Klaaz had een maand geleden ontstoken anaalklieren, dus ook toen zijn we weer langs geweest. AB meegekregen en het was goed. Klaaz was hierdoor wat minder actief, maar dat vond ik niet zo gek.
Echter, is zijn oude gedrag nooit helemaal terug gekeerd. Waar hij normaal na het eten zijn gekke 10 min had, en voordat we gingen slapen ook onwijs speels was, was hij nu wat tammer dan normaal.
Ik dacht dat hij nog steeds last had van zijn anaalklieren, maar het viel me de afgelopen week ook op dat hij zwaarder ademde. Je zag of voelde zijn hele lijfje bewegen en hij bewoog soms ook zijn neus meer dan normaal tijdens het ademen.
Aangezien wij 3 jaar geleden Fritz zijn kwijtgeraakt aan zwaar hartfalen(we wisten niet dat hij wat mankeerde totdat het te laat was, we hadden hem pas 7 maanden ong.), ben ik heel oplettend op de ademhaling en evt gedragsverandering.
Maandagavond vond ik het tijd worden om een bezoek te brengen aan de da, dus gisteren gebeld en langs geweest.
Anaalklieren waren in orde, hartruis was nog hetzelfde, maar idd, de ademhaling was sneller. De da stelde voor om bloed af te nemen en daarbij het hart te controleren. Toen ik hem vroeg wat het kostte om daarbij een geriatrisch profiel te testen, dacht hij dat dit niet nodig was. Immers, Klaaz at niet meer, was niet afgevallen en was niet verandert in gedrag. Toch...?
Eh, oliebol, ja hij was 20 gram afgevallen terwijl hij al 3 jaar op hetzelfde gewicht zit, hij vrat zich thuis tegen de klippen op, dat viel me echt op en gisterochtend gaf Klaaz mij voor het eerst een grommende waarschuwingsbeet die ik nog nooit eerder op die manier had gehad. Daarnaast is hij dus een stuk rustiger/anders in zijn speelgedrag.
Bovenstaande symptomen worden dus gelinkt aan een niet goed werkende schildklier. Dus ja, dat geriatrisch profiel is maar even afgenomen voor de zekerheid. Morgen krijg ik de uitslag. Aan de ene kant hoop ik dat er niks mis is, maar aan de andere kant zou ik graag een verklaring zien voor de verandering van Klaaz zijn gedrag.
Hopen dat het meevalt dus, ik zeg altijd dat Klaaz 100 moet worden, dus hij moet nog even mee...