Hond allergisch, maar waar voor?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hond allergisch, maar waar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:03

Hoi allemaal!

Een paar maanden geleden merkten wij dat onze labrador in z'n liezen en rondom zijn geslachtsdeel heel veel wondjes had zitten. Hier zijn we toen mee naar de dierenarts gegaan en we hebben een zalfje mee gekregen.
Als we het zalfje smeerde ging het goed maar zodra we er na een paar weken mee stopte kwam het weer terug.
Dus we zijn weer naar de dierenarts gegaan en zij dacht dat hij waarschijnlijk allergisch is voor zijn dekens die in zijn bench liggen.
Dus wij hebben de dekens vervangen door katoenen handdoeken en het leek wat beter te gaan maar nu ik net kijk zit hij er weer onder.

Nu gaan we uiteraard weer naar de dierenarts maar heeft iemand een idee waar hij allergisch voor kan zijn?
Even wat info, het gaat om een labrador reu van 3 jaar.
En weet iemand hoe een dierenarts dit kan uitzoeken? Zijn er testjes voor ofzo of is het gewoon een kwestie van alles bij langs gaan en maar zoeken wat het is?

Even wat foto's van hoe het er uit ziet:
Afbeelding
Dit is een foto van vandaag, de andere twee foto's zijn van de wondjes van een tijdje terug.
Afbeelding

Afbeelding

BrittS

Re: Hond allergisch, maar waar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:07

Voedselallergie zou je uit kunnen sluiten met een streng dieet, verder kun je bloedonderzoek laten doen om te zien of hij verder ergens allergisch voor is. Vervelend, ik zie in de praktijk erg veel labradors met allergieën, vaak voor iets van mijten/pollen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:18

Zwemt hij? Of loopt hij door hoog gras/onkruid?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:20

Ik volg even. Onze hond is ook ergens allergisch voor. Maar onze hond is 11,5 jaar dus wel willen geen hele romslomp doorlopen. Ze krijgt nu iedere 2 maanden een injectie tegen de jeuk.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:21

zou het kunnen dat hij met het plassen zichzelf nat maakt en dit ene reactie daarop is?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:22

De hond van mijn broer is allergisch voor brandnetels. Maar die zijn er nu niet meer volgens mij.

De hond van mijn vader was allergisch voor vlooien. Daar hielp maar een bepaalde middel tegen.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:24

Onze schotse terriër heb ik toevallig vorige week een jeukprik/allergieprik laten geven bij de da omdat hij hetzelfde heeft als die van jouw.
Helaas zijn die kosten van de testen rond de €600,- en hij is al 10 jaar dus dat wil ik hem niet aan doen.
Hij heeft overigens nooit ergens last van, is kerngezond. Behalve nu de jeuk en rode plekken wat overigens al helemaal weg is na de jeukprik bij de da. We hebben ook niks veranderd in zijn dieet en omgeving. Dus bij hem is het waarschijnlijk ouderdom

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:28

Vlooienbeten??

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:31

Onze hond heeft soms zulke plekken na het zwemmen.
Voor ons is de oplossing simpel, hond wassen

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:49

Ik wilde je even hierop wijzen:
http://www.artu-vet.com/producten/artuv ... erum-test/

Op deze manier kan er 'makkelijk' getest waar de hond allergisch voor is, als een gewoon uitsluitings proces niet genoeg resultaat bied( voer, vlooien, demodex mijt).
Ik heb geen idee hoe duur het is.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:58

Ziet er een beetje uit als een bacteriële huidontsteking. Mijn teef heeft dit gehad toen ze loops was en zichzelf erg veel rond de liezen likte. Ze had het zelf veroorzaakt dus. Likt hij er veel aan en breid het uit? Dan zou het dat kunnen zijn. Antibiotica en ontsmetten (betadine) moet het dan oplossen.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:06

Dit is geen allergie, maar een oppervlakkige bacteriële huidinfectie. Een onderliggende allergie kan wel maken dat hij gevoeliger is om dit te ontwikkelen. Want een infectie is eigenlijk niet het juiste woord, het is een dysbalans van zijn eigen huidflora. Goed op te lossen door te wassen met anti-bacteriële shampoo.
Zoeken naar oorzaak van allergie is eerst een strikt hypoallergeen dieet volgen en daarna eventueel een huidtest.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:08

Mijn reu kreeg dit van dentastix en mijn zus haar reu had dit door voedingsallergie.
Sluit vlooien eerst uit dat is het makkelijkst op te lossen. Ff hond behandelen en huis spuiten en vooral de ligplek.
Wat voer je? Goed naar de eiwitbronnen kijken die erin zit en die mijden en overgaan op een andere eiwitbron.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:28

Heel erg bedankt allemaal voor de reacties en pbtjes die ik heb ontvangen!
Ik zal morgen even wat uitgebreider reageren.

