Kittencontract

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Toffeltje

Kittencontract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 09:44

Beste bokkers,

Wij hebben van de week een ontzettend leuk kitten gekocht, een raskat. Hele leuke fokkers ook, ze zijn hem zelfs zelf komen langsbrengen. Nu was het contract in eerste instantie vergeten en hebben we die later gekregen en daar staat (voor mij) iets vreemds in: we mogen de kat nooit zomaar verkopen of weggeven, hij moet altijd eerst weer gratis aan de fokker aangeboden worden. Is zoiets normaal bij katten?
Natuurlijk hoop ik dat het nooit nodig zal zijn, dieren zijn er bij ons in principe voor heel hun leven. Maar je weet nooit wat de toekomst zal brengen. Mocht er iets gebeuren waardoor hij niet meer bij ons zou kunnen blijven zou ik veel liever zelf een nieuw huisje voor hem zoeken.
Dus ik zou graag van andere bokkers met (ras)dieren horen of zij ook zoiets in hun contract hebben staan.

tengeltje11

Re: Kittencontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:48

volgens mij is zo'n contract niet eens rechtsgeldig.
je kan niet eigen als fokker die dit als broodwinning doet(dus geen asiel of eender wat),dat mensen hun dier gratis aan je afstaan als ze het niet meer moeten.

nu,ik zou zoiets nooit tekenen,net zoals je zegt.
stel je kan er niet meer voor zorgen,dan zou ik al vlug een goeie vriend,ouder,zus,.... vinden die het wel kan en is dit voor het dier ook beter,die kennen het al ietswat,die fokker niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:10

In mijn contracten staat er ook dat katten niet mogen herplaatst of verkocht worden en dat ze terug moeten komen naar ons.
Wij gaan ervan uit dat mznsen een kitten kopen voor het leven en uit pure liefde. ALS er iets tussenkomt, dat kan altijd, wil een echte liefhebber daar geen geld aan winnen maar het beste voor de kat. Stel dat ik die kat moet terugkopen, dan is dat puur verlies voor mij. Want een volwassen kat kan ik niet meer verkopen, noch bv verder mee fokken want ze zijn gesteriliseerd.
In een dergelijk geval komt kat gewoon terug naar ons, en wordt ze dan in overleg herplaatst of blijft ze bij ons. Gelukkig hebben we een dergelijke situatie nog niet meegemaakt. Maar iedere fokker heeft een dergelijke clausule in het contract.

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:10

Ik heb een rashond en in het contract wat wij hebben staat dat mochten we haar niet meer kunnen houden, de fokker recht heeft op eerste koop en als die beslissen dat ze haat niet terug willen kopen, ze dan pas verkocht mag worden aan iemand anders.

Dit is natuurlijk wel wat anders dan gratis teruggeven aan de fokker zoals in jouw geval, maar dat de fokker recht op eerste koop heeft is volgens mij wel vaker het geval.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:12

Gratis nog wel...
Dat zou ik ook niet tekenen :n

Niet dat ze veel kunnen inbrengen als je je kat wel zou verkopen, verkocht is verkocht.
Zou anders zijn als jullie hem ook zouden krijgen, maar dan is het meer een morele kwestie.

Veel geluk met je katje!

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:17

Zoiets staat ook bij het koopcontract van mijn hond erin. De fokker wil niet dat hun fokproduct het asiel in gaat of op marktplaats komt te staan, dus willen ze hem terug om zelf te herplaatsen. Mijn fokker krijgt dan idd de hond gratis terug, want het herplaatsen bij een ander levert ze ook geen geld op.
Ik vind het dus persoonlijk niets raars, maar geeft voor mij al een fijner gevoel over de fokker. Als je dit voorlegt bij de fokker zal je waarschijnlijk dit antwoord krijgen.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:27

Ik heb een paard met vergelijkbaar contract.
Recht op eerste koop.
Maar gratis aanbieden zou ik niet voor tekenen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:31

Dat is totaal niet rechtsgeldig, je kunt zon kat als je wilt rustig doorverkopen. Het zal je naam niet ten goede komen, en de kans dat je er weer een kat mag kopen wordt verdraaid klein, maar voor de rechter maken ze geen kans.

Debiel ook zeg. Wens van eerste terug koop voor hetzelfde bedrag lijkt me logisch maar geven? Das een tof kadotje zeg. Zelfs mijn kind krijgt geen kado van bijna duizend euro laat staan een wildvreemde.

