschreven door een dierenarts die het moment bij zijn eigen hond zag naderen en de voors en tegens tegen elkaar heeft uitgezet. Misschien zou je daar eens naar kunnen vragen?

Ik denk dat je misschien stiekem wel weet dat het tijd is, maar voor je eigen hond is het toch een stuk lastiger dan zo op internet! Ik vind wel dat je nooit te vroeg kunt zijn, maar eigenlijk alleen te laat (in dit soort gevallen), wanneer leven lijden wordt en dat hoeft niet per se pijn te zijn.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:04

Heeft je hond nog een hondwaardig leven?

Pijn hoeft niet alleen lichamelijk te zijn, kan ook geestelijk zijn.
Sommige kwalen zijn misschien op te lossen met medicatie, wil je dat?
In hoeverre kan je hond weer zichzelf worden met medicatie.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:21

Als iemand anders je dit verhaal over zijn of haar hond zou vertellen hoe zou je daarin dan adviseren? Het feit dat het je eigen hond betreft maakt het moeilijk om een keus te maken maar besef je dat het voor een dier nooit te vroeg is.. Ze is voor een eb al op een mooie manier oud mogen worden :-)
Sterkte met de keus!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 19:25

Dank jullie allemaal voor jullie reactie, de meesten bevestigen inderdaad wat ik eigenlijk al weet.

@ Goof: Mijn hond is niet incontinent in de zin van niet meer op kunnen houden, daar is inderdaad goede medicatie voor, kreeg mijn vorige oude hond ook. Mijn hond weet niet meer wat de "spelregels" zijn dus beseft niet meer dat ze niet in huis mag plassen, de medicatie die daarvoor is heeft ze gehad maar werkt niet.

Zo'n twee weken geleden was ik eigenlijk zover, alleen mijn zoon was er niet aan toe. Met hem heb ik de afspraak gemaakt: na de feestdagen tenzij ze pijn krijgt of snel achteruit gaat.

Vorige week was mijn moeder hier en die vond ook dat ze in twee maanden erg achteruit was gegaan. Mager, oud en weinig reactie.

We verwennen haar nu op een manier die bij een EB past, veel lekkere hapjes. Met geuren die haar neus "prikkelen" omdat dat zintuig nog zo goed werkt. Stukje, kaas, vlees, vis, wild, wat dat betreft zijn de kerstdagen wel fijn dan hebben we voor ons zelf ook meer hapjes waar ze een stukje van meekrijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:33

Persoonlijk zou ik dan na kerst een afspraak plannen met de DA. Vooral dat 'weinig reactie' klinkt niet als een vrolijke hond. En met oog op oud&nieuw.. je weet niet hoe ze in deze toestand op al dat vuurwerk gaat reageren. Wil je haar dat nog aandoen?

Weet niet hoe oud je zoon is? Het hoort er helaas wel bij. En jou grenzen zijn zo te lezen al bereikt of zelfs overschreden. Iig heel veel sterkte met de situatie, is niet makkelijk..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:40

Wij hebben ook een oude hond (17) en ook hij is doof, ziet niet meer heel goed en is dement aan het worden. Hij heeft ook al een keer gebeten omdat hij schrok, dus ik herken best veel van je verhaal, ware het niet dat onze hond nog wel zindelijk is. In ons geval stalkt hij ons de hele dag door. Hij wil geen tel meer alleen zijn en zodra ik of mijn man opsta om ergens naartoe te lopen dan hupt hij van zijn stoel of kleed en tippelt ons achterna. Zodra hij niet mee mag zet hij het op een blaffen. Hij kan zich ook niet meer gedragen met eten of wanneer wij bijvoorbeeld hapjes op tafel hebben. Laat zich niet meer corrigeren en blaft luidkeels omdat hij ook wat wil of probeert op de tafel te klimmen om het zelf te pakken. Ik denk ook wel af en toe aan dat moment dat onvermijdelijk eraan zit te komen. Ik wil hem echt niet missen, maar soms kan ik hem ook wel even achter het behang plakken, maar dat is geen reden om hem te laten gaan. We hebben samen mooie tijden gehad en dit en wat er komen gaat hoort bij de zorg die ik voor hem moet hebben. Maar tot welk moment is dit verantwoord en wanneer is het voor hemzelf geen goed leven meer. Dat is een hele moeilijke vraag. Ik kan je niet adviseren, maar ik zou heel goed kijken naar wat hij zelf laat zien, want jij kent hem als geen ander denk ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:44

Als dit dier geen pijn heeft dan vind ik persoonlijk dat hij gewoon verder kan leven,dement of niet. Ditzelfde probleem is er nu ook al bij mensen die vanaf 75 jaar afgespoten mogen worden. Ik vind dat jammer omdat elke fase van het leven erbij hoort.Het is niet mijn dier dus ik heb er niets over te zeggen.Als je in de buurt woont,breng maar bij anders in een noodgeval.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:51

anjali schreef:
Als dit dier geen pijn heeft dan vind ik persoonlijk dat hij gewoon verder kan leven,dement of niet. Ditzelfde probleem is er nu ook al bij mensen die vanaf 75 jaar afgespoten mogen worden. Ik vind dat jammer omdat elke fase van het leven erbij hoort.Het is niet mijn dier dus ik heb er niets over te zeggen.Als je in de buurt woont,breng maar bij anders in een noodgeval.