Hij heeft al een paar maanden niet meer gezwommen omdat we dachten dat het misschien daar van kwam, ook loopt ie eigenlijk bijna nooit door hoog gras.

Met plassen tilt ie zijn poot bijna altijd op, en het gebeurt maar zelden dat hij wel wat plas op zich krijgt.

Vlooien heeft ie niet, heb hem een paar week geleden ontvlooit en DA heeft hem ook nog gecontroleerd.
Hoe het voer heet wat ie krijgt weet ik niet precies, zal morgen even op de zak kijken en ga gelijk even naar de eiwitten kijken.

Hij likt niet echt veel maar bijt wel op de plekjes.
Waarschijnlijk gaan we maandag of dinsdag even langs de dierenarts, dan ben ik de hele dag vrij.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:35

Wij hebben bloedonderzoek gedaan, mijten allergie. Een jaar lopen tobben. Toen naar een natuurgeneeskundig iemand geweest en behandeling gevolg en sindsdien nergens meer last van. ( wel mag ze nog steeds geen granen eten & moeten we nog goed schoon houden ) maar geen reacties meer gehad en zijn zelfs met reguliere middelen gestopt.

Edit: welke regio woon je? Mag via pb

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:45

zeker dat het alleen op zijn buik zit? want als het dan allergie is kan het haast niet anders dan een contactallergie zijn.
Maar het ziet er voor mij niet uit als allergie... De rest van de huid zou imo ook roder moeten zijn...

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 00:16

Een voedselallergie kan zich ook uiten op alleen de buik. Maar ik had dan ook een rodere huid bij de reu. Dit lijken idd echt alleen plekjes te zijn. Heb je de omgeving ook gespoten? Kan het dior je wasmiddel komen allemaal dingen die kunnen huid reacties of allergieën zijn altijd heel erg lastig om te ontdekken en uit te vinden sterkte

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 00:41

Krissie0 schreef:
Onze schotse terriër heb ik toevallig vorige week een jeukprik/allergieprik laten geven bij de da omdat hij hetzelfde heeft als die van jouw.
Helaas zijn die kosten van de testen rond de €600,- en hij is al 10 jaar dus dat wil ik hem niet aan doen.
Hij heeft overigens nooit ergens last van, is kerngezond. Behalve nu de jeuk en rode plekken wat overigens al helemaal weg is na de jeukprik bij de da. We hebben ook niks veranderd in zijn dieet en omgeving. Dus bij hem is het waarschijnlijk ouderdom

Wij hebben ook een jaar of 10 geleden een Bull Terrier gehad met plotselinge jeuk, die niet meer overging.
Na veel gedokter, zalfjes, vlooienkuren, verschillende soorten voer, hebben we uiteindelijk ook de hond laten testen op allergien. Dit kostte geen € 600,00, maar ca. € 100,00 voor een bloedonderzoek.
Hier kwam uit dat de hond allergisch was voor 4 soorten huisstofmijt.
Vervolgens hebben ze hiervoor een middeltje "gebrouwen"om de hond mee in te spuiten met bepaalde tussenperiodes (hyposensibiliseren heet dat). En die 1e kuur heeft ca. € 400 gekost. Dus in totaal € 500 kwijt.
Daarna koste zo'n potje met geneesmiddel nog "maar" € 100,00 en daar deden we dan ca. 1 jaar mee. Haar een spuit geven deed ik zelf (dierenarts deed het voor zodat ik in het begin niet elke week langs hoefde te komen).

