Hond poept in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Hond poept in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 18:33

Dus... Mijn kleine teckelman heeft de nare gewoonte af en toe in huis te poepen.

Ik dénk dat dit een vorm van uiten dat ie verlatingsangst heeft is. Maar, hoe ga ik dit afleren? En is het dat wel, want zijn poepen is niet consistent.

Als ik werk doet hij het af en toe, nu ik in de ziektewet zit doet hij het af en toe.

Toen ik twee weken terug geopereerd werd zijn Mier en zijn vriend Boor zes uur achtereen alleen thuis geweest, voordat ik wegging uitgelaten en gepoept. Niks aan de hand. Ik kwam thuis en alles was schoon.

Een paar dagen later ging ik samen met mijn moeder een uurtje weg voor boodschappen. Voor we weggingen uitgeweest, gepoept. Bij thuiskomst lag er een poep.

Vandaag ben ik vier uurtjes weggeweest voor een belangrijke vergadering. Ik kom thuis, er lag een keurige drol op mij te wachten. En dat terwijl hij voor ik wegging nog uit is geweest en toen ook gepoept heeft.

Ik word er een beetje moedeloos van. Vooral omdat er geen patroon te ontdekken is... Als ik voor langere tijd weg moet of voor ik ga slapen gaan ze eerst uit, naast het normale wandelen/spelen, en meestal poept hij dan ook (tussen de middag poept hij meestal en 's avonds om half elf bij de laatste keer uitlaten).
Wanneer hij niet poept bereid ik me voor op poep in huis, maar ligt er nooit wat. Poept hij wel, ligt er af en toe wat. Hij heeft nu in de afgelopen 3 weken 2 keer in huis gepoept (zie hierboven).

Zijn normale ritme wanneer ik werk:

6 uur: laten plassen (ong. tien min) en dan eten, 150 gr. vers vlees.

Half acht: Wandeling van ong. 30 min/half uur, daarna ga ik naar mijn werk.

Rond 12:00 uur: Wandeling en/of fietsen, 30 min. Om die tijd poept hij dan ook. Om 13:00 ga ik weer werken.

Om 18:00 uur ben ik weer thuis, dan gaan we eerst een lange wandeling maken (ongeveer 1,5 uur). Daarna krijgt ie nog een kleine maaltijd van 70 gram vers vlees.

Rond bedtijd maak ik nog een laatste ronde van 15 a 20 minuten waar hij nog een keer poept.

Door de nacht gaat t goed, 's ochtends vind ik geen poep. In het weekend ook niet. Het is dus puur de momenten dat ik weg moet en ook nog niet eens altijd. Van de 10 keer dat ik wegga, ligt er 9 keer geen poep.

Wat kan ik doen? Mier is volledig gezond, heeft geen gebreken, wordt netjes op tijd ontvlooid en ontwormd en is altijd samen met zijn hondenvriend Boris (die niet in huis poept of plast). Ze lopen vrij rond in de woonkamer/keuken.

Heeft iemand tips of trics wat dit gedrag verklaart en hoe het op te lossen?

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:44

Onze kleine hond kan er ook wat van, als hij uit de bench is wanneer wij niet thuis zijn gaat hij ook poepen. Daarom zit hij voortaan wanneer wij weg zijn in de bench, misschien een optie om dat met die van jou te proberen?

Nu moet ik ook wel zeggen dat onze hond echt moeilijk uit te laten is, die loopt naar buiten om te plassen en loopt daarna terug naar de deur en je krijgt hem niet 1 meter verder :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Hond poept in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 18:59

Een bench wil ik zeker overwegen! Probleem is, ik vind het zo fijn dat ze lekker rond kunnen lopen, lekker kunnen liggen en samen kunnen spelen. En dat kan niet in een bench.

Mier vindt wandelen heerlijk! Hij plast en poept ook gewoon makkelijk en is verder heel actief.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:11

Ik zou hem in een puppy ren met kranten doen wanneer hij alleen is. Hij doet het waarschijnlijk uit stress. Straffen is niet leuk, maar poep ruimen ook niet. Zelf heb ik een camera van nest. Kan dus zien wat er gebeurd. Je kan ook met hem praten door de camera. Dus ook corrigerend toespreken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 19:29

Jennyj01 schreef:
Ik zou hem in een puppy ren met kranten doen wanneer hij alleen is. Hij doet het waarschijnlijk uit stress. Straffen is niet leuk, maar poep ruimen ook niet. Zelf heb ik een camera van nest. Kan dus zien wat er gebeurd. Je kan ook met hem praten door de camera. Dus ook corrigerend toespreken.

