Konijn in huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jodhi

Konijn in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 18:44

Hoi!

Ik krijg 2 nieuwe konijntjes, deze zou ik graag in huis willen houden, áls dat mogelijk is. Daarom had ik een paar vraagjes, hier kon ik wel een beetje op internet over vinden, maar ik zou graag weten wat jullie er van vinden.
Ik wil graag 2 konijntjes, absoluut geen konijn alleen.

Welk ras is geschikt? Ik ben helemaal weg van Franse Hangoortjes. Kan ik deze binnen houden, of is een ander ras handiger? (Of kan ik misschien beter hangoordwergjes nemen?)

Wat voor hok moet ik nemen en hoe groot? De konijnen zullen vooral los lopen, maar voor 's nachts en als er niemand thuis is lijkt een kooi me wel handig :P

Waar zou ik het hok/de konijnen neer moeten zetten? Sowieso niet in de kamer/in de keuken, dit mag niet van mijn ouders. Mogelijke plaatsen zijn mijn kamer, de gang of héél misschien toch de kamer, maar alleen als het echt niet anders kan.

Ik ben me bewust van kabeltjes en knagen; We hebben geen losse kabels in huis op 'konijnenhoogte'.
Als de konijnen komen gaan we de traphekjes die vroeger altijd voor de trap zaten weer plaatsen, dus dat is ook geen gevaar.
Wij hebben geen andere loslopende huisdieren (behalve een hamster in een kooi en een goudvis :+).

Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten met konijnen in huis?

Alvast bedankt!

AmyJamess

Re: Konijn in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:48

Konijnen kun je prima binnen houden maar heb je nog steeds een groot hok nodig.
minimum afmeting per konijn weet ik zo niet.
maar ik denk dat je wel even goed moet afvragen of dat je dat wel in je kamer past.
waarom wil je in huis en niet in de tuin eigenlijk?

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 18:54

AmyJamess schreef:
Konijnen kun je prima binnen houden maar heb je nog steeds een groot hok nodig.
minimum afmeting per konijn weet ik zo niet.
maar ik denk dat je wel even goed moet afvragen of dat je dat wel in je kamer past.
waarom wil je in huis en niet in de tuin eigenlijk?

Bedankt voor je antwoord!
Ik snap dat ze nog steeds een groot hok nodig hebben en heb hier dus ook een ruim budget voor (ik wil er maximaal €350 aan uitgeven).
Ik heb een best grote kamer, dus dat gaat wel passen, maar misschien in de gang toch handiger(?).
Ik wil niet per sé de konijnen in huis, ik vraag me alleen af of dit wel mogelijk zou zijn. Buitenkonijnen vind ik ook prima, maar ik merk van mezelf dat ik meer aandacht aan een dier besteed als het 'dichtbij' is. Klinkt misschien raar, maar ik besteed veel meer tijd en aandacht aan mijn hamster die binnen staat, dan aan mijn vorige konijnen die buiten stonden. Ik denk omdat ik er dan vaak even snel langs kan.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:55

Op zich is elke soort even geschikt om binnen te houden, het is maar net wat je aanspreekt. Sommige rassen zijn actiever dan andere, en grotere konijnen hebben natuurlijk ook meer ruimte nodig.

Er wordt meestal aangeraden om voor 2 dwergkonijnen een ruimte van 2 vierkante meter pernament beschikbaar te hebben. Voor grotere konijnen nog meer dus!

Daarom raad ik geen standaard kooi aan, want 's nachts is nog steeds heel lang om opgesloten te zitten... Kies liever voor een puppyren als hok.
https://www.google.be/search?biw=1230&b ... FNDby-UCyY

Geen idee of je dit al weet, maar neem echt een gecastreerde man en een vrouwtje. 2 vrouwtjes gaat heel vaak mis na verloop van tijd.
Kijk ook zeker eens bij een opvang, er zitten ontzettend veel super leuke konijntjes op een leuk baasje te wachten.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:56

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:57

Het best kun je een gecastreerde ram en een voedster nemen. Twee voedsters of twee rammen gaan meestal niet samen. In principe kun je alle rassen binnen houden. Het fijnste is als ze een hok en een dennetje hebben. Zodat ze als je niet thuis bent toch de ruimte hebben. Ik zou wel zorgen dat ze niet uitglijden op de vloer :) als je genoeg ruimte hebt in je kamer, moet je dat doen, in de gang tocht het denk ik te veel. Daar kunnen konijnen niet tegen. Ze nemen aardig wat ruimte in. Dus daar moet je wel op letten. Ik wens je veel plezier met je konijntjes! :D

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 18:59

Najoveh schreef:
Op zich is elke soort even geschikt om binnen te houden, het is maar net wat je aanspreekt. Sommige rassen zijn actiever dan andere, en grotere konijnen hebben natuurlijk ook meer ruimte nodig.

