Voeradvies katten gevraagd: jarenlang probleem!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Voeradvies katten gevraagd: jarenlang probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 12:42

Wij hebben 8 jaar een lieve kat en poes van inmiddels 8 en 10 jaar. In alle 8 jaar blijkt eten moeilijk en elke keer als we een holy grail hebben, gaat het na verloop van tijd mis. Ik weet het nu echt niet meer, dus hoop dat jullie goed advies kunnen geven.

Een stukje geschiedenis:
- begonnen RC indoor. De kat was toen 4 maanden en at dit goed. Na 4 maanden kwam de poes er op 2 jarige leeftijd bij, zij kotste brok gelijk weer uit en raakte t nauwelijks aan. En dit doet zij bij tig merken premium brok die we gegeven hebben.
- een tijdlang verschillende soorten natvoer geprobeerd zoals snoezepoes, animonda, shinycat, bozita. Maar we vonden de ontlasting van beide katten altijd stinken en het werd niet altijd goed begraven. Ook fixeert de kat zich erg op het eten, waardoor de poes ook sneller eet en dan ook weer brok uitspuugt. Onbeperkt brokjes hebben we geprobeert, maar daar kwamen ze zó van aan, dat durfden we niet langer door te zetten
- Vijf jaar geleden zijn we begonnen met vers voeren. Carnibest. Dit beviel super. Goede ontlasting, prachtige vacht en goed in hun vel. Maar na twee jaren hebben we waars een verkeerde batch ontvangen, want beide katten zijn twee weken lang doodziek geweest. Van alles bij de da onderzocht, vermoedelijk een bacterie geweest. Wij durfden geen carnibest te geven.
- drie jaren terug overgestapt op Tinlo icm rauwe kip. Alleen op de kip en natuur variant bleef de ontlasting goed. Bij de andere smaken werd de ontlasting dun. Een paar maanden terug waren ze weer hartstikke ziek. Zelfde klachten. En het dringende advies om de kip in elk geval te koken en niet meer rauw te geven, supermarkt kip is te bewerkt, dan konden we nog beter eendagskuikens geven.

Maar eigenlijk, durf ik geen rauw voer meer te geven. Ze zijn zo ziek geweest, waarbij als enige verklaring bacterien in het voer overbleef. Ik ben natuurlijk niet voor niets op vers overgestapt, brok en natvoer hebben nadelen die voor mij zwaar wegen. Maar op dit moment vind ik het wel veiliger. Dus wat nu?

Ik wil graag zonder granen, laag in koolhydraten en fosfor geven. We geven nu gekookte kip, Mac's blikvoer, bozita natvoer en proberen applaws brok. De ontlasting blijft wat dunnig en stinkt. Enige ideeën die ik heb:
- natvoer icm gekookte kip (maar vrees dat ik dan dunne ontlasting blijf houden)
- toch nog een poging op onbeperkt brok, met wat natvoer of gekookte kip 's avonds

Maar beide word ik niet wild van door eerdere ervaringen. Een lang verhaal, excuses. Wat is jullie advies?

Ylana

Re: Voeradvies katten gevraagd: jarenlang probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:45

Zijn ze getest op giardia?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:45

Is er uitgezocht waarom je kat de broekken uitkotste? Wellicht speelt er een allergie of last van keel/ slokdarm maag? Is gewoon medicatie voor?
Verder; bij goede bereiding van het voer/ vlees zou er geen enkel probleem moeten zijn toch? het probleem dat hem in niet goede bereiding als ik het zo lees. Waarom niet gewoon gekookte kip blijven geven?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:51

Hier juist bij 1 van de katten een heftige reactie op kip (rauw). DARF gaat wel goed gek genoeg, maar daar zit een kleiner % kip in dan in de andere merken die ik heb geprobeerd. Hij spuugde of ging juist aan de diarree. Rundvlees doet het bij hem super goed.
Carnibest, Tinlo en Lotgering gingen niet zo goed.