Ik straf hem niet. Dat heeft totaal geen zin. Maar t opruimen ben ik wel zat.

Zo'n camera vind ik wat omslachtig, en ook niet handig als ik aan het werk ben. Dan heb ik geen tijd om constant op de camera te kijken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:03

Poept hij wel alles eruit? Mijn hond moet altijd aan het begin van de wandeling poepen. Aan het eind weer. Duidelijk te zien aan zijn kont. :+ Soms doet hij die tweede keer uit zichzelf, soms moet ik hem sturen. Hij kent het commando 'poepie doen'. :+
Maar goed, als hij die tweede keer op wandeling niet zou poepen doet hij het ook een uur later in de tuin.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 20:07

Palmera schreef:
Poept hij wel alles eruit? Mijn hond moet altijd aan het begin van de wandeling poepen. Aan het eind weer. Duidelijk te zien aan zijn kont. :+ Soms doet hij die tweede keer uit zichzelf, soms moet ik hem sturen. Hij kent het commando 'poepie doen'. :+
Maar goed, als hij die tweede keer op wandeling niet zou poepen doet hij het ook een uur later in de tuin.
Dat neem ik aan. Het zijn normale keutels die hij legt voor zijn formaat. En wat ik zeg, er zit gewoon geen rechtlijnigheid in wanneer hij wel in huis poept en wanneer niet.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:28

_San87_ schreef:
Een bench wil ik zeker overwegen! Probleem is, ik vind het zo fijn dat ze lekker rond kunnen lopen, lekker kunnen liggen en samen kunnen spelen. En dat kan niet in een bench..

Een hond vind al die vrije ruimte volgens mij niet per sé leuker dan een bench.
Onze pup zit normaal als we weg zijn in een bench (zonder problemen trouwens), maar we hadden ook het idee om hem (nu hij zinnelijk is) gewoon los te laten. We zijn klein begonnen. Nadat ik een nachtshift gedaan had, hem smorgens gewoon vrij in huis gelaten, terwijl ik boven aan het slapen was. 'test' om te kijken of hij alles heel zou laten. Wel, ik heb hem nog nooit zo onrustig geweten. Rondtrippelen, zeuren, piepen, van het ene speelgoedje naar het andere gaan zonder ergens echt mee te spelen. Heel zenuwachtig. Terwijl hij in zijn bench echt de rust zelve is en gewoon zijn ogen toe doet...

Op zich heb ik het idee dat je zéker voldoende thuis bent om met hem bezit te zijn, lijkt mij geen issue om hem dan in de uren dat hij alleen zit, in een bench te hebben.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:31

ik zou een natuurgeneeskundige inschakelen. Misschien kan je hem via die manier ondersteunen met bv bachdruppels oid. Ik zou hem niet in een bench stoppen.

ik vind het wel tof dat je hem niet straft en dergelijke.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:32

Gewoon grote bench nemen en die leuk maken.en ga je weg gaat hij of hun daar in

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:39

Herkenbaar probleem, echter blijkt mijn particulier aangekochte west highlandnterrier uit een (beruchte broodfok) schuur te komen in België. Gekocht als 9 weken om er uiteindelijk achter te komen dat ze bijna 20 weken was. Samengevat de basis gemist de eerste 4 maanden.

Mijn dame doet het puur op prikkels. Ze kan gerust 8 uur alles ophouden en 's morgens haar mand niet uit willen komen om te plassen omdat ze nog lekker ligt. Maar ga ik een kwartier weg en staat de postbode voor de deur, vliegt er een vlieg voorbij of passeert er een wandelaar........dan vind ik overal plasjes en soms zelfs poep. Of het nu om een kwartier gaat of 3 uur, als er geen prikkels zijn is er niets aan de hand zijn die er wel.....gegarandeerd ruimen.

Zij zit voor haar eigen rust als ik aan het werk ben in haar grote bench. Hier heb ik nog nooit wat in gevonden. Het voelt haar veilig, dus voor alle partijen prima. 'S nachts is ze los, tenzij ik haar onrustig vind bij het naar bed gaan....dan gaat ze de bench in.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 20:44

Florenc schreef:
_San87_ schreef:
Een bench wil ik zeker overwegen! Probleem is, ik vind het zo fijn dat ze lekker rond kunnen lopen, lekker kunnen liggen en samen kunnen spelen. En dat kan niet in een bench..