Er wordt meestal aangeraden om voor 2 dwergkonijnen een ruimte van 2 vierkante meter pernament beschikbaar te hebben. Voor grotere konijnen nog meer dus!

Daarom raad ik geen standaard kooi aan, want 's nachts is nog steeds heel lang om opgesloten te zitten... Kies liever voor een puppyren als hok.
https://www.google.be/search?biw=1230&b ... FNDby-UCyY

Geen idee of je dit al weet, maar neem echt een gecastreerde man en een vrouwtje. 2 vrouwtjes gaat heel vaak mis na verloop van tijd.
Kijk ook zeker eens bij een opvang, er zitten ontzettend veel super leuke konijntjes op een leuk baasje te wachten.

Een puppyren had ik nog helemaal niet aan gedacht, maar dat is wel enorm handig!
Mijn vorige konijnen waren ook een gecastreerde ram en een vrouwtje, dat wil ik inderdaad weer, dat is inderdaad gewoon ideaal :P
Volgens mij is er bij ons in de buurt geen opvang, maar ik zou er eens naar kijken.

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 19:00

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 19:02

Jeika schreef:
Het best kun je een gecastreerde ram en een voedster nemen. Twee voedsters of twee rammen gaan meestal niet samen. In principe kun je alle rassen binnen houden. Het fijnste is als ze een hok en een dennetje hebben. Zodat ze als je niet thuis bent toch de ruimte hebben. Ik zou wel zorgen dat ze niet uitglijden op de vloer :) als je genoeg ruimte hebt in je kamer, moet je dat doen, in de gang tocht het denk ik te veel. Daar kunnen konijnen niet tegen. Ze nemen aardig wat ruimte in. Dus daar moet je wel op letten. Ik wens je veel plezier met je konijntjes! :D

Klopt, mijn vorige konijnen waren ook een gecastreerde ram en een voedster :j
In de gang zou het inderdaad veel kunnen tochten, dan is mijn kamer warmer.
Heel erg bedankt!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:03

Graag gedaan :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:13

Een van mijn buren hebben jarenlang meerdere konijnen los in huis gehad. Deze deden hun behoefte op een kattenbak. Een enkele keer hadden ze een exemplaar dat wat moeilijkere zindelijk te krijgen was, maar het is altijd goedgekomen. Naar dit voorbeeld heb ik dit ook gedaan toen ik een gedumped konijn vond in het bos, deze kwam in mijn voor de katten afgezette tuin en gebruikte ook het kattenluikje.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:51

Ik heb konijnen zowel binnen als buiten gehad en geef toch voorkeur voor buiten. Binnen kan echt wel heel gezellig zijn, maar is een stuk ingewikkelder, je moet aan veel meer denken. Buiten zet je een goed hok met een flinke ren neer en je bent klaar. Binnen moet je denken aan zindelijk maken (en ongelukjes), de hoeveelheid haren (en ja in de ruiperiode kan dat flink veel zijn..) Een grote ren die best lelijk en onhandig kan zijn en veel ruimte in beslag neemt óf minstens 12 uur per dag los lopen, waarbij je idd moet letten op kabels, maar ook meubels en andere dingen kunnen konijnen aan knagen. Ze kunnen op stoelen of je bed plassen. En vooral een bed is ontzettend prettig als wc heb ik me al meerdere keren laten en zien vertellen! Denk ook aan de ondergrond. Veel konijnen vinden een gladde ondergrond vreselijk om op te lopen en zal je dus, bijvoorbeeld matten neer moeten leggen. Want tapijt bijv is slecht schoon te maken en als ze daar op plassen word je ook absoluut niet blij.

Bij een buitenhok zou ik letten op het soort hout, want er wordt veel verkocht met een zachte houtsoort wat motiverend is om aan te knagen, en daarnaast gaat zo'n hok maar enkele jaren mee als je 'm niet heeel goed onderhoud. Een kunststof hok is dan bijv een oplossing.

