Mijn dappere, bejaarde kereltje.. Ik ben zo bang.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Mijn dappere, bejaarde kereltje.. Ik ben zo bang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 16:37

Mijn lieve, stoere mannetje.. Een kruising Maltezer x Chihuahua van ruim 16 jaar, die ik al sinds hij 10 jaar was in huis heb genomen. Een 'groot' kereltje in een klein formaat. Een lief boefje. Hij is vriendjes met alles en iedereen en het leven is voor hem echt een groot feestje.

Afbeelding

Gisteravond merkte ik vrij plots dat hij enorme tandpijn had. Hij klapperde met zijn tanden, hield zijn bek strak achterover naar een kant met als gevolg dat hij soms achterover viel, doordat hij zijn evenwicht niet meer kon houden. Dat vond ik een spoedgeval, dus ik heb de beste dierenarts in de omgeving gebeld (in België) en daar konden we gelukkig terecht.

Hij heeft inmiddels niet veel tanden meer - op zijn boven- en onder hoektanden en wat kiesjes na - en de conclusie is dat zijn gebit rot is. De enige optie is om al zijn tanden te trekken, zodat zijn bek kan helen, bacteriën geen kans meer krijgen en zijn bek weer tot rust kan komen. De dierenarts heeft hem gewogen (hij schatte hem een kleine 3 kilo, maar meneer woog op de weegschaal toch maar mooi 4,2 kilo!), naar zijn hart geluisterd (hij heeft een klein hartruisje, maar niets ernstigs) en hij heeft voor zover de dierenarts kon voelen, geen abcessen of tumoren in zijn bek. Hij heeft hem twee injecties gegeven als pijnstilling en ontstekingsremmer en heeft medicatie meegegeven. Ik heb direct een afspraak gemaakt om zijn gebit te laten behandelen en dat gaat dus morgenochtend gebeuren..

En ik ben bang. En trots op het kleine, dappere ventje. Dat vooral.

Maar ik? Ik vind het doodeng. En ik ben bang. Komt hij er doorheen? Ontwaakt hij uit de narcose? Komt het goed? Gaat z'n bekje weer genezen? Is hij nog steeds dezelfde na de operatie, even vrolijk en enthousiast, maar bovenal zónder pijn?

Ik blijf mezelf maar gek maken, maar een zin blijft maar hangen.. Elke onbekende weg die volgt, is de juiste. Ik hou van hem, hij is mijn beste vriendje en hij mag niet langer pijn hebben.

Duimen jullie alsjeblieft mee voor hem?

KittyDylan

Re: Mijn dappere, bejaarde kereltje.. Ik ben zo bang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:41

Wat een prachtige leeftijd heeft hij! Ik duim heel hard mee dat hij er doorheen komt :(:)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:42

Zal voor hem duimen, hopelijk doorstaat hij de behandeling goed en kun je nog
een hele tijd genieten van je lieveling!

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:44

Ik duim mee voor dit dappere mannetje.
Zal vanavond en morgen ook een (led)kaarsje voor hem branden :(:)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:49

Goed dat je zo snel gereageerd hebt en bij de DA terecht kon. Narcose is nooit leuk, maar eens dat voorbij is zal hij wel snel genezen. En een hond kan zonder tanden prima voort.
Succes morgen !

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:57

Ik duim ook mee voor je kleine ventje ! Positief is dat z'n hartje nog dik in orde is en hij goed op gewicht is, dus die narcose komt vast wel goed. Maar ik begrijp wel dat je het eng vind...ik ben ook zo :j

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:06

Ach wat sneu zeg.. Ik vind het ook altijd vreselijk om mijn kleine schatje ziek/niet fit te zien.
Alvast heel veel sterkte morgen en ik duim mee!
Ik hoop dat de operatie goed gaat en dat hij goed hersteld :(:)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:52

Die van mij wordt in januari 17, heeft ook enorm slecht gebit. Tanden staan los.. maar vallen maar niet uit. Hier wil de dierenarts er niets meer aan doen, al vanaf dat die 14 is zei ze dat hij zou overlijden tijdens de narcose.
Paar weken geleden is die geopereerd aan glaucoom, dat moest toen met spoed. We hebben toen gevraagd of ze aub de losse tanden en rommel ook tussen de tanden uit wilde halen. Ja, dat ging prima.
Maar helaas,.. toen we haar ophaalde waren ze dat vergeten :S.

Mijne krijgt nu gewoon al twee jaar pijnstilling voor zijn tanden. Tanden poetsen, kijken of zelfde maar eventjes aanraken... nee dat lukt niet.
Zolang die vrolijk is en eet laten we haar maar gewoon.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:59

Och dat is nog een aardige ingreep op deze leeftijd.
Als de dierenarts er geen vertrouwen in had, zouden ze hem niet onder narcose brengen toch?
Sterkte in ieder geval, arm ding.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:08

ik duim mee hoor!

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:11

och wat naar!
Hopelijk komt alles goed en kan hij weer rustig en pijnvrij genieten van zijn oude dag!
:(:)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:20

Ook hier wordt aan jullie gedacht en voor het kleine kereltje geduimd!
Houd moed, de omstandigheden klinken gunstig voor een voorspoedige ingreep en herstel, zo'n taai rakkertje laat zich zomaar niet kisten +:)+

En potverdikkie, Laptopmuis, daar houd je toch ook geen kerstgevoel aan over...vergeten {:)-:(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:01

Laptopmuis schreef:
Die van mij wordt in januari 17, heeft ook enorm slecht gebit. Tanden staan los.. maar vallen maar niet uit. Hier wil de dierenarts er niets meer aan doen, al vanaf dat die 14 is zei ze dat hij zou overlijden tijdens de narcose.
Paar weken geleden is die geopereerd aan glaucoom, dat moest toen met spoed. We hebben toen gevraagd of ze aub de losse tanden en rommel ook tussen de tanden uit wilde halen. Ja, dat ging prima.
Maar helaas,.. toen we haar ophaalde waren ze dat vergeten :S.

