Kat wordt steeds banger voor vuurwerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Kat wordt steeds banger voor vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 18:39

Ik heb 2 katten, beide poezen. De oudste is Vala, 8 jaar oud, is geboren bij vrienden en sinds ze 10 weken oud was bij ons. De jongste is Whisky, 4 jaar oud. Zij is komen aanlopen toen ze 8 maanden ongeveer was. Ze is een klein poesje van 3 kilo maar normaal met het hart van een leeuw. Ze is bijna nergens bang van en springt gerust bovenop Vala die 6 kilo weegt. Vala is wat onzeker, vlucht altijd als er bezoek komt.
Het gaat om Whisky, ze is dapper maar bang voor 2 dingen: vuurwerk en onweer. Voor het geluid van klappen dus.
En de vuurwerktijd komt er weer aan. Gisteren was het hier voor het eerst raak, de buurjongens staken knallers af. Dit gebeurde op het moment dat ik thuiskwam. Ik trof Whisky aan in de kattenbak waar ze zich verstopte. Vala was de badkamer in gevlucht terwijl zij dus normaal niet bang is voor vuurwerk.
Sinds dit gisteren gebeurd is is Whisky dus bang voor alles wat maar lichtjes op een knal lijkt. Ik ben nu sinds 16.00 thuis, ze heeft gegeten en gespeeld en is daarna even naar buiten geweest (ze gaan bij ons alleen in een afgezet stuk van de tuin). Bij het bedrijf achter ons huis werd een autodeur dicht geslagen en daar schrok ze erg van maar ze reageerde daarna weer normaal en liep gewoon rond in de huiskamer. Nu ga ik net de keuken in en zit ze weer in 1 van de kattenbakken. Ik maak me zorgen want het moet nog oud en nieuw worden!
Heeft iemand tips? Of ideeën wat ik kan doen? Ik vind het zo triest dat ze daar zit. Ik heb haar er niet uitgehaald want ze voelt zich kennelijk veilig daar.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:57

Onze kat heeft dit ook heel erg! We hebben haar al sinds ze een kitten was en is nu 9 jaar. Bij haar was het ook dat ze eerst wat schrok van de knallen, maar het werd met de jaren steeds erger. Ze schrok zich bij elke knal helemaal lam en ging bij de kelder staan janken omdat ze zich wilde verschuilen :(:) De dierenarts heeft toen alprazolam aangeraden. Het heeft ècht geholpen! Haar angst werd zo extreem en dit maakt dat ze wat ontspant en minder reageert op de knallen. Dit is nu het 3e jaar dat we het gebruiken :) Daarnaast houden we haar binnen en mag ze lekker de kelder in om te schuilen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 19:00

Ik vind het ook zo raar dat ze voor de kattenbak kiest om te verstoppen terwijl het hele huis volstaat met krabpalen en speelhuisjes met hokjes waar ze zich in kan verstoppen.
Morgenochtend Is het inloopspreekuur bij de dierenarts, dan ga ik even zonder haar langs om te vragen of ik wat kan meekrijgen dat ze zich kan ontspannen.
Gaf jij de alprazolam dan echt al een week voor oud en nieuw?

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:05

De eerste keer gaven we het een paar dagen van te voren, maar vorig jaar een dag voor oud&nieuw en maar een half tabletje, want ze liep erg dronken door huis (wel lekker rustig). Nu doen we dit jaar ook pas op de 31e denk ik, behalve als ze daarvoor ook erg knallen :)
Ik verbaasde me ook waar ze verstopte hoor! Ze ging zich in de kast verstoppen, onder de kast en nu dan in de kelder, het is wel erg sneu om haar zo angstig te zien .

Linnie050

Re: Kat wordt steeds banger voor vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:07

Wat doet dat spul precies dan.

Is het niet zo (had ik ooit eens gehoord) dat ze nog steeds erg bang zijn maar niet meer kunnen reageren?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 19:28

Alprazolam, ik ken het ven humaan gebruik, Is een angstremmer dus als het goed Is verminderd de angst.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:29

Volgens mij is een medicijn dat mensen gebruiken bij angst- en paniekstoornissen, maar tegenwoordig wordt dit ook gebruikt bij vuurwerkangst bij dieren :) Mijn kat is extreem bang, maar hiermee ontspant ze lekker en kijkt bij knallen nauwelijks meer op (bij harde knallen wel). Ik heb zelf niet het gevoel alsof ze nog steeds bang is maar niet kan reageren, ze is nog wel helder in haar kop, maar gewoon rustiger.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:31

Stop je kat te troosten en zielig te vinden. Ze is een kat, ze heeft even pech doordat het nwjr is. Laat haar het zelf doorstaan en praat alleen bemoedigend tegen haar. Katten kunnen heel goed leren, jij leert haar nu dat zieligheid en angst beloond wordt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 19:38

mrie schreef:
Stop je kat te troosten en zielig te vinden. Ze is een kat, ze heeft even pech doordat het nwjr is. Laat haar het zelf doorstaan en praat alleen bemoedigend tegen haar. Katten kunnen heel goed leren, jij leert haar nu dat zieligheid en angst beloond wordt.