Dan over het ras: Franse hangoortjes, zijn niet echt 'tjes' dat zijn joekels van beesten die veel ruimte nodig hebben, dus een hoog en super grote ren en daarnaast worden ze gemiddeld maar 4 jaar oud. Ze zijn wel heel gezellig, lief en vrij rustig. Als je graag hangoortjes wilt zijn NHD's ook erg leuk hoor en een stuk kleiner. Wil je toch wat grotere hangoorkonijnen maar niet extreem groot, kan je nog voor een tussenmaatje gaan: De duitse hangoor. Ook weer net wat rustiger en minder pittig als de NHD met een mooi formaatje en worden ook ouder.

Zoals al gezegd is: Ga wel voor een koppel van voedster+ex-ram.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:36

Super dat je er in ieder geval 2 wilt, de combi voedster + gescastreerde ram is het beste.
En inderdaad, wat boven mij al gezegt was.
Die franse hangoren zijn geen hangoortjes.
Mijn ram weegt 8 kg en is mooi slank. Complete bulldog _O-
En zelfs groter als mijn dwergpincher.
Ik zou niet weten wat voor binnenkooi je daarvoor zou moeten hebben :Y) een complete slaapkamer misschien?

Qua zindelijkheid zijn konijnen erg makkelijk, die van mij doen het op een open kattenbak met houtkorrel en een beetje stro erin.

Nederlandse hangoordwergen zijn ook erg leuk en een wat handzamer modelletje.
Ik heb zelf ook een NHD voedster en ze zijn erg lief en rustig qua karakter, net als mn franse hangoor.
En je hebt natuurlijk ook verschillende soorten vachten bii de NHD waaronder bijv. de rex widders.

Ik zou zelf de grootste soort binnenkooi nemen. Als het goed is is dat zo'n 140cm en dan zo veel mogenlijk los laten lopen.

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 07:53

saskiakefie schreef:
Ik heb konijnen zowel binnen als buiten gehad en geef toch voorkeur voor buiten. Binnen kan echt wel heel gezellig zijn, maar is een stuk ingewikkelder, je moet aan veel meer denken. Buiten zet je een goed hok met een flinke ren neer en je bent klaar. Binnen moet je denken aan zindelijk maken (en ongelukjes), de hoeveelheid haren (en ja in de ruiperiode kan dat flink veel zijn..) Een grote ren die best lelijk en onhandig kan zijn en veel ruimte in beslag neemt óf minstens 12 uur per dag los lopen, waarbij je idd moet letten op kabels, maar ook meubels en andere dingen kunnen konijnen aan knagen. Ze kunnen op stoelen of je bed plassen. En vooral een bed is ontzettend prettig als wc heb ik me al meerdere keren laten en zien vertellen! Denk ook aan de ondergrond. Veel konijnen vinden een gladde ondergrond vreselijk om op te lopen en zal je dus, bijvoorbeeld matten neer moeten leggen. Want tapijt bijv is slecht schoon te maken en als ze daar op plassen word je ook absoluut niet blij.

Bij een buitenhok zou ik letten op het soort hout, want er wordt veel verkocht met een zachte houtsoort wat motiverend is om aan te knagen, en daarnaast gaat zo'n hok maar enkele jaren mee als je 'm niet heeel goed onderhoud. Een kunststof hok is dan bijv een oplossing.

Dan over het ras: Franse hangoortjes, zijn niet echt 'tjes' dat zijn joekels van beesten die veel ruimte nodig hebben, dus een hoog en super grote ren en daarnaast worden ze gemiddeld maar 4 jaar oud. Ze zijn wel heel gezellig, lief en vrij rustig. Als je graag hangoortjes wilt zijn NHD's ook erg leuk hoor en een stuk kleiner. Wil je toch wat grotere hangoorkonijnen maar niet extreem groot, kan je nog voor een tussenmaatje gaan: De duitse hangoor. Ook weer net wat rustiger en minder pittig als de NHD met een mooi formaatje en worden ook ouder.

Zoals al gezegd is: Ga wel voor een koppel van voedster+ex-ram.

Bedankt voor het advies!
Haha nee het zijn inderdaad geen hamgoor'tjes', sorry :')
Daarom denk ik inderdaad aan een wat kleiner hangoor konijn.

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 11:42

Ginger1991 schreef:
Super dat je er in ieder geval 2 wilt, de combi voedster + gescastreerde ram is het beste.
En inderdaad, wat boven mij al gezegt was.
Die franse hangoren zijn geen hangoortjes.
Mijn ram weegt 8 kg en is mooi slank. Complete bulldog _O-
En zelfs groter als mijn dwergpincher.
Ik zou niet weten wat voor binnenkooi je daarvoor zou moeten hebben :Y) een complete slaapkamer misschien?

Qua zindelijkheid zijn konijnen erg makkelijk, die van mij doen het op een open kattenbak met houtkorrel en een beetje stro erin.