Wat vind ik dit een respectloze post. Je hebt oordelen over dingen waar je absoluut geen kennis van hebt. En zo te lezen ook nooit wat meegemaakt hebt. Wens je al die narigheid in je familie niet toe maar je verdiepen in die dingen is aan te raden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:13

Anjali pijn hoeft niet enkel lichamelijk te zijn.
En mensen zomaar afspuiten :?

Euthanasie bij mensen is niet zomaar iets. Komende verschillende artsen aan te pas.

Ts, jij kent je hond.
En welke keus je ook maakt, het is jouw keus en die is goed.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:19

Ik zou afscheid nemen. Pijn is niet het enige criterium waarmee je kan meten of het genoeg is. Voor een hond is dit heel beangstigend en gezien de leeftijd gaat hij er ook niet aan wennen zeker niet door de dementie. Hij geniet niet meer. Vertoont stressgedrag. Ik zou zeggen neem deze week of 2 weken om afscheid te nemen en laat de hond gaan. Voor het hondje hoeft het niet meer.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:52

Jouw verhaal klopt precies met onze hond, hij is 15 jaar en doet precies hetzelfde als die van jou.
Ik had het er met mensen over maar ben nog steeds erg stellig dat kwaliteit van leven nog prima is. Het is zo dat ik nu mijn leven moet aanpassen aan hem, veel rekening moeten houden met hem, dat vind ik niet erg.
Ik denk dat je op een gegeven moment zelf wel weet wanneer het genoeg is en dat bepaal jij en niet iemand anders!

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:06

Mijn hond wordt in febr 17 en wordt ook dement. Het doof zijn,veel drinken en in huis plassen herken ik. Daarom haal ik savonds de bak water weg en zorg overdag dat er in ieder geval een ruime bodem water inzit. Anders drinkt ze veel te veel. Mijn andere hond drinkt ook uit deze bak, overdag staat er dus altijd water voor ze.sinds ik de bak savonds weg haal plast ze niet meer in huis

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:09

luuntje schreef:
Ts, jij kent je hond.
En welke keus je ook maakt, het is jouw keus en die is goed.

Vaak dus niet (veel te lang wachten, geen afscheid willen nemen, dier moet onnodig lang lijden). Dus ik vind het goed dat ts een mening vraagt van mensen die niet emotioneel met de hond verbonden zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:13

Sterkte, die van ons gaat helaas deze kant ook op, is 14 en gelukkig nog zindelijk maar omdat hij naast nog wantrouwender(asielhond met gebruiksaanwijzing) ook dover en blinder begint te worden is het maar afwachten hoe lang hij nog een redelijk acceptabel leven heeft.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:31

Wij hebben in augustus afscheid genomen van onze hond. Ze is op een maand na 18 geworden. Doof, dement en een beetje staar, maar wel nog een gelukkige hond. Helaas heeft ze een soort van hartaanval gehad waardoor wij haar hebben moeten laten gaan. Haar ademhaling was helemaal ontregeld..

Wij hebben altijd gezegd, mocht ze niet meer gelukkig zijn is het de tijd om haar te laten gaan... Jij kent de hond het beste. Houden van is ook laten gaan helaas.. Hoeveel pijn het ook doet.

Nu een half jaar later mis ik haar nog vreselijk. Wel hebben wij vrijdag een nieuwe pup opgehaald. Niet om haar te vervangen, maar om het verdriet een beetje weg te nemen :-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:34

herkenbaar...zit op dit moment met hetzelfde probleem.Vijfje van 14,5....ziet nog goed,hoort nog goed.Eet goed,loopt mee naar de stal en weer mee terug.Piest alle matrassen onder snachts.Mijn honden hebben hun eigen verblijf,met bedden.Was me de rambam.Heb een speciale houten kist gemaakt met zaagsel en stro erin....maar daar ligt mijn Pyr in. :+
Ze is nu aan de AB,maar drinkt iets minder,maar hoe leuk is het nog voor haar?Zo moeilijk dit |(

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 22:09

Geerke, heb jij het idee dat AB iets doet voor het vele drinken?

S nachts is de waterbak leeg en gaat het plassen meestal wel goed. Maar overdag geef ik steeds kleine beetjes water. En gaat het toch vaak mis. Ook net na het wandelen. Probleem is dat ze niet aangeeft dat ze moet plassen.
Ik let er al op dat ze een kwartier na het drinken naar buiten gaat om te plassen.

Nu heeft ze net gedronken en loopt ze tussen de bank en de waterbak heen en weer. Is toch ook zielig, niet mogen drinken.