Ik voer sinds kort weer brok bij, ivm gemak wanneer ik veel weg ben (dan kan ik makkelijker bakjes met timers neerzetten). Ze krijgen dus afwisselend die brok of DARF KVV.
Op diverse soorten brok (Applaws, Orijen, Porta 21) ging mijn kater ook weer reageren. Nu sinds 2 weken voer ik Optimanova Exquisite. Dat is voor kieskeurige katten, hoog vleespercentage en ik merk eigenlijk geen verschil met vers. Ze eten het goed, niemand spuugt, goede ontlasting, fijne vacht. Ik heb ook de Optimanova Adult Kip nog staan, die ga ik ook nog proberen als deze zak op is. Maar ik ben er erg positief over.

Van natvoer krijgen ze af en toe Animonda Carny. Dat gaat ook goed :j
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 14-11-16 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:51

Als ik het zo lees heb je veel pech gehad met Carnibest. Tot aan die foute batch was dat de beste optie?
Ik snap dat je het niet graag probeert maar het is wel het proberen waard om het nog eens te geven. Veel wisselen van voer kan ook voor allerlei klachten zorgen.

Omdat het zo laat pas voor problemen zorgt lijkt het me sterk dat ze ergens allergisch voor zijn. Tenzij het merk de samenstelling van het voer heeft aangepast.

Misschien is het merk Yarrah wat? Dat is biologisch en vrij van allerlei toevoegingen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:59

Je hebt ook veel andere soorten, misschien dat proberen? Denk aan Renske, Orijen, dat spul. Is het proberen waard denk ik, ook geen tot weinig granen.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:01

Jotoma, komt het kotsen niet door schrokken? Mijn kat deed dit ook. Had haar eten binnen no time op en nog geen 10 min later kwamen de hele brokken er weer uit. Ik heb dat opgelost met een voertoren en nu is het helemaal over. Ik geef ze ook liefst graanvrije brokken ivm de troep die in sommige andere zit.
Als natvoer geef ik cosma. Gekookt in eigen vocht, dus geen rauw, maar wel zonder toevoegingen. Erg praktisch omdat het blik is en het stinkt ook niet. De kip ruikt naar kip en de tonijn ziet er exact uit als tonijn uit blik voor ons. De katten zijn er dol op!

Amanda, dat voer van jou klinkt ook interessant. Hoe groot zijn de brokken? Van applaws zijn ze heel erg klein en nu krijgt Uk dus last van geïrriteerd tandsteen. Ik ben op zoek naar grotere brokken zonder graan, maar dat lijkt niet te bestaan. Die van jou ken ik nog niet, dus misschien is dat een oplossing.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:36

Nee wat groter. Ze moeten er wel op kauwen :j
Ze zijn groter dan Porta.
Heb je wel eens Purina One gezien? Die driehoekjes? Dat formaat hebben ze.

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:52

Hier ook een probleem! We hebben twee katten Solar en Hertog.

Solar komt van de boerderij en heeft een moeilijke start gehad( oog van de naald gekropen) Hij kreeg brood met verse koemelk van de boer vanaf toen hij 4 weken oud was. En hij eet alles wat los en vast zit. Hij is dus echt gefixeerd op eten. Daarnaast raakt hij heel snel aan de dunne.

Hertog is een x Brits kort haar en heeft op zich een goede start gehad maar is heel ziek geworden van de entingen. Verder is hij een heel gevoelig poesje, hij kotst snel en stopt snel met eten.

Wij zijn begonnen met kitten brokken van Jarco. Hier deden ze het heel erg goed op tot dat Hertog het bleef uitbraken. Daarna zijn we over gestapt op Almo Nature kitten, hier deed Hertog het enorm goed op alleen Solar raakte hier van de dunne. Daarna hebben we Royal Canin gevoerd maar hier gingen ze beiden van stinken en ik vond de ontlasting ook niet vast genoeg.

