Op welke leeftijd castreren kater (komt niet buiten tuin)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Op welke leeftijd castreren kater (komt niet buiten tuin)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 11:14

Ik ben vooral op zoek naar ervaring, kennis etc!

Onze sibeer is nu bijna 5 maanden en vanaf dan zei de fokster kan hij het beste gecastreerd worden.

Ik sta op het punt om een afspraak te maken en ineens vraag ik me af, moet ik het al doen? Moet ik toch nog even wachten?
Hij is al een grote kerel van 3,5 kg maar vertoont nog geen gedrag zoals ik lees van katers. Maar als ik wacht tot hij dat gedrag wel vertoont (sproeien bijv.) ben ik dan eigenlijk weer net te laat?

Alvast dank voor de reacties!

JorineV

Re: Op welke leeftijd castreren kater (komt niet buiten tuin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:38

Als je toch al besloten hebt voor castratie, kan het net zo goed zo vroeg mogelijk :j het enige dat je dan misloopt is het (ongewenste) katergedrag

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:39

idd,gewoon nu!

onze kittens zijn op een kleine 3 maand gecastreerd.

toen ik nog in een asiel werkte,werden alle kittens gecastreerd alvoor ze geplaatst werden,dus vaak op 2 maand of iets ouder.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:47

Onze katten van het dierenasiel moesten voor 6 maanden gecastreerd worden (anders moesten we 't zelf betalen).
Zou het dus ook gewoon nu doen hoor!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:58

Ik heb het anders gedaan,mijn ragdol Kater pas gecastreerd toen hij een jaar was.
Ik weet niet of je poezen hebt?Als dat wel zo is zou ik hem eerder laten helpen en als hij buiten liep ook.

Persoonlijk vind ik een kater die volgroeid is net meer uitdrukking hebben.Eigenlijk is het net als een hengst hoe later je castreerd hoe mannelijker hij meestal is.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:59

Mijn 2 katten (broertjes) heb ik laten castreren toen ze 6 maanden oud waren :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 12:29

Daarom vraag ik het eigenlijk beatje.
Aan de ene kant kan het gedrag mogelijk ongewenst zijn, aan de andere kant zien wij hem steeds meer dat 'mannelijke' uiterlijk krijgen wat wij echt heel mooi aan hem vinden.

Maarrr.. voor ons mogelijk het belangrijkst, hij is ongelooflijk lief voor onze bijna 2 jarige dochter, hij accepteert heel veel van haar en daagt haar op zo'n leuke manier uit, dat moet wel zo blijven! Zou een kat die langer kater blijft daar in veranderen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:33

Mijn Noor is met 6 maanden gecastreerd omdat hij een zusje heeft en naar buiten gaat. Hij is nu 3 jaar en nog behoorlijk door gegroeid en ontwikkeld. Enorme groot, grote, dikke kop en onmiskenbaar mannenlijk. Maar voor mij was er uiteraard geen keuze om bovengenoemde redenen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 12:40

Dank voor alle reacties so far!

Ik lees tot nog toe verder nergens echt nadelen voor de kat om het nu te doen of om juist nog even te wachten..(mogelijk eerder blaasgruis bij vroeg castreren kwam ik ergens tegen, of het waar is?)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:43

IMJ schreef:
Dank voor alle reacties so far!

Ik lees tot nog toe verder nergens echt nadelen voor de kat om het nu te doen of om juist nog even te wachten..(mogelijk eerder blaasgruis bij vroeg castreren kwam ik ergens tegen, of het waar is?)

Persoonlijk denk ik dat het voor elk dier en mens beter is om gewoon in tact te blijven. Die hormonen heb je ook nodig voor het goed functioneren van je lichaam en draagt ook bij in de groei.

Maar goed, helaas kan het niet altijd door verschillende redenen. Ik lees positieve en negatieve verhalen over beide. Meestal hersteld een dier wel makkelijker als hij nog jong is, maar een jaar oud is natuurlijk ook nog steeds jong.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:46

Het kan vanaf 6 maanden. Wij adviseren op mijn werk te wachten tot ongeveer 8 maanden, tenzij hij begint te sproeien.
Dit omdat de urinebuis meer volgroeit is en dan minder kans op verstopping als ze blaasgruis ontwikkelen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 12:48

Ah dank, dus toch wel iets van waarheid Ils_K!

Ben ik met je eens Jessix :j
Maar ja, dan moet ik hem ook buiten zijn gang laten gaan vind ik, daar waar hij zijn oerdriften kwijt kan...wat natuurlijk weer een hoop ongewenst gedoe (en mogelijke ziektes) met zich meebrengt..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:20

Nou inderdaad, dat kan gewoon niet, dus is castreren wel het juiste om te doen.