Nederlandse hangoordwergen zijn ook erg leuk en een wat handzamer modelletje.
Ik heb zelf ook een NHD voedster en ze zijn erg lief en rustig qua karakter, net als mn franse hangoor.
En je hebt natuurlijk ook verschillende soorten vachten bii de NHD waaronder bijv. de rex widders.

Ik zou zelf de grootste soort binnenkooi nemen. Als het goed is is dat zo'n 140cm en dan zo veel mogenlijk los laten lopen.

8 kg :wow:
De hele gang denk ik _O-
Franse Hangoor word het dus niet, eerder een Nederlandse Hangoor inderdaad. Klopt, vooral het karakter spreekt mij heel erg aan!
Bedankt voor het advies!

CxKenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:07

Ik heb 4 Teddy Widders binnen zitten! Door een overschot aan kamers op de boven verdieping hebben ze een kamer voor zich alleen, wel in een puppyren met extra hekjes want zonder gingen de plinten, vloer en behang eraan. :')

Doordat ik langharige konijnen heb wilde ik ze graag zo schoon mogelijk houden zodat ik ze makkelijk kan bijhouden. Zindelijk maken was geen probleem, hebben ze erg snel door. Heb zo'n open kattebak die ik 2 keer per week leeg maak. Wel heel veel verschillende bodemvulling geprobeerd, omdat ik graag wilde dat het niet te veel stofte, stonk en in de vacht bleef hangen. Back to nature bodembedekking is echt een uitkomst, die voldoet aan alle eisen op dat gebied. Kartonnen dozen erin zetten met nog wat attributen en ze vermaken zich super!
Ben blij dat ik ze binnen heb omdat ik zo toch er wat vaker heen loop maar je moet er wel rekening mee houden dat ze met keutelen niet zo nauw kijken en het overal ligt , gelukkig is het zeil waar ze op zitten dus dat veeg ik zo weg, behalve als het wat dunner is...... :o

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:11

Ik heb vorig jaar onderzoek gedaan naar gedrag van konijnen en de connectie tussen rassen. Het blijkt echt dat grotere rassen rustiger en aaibaarder zijn dan de dwergjes. Dus als je een actief konijn wilt kan je een kleiner ras nemen. Wil je een knuffelkonijn dan is een grotere het best.
Maaaar nu is karakter van de individu natuurlijk ook een factor :+ niet alle dwergjes zijn druk, niet alle reuzen zijn rustig.
En eigenlijk vond geen enkel konijn het leuk om opgepakt te worden.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:25

Wat leuk dat je konijnen wilt nemen en er zo serieus over nadenkt!

Ik zou idd goed kijken naar karakter en activiteit, daar zit nogal wat verschil in namelijk. Ik heb voornamelijk ervaring met huis-tuin en keukenkonijnen en daar heb ik een aantal pittige exemplaren van gehad :+
Momenteel een koppeltje dat in de tuin woont en af en toe de woonkamer onveilig komt maken, nou, die wil ik echt niet binnen hebben wonen want ze breken de tent af. Het mannetje (inmiddels 7 jaar) houdt onwijs van rennen, die heeft echt de ruimte nodig, keihard sprintjes trekken en als hij de kans krijgt is hij ook zo de trap op, zit dan een halfuurtje op de slaapkamer te lolbroeken en dan komt ie wel weer beneden :D . Verder knagen ze aan alles en flink in de kattenbak graven is ook grote pret! Zulk soort konijnen zijn wat mij betreft te pittig om binnen te houden. Ik denk idd dat hangoren iets rustiger zijn, heb er ook eentje gehad en die was wel wat kalmer.

Houd er ook rekening mee dat konijnen binnen houden enorm stinkt, je zult dus vaak moeten verschonen en als je ze op je kamer houdt kunnen ze je 's nachts ook weleens wakker houden...

Succes met je voorbereidingen!