En als het zowel de koper als de verkoper alleen mag gaan om het belang van het dier (en dt vind ik erg logisch) dan moet het juist met gelijke portemonee lijkt me.
Laatst bijgewerkt door troi op 03-12-16 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 10:33

Bedankt voor de reacties! Ik dacht eerlijk gezegd ook dat het niet rechtsgeldig is. Heb al vaker gehoord van paarden met dergelijke contracten waarbij de eerste eigenaar machteloos stond als het dier toch verkocht werd. Maar het gaat mij meer om het principe, wil mij graag ergens aan houden als ik er voor teken. Ik denk dat ik nog eens contact met de fokker opneem om in het contract op te nemen dat hij in overleg wel naar familie/vrienden zou mogen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:40

Kan me eigenlijk niet meer herinneren of dat ook in het contract van mijn hond stond.
Toen wij hem echter niet konden houden is het niet eens bij me opgekomen om geld voor hem te vragen. Het belangrijkste was een goed nieuw huis in overleg met de fokker. Uiteindelijk bleek dit de fokker zelf aangezien de dochter en de hond echt helemaal gek op elkaar waren. Dus ja mijn hond is gratis terug gegaan naar de fokker maar alles in goed overleg en alles in het belang van de hond. Vond het al erg genoeg dat wij hem niet meer konden bieden wat hij nodig had.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:41

Ik zou me er weinig van aantrekken. Contract tekenen, en ALS je haar ooit weg moet doen, gewoon doen.
Wat zouden ze kunnen doen, hoe komen ze er achter?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:42

Het is vrij standaard en volgens mij meer om te ondervangen dat een dier zonder het te melden wordt doorverkocht aan derden. In de meeste gevallen staat een fokker er ook niet om te springen om een volwassen dier terug te nemen omdat die vaak moeilijk in hun eigen groep te introduceren zijn. Als jij in zo'n geval aangeeft dat je een eventuele nieuwe eigenaar hebt gevonden zal dat in 90% van de gevallen geen probleem zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:43

In ons contract van de honden staat dat iig niet. Wel iets over dat we de fokker mogen betrekken in herplaatsproces, maar volgens mij staat dat niet eens in het contract.
Ik vind het idioot, gratis ook nog. Idioot dat je zoiets via een contract moet opleggen. Nauw contact houden met de eigenaren van je dieren zodat ze bij ellende of herplaatsen bij je willen komen voor advies bereik je veel meer mee....

Ook wel bijzonder dat je nu een contract krijgt, nadat je de kitten al hebt... wat als je nu weigert te tekenen?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:43

Een contact is een contract en deze is wel rechtsgeldig! Feit blijft of de fokker stappen onderneemt als het contract niet wordt onderhouden. Kost vaak een hoop!
Ik ben zelf fokker en begrijp het gratis wel.
Omdat ook al kosten de kitten rond de €600 je bent aan alles al €600 kwijt (als je een goede fokker bent. Een goede fokker heeft geen winst)
Je fokt een kitten uit liefde en ik hou al de kittens niet uit het oog die hebben een speciaal plekje in mijn hart. Ik begrijp het ook van de kopers kant hoor dat je niet altijd 100 % kan doen wat de fokker van je verwacht maar ik vertel zelf altijd dat als er wat is het bespreekbaar is. Dus communicatie tussen fokker en koper vind ik erg belangrijk.
Ik heb nog steeds goed contact tussen al de kopers en hun katten. Ben ik erg blij en dankbaar voor<3

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:44

zonnebloem18 schreef:
Het is vrij standaard en volgens mij meer om te ondervangen dat een dier zonder het te melden wordt doorverkocht aan derden. In de meeste gevallen staat een fokker er ook niet om te springen om een volwassen dier terug te nemen omdat die vaak moeilijk in hun eigen groep te introduceren zijn. Als jij in zo'n geval aangeeft dat je een eventuele nieuwe eigenaar hebt gevonden zal dat in 90% van de gevallen geen probleem zijn.

Ja indd. Goed huis is gewoon belangrijk of dat bij de fokker is of bij een huis wat de koper heeft gevonden. Als er maar goed contact is :j

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:44

Vriendin van mij had het ook met haar bengaal. En weet je wat die "fokker" zei? Gooi maar op marktplaats.

Ik had die kat tijdelijk in huis wat echt een hel was en het ging echt niet meer. Dan verwacht je na het lezen van zo'n contract dat de fokker wel probeert mee te denken. Nee, volgens mij was het bij haar alleen voor de show..

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:45

Yv_ schreef:
Vriendin van mij had het ook met haar bengaal. En weet je wat die "fokker" zei? Gooi maar op marktplaats.

Ik had die kat tijdelijk in huis wat echt een hel was en het ging echt niet meer. Dan verwacht je na het lezen van zo'n contract dat de fokker wel probeert mee te denken. Nee, volgens mij was het bij haar alleen voor de show..

Een goede foker zal altijd meedenken en je willen helpen... Dit is dus echt schandalig!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:50

Anne_mieke88 schreef:
Yv_ schreef:

Een goede foker zal altijd meedenken en je willen helpen... Dit is dus echt schandalig!