Anders kijk je het toch nog even aan? De afspraak is zo gemaakt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:32

Ils_K schreef:
Het kan vanaf 6 maanden. Wij adviseren op mijn werk te wachten tot ongeveer 8 maanden, tenzij hij begint te sproeien.
Dit omdat de urinebuis meer volgroeit is en dan minder kans op verstopping als ze blaasgruis ontwikkelen.

Heb je hier een bron van?
Want wat jij zegt, is weinig over te vinden, en wat er over te vinden is, geeft aan dat dat dus achterhaald is. En ik vind dit o.a. dus wel een betrouwbare bron.

http://www.felinewelfarefoundation.org/ ... castratie/

Hier zijn ze trouwens ook voor een half jaar geholpen. ze zijn nu ongeveer 1,5 en beginnen nu pas de kittenlook kwijt te raken. En ze zijn nog behoorlijk gegroeid.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 09-11-16 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:37

Zou hem zo snel mogelijk castreren, uitgroeien doet hij daarna ook nog wel.
Ze zijn nog jong en moeten nog echt volwassen worden dan gebeurt ook nog na de castratie :)

Beter nu als straks ongewenst gedrag :)

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:37

Mijn katers zijn geholpen met 5 maand, om ongewenst gedrag te voorkomen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:00

Ils_K schreef:

is in amerika grondig onderzoek naar gedaan en is totaal niets van bewezen kunnen worden.
(hebben bij grondig onderzocht jaren terug toen we in het asiel beslisten de kittens zo vroeg te castreren,is jaren terug,en ik werk er ondertussen al jaren niet meer,dus geen idee waar we toen die info haalden)

een gecastreerde kater gaat nog steeds mooi en breder uitgroeien dan een katin hoor.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 14:08

Dank voor de link ook!
Oké, mogelijk achterhaald dus!

Ik moet toch eerst naar de DA om 'kennis te maken' en ze wil voelen of de balletjes wel echt ingedaald zijn (of is het geldklopperij?) maar dan vraag ik het aan haar gewoon ook nog eens.

Die eerste afspraak kan via het inloopspreekuur op zaterdag. Mogelijk dat ik dat zaterdag maar gelijk eens even doen ga.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:15

IMJ schreef:
Daarom vraag ik het eigenlijk beatje.
Aan de ene kant kan het gedrag mogelijk ongewenst zijn, aan de andere kant zien wij hem steeds meer dat 'mannelijke' uiterlijk krijgen wat wij echt heel mooi aan hem vinden.

Maarrr.. voor ons mogelijk het belangrijkst, hij is ongelooflijk lief voor onze bijna 2 jarige dochter, hij accepteert heel veel van haar en daagt haar op zo'n leuke manier uit, dat moet wel zo blijven! Zou een kat die langer kater blijft daar in veranderen?

Ik zou me over het eerste geen zorgen maken en wat betreft het tweede, ik weet niet of dat zou veranderen als hij langer kater blijft. Maar ze blijven wel vaak heel lief en aanhankelijk als ze gecastreerd zijn.
Onze kat is op 6 maanden gecastreerd en is alsnog gegroeid tot een enorme kat (6 kg := ) maar qua gedrag is hij een beetje kitten gebleven, heel lief, aanhankelijk en speels (hij is nu 2,5 jaar).

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 14:17

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:18

Ik zou er alles aan doen om te voorkomen dat een kater bedenkt dat ie kan sproeien. Dus zo snel mogelijk castreren. Heb hier zelf een Pers (van nu bijna 10) die dekkater had zullen zijn, maar die heeft in de 2,5 jaar dat hij tussen de poezen heeft gelopen slechts 1 keer gedekt, dus is op zijn 3e alsnog gecastreerd en herplaatst. Als er één watje is, is hij het ook wel, dus ik geloof niet dat hij baat heeft gehad bij die extra tijd hormonen. :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:22

Onze kater heeft binnen nooit gesproeid, is ook pas op latere leeftijd gecastreerd op advies van de DA omdat hij heel erg veel last had van niesziektes. Ik denk dat hij toen al 6 jaar was.

Wil je hem alleen laten helpen vanwege het sproeien?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:22

Ik castreer eigenlijk altijd vrij laat. De eerste op 8 maanden, de tweede wegens blaasgruis voor zijn eerste verjaardag op 1 jaar en 9 maanden, toen heeft hij 1x gesproeid en dus gelijk actie ondernomen (naderhand nooit problemen meer gehad). Mijn huidige kitten is nu bijna 7 maanden, ik denk dat ik ook hem tussen de 8 en 12 maanden laat castreren.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:37

De advies leeftijd is 6 maanden. Vaak omdat ze dan wat grotere ballen hebben en ze voor die leeftijd toch nog niet sproeien.

Donnaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:40

Onze katers die niet buiten komen zijn met 7 maanden gecastreerd :)
Edit: hebben in die tijd ook nooit gesproeid