Help! Hypere hond moet absolute rust... Hoe?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Help! Hypere hond moet absolute rust... Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 11:19

Hoi,

Mijn hond is een kruising jack russel x dwergpinscher van 12,5 jaar.
Gisteren zijn we er achter gekomen dat hij een nekhernia heeft en heeft hij pijnstillers gekregen van de dierenarts.
Hij moet nu absolute rust: niet springen, geen traplopen, zo min mogelijk lopen. Hij mag buiten gezet worden om zijn behoefte te doen en verder niks. Als hij zich hier niet aan had kan hij verlamd raken.

Klinkt gemakkelijk, maar Bobby is van zichzelf een enorme druktemaker. Heeft ontzettend veel energie en is daarnaast een 'zenuwachtig' tiepje. Stil zitten en niks doen is niks voor Bobby...

Heeft iemand tips om deze druktemaker toch zijn rust te laten hebben?

Afbeelding
Het bengeltje als ie slaapt... De rust zelve :+:

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!

Groetjes Jacyntha

Amaris

Re: Help! Hypere hond moet absolute rust... Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:21

Tja hoe sneu ook, maar als het echt van levensbelang is, dan zal hij toch in een kleine ruimte gezet moeten worden waar hij zich niet druk kan maken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:23

Amaris schreef:
Tja hoe sneu ook, maar als het echt van levensbelang is, dan zal hij toch in een kleine ruimte gezet moeten worden waar hij zich niet druk kan maken.

Ik dacht ook meteen aan een bench, maar wat je juist niet wil is dat hij daarin rondjes gaat draaien natuurlijk.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:23

Hoelang moet hij zo rustig aan doen?
Mag hij niet met een tuig om rustig recht uit wandelen?
Ik denk hoe meer je de hond opsluit hoe gekker de bewegingen gaan worden.

Of er voor kiezen geen pijnstillers te geven. Zolang de hond geen pijn voelt gaat die door, pijn zal een natuurlijke rem zijn

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 11:26

Een bench is geen optie, als je hem opsluit gaat ie net zolang aan de tralies krabben tot hij eruit kan... Lijkt me ook niet gezond voor z'n nek.

De meeste rust heeft hij zoals op de foto: tegen het vrouwtje aan op de bank.
Vandaag ben ik vrij dus is dat geen probleem, maar morgen zal ik toch echt weer moeten gaan werken......

Hij heeft voor drie weken pijnstillers en rust en dan moeten we terugkomen...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:26

Wellicht kan je bij de DA wat medicatie ophalen waar ze rustig van worden?
Mijn herder moest ook rustiger aandoen na de castratie, maar dat was echt haast niet tegen te houden waardoor het genezingsproces minder snel verliep. Als het nog eens zou moeten zou ik ook rustgevende medicatie vragen. Zeker bij een hernia, is niet niks.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:29

Denkspelletjes geven zoals een snuffelmat of een kong. Is vermoeiender dan bewegen. Werkt als een tierelier bij onze druktemaker!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:30

Iets rustgevends lijkt mij ook een goede optie :j

Drie weken thuisblijven is ook zo wat, hè?
Is hij bij de oppas ook rustig?
Of heb je iemand aan huis?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:30

Je zou een middel als zylkene of adaptil kunnen proberen, is oorspronkelijkgemaakt voor angsten,maar in dit geval zou je hond er ook rustiger van kunnen worden.
Overleg even met je dierenarts wat de mogelijkheden zijn :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:31

MissYvette4u schreef:
Denkspelletjes geven zoals een snuffelmat of een kong. Is vermoeiender dan bewegen. Werkt als een tierelier bij onze druktemaker!

Maar die lokken wel schokkende hoofdbewegingen uit :(:)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:31

Zit er geen rustgevend middel in de pijnstiller ?
Zo weinig mogelijk prikkels aanbieden. Kleinere ruimte, zorg dat tie niet ergens op en af kan springen, niet uit kan glijden, niet naar buiten kan kijken waardoor hij zich druk kan gaan maken.Enz.
Weinig tot geen speelgoed of kauwbotjes. Alles waarvan je kan bedenken dat het in huis drukte veroorzaakt zoveel mogelijk weghalen en de omgeving rustig houden.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:32

En niet teveel pijnstiller misschien waardoor hij denkt de hele wereld weer aan te kunnen. Een hond die zich niet fit voelt, houdt zich vaak al rustiger.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 11:32

Ik wilde inderdaad vanmiddag bellen om daar naar te vragen..

De pijnstillers halen niet alle pijn weg, maar wel het scherpe randje.. Gisteren was hij erg hard aan het janken van de pijn, nu zit ie zachtjes te piepen af en toe... :(:)

Is dat niet belastend voor z'n nek?
Ik zal eens kijken naar denkspelletjes :)

Hij is het rustigste bij mij.. Als mijn moeder niet hoeft te werken is zij bij hem, maar dan heeft hij toch minder rust..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:32

Ik zou inderdaad een grote bench doen (120x75), de budgetvariant van witjes verzendhuis is niet geschikt voor grote honden omdat hij zulke dunne tralies heeft, maar voor kleinere honden voldoet hij goed. Ik heb hem voor mijn poedels van 7 en 11kg ook.

http://www.witjesverzendhuis.com/honden ... s-pvc-lade

Verder zou ik hersenwerk met hem gaan doen. Zoals een snuffelkleed, waar je zijn voer in verstopt:
http://www.fleecehondenspeeltjes.nl/snuffelkleden
Afbeelding

Eventueel een klein spoortje uit laten lopen in huis (wel wat beweging, maar vanwege het denkniveau veel vermoeiender en dat kan goed op een laag tempo).

Kluifwerk geven: dit kunnen zowel stukken runderhuid zijn als een gevulde kong.