Een hond vind al die vrije ruimte volgens mij niet per sé leuker dan een bench.
Onze pup zit normaal als we weg zijn in een bench (zonder problemen trouwens), maar we hadden ook het idee om hem (nu hij zinnelijk is) gewoon los te laten. We zijn klein begonnen. Nadat ik een nachtshift gedaan had, hem smorgens gewoon vrij in huis gelaten, terwijl ik boven aan het slapen was. 'test' om te kijken of hij alles heel zou laten. Wel, ik heb hem nog nooit zo onrustig geweten. Rondtrippelen, zeuren, piepen, van het ene speelgoedje naar het andere gaan zonder ergens echt mee te spelen. Heel zenuwachtig. Terwijl hij in zijn bench echt de rust zelve is en gewoon zijn ogen toe doet...

Op zich heb ik het idee dat je zéker voldoende thuis bent om met hem bezit te zijn, lijkt mij geen issue om hem dan in de uren dat hij alleen zit, in een bench te hebben.

Het staat ook zeker op de lijst en ik heb al rondgevraagd voor een bench te lenen om het te proberen :j.

Ik vind het gewoon lastig omdat hij niet consistent is in wanneer hij in huis poept. 's Nachts is er ook niks aan de hand en ligt hij rustig te slapen. Als ik tussen de middag thuis kom dan begroet hij me en zie ik aan hem dat hij lekker in z'n mandje of in de stoel heeft liggen slapen (als ik overdag weg ben heb ik de luxaflex dicht). En af en toe ligt er dus een verrassing.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 20:45

Pelryo schreef:
ik zou een natuurgeneeskundige inschakelen. Misschien kan je hem via die manier ondersteunen met bv bachdruppels oid. Ik zou hem niet in een bench stoppen.

Je bedoelt Bach rescue of zo? Want dat zou idd een goede zijn wanneer zijn poepen door stress wordt veroorzaakt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 20:48

linda_arnold schreef:
Herkenbaar probleem, echter blijkt mijn particulier aangekochte west highlandnterrier uit een (beruchte broodfok) schuur te komen in België. Gekocht als 9 weken om er uiteindelijk achter te komen dat ze bijna 20 weken was. Samengevat de basis gemist de eerste 4 maanden.

Mijn dame doet het puur op prikkels. Ze kan gerust 8 uur alles ophouden en 's morgens haar mand niet uit willen komen om te plassen omdat ze nog lekker ligt. Maar ga ik een kwartier weg en staat de postbode voor de deur, vliegt er een vlieg voorbij of passeert er een wandelaar........dan vind ik overal plasjes en soms zelfs poep. Of het nu om een kwartier gaat of 3 uur, als er geen prikkels zijn is er niets aan de hand zijn die er wel.....gegarandeerd ruimen.

Zij zit voor haar eigen rust als ik aan het werk ben in haar grote bench. Hier heb ik nog nooit wat in gevonden. Het voelt haar veilig, dus voor alle partijen prima. 'S nachts is ze los, tenzij ik haar onrustig vind bij het naar bed gaan....dan gaat ze de bench in.

Mier is een herpaatser. Ik heb hem nu een half jaar en dit gedrag vertoont hij sinds een paar maanden.

Ik denk zelf dat het verlatingsangst is, maar ik kan niet plaatsen waarom hij bijvoorbeeld vandaag wel in huis poepte, maar de dag dat ik geopereerd werd, of toen ik gisteren op het ziekenhuis moest zijn niet. Het ritme is hetzelfde en ik woon heel rustig met weinig prikkels van buiten.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:51

_San87_ schreef:
Pelryo schreef:

Je bedoelt Bach rescue of zo? Want dat zou idd een goede zijn wanneer zijn poepen door stress wordt veroorzaakt.

Bach heeft nog zo'n 38 ander type druppels, waarvan rescue niet veel gebruikt wordt. Enfin ik denk dat het je hondje wel kan helpen, al moet je er niet zonder deskundig advies mee beginnen. :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:53

Misschien is het een overweging om ander voer te gaan geven. Niet elke hond doet het standaard goed op vers vlees, net zo goed als dat niet elke hond het standaard goed doet op brok. Je zou het eens kunnen proberen, eventueel in overleg met de DA.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:57

Het verbaasd me een beetje te lezen dat mensen het "tof" vinden dat je je hond niet straft. Dat is niet tof. Het is niet meer dan logisch. Je kunt een hond alleen straffen als je hem betrapt op fout gedrag.

Alleen maar goed dus. Ik zou denk ik ook een bench proberen. Of met zijn tweeën in een kleinere ruimte. Over het algemeen vinden honden het heel erg om te moeten poepen in hun huis. Hoe kleiner de ruimte, hoe meer het aanvoelt als zijn ruimte.

Het kan heel goed spanning zijn. Misschien belt er op die momenten toevallig iemand aan? Hond helemaal opgewonden maar er komt niemand binnen. He..

