Dit weekend zou ik een weekendje weggaan met allemaal mensen van de vereniging waaronder mijn beste vrienden. Dit doen we al jaren en is altijd heel leuk. Omdat mijn huisgenoot ook mee gaat en mijn vriend niet zo van de weekendjes met 20+ man is kon hij wel op de katten (een moeder, Sherry, een een zoon, Whisky, ca. 2,5 en 1,5 jaar) passen, dat doet hij meestal. Nu is het echter zo dat mijn huisgenoot over een tijdje gaat verhuizen. Dan wil ze nog een afscheidsfeestje geven. We wilden van dit weekend gebruik maken om te zien of de katten kunnen wennen aan een ander huis (wat overigens 7 verdiepingen boven het onze ligt, dus niet ver weg) zodat we de katten daar af en toe kwijt kunnen. Met name de jongste is namelijk een enorme stresskip en als hij comfortabel ergens anders kan zijn dachten we dat dat veel beter zou zijn dan op een dag waarin er constant vreemden in en uit lopen en herrie maken.
Aldus geschiedde, gisteren vertrokken mijn vriend met drie volle boodschappentassen met dekentjes, kussentjes, speeltjes etc en een krabpaal naar zijn huis. Vervolgens nog een keer lopen met alle voerbakjes, kattenbakken en drinkbakjes... Uiteindelijk met de katten zelf.
Moeders liet zich rustig in het reismandje parkeren. Zoon echter heeft me compleet aan flarden gekrabd, was echt niet van het mandje gediend. Dus ik heb hem maar in mijn armen mee gedragen naar boven, was toch maar een klein stukje.
Eenmaal daar verdween hij onder het bed terwijl moeders de omgeving begon te verkennen en uiteindelijk plaats nam in de kast. We hebben ze maar even gelaten en die avond zat hij (hoewel hij enkele wandelingetjes had gemaakt) weer onder het bed. Ik was laat thuis want er was een feestje, evenals de huisgenoot van mijn vriend. Die laatste is vanmorgen vroeg vertrokken op weekend, iets wat ik ook van plan was.
Alleen... vanmorgen begroette de moeder ons. Wij zoeken naar de zoon om te kijken hoe het met hem was (we hadden afgesproken dat als het echt niet ging we ze weer thuis zouden brengen). Alleen... Hij was nergens te vinden. Niet op mijn vriends kamer, niet op de kamer van zijn huisgenoot, niet in de keuken... Mijn vriend is de galerij op gegaan om daar te zoeken en ik bleef binnenshuis zoeken. Uiteindelijk samen systematisch het hele huis binnenstebuiten gekeerd... Geen spoor van de kat. Nog een keer buiten gezocht, deze keer op de galerij en voor de flat (hoewel hij dan echt een flink stuk heeft gelopen, iets wat me gewoon helemaal niet waarschijnlijk leek). Facebookbericht geplaatst in de groep van de flat, die van de flat naast ons en van het complex tegenover. Mijn vriend belde met zijn huisgenoot om te peilen of die 's morgens wat had gemerkt. Niets natuurlijk... Ik weet echter dat ik altijd heel voorzichtig ben met binnenkomen, je weet hoe vlug katten zijn. Hij is echt niet zo'n ontsnapper maar ik kan me voorstellen dat dat anders is als hij in een vreemde omgeving is.
Mijn huisgenoot is ook gaan zoeken, iedereen kwam met frustrerend onbenullige adviezen (Ik heb het hele huis binnenstebuiten gekeerd - Maar heb je al in je kledingkast gekeken? - Oh je bedoelt zijn favoriete plekje wat het eerste is waar ik kijk als ik hem zoek, nee niet aan gedacht

Inmiddels ben ik in mijn eigen huis. Mijn huisgenoot is op weekend gegaan, ik kon niet zomaar weg gaan met de gedachte dat mijn lieve maatje ergens in de kou zit (ook al benadrukt bovenstaande site dat een kat in het wild in 'overlevingsmodus' gaat en dus geen boodschap heeft aan kou of angst, alleen aan overleven) en vrolijk weekend gaan vieren. Ik kan alleen nog maar huilen... Ik vind het zo vreselijk dat we iets probeerden om hem comfortabeler te maken er nu toe heeft geleid dat we hem kwijt zijn. Misschien is hij wel van de galerij af gevallen en vinden we hem nooit meer...
En alsof Google me doorheeft krijg ik nu constant kattenadvertenties te zien. Ik wil geen kat op een scherm, ik wil Whisky terug

Het enige goede nieuws is dat Sherry het allemaal wel best lijkt te vinden, de veranderde omgeving. Ze heeft een dag in de kast gezeten maar inmiddels maakt ze onder meer uitstapjes naar het bureau van mijn vriend waar ze vrolijk voor zijn scherm langs paradeert terwijl hij heel intens online aan het gamen is...

Ik heb het idee dat ik nog niet alles heb gedaan wat ik kon, maar ik weet nu echt niet wat ik nog kan doen. Bange katten gaan niet rondzwerven maar blijven op één plek, verstopt voor bedreigingen. Ik heb in elk portiek van de flat gekeken en hij was er gewoon niet. Het klopt gewoon allemaal niet: waarom rende hij naar buiten, als hij al buiten is? En zo niet, waarom vinden we hem dan niet? En als hij buiten is, waar is hij dan? Zeker niet in de flat zelf, tenzij hij 1) iemand door de deur is gevolgd 2) 10 trappen naar beneden heeft gelopen en 3) door de buitendeur is gegaan. Of hij is bij iemand door het raam gesprongen en heeft zich daar verstopt, en ook in dat geval kan ik alleen maar hopen dat de bewoner hem snel tegenkomt. Ik heb het gevoel dat ik nu eigenlijk alleen maar kan afwachten tot hij zich een keer laat zien...
Sorry voor het lange verhaal, en kudo's als je het tot het eind hebt gered. Hier is een eenhoorn als beloning:

Edit: oja, de kat is zwart. Net als zijn moeder. Ze zijn al amper uit elkaar te houden en moeilijk te vinden... Misschien is ie al een keer langs gelopen vandaag maar zag ik hem aan voor Sherry