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 23:06

CxKenzo schreef:
Ik heb 4 Teddy Widders binnen zitten! Door een overschot aan kamers op de boven verdieping hebben ze een kamer voor zich alleen, wel in een puppyren met extra hekjes want zonder gingen de plinten, vloer en behang eraan. :')

Doordat ik langharige konijnen heb wilde ik ze graag zo schoon mogelijk houden zodat ik ze makkelijk kan bijhouden. Zindelijk maken was geen probleem, hebben ze erg snel door. Heb zo'n open kattebak die ik 2 keer per week leeg maak. Wel heel veel verschillende bodemvulling geprobeerd, omdat ik graag wilde dat het niet te veel stofte, stonk en in de vacht bleef hangen. Back to nature bodembedekking is echt een uitkomst, die voldoet aan alle eisen op dat gebied. Kartonnen dozen erin zetten met nog wat attributen en ze vermaken zich super!
Ben blij dat ik ze binnen heb omdat ik zo toch er wat vaker heen loop maar je moet er wel rekening mee houden dat ze met keutelen niet zo nauw kijken en het overal ligt , gelukkig is het zeil waar ze op zitten dus dat veeg ik zo weg, behalve als het wat dunner is...... :o

Ik had nog nooit van de Teddy Widder gehoord, maar wat een scheetjes zijn dat zeg.. <3

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:43

Ivm een absess in haar neus tijdens een fok project voor school zat mijn konijn een aantal weken op mijn slaapkamer. Helaas voor mij had ze snel door hoe ze op het bed kon springen. Ze lag dan ook vaak genoeg op mn kussen! Dat mocht niet! Ook maakte ze er een sport van de dekens van me af te trekken/graven. Niet leuk als je net lekker sliep, konijn op je rug. Ze was boos omdat ze niet bij haar jongen mocht ivm antibiotica. Weet waar je aan begint! Voor je het weet kruipt er een konijn bij je in bed.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:49

Ik persoonlijk zou naar de opvang gaan en specifiek vragen om een koppel wat binnen wil wonen. Niet ieder konijn is geschikt voor binnen, sommigen zijn buiten gelukkiger.
Qua ruimte, minimaal 2m2 permanente ruimte.

Ik had een koppeltje binnen, zij hadden de hele eetkamer en als ik thuis was het hele huis. Er stond een 1.20 kooi, wat hun toilet was en daarin hing de hooiruif. Stond eigenlijk altijd open. Ik ben specifiek op zoek gegaan naar een binnenkoppel, bij een opvang, en daarom had ik dus perfect zindelijke konijnen. Mijn huidige groep bijv zou ik echt niet binnen willen hebben :')

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:52

Mijn ene konijn sprong snachts op mijn hoofd wanneer ik lag te slapen :') Hoeveel die mij wel niet hebben wakker gemaakt omdat ze weer eens nieuwe poging deden om op mijn bureau te geraken enzovoort... ik ben blij dat ze nu buiten zitten :D AL is het wel heel schattig natuurlijk, zo rondhuppelende konijntjes om je heen hebben.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 00:01

Ja t was erg gezellig. Zolang ze mij mn nachtrust gaf. Maakte ze het te bont verdween ze in een vervoers kooi een kamer verderop. Nu is ze weer lekker naar buiten verhuisd en mag ze met mooie weer rondrennen in de tuin

CxKenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 00:28

Lijntje02 schreef:
CxKenzo schreef:

Ik had nog nooit van de Teddy Widder gehoord, maar wat een scheetjes zijn dat zeg.. <3

Ja het zijn prachtige konijnen met prachtige kleuren.
Ik heb veel verschillende konijnen rassen gehad maar geen waren er zo aanhankelijk als deze.

Wil alleen wel waarschuwen dat als je dit ras in overweging neemt ze veel onderhoud nodig hebben. Elke week kammen (omdat ze bij mij erg schoon blijven hoeft het minder ) en van tijd tot tijd de haren rond de oogjes knippen, ook scheer ik de achterkant kort zodat er geen viezigheid in blijft hangen. Helaas worden ze heel vaak gedumpt omdat mensen het werk onderschat hebben, de vacht vervilt en ze dan maar wegdoen omdat ze er geen zin meer in hebben.

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 21:16

Macs: Interessant, bedankt! Ik wil graag een wat kleiner konijn, en een actieve vind ik ook leuk, dus dat komt goed uit. :P

Anna79: Ik heb ervaring met muizen op mijn kamer, dus die stank is daarmee vergeleken geen probleem :Y) En 's nachts zullen ze waarschijnlijk in een puppyren zitten. En ik slaap heel diep, dus geluidsoverlast heb ik denk ik geen last van :+ Dankjewel!

mvdende en Damned: Ik heb planken om mijn bed (nog van toen ik klein was, anders rolde ik van mijn bed af :') ) dus ze zullen niet makkelijk op mijn bed springen. Bovendien zitten ze 's nachts dus binnen in een puppyren, voor de rest vind ik het ook geen probleem als ze op mijn bed zitten. (Behalve als ze gaan plassen.)

Eoweyn_x: Bedankt, daar ga ik zeker naar vragen!