Toen zijn we begonnen met Bozita brokken. En hier deden ze het beiden enorm goed op. Mooie drollen mooie vacht en geen gekots. Dit hebben ze een jaar gekregen tot dat ze een aantal weken geleden ineens enorm ziek werden. Diarree overgeven en dergelijke. Dierenarts ging van Giardia uit maar dit was niet meetbaar in de ontlasting.

Toen heb ik Zooplus gebeld en gevraagd of er meer meldingen waren binnen gekomen. En helaas tot mijn grote verdriet heeft Bozita een productie fout gemaakt waardoor veel katten ziek waren geworden. ( in mijn geval ging het om de brok vorm). Zooplus heeft de brokken en de nieuwe brokken netjes vergoed en voor de kosten van de dierenarts wordt doorverwezen naar Bozita zelf.

Daarna toch brokken blijven voeren van bozita omdat ze het allebei zo goed hierop deden maar sinds dien werk het echt niet meer. Nu geef ik Almo Nature brokken indoor vis en hier doen ze het heel erg goed op.

Totdat ik dit weekend thuis kwam van een nachtje Maastricht en mijn hele huis onder de diarree zat ... Katten krijgen nu weer medicatie en straks gaan we weer op controle naar de dierenarts...

Wellicht zat in het natvoer van Bozita ook een productiefout ?

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:54

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:31

Amanda schreef:
Nee wat groter. Ze moeten er wel op kauwen :j
Ze zijn groter dan Porta.
Heb je wel eens Purina One gezien? Die driehoekjes? Dat formaat hebben ze.

Thanks, dan ga ik eens een zakje kopen. Probeer eerst wel een kleintje, want die muts van mij eet niet alles. Ik ken de brokken van Purina one niet. Porta is al wel iets groter dan applaws, dus wie weet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:35

Ik heb voor één kat heel veel voer geprobeerd, met zes katten is het uitvogelen waar ze het allemaal goed op doen. Ik snap dat er mensen zijn die het beste van het beste willen maar nu heb ik ze allemaal al een hele poos op Perfect fit sensitive . Inderdaad, gewoon supermarkt voor maar geen blaasontstekingen meer, geen gruis, geen allergische reacties, geen stressblaas bij mijn oude kat en ze lusten het allemaal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:38

Ik heb een poes gehad die ook de brokjes meteen weer er uit gooide. Zij bleek een beschadigd maagwandslijmvlies te hebben. Die kat had weinig ondervacht en de haren die in haar maag terecht kwamen (ze had veel last van haarballen) maakten een soort haaltjes in het slijmvlies. Omdat de haarballen uit voornamelijk de ruwere dekharen bestonden. Waardoor brokjes met een te fijne structuur niet goed ging. Ze kreeg dan te veel last van haar eigen maagzuur. Het ging dan om brokjes die waren geperst uit kleine deeltjes. De grootte van de brokjes deed er niet toe.

Ik ben haar Prins gaan voeren. Dat is rauw, niet 100% vlees geloof ik maar wel een volledig voer. Er zitten verschillende diersoorten in (in elk hompje). Het zit in paars met witte doosjes, in elk doosje 12 van die hompjes. Bij mijn dierenarts ligt het in de vriezer.

Die poes heeft het daar jarenlang zonder kotsen goed op gedaan. De ontlasting was ook prima.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 14:52

Ah lieve bokkers, wat veel reacties al. Wat fijn! Ik zal op iedereen even reageren

Ylana schreef:
Zijn ze getest op giardia?

Nee, de ontlasting moest ik al wel apart houden, maar omdat ze alweer dusdanig waren opgeknapt hebben we dit uiteindelijk niet meer laten onderzoeken.

Goof schreef:
Is er uitgezocht waarom je kat de broekken uitkotste? Wellicht speelt er een allergie of last van keel/ slokdarm maag? Is gewoon medicatie voor?
Verder; bij goede bereiding van het voer/ vlees zou er geen enkel probleem moeten zijn toch? het probleem dat hem in niet goede bereiding als ik het zo lees. Waarom niet gewoon gekookte kip blijven geven?