Pakt hij dingen op? Dan kan je hem aanleren blokjes te passen:
Afbeelding

Of de cupcakebakjes:
https://hersenwerkvoorhonden.nl/basisspel-hersenwerk/
Afbeelding

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:33

ellepel schreef:
Je zou een middel als zylkene of adaptil kunnen proberen, is oorspronkelijkgemaakt voor angsten,maar in dit geval zou je hond er ook rustiger van kunnen worden.
Overleg even met je dierenarts wat de mogelijkheden zijn :j

Dormicum, werkt met oud en nieuw ook als een tierelier bij mijn angsthaas. (en dus druktemaker)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:33

Vraag bij de dierenarts tabletjes Alprazolam. Dit werkt rustgevend en kun je naar behoefte geven.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:34

Alprazolam of bachbloesem geven om hem sowieso rustiger te krijgen.
Wanneer jij niet thuis bent zal hij niet als een malle door huis gaan rennen of wel?

Je kan helaas een hond niet in een dwangbuis vastbinden, en daar doe je je hond ook echt geen plezier mee.

Misschien als hij zich echt niet rustig houdt kan je in overleg met de dierenarts de pijnstillers verminderen, zodat hij pijn heeft.
Dat is heel rot, maar juist als hij geen pijn voelt zal hij drukker worden.

Misschien bestaat er een soort stabilisatie pakje, net als dat wij een polsbrace hebben of een kniebandage.
Zodat hij in ieder geval zijn nek en voorste rugwervels niet optimaal kan gebruiken en wat steun heeft om de kans op verlamming te verminderen?

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:34

Ja rustgevende medicatie halen bij de dierenarts. Heel veel mogelijkheden heb je niet als ze niet in de bench kunnen. Heb het probleem bij mijn reu van indertijd 9 maanden ook gehad. Een stuiterbal die rust moest houden ;( Moest wel in de loop van de tijd de medicatie steeds iets verhogen aangezien zijn lichaam aan de dosering wende en hij dan weer drukker werd.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:35

Mizora schreef:
Ik zou inderdaad een grote bench doen (120x75), de budgetvariant van witjes verzendhuis is niet geschikt voor grote honden omdat hij zulke dunne tralies heeft, maar voor kleinere honden voldoet hij goed. Ik heb hem voor mijn poedels van 7 en 11kg ook.

http://www.witjesverzendhuis.com/honden ... s-pvc-lade

Verder zou ik hersenwerk met hem gaan doen. Zoals een snuffelkleed, waar je zijn voer in verstopt:
http://www.fleecehondenspeeltjes.nl/snuffelkleden
[ Afbeelding ]

Eventueel een klein spoortje uit laten lopen in huis (wel wat beweging, maar vanwege het denkniveau veel vermoeiender en dat kan goed op een laag tempo).

Kluifwerk geven: dit kunnen zowel stukken runderhuid zijn als een gevulde kong.

Pakt hij dingen op? Dan kan je hem aanleren blokjes te passen:
[ Afbeelding ]

Of de cupcakebakjes:
https://hersenwerkvoorhonden.nl/basisspel-hersenwerk/
[ Afbeelding ]

Daar beweegt hij toch steeds zijn hoofd (links proberen, rechts proberen, snuffelen enz.) Dat lijkt me dus juist heel gevaarlijk.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:38

Azmay schreef:
MissYvette4u schreef:

Maar die lokken wel schokkende hoofdbewegingen uit :(:)

Is dat al teveel?!?! :oo
Oef dan wens ik je veel succes dan denk ik dat je die rust alleen krijgt als je hem rustgevende medicatie geeft zoals jaji al zei. Of zoals Gillbo zegt, geen pijnstillers geven zodat de pijn als een natuurlijke rem werkt. Maar dat is natuurlijk ook geen fijn gevoel.

Beterschap en sterkte!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:39

Vraag aan de dierenarts een tube tranquigel, fijn middel om je hond rustig te houden als het moet.
Mijn jonge boxer moest ik laatst na een schouderoperatie 6 weken rustig houden en dat was zonder dit middel niet gelukt. Even goochelen met de dosering want als je de dosering aanhoudt die op het middel zelf staat zijn ze een week knockout. Bij ons waren 2 kleine dotjes voldoende maar ik kan me voorstellen dat dat voor zo'n klein hondje nog minder moet zijn. Ik vond het een fijn middel en kreeg ook niet het idee dat mijn hond het naar vond. Hij sliep gewoon lekker veel ;).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:42

Tramadol is twee in een, heeft kruising russel hier nodig gehad bij een ernstig bekken/rug probleem, ook heel hyper in het hoofd maar bewegen ging bijna niet. Toen tramadol gegeven pijnstilling en kalmering in een, heeft ze best een tijd gehad,

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:47

Als de hond daadwerkelijk zo druk is dat hij niet rustig te houden is zou ik aan je dierenarts vragen voor Vetranquil. Dit is rustgevende medicatie die gebruikt word als honden rustig moeten blijven na operatie's bijv als ze volledige rust moeten houden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:50

Idd tramadol maakt heel suf en is pijnstillend en voor rustig houden moet je vetranquil of tranquilizer hebben ipv zylkene en alle andere onschuldige maar te softe middelen. Heb vetranquil gebruikt voor mijn toen jonge sportende hond die ED operatie plots moeat ondergaan terwijl hij in super conditie was. Hielp super goed!!

Overigens niet geschikt voor vuurwerk schuwe honden omdat dit middel de spieren verslapt dus de hond kan niet echt reageren maar maakt wel alles mee. Ivm vuurwerk wel zylkene en valeriaan enz gebruiken

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:57

Google eens op hersenwerk.....heel veel ideeën :)