Ik denk dat je geduld moet hebben. Een hond voelt zich vaak pas echt thuis na een aantal maanden. Kan zijn dat hij zich nu lekker genoeg voelt om dit te doen, of juist nog een onzeker is. Vooral als je weet dat hij gevoelig is voor verlatingsangt. Kijken of hij er over heen groeit. En toch iedere keer uitlaten voor je weg gaat. En misschien ook direct als je thuis komt.

Mier is trouwens een ge-wel-dige naam! :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 20:58

Pelryo schreef:
_San87_ schreef:

Bach heeft nog zo'n 38 ander type druppels, waarvan rescue niet veel gebruikt wordt. Enfin ik denk dat het je hondje wel kan helpen, al moet je er niet zonder deskundig advies mee beginnen. :)

Ik zal eens kijken :j.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 20:59

Shenavallie schreef:
Misschien is het een overweging om ander voer te gaan geven. Niet elke hond doet het standaard goed op vers vlees, net zo goed als dat niet elke hond het standaard goed doet op brok. Je zou het eens kunnen proberen, eventueel in overleg met de DA.

Dus omdat hij af en toe een keer in huis poept raad jij aan van voer te veranderen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 21:02

Mendel schreef:
Het verbaasd me een beetje te lezen dat mensen het "tof" vinden dat je je hond niet straft. Dat is niet tof. Het is niet meer dan logisch. Je kunt een hond alleen straffen als je hem betrapt op fout gedrag.

Alleen maar goed dus. Ik zou denk ik ook een bench proberen. Of met zijn tweeën in een kleinere ruimte. Over het algemeen vinden honden het heel erg om te moeten poepen in hun huis. Hoe kleiner de ruimte, hoe meer het aanvoelt als zijn ruimte.

Het kan heel goed spanning zijn. Misschien belt er op die momenten toevallig iemand aan? Hond helemaal opgewonden maar er komt niemand binnen. He..

Ik denk dat je geduld moet hebben. Een hond voelt zich vaak pas echt thuis na een aantal maanden. Kan zijn dat hij zich nu lekker genoeg voelt om dit te doen, of juist nog een onzeker is. Vooral als je weet dat hij gevoelig is voor verlatingsangt. Kijken of hij er over heen groeit. En toch iedere keer uitlaten voor je weg gaat. En misschien ook direct als je thuis komt.

Mier is trouwens een ge-wel-dige naam! :D

Ik heb geen hele grote woonkamer en keuken, vandaar dat ze in de woonkamer/keuken mogen lopen. Ook omdat daar hun drinken staat.

De bel doet het niet, en ik zou niet weten wie er overdag bij mij aanklopt. Ik woon echt in the middle of nowhere. Maar het zou kunnen.

Uitlaten als ik wegga en thuiskom doe ik :j. Dat is standaard. Ik ga de bench proberen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 21:02

Sorry voor de vele posts, maar ik ben mobiel en multi-quoten is dan geen doen :o.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:04

Oh ja. Grote kans dat je honden de hele tijd slapen als je weg bent. Dus zielig is het niet. Maar ik heb mijn hond ook niet in een bench gedaan. Vond het toch een gek idee.
Die van mij ligt de hele tijd op de bank. Op mijn plek. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 21:09

Mendel schreef:
Oh ja. Grote kans dat je honden de hele tijd slapen als je weg bent. Dus zielig is het niet. Maar ik heb mijn hond ook niet in een bench gedaan. Vond het toch een gek idee.
Die van mij ligt de hele tijd op de bank. Op mijn plek. :+

Boor en Mier dus ook... Daarom heb ik ook een beetje moeite met het bench idee...

Liggen ze lekker samen op de bank. Dat zie ik aan de dekentjes, haha.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:10

_San87_ schreef:
Shenavallie schreef:

Dus omdat hij af en toe een keer in huis poept raad jij aan van voer te veranderen?

Ja, waarom niet? Ik vind het niet normaal als een hond in huis zijn behoefte doet, als hij normaal gewend is om dat buiten te doen. Dat zou op het voer kunnen duiden. Ik kan je ook meteen met een horror-gevoel achterlaten en over poliepen (of erger) beginnen, zoals de vroegere hond van mijn ouders heeft gehad. Het lijkt mij hoe dan ook handig om een DA te raadplegen, zodat die je het beste advies kan geven (al dan niet voer, al dan niet uitsluiten van andere zaken).

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:16

Het kan door het type voer komen. Vers vlees verteerd sneller dan brok. De gemidddelde brok is na 6 a 8 uur verteerd en vlees tussen de 4 en 5 uur. Poept hij ook als je weg gaat voor een uurtje nadat je hem net hebt uitgelaten?