Welke kluif voor hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Welke kluif voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 21:23

Een kauwsnack waar de gemiddelde hond een paar maanden mee zoet is, is bij ons in 10 minuten op.

Gezien hij graag knaagt op staven, botjes etc en wij dit graag stimuleren (tot op heden de meubels met rust gelaten) zoeken we al maanden naar een kluifje voor meer kauwplezier.

Bullepees, kauwstaven, mergpijpjes het is allemaal zo weg gewerkt...

Iemand een suggestie?

Suusie22

Re: Welke kluif voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:26

Ook de goed stevig geperste buffelhuidbotten? Probeer anders eens van FarmFood een gewei, zijn ze uuuuuuren zoet mee ;) klinkt misschien een beetje gek, maar wij verkopen het als een tierelier aan honden met een ontzettende kauwbehoefte.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:30

Gewei inderdaad, of buffelhoorn ( zwart) onze bulldog is ook kampioen botten kauwen maar dit gaat goed. En een sterke nylonbone gaat ook goed, wel de juiste grote nemen, die kleinere had ze hier ook binnen no time versnipperd.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:30

Nylabone idd :) ff goed opletten voor welk gewicht je hem koopt. Anders is het zo kapot gebeten.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:34

Let met die hele harde botten (zoals gewei en de nylonbotten) wel op, zie er regelmatig gebroken tanden/kiezen door.

Ik heeft ze hier runderkophuid, doen ze niet heel lang mee maar dat hoeft van mij ook niet perse. Ik denk een middagje.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:35

Wij hebben een (koeien?)bot van bij de Intratuin voor de hond. Hier doet onze hond ongeveer een jaar mee. Alle andere soorten botjes en kluifjes zijn ook zo op. Met dit bot is hij altijd veel bezig, maar gaat echt enorm lang mee.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 21:39

Runderhuid is zo op, andere runderbotten ook redelijk snel versnipperd tot stukjes die wij eng vinden (scherp en klein).

Gewei lust onze verder alles eter niet. Hoorn kunnen we proberen.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:45

Met die geweien wel uitkijken. de hond van mijn ouders had die van mijn hond gevonden en knaagde er allemaal splinters af. Lijkt me niet gezond

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:48

Pas je op met botten, behalve afgebroken tanden ( vooral bij gekookt bot en bij alle botten die niet met een tuinknipper kunnen worden geknipt )
Maar als er teveel bot wordt gegeten krijgen ze knoertharde ontlasting, met een beetje pech moet je er mee naar dierenarts en operatief verwijdert. Ook doorwinterde barfhonden gaan soms eraan dood omdat de verstopping te groot is.

Even als verhouding:
Normaal is voor hond die barft.
max 50% vleesbot, tegenwoordig word ook vaak 35% aangegeven pd.
Een vleesbot bestaat uit goed bevleesd bot, 50/50 vlees/bot.

Honden die verder brokken krijgen, weet ik niet exact hoeveel je die aan (vlees)bot kunt geven, dat de verhouding goed blijft.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:50

De onze heeft een buffelhoorn.
Is keihard en kan eigenlijk niet op/stuk

De onze kauwt ook alles met paar sec op en speeltjes houden het niet langer als een half uur uit maar de buffelhoorn heeft hij al enkele maanden en nog steeds heel

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:54

Buffelhoorn en gewei, daar komen kleine schaafsels vanaf waar haakjes aanzitten en deze kunnen in de maag of darmen blijven haken. Wel iets om over na te denken.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:55

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:05

kophuidplaten :j

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 22:27

kimmie261 schreef:
kophuidplaten :j

Is ongeveer hap slik weg...

Hij krijgt een combi van brok en vlees, kauwsnack is extra en bezigheidstherapie voor de werkdag.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:40

Wow Nimmy, mijn even oude Aus heeft precies hetzelfde probleem! Hier gaan de runderkophuiden (extra dik) en achillespezen langer mee dan een half uur.
Die geweien raadden mijn dierenarts en de natuurlijke hondenwinkel af, ze zien er beiden te veel afgesleten tanden van.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:43

Wij hebben gewei liggen en van die harde plastic botjes met een smaak aan. Is veilig voor ze om op te eten.
De oudste hond at vroeger enkel knabbeltjes die meteen op waren, de rest liet ze liggen. Sinds we een tweede in huis hebben, durft ze de botjes/gewei wel eens van hem af te pakken :D

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:43

Het enige wat het bij ons lang volhoudt, zijn de langere gevulde mergpijpen (1 euro bij de Action, iets duurder bij de dierenwinkel) :j dit zijn dus niet van die schenkels zoals in de supermarkt, maar echt een stuk langer zodat je hond niet vast komt te zitten

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 22:50

Eight schreef:
Het enige wat het bij ons lang volhoudt, zijn de langere gevulde mergpijpen (1 euro bij de Action, iets duurder bij de dierenwinkel) :j dit zijn dus niet van die schenkels zoals in de supermarkt, maar echt een stuk langer zodat je hond niet vast komt te zitten

Gooi die een paar keer met veel geweld op de vloer en de vulling is eruit...

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:53

Nimmy schreef:
Eight schreef:

Gooi die een paar keer met veel geweld op de vloer en de vulling is eruit...

Klopt, maar bij ons blijven ze er op knagen tot hij door midden breekt :)) je kan je voorstellen dat dat wel een aantal weken duurt. De hond van mijn ouders is er trouwens zo op uitgekeken dus ik denk dat dat wisselt per hond. En verder zon katoenen klos touw die vinden ze hier ook leuk, kom je alleen wel overal in de woonkamer katoenen pluizen tegen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 23:04

Hij gaat mee naar klanten, ligt dan vaak vast met tussendoor wandelingen. Dan is een kluif de meest optimale tijdsbesteding. Zou alleen fijn Zijn als kluiven ook daadwerkelijk tijd vult...

Lege mergpijpjes zijn volgens hem niet bijster boeiend. Helaas

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:07

Eight schreef:

Splinteren die niet makkelijk? Ik heb ze ook gehad. Honden hadden er een kwartiertje op liggen kauwen en ik vertrouwde het niet meer en heb de vulling in een kong gedaan.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:08

Bij de keurslager een stukje bovenbeen halen.. kun je eerst zelf heerlijk bouillon van trekken voor bijvoorbeeld soep, en dan het bot aan de hond geven (eventueel met nog een beetje vet er aan of merg er in) Onze hond vind dit het allerlekkerste en kost bij onze keurslager 'maar' 50 cent :D. En gaat zeker een week mee. Dagelijks wordt er wel een paar uur op gekauwd.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:09

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:10

En runderkophuid-platen? Die zijn nog steviger dan die smalle runderkophuiden. Wolf doet met die smalle wel een uur. Die achillespezen doet hij ook wel een uur mee. Het is niet super lang, maar wel lang genoeg om daarna even te slapen ;)

Hier worden ook gekookte botten aangeraden. Ik begreep altijd dat echt not done was ivm splinteren?

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:13

Die ronde bot die je gebruikt om je soep mee te koken?