Help, konijn plots dood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sannxxelmo

Help, konijn plots dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 13:34