Bijkomend bleek ze toch ook voedselallergie te hebben (ze kreeg ook van die rode vlekken/puntjes in haar liezen als ze bijv. een ei van de kippen had gepikt). Door vlees te gaan voeren zonder gluten en geen of weinig kippenvlees erin in combi met de spuiten, heeft ze nog jarenlang zonder jeuk bij ons mogen blijven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 09:52

petitparis schreef:
zeker dat het alleen op zijn buik zit? want als het dan allergie is kan het haast niet anders dan een contactallergie zijn.
Maar het ziet er voor mij niet uit als allergie... De rest van de huid zou imo ook roder moeten zijn...

Mijn reu heeft een zware voedsel allergie en dat ziet er bij hem op zijn buik en liezen ook zo uit als hij iets verkeerds gegeten heeft. Daarnaast komt het bij hem ook om zijn bek en gaat hij zijn poten opvreten, maar het begint op de buik en in het begin was het alleen daar.

Ik zou dus naar zijn voer kijken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:22

mijn hond heeft ook voedselallergie en bij hem is de volledige huid rood, overmatige talg afscheiding, haarverlies, overal bultjes tot ontstekingen toe ook in de oren, gezwollen lippen,... Hij blijft gelukkig grotendeels van zijn poten af.
Ok ik heb wel een hond met witte korte vacht zonde rondervacht dus ik zie het ook duidelijk als hij op andere plaatsen bultjes en roodheid heeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:49

Niet elke hond uit het hetzelfde, ik ken wel meerdere voorbeelden van honden met voedselallergie die dit beeld hebben. Maar ook een hoop waar het een totaal ander beeld is. Ik wist bij mijn hond zeker dat op andere plekken de hond niet rood en stuk was, ondanks dat hij een zwarte dikke vacht heeft, maar het is wel een goed idee om dat in de gaten te blijven houden. Nu moet ik wél eerlijk zeggen dat dit het begin was, tegenwoordig is het idd op meer plekken rood met bultjes/wondjes. Vooral rond zijn bek, liezen, ogen en poten wordt het vuurrood.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:26

Kan het liggen aan wasmiddel/wasverzachter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:28

Rebel_Jits:
Volgens de dierenarts kon het niet liggen aan wasmiddel omdat dat weer weg gespoeld wordt door het water ofzo, en wasverzachter gebruiken we niet.

petitparis:
Ja het zit echt alleen maar op de plekken wat je op de foto ziet, soms heeft ie ook wondjes rondom zijn navel maar verder dan daar zit het niet.
De DA dacht gelijk aan de dekens omdat het alleen maar daar zit, maar dat is het dus helaas niet.
Hou het wel goed in de gaten hoor, elke avond als ie naast me ligt op de bank dan check ik even hoe het er uit ziet en of hij het nog op andere plekken heeft.

Iris92:
Ik woon in de provincie Groningen.
Ik ga overleggen met de DA of ze een bloedonderzoek kunnen doen, zou je mij de naam willen PB'en van diegene die bij jullie is geweest?

Callum:
Wat bedoel je met de omgeving gespoten? We sprayen eigenlijk nooit wat in huis.
Wasmiddel was het niet volgens de DA en wasverzachter gebruiken we niet.

Mijn hond heeft trouwens wel hele gevoelige darmen, toen hij jonger was heeft ie een lange tijd heel veel gedoe gehad met zijn darmen, heel vaak overgeven en diarree. Sinds we op dit voer zitten heeft hij daar eigenlijk geen last meer van. Dus ik stap liever niet zomaar over naar ander voer zonder met de DA te hebben overlegd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:38

Wasmiddel kan wel degelijk. Bij een halve dosering wasmiddel en een keer extra spoelen was bij mij het waswater nog altijd wat beschuimd. Het water kwam in de gootsteen uit dus kon het goed zien altijd.

Wassen met neutral zou ik dus zeker doen en dan maar een hele lage dosering en extra na laten spoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:40

Mizora schreef:
Wasmiddel kan wel degelijk. Bij een halve dosering wasmiddel en een keer extra spoelen was bij mij het waswater nog altijd wat beschuimd. Het water kwam in de gootsteen uit dus kon het goed zien altijd.

Wassen met neutral zou ik dus zeker doen en dan maar een hele lage dosering en extra na laten spoelen.

Dan gaan we dat even proberen, bedankt voor de tip!