Ja, ik vond het ook belachelijk! Ben het zelf ook helemaal niet gewend. Mijn ouders hebben 2 ridgebacks en hebben (naar mijn weten nooit zoiets hoeven ondertekenen), maar hoe vaak ik die fokker wel niet in de bres die springen voor ridgebacks waarvan de eigenaar is overleden, of waarbij het niet goed gaat met kinderen etc. Dat toont echt de liefde voor de honden, want die honden komen meestal nieteens uit haar fok. Had ik bij die kattenfokker ook verwacht. En eigenlijk had ik alles wel verwacht qua antwoorden en meedenken, behalve wat ze kreeg: "gooi maar op marktplaats". Ben er geloof ik nog steeds boos om _O-

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:54

Ja dat geloof ik. Er zit echt wel prut tussen hoor in de fokkerwereld. Kan daar ook boos om worden :(
Hoe kan je het over je hart verkrijgen om de kittens die je zelf hebt gefokt en grootgebracht maar aan zn lot over te willen laten... Brrr nee al de kittens die bij mij geboren zijn incl. Eigenaren zijn van harte welkom bij mij. Moet dr niet aan denken mensen en katten in de kou te laten staan :(

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:21

Ik wil wel even het verschil tussen paard en kat aangeven

Een paard behoudt zijn waarde meestal. Vaak worden ze zelfs duurder. Een paard gratis terug geven is dan ook niet logisch.

Een kat daarentegen wordt als kitten verkocht voor pakweg 750 euro
( even tjes kosten globaal uitgeteld, aanschaf en verzorging moederdier, alle testen (300 euro min). dekgeld (min 300 euro). voeding, verzorging, chips, sterilisatie, ontworming.
Reken en tel alles eens op en dan merk je gauw dat een hobbyfokker er niks aan overhoudt.)

Daarnaast wordt een kat ouder (mensen betalen geen 750 euro voor een kat van 8 maand of ouder). zijn ze gesteriliseerd, dus geen nut meer als fokdier. En dan verwacht het grootste gedeelte van de mensen hier dat je een kitten koopt (fokker draait dus net kiefkief met wat geluk) en dat je na een jaar of een paar jaar kat kan terugbrengen, je aankoopprijs terug krijgt en fokker dus kan herplaatsen (gratis, of met wat geluk voor 200 of 300 euro. dus er zelf uiteindelijk minstens 400 euro aan verliest).
Dat is toch niet logisch? als je je dier graag ziet is een goede thuis toch belangrijker dan geld. En zoiets weet je toch als je een raskat aanschaft?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:22

Dat vind ik hetzelfde als dat in sommige contracten staat dat er niet met het dier gefokt mag worden of het zsm moet worden gesteriliseerd. Aparte voorwaarden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:26

Op deze manier wordt voorkomen dat er broodfokkers om komen, of wordt ook wel gedaan om de lijnen exclusief te houden. ons eerste nest had de dekkater in zijn contract staan dat er niet mocht gefokt worden met zijn mannelijke nakomelingen.
Want als die kater bv 10 katinnen per jaar dekt. drie jaar aan een stuk. is 30 nesten. een kater per nest die zo verder dekt. is 30 katers die 30 nesten hebben.
Na een tijd lopen alle bloedlijnen in belgie zo verwant door elkaar dat je inteelt verkrijgt.

Maar, daar los van, in belgie moeten kittens gesteriliseerd worden voor verkoop. Daar kan ik ook niet achter staan, maar goed...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:29

Bij mij staat in de contracten vd dieren ook dat ze terug gaan naar de fokker. Voor 2e hands raskatten betaal je ook nog gauw een 2a300 euro , net als voor een rashond die je over neemt.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:34

Wij fokken honden en hebben deze afspraak ook met de eigenaren.
Ook hier krijgen ze geen geld terug voor de hond.
Helaas al 2 keer gehad dat de hond herplaatst moest worden, beide honden zijn naar mij terug gekomen. Beide keren heeft het mij uiteindelijk nog geld gekost, al heb ik dat er natuurlijk voor over omdat ik gewoon wil weten waar de honden zijn die door mij gefokt zijn.
Beide honden zijn hier gebracht zonder spullen en helaas beide niet opgevoed, dus eerst hier een aantal weken thuis gehouden om ze te heropvoeden en dan pas nieuw huis gezocht.
Aangezien ik het niet vind kunnen een hond te herplaatsten zonder dat je wat mee geeft voor beide honden spulletjes gekocht en toen gratis herplaatst.

Ik zou juist blij zijn met zon fokker blijkt maar dat ze begaan is met kittens en graag wilt weten waar ze wonen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:37

Zorry, dan ben ik wel benieuwd welke kosten jullie dan berekenen bij herplaatsing?