Nee, niet laten onderzoeken. Omdat we er zelf al snel achter kwamen dat dit alleen bij brokjes gebeurde. Vanuit daar zijn we ons meer in voer gaan verdiepen en van natvoer op vers over gegaan. Het kan best dat ze te snel eet en het er daarom weer uit komt.
Gekookte kip is zeker nog een optie, alleen niet volledig. Wat zou jij er nog bij voeren?

Amanda schreef:
Hier juist bij 1 van de katten een heftige reactie op kip (rauw). DARF gaat wel goed gek genoeg, maar daar zit een kleiner % kip in dan in de andere merken die ik heb geprobeerd. Hij spuugde of ging juist aan de diarree. Rundvlees doet het bij hem super goed.
Carnibest, Tinlo en Lotgering gingen niet zo goed.

Ik voer sinds kort weer brok bij, ivm gemak wanneer ik veel weg ben (dan kan ik makkelijker bakjes met timers neerzetten). Ze krijgen dus afwisselend die brok of DARF KVV.
Op diverse soorten brok (Applaws, Orijen, Porta 21) ging mijn kater ook weer reageren. Nu sinds 2 weken voer ik Optimanova Exquisite. Dat is voor kieskeurige katten, hoog vleespercentage en ik merk eigenlijk geen verschil met vers. Ze eten het goed, niemand spuugt, goede ontlasting, fijne vacht. Ik heb ook de Optimanova Adult Kip nog staan, die ga ik ook nog proberen als deze zak op is. Maar ik ben er erg positief over.

Van natvoer krijgen ze af en toe Animonda Carny. Dat gaat ook goed :j

Bakjes met timers krijgt mijn kat helaas open :Y) Ik ga jouw voer even opzoeken, wellicht is het ook iets voor onze kat. Ik had juist gehoopt dat ze op brok zoals applaws of Orijen niet zou overgeven, maar dan ga ik Orijen ook niet proberen. Ben benieuwd naar de samenstelling van Optimanova Exquisite.
Bij animonda carny ging de ontlasting hier ook ruiken. Bij jouw kat niet? Misschien ben ik te kritisch, maar bij vers vlees ruikt de ontlasting helemaal niet als t niet begraven wordt.

Mendel schreef:
Als ik het zo lees heb je veel pech gehad met Carnibest. Tot aan die foute batch was dat de beste optie?
Ik snap dat je het niet graag probeert maar het is wel het proberen waard om het nog eens te geven. Veel wisselen van voer kan ook voor allerlei klachten zorgen.

Omdat het zo laat pas voor problemen zorgt lijkt het me sterk dat ze ergens allergisch voor zijn. Tenzij het merk de samenstelling van het voer heeft aangepast.

Misschien is het merk Yarrah wat? Dat is biologisch en vrij van allerlei toevoegingen.

Carnibest was idd het beste tot de foute batch. Maar bij Tinlo icm rauwe kipfilet is het dus een tweede keer mis gegaan. Ze zijn ook echt twee weken hartstikke ziek geweest, dat vind ik ook vrij extreem. Dat gebeurd me dus geen derde keer. Yarrah heb ik ook naar gekeken, maar daar zit maar 35% vlees in en tarwe, dus dat spreekt me dan minder aan

Sokje_6 schreef:
Je hebt ook veel andere soorten, misschien dat proberen? Denk aan Renske, Orijen, dat spul. Is het proberen waard denk ik, ook geen tot weinig granen.

Klopt, ik heb lang niet alle merken genoemd die we geprobeerd hebben. Die twee toevallig niet :)

EedihcrO schreef:
Jotoma, komt het kotsen niet door schrokken? Mijn kat deed dit ook. Had haar eten binnen no time op en nog geen 10 min later kwamen de hele brokken er weer uit. Ik heb dat opgelost met een voertoren en nu is het helemaal over. Ik geef ze ook liefst graanvrije brokken ivm de troep die in sommige andere zit.
Als natvoer geef ik cosma. Gekookt in eigen vocht, dus geen rauw, maar wel zonder toevoegingen. Erg praktisch omdat het blik is en het stinkt ook niet. De kip ruikt naar kip en de tonijn ziet er exact uit als tonijn uit blik voor ons. De katten zijn er dol op!