Ik doe niet zielig tegen haar hoor, ik haal haar niet uit de kattenbak en zeg gewoon hoi Whis in het voorbijlopen zoals ik altijd doe als ik haar ergens tegenkom in huis. Ik besteed er tegenover haar zo weinig mogelijk aandacht aan. Maar ik vind het wel triest om te zien.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:10

Een eigen plekje voor hun maken, zoals gewoon een doos met een kleedje erin, dat vinden die van ons erg fijn. :)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 20:17

RianneEnzo schreef:
Een eigen plekje voor hun maken, zoals gewoon een doos met een kleedje erin, dat vinden die van ons erg fijn. :)

Ze hebben hier dozen, papieren tassen, krabpalen met verstophokjes, speelhuisjes. Ik moet soms kijken waar ik zelf ga zitten :D

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:59

Door de alprazolam wordt de angst verminderd, maar worden ze niet suf (zoals van vetranquil, dat is echt mishandeling). Werkt enorm goed bij honden en katten. Over het algemeen hoef je t alleen op oudejaarsdag te geven, maar t kan geen kwaad om t eerder een keer uit te proberen. Wel altijd bij je dier blijven als je t gegeven hebt!

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:20

Ik heb nu juist om deze reden een feliway verdamper gehaald. Onze kat is ook erg bang voor vuurwerk, zo sneu :(:) Het is met de jaren (hij is nu 9) wel minder geworden, maar hoop dat het werkt voor hem.
Bovendien geef ik ook een homeopathisch tabletje (in 1/4 per keer) dat ik zelf ook neem bij angst, haalt de scherpe randjes er af. Bij ons steken ze nu al af en toe vuurwerk af, maar na de kerst wordt het pas echt erg :( Dus begin er ook al iets vroeger mee.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 21:22

Welk homeopathisch middel is dat als ik vragen mag?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:23

Ben even de naam kwijt, zal als ik thuis ben even spieken :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:51

Niet te druk om maken. Zorg dat de kat een donker plekje heeft waar hij goed kan wegkruipen. Het is maar een paar uurtjes, ze verstoppen zich en verder is er weinig aan de hand.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 22:00

Goof schreef:
Niet te druk om maken. Zorg dat de kat een donker plekje heeft waar hij goed kan wegkruipen. Het is maar een paar uurtjes, ze verstoppen zich en verder is er weinig aan de hand.

Als het maar een paar uurtjes was dan was het niet zo erg. Maar ze is dus nu al hartstikke bang en dat gaat dus een dikke week duren zo.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:06

Je geeft aan dat ze schrok van de deur vij het bedrijf en dat ze daarna weer gewoon doorliep.
Je kat is dan niet bang, maar schrok van een klap. Een bange kat zou helemaal niet meer tevoorschijn komen.
Katten redden echt zichzelf wel. En schrikken is prima. En heel logisch ook.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 22:18

Ze zit ondertussen alweer heel de avond afwisselend in de kattenbak en onder een krukje in de keuken terwijl ze normaal in haar mandje aan de radiator ligt.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:34

Hier 2 katten die al een paar weken zich verstoppen voor het geknal. Ik heb hier de verdamper van feliway hangen. En ze krijgen allebei 2x een half tabletje telizen. Dit in overleg met de dierenarts, aangezien 1 van de twee chronisch nierfalen heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:41

Nou weet ik niet of het bij katten ook helpt....hier 2 katten die de knallen soms wel eng vinden,maar ik jut ze vaak wat op door samen met ze voor het raam te kijken en dan met een wat hoger stemmetje," wat is dat? ga ze pakken" haha. :P
Als er nu wat knalt gaan ze zelf al,kijken wat er is

Maar....vroeger hadden we voor de hond een cd met vuurwerkgeluiden, die zetten we op, eerst wat zachter, als achtergrond geluid en na een dag wat harder, op een gegeven moment was ze dan veel rustiger.
Werkt misschien voor de kat ook wel?
Op internet zijn ook genoeg geluiden te vinden...
oh ja, en met kauwgum bellen blazen en laten knallen, :D
zou dat eerst proberen voor er medicatie geprobeerd word,

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 23:45

Vala schreef:
Welk homeopathisch middel is dat als ik vragen mag?

Het heet Sedatif PC van het merk Boiron.
Dit ook ingenomen voor mijn derde keer opgaan voor het rijbewijs en glansrijk geslaagd :D Dus het maakt zeker niet suf.

Edit: Ik heb het via België besteld (https://www.viata.nl/voedingssupplement ... F2flEHb_qA), want in Nederland niet meer te krijgen. Vroeger ook wel gewoon in Nederland gekocht.
Laatst bijgewerkt door NRJ op 24-12-16 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:09

Voor de mensen die zeggen "het is maar een kat, het is maar een paar uurtjes..." 1 van mijn katten heeft dus ooit een hartaanval gehad door vuurwerkangst. Dood van angst. En angst belonen? Zo zie ik het niet, als mijn katten bang zijn ga ik ook bij ze zitten en merk echt wel dat ze daar rustiger van worden.

Op 31 december blijven ze binnen, mogen ze overal naartoe en soms doe ik de radio aan zodat ze die knallen hopelijk iets minder horen. En ik blijf gezellig bij ze :) Je kan idd nog kalmeringspillen proberen TS, mocht je kat extreem angstig worden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:25

Haal bach rescue voor dieren, kijk even op bijsluiter voor dosering. En maak een plekje voor haar, wollen deken dubbelgevouwen over bijzettafeltje.
Of 2 over een kleine bench, iig maak een hol voor haar.
Kattenbak ernaast.
Vooral WOLLEN deken dempt geluid.

Volgend jaar, begin december al met bach remedie beginnen, dan kunnen ze opbouwen.
Door dat ze wel wakker blijven, worden ze minder bang dan met bv medicatie van dierenarts, die versuft.
OOk dan gewoon, lekker holletje maken met een wollen deken eroverheen.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 06:54

@A3a1, het hangt ervan af wat je krijgt van de dierenarts. wat mijn katten krijgen, kalmeert maar versuft niet.