Mijne krijgt nu gewoon al twee jaar pijnstilling voor zijn tanden. Tanden poetsen, kijken of zelfde maar eventjes aanraken... nee dat lukt niet.
Zolang die vrolijk is en eet laten we haar maar gewoon.

Tijd voor een andere da, wil zeker twee keer consult en narcose kosten innen, vind het een dikke blunder.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:03

Heel veel sterkte! Wat een prachtige leeftijd heeft hij al behaald, maar afscheid komt toch altijd te vroeg.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:03

Zit nu met de jongste bij een andere dierenarts, het is omdat ik al bijna 17 jaar bij die dierenarts zat...

@ TS: mijne heeft speciale narcose gehad voor oudere hondjes. Ze kreeg een infuus en morfine? In elk geval geen gewone narcose. Was wel iets prijziger.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 19:07

Dankjulliewel allemaal.

Ik zit er echt helemaal doorheen. Ik ben in mijn hoofd al afscheid aan het nemen.. Vriendlief probeert me gerust te stellen, maar het lukt niet. Ik denk dat hij narcose krijgt, vriend zegt dat het een klein roesje is.. Ik weet niet wat ik moet denken en geloven..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:10

Ach ik kan me voorstellen dat je je vreselijk veel zorgen maakt, ik zou net zo zijn.

Maar hij heeft al wel een geweldige leeftijd behaald zeg! Ik heb ook met mijn Chi meisje af gesproken dat ze zeker 20 wordt, die van jou is al aardig op weg.

Sterkte voor morgen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:21

Waarom bel je je dierenarts niet nog even om te vragen wat er precies gaat gebeuren morgen? Wrllicht ben je dan wat geruster.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 13:36

Vandaag is de dag..

We hebben hem vanmorgen gebracht en om 11 uur werden we binnen geroepen. Mijn vriend heeft hem de hele tijd dicht tegen zich aan gehouden, dat vond hij fijn. Hij drukte zijn kopje helemaal tegen mijn vriend aan, maar was wel erg aan het trillen en bibberen. Er was ook nog een andere hondje in de wachtkamer en die was constant hysterisch aan het blaffen en piepen, wat de situatie er natuurlijk ook niet beter op maakte..

Ik stond letterlijk te trillen als een rietje en toen we naar de behandelkamer werden geroepen, barstte ik in tranen uit. En had ik een paniekaanval.

Ik had vragen (eigenlijk angsten) voor de dierenarts over de narcose, hoe zwaar die zou zijn.
Hij zou een roesje (gas) krijgen, geïntubeerd worden en dan met verschillende middelen (in een zo licht mogelijke dosering) verdoofd worden. Ik zei dat ik enorm bang was voor de narcose en de dierenarts zei eerlijk dat er natuurlijk altijd een risico is - ook bij een jonge hond - maar dat hij zijn uiterste best zou doen en dat dit de enige juiste keuze is om zijn kwaliteit van leven te kunnen waarborgen.

De dierenarts heeft hem nog even op de weegschaal gezet - hij woog vandaag 4.4 kilo! - en hij maakte daarna een grapje; '4.4 kilo. Mét tanden'. Dat brak voor mij wel een beetje het ijs.

Hij heeft hem van ons overgenomen, wij zijn weer gegaan en we kunnen hem vanavond om half 6 op komen halen..

Er branden hier twee kaarsjes voor ons kereltje..
Wat een kanjer is hij toch, nú al.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 13:37

Goof schreef:
Waarom bel je je dierenarts niet nog even om te vragen wat er precies gaat gebeuren morgen? Wrllicht ben je dan wat geruster.

Jammer dat ik daar niet eerder aan heb gedacht, maar dat is een heel goed idee, Goof. :) Dankjewel daarvoor.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:51

Sterkte, nog even een paar uurtjes afwachten dan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:35

Hier brandt ook een kaarsje voor hem, hoor, sterkte :(:)

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:51

Sterkte, ik heb ook zo'n lief klein mormel. Van jongs af aan tandenpoetsen is zo belangrijk. (Zeker geen verwijt, meer ter info voor meelezers). Ik ga het direct doen, vergeet het ook veel te vaak.

Hoop dat alles goed is gegaan!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:57

Sterkte, het komt vast goed! Onze russel terrier van 11 moest ook naar de DA een tijd terug, het gebit bleek al een hele tijd rot te zijn en tandjes vielen eruit. Er zijn een aantal tanden getrokken (voor zit bijna niks meer), maar mevrouw eet gewoon nog vrolijk haar brokken op :P en we hebben er verder geen problemen meer mee gehad. DA vertelde ons dat zelfs een hond die net een enorme tumor uit zijn bek had laten verwijderen, vrijwel direct na de operatie weer harde brokken begon te eten. Dieren zijn wat dat betreft heel sterk.

Jouw hondje is natuurlijk wel ouder, maar ik denk als het een sterk en gezond hondje is, dat ie er goed doorheen komt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:08

Heel veel sterkte!