Amanda, dat voer van jou klinkt ook interessant. Hoe groot zijn de brokken? Van applaws zijn ze heel erg klein en nu krijgt Uk dus last van geïrriteerd tandsteen. Ik ben op zoek naar grotere brokken zonder graan, maar dat lijkt niet te bestaan. Die van jou ken ik nog niet, dus misschien is dat een oplossing.

Ja, dat denk ik wel. Want het komt er ook in zijn geheel weer uit. Maar hoe kan het dat dit met natvoer dan niet gebeurd? Eigenlijk vind ik dat ze ook best rustig eet, maar wel in zn geheel, ze kauwt niet.
Cosma heb ik ook nog op mn lijstje staan. Wel jammer dat daar dan iets aan rijst in zit.
Goeie tip van de voertoren! Staat er dan bij jou onbeperkt brok?

mikky19 schreef:
Hier ook een probleem! We hebben twee katten Solar en Hertog.

Solar komt van de boerderij en heeft een moeilijke start gehad( oog van de naald gekropen) Hij kreeg brood met verse koemelk van de boer vanaf toen hij 4 weken oud was. En hij eet alles wat los en vast zit. Hij is dus echt gefixeerd op eten. Daarnaast raakt hij heel snel aan de dunne.

Hertog is een x Brits kort haar en heeft op zich een goede start gehad maar is heel ziek geworden van de entingen. Verder is hij een heel gevoelig poesje, hij kotst snel en stopt snel met eten.

Wij zijn begonnen met kitten brokken van Jarco. Hier deden ze het heel erg goed op tot dat Hertog het bleef uitbraken. Daarna zijn we over gestapt op Almo Nature kitten, hier deed Hertog het enorm goed op alleen Solar raakte hier van de dunne. Daarna hebben we Royal Canin gevoerd maar hier gingen ze beiden van stinken en ik vond de ontlasting ook niet vast genoeg.

Toen zijn we begonnen met Bozita brokken. En hier deden ze het beiden enorm goed op. Mooie drollen mooie vacht en geen gekots. Dit hebben ze een jaar gekregen tot dat ze een aantal weken geleden ineens enorm ziek werden. Diarree overgeven en dergelijke. Dierenarts ging van Giardia uit maar dit was niet meetbaar in de ontlasting.

Toen heb ik Zooplus gebeld en gevraagd of er meer meldingen waren binnen gekomen. En helaas tot mijn grote verdriet heeft Bozita een productie fout gemaakt waardoor veel katten ziek waren geworden. ( in mijn geval ging het om de brok vorm). Zooplus heeft de brokken en de nieuwe brokken netjes vergoed en voor de kosten van de dierenarts wordt doorverwezen naar Bozita zelf.

Daarna toch brokken blijven voeren van bozita omdat ze het allebei zo goed hierop deden maar sinds dien werk het echt niet meer. Nu geef ik Almo Nature brokken indoor vis en hier doen ze het heel erg goed op.

Totdat ik dit weekend thuis kwam van een nachtje Maastricht en mijn hele huis onder de diarree zat ... Katten krijgen nu weer medicatie en straks gaan we weer op controle naar de dierenarts...

Wellicht zat in het natvoer van Bozita ook een productiefout ?

Jeetje, van jouw verhaal word je ook niet niet echt vrolijk. Ik was net hoopvol toen ik last over de Almo nature brokken, maar dat ging dus ook niet goed. Alleen weet je nog niet of het aan de brok lag, of dat ze misschien iets anders gegeten hebben oid?
Ik ga in elk geval wel even de samenstelling opzoeken!

mikky19 schreef:
En mijn katten hebben deze bakken https://www.google.nl/search?q=antischr ... 998KS9M%3A

Solar heeft eeuwige honger en eet alle bakjes binnen 5 min leeg door zijn verleden. Wij zijn erg tevreden met de antischrokbakken.

Wat een goeie tip, voor beide katten ga ik deze bakjes aanschaffen!

Koper schreef:
Ik heb een poes gehad die ook de brokjes meteen weer er uit gooide. Zij bleek een beschadigd maagwandslijmvlies te hebben. Die kat had weinig ondervacht en de haren die in haar maag terecht kwamen (ze had veel last van haarballen) maakten een soort haaltjes in het slijmvlies. Omdat de haarballen uit voornamelijk de ruwere dekharen bestonden. Waardoor brokjes met een te fijne structuur niet goed ging. Ze kreeg dan te veel last van haar eigen maagzuur. Het ging dan om brokjes die waren geperst uit kleine deeltjes. De grootte van de brokjes deed er niet toe.

Ik ben haar Prins gaan voeren. Dat is rauw, niet 100% vlees geloof ik maar wel een volledig voer. Er zitten verschillende diersoorten in (in elk hompje). Het zit in paars met witte doosjes, in elk doosje 12 van die hompjes. Bij mijn dierenarts ligt het in de vriezer.

Die poes heeft het daar jarenlang zonder kotsen goed op gedaan. De ontlasting was ook prima.

Hoe ben je achter dat beschadigde maagwandslijmvlies gekomen? Interessant om eens met mijn DA te bespreken.
Prins ken ik, maar ik durf vers gewoon niet meer aan.

bigone schreef:
Ik heb voor één kat heel veel voer geprobeerd, met zes katten is het uitvogelen waar ze het allemaal goed op doen. Ik snap dat er mensen zijn die het beste van het beste willen maar nu heb ik ze allemaal al een hele poos op Perfect fit sensitive . Inderdaad, gewoon supermarkt voor maar geen blaasontstekingen meer, geen gruis, geen allergische reacties, geen stressblaas bij mijn oude kat en ze lusten het allemaal.

Het beste in theorie, blijkt niet altijd het beste in praktijk. Het beste is denk ik wanneer je dier het er goed op doet qua vacht, ontlasting en hoe ze in hun vel zitten. Wat fijn dat het bij jou op dit voer zo goed gaat!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:02

Linkje naar Zooplus: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ima/395284
75% vlees, geen tarwe.
Bij het natvoer van Animonda ruikt de bak ook :j
Porta stinkt gewoon echt.
Almo Nature ging hier ook niet goed overigens. Ze gingen er erg van verharen.

Maar bij dit voer geen vieze luchtjes, geen rare vacht, geen gespuug of diarree.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 15:28

Darf sprak mij ook aan, maar ik durf het gewoon niet meer aan.
Dacht dat ik heel zooplus wel uitgekamd had, maar die zie ik echt voor het eerst. Zie overigens dat er wel mais en rijst in zit, dus twijfel nu wel.
Ik denk dat het brokjes in een antischrokbak worden en gekookte kip of bozita gaan worden. Mits we een goeie brok kunnen vinden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:36

Volgens mij is het nieuw :j
Ik twijfelde ook om die reden. Maar tot nu toe gaat het dus erg goed, waar andere brokken problemen gaven. Je kan allicht een keer een kleinere zak proberen. Mocht het niet goed gaan wil ik 'm wel van je overnemen :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 16:09

Dat is attent van je!

Ik heb nu op mn lijstje staan:
- antischrokvoerbakjes of voertoren
- optimanova brokjes
- cosma natvoer
- almonature brok
- nutrivet brokjes

Iemand ervaring met de laatste?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:12

Ja, die heb ik een paar jaar geleden eens geprobeerd. Geen problemen gehad, behalve dat ze het niet graag aten.
Best lastig om iets te vinden wat voor 4 katten werkt en wat ze ook nog eens allemaal lekker vinden :+

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:23

http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerb ... tie/349066

Dit is de bak die ik heb. Staat lekker stevig. Nooit geweten dat cosma wat rijst bevatte, maar ze doen het er echt super op. Verder heb ik zo'n beetje alle graanvrije voeren geprobeerd. Applaws aten ze het beste, maar de brokjes zijn heel erg klein. En ze krijgen bij mij niet onbeperkt. Een van de katten eet gewoon tot alles op is. Komt uit een huis met 30 katten en zal hebben moeten vechten voor haar eten. Vandaar dus ook de toren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:41

Jotoma schreef:
Hoe ben je achter dat beschadigde maagwandslijmvlies gekomen? Interessant om eens met mijn DA te bespreken.

Dat vertelde de dierenarts, die heeft een echo gemaakt van haar buikholte. En blijkbaar kon hij aan de maag zien wat er was. Of wat in elk geval heel erg aannemelijk was dat er was.

Een brok opgebouwd uit grote deeltjes kon ik toen niet vinden. Vandaar vers. Jammer dat je het niet meer aandurft. Ook niet met een ander merk blijkbaar?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 17:08

@amanda: whaha ja, ik vind het voor twee al ingewikkeld :D
Ik denk dat ik eerst een antischrokbak ga aanschaffen om te kijken hoe het met Applaws gaat, mocht dat niet werken, dan ga ik jouw voer proberen

@eedhcro: ik heb er nu vier op mn lijstje, waaronder die!

@koper: het is zo vreselijk mis gegaan op Tinlo en Carnibest + ook maar een beperkt aantal soorten van die merken gingen goed (eigenlijk alleen eend en kip, anders weer stinkpoep), dus nee, die gok ga ik liever geen derde keer nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:22

Een antischrokbak is echt een briljante oplossing!

Wij verkopen sinds kort ook voer (zowel honden als katten) met het beter leven keurmerk. Ik hoor er veel positieve verhalen over van klanten, wellicht is dat het proberen waard? Dit is het eigen merk van de dierenbescherming.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 18:07

Angela_ schreef:
Een antischrokbak is echt een briljante oplossing!

Wij verkopen sinds kort ook voer (zowel honden als katten) met het beter leven keurmerk. Ik hoor er veel positieve verhalen over van klanten, wellicht is dat het proberen waard? Dit is het eigen merk van de dierenbescherming.

Ik heb drie antischrokbakken, danwel voerverrijking op het lijstje. Zal er vanavond twee bestellen.

Vwb brokjes van de dierenbescherming: wat interessant, dat kende ik nog niet! Fijn dat ze de voedingswaarde op hun site, maar voor mij reden om het nog niet gelijk te proberen.
Fosfor is 1,3 (advies is 0,8 of lager) en uit de overige ingredienten haal ik helaas maar een laag percentage vlees en granen:
3 sterren Beter Leven kippenmeel, rijst, mais, 3 sterren Beter Leven kippenvet, kippenmeel, gehydrolyseerde kippenlever, gedroogde bietenpulp, lignocellulose, dierlijk eiwitextract, zalmolie (1,0%), taurine en yucca (0,02%).

Jammer, want vind het wel mooi idee omdat je daarmee ook de dierenbescherming steunt :)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:18

Ik voer al een tijdje bandit bij, maar wel icm met brokken (applaws) daar hebben mijne geen last van.
Bandit is wel prijzig maar ik vind het echt super.
Die van mij hebben wel onbeperkt brok tot hun beschikking maar die worden daar niet veel te vet van.
Nou komen die ook gewoon veel buiten overdag, dus het zijn wel echt actieve (boerderij)katten.

Zitten super in de vacht en ontlasting is prima. Moet ze wel regelmatig ontwormen ivm dat ze hier op boederij gewoon het veld in gaan en ook regelmatig muizen ed eten. (Nou ja, eten is een groot woord, mee spelen en wat afgekloven laten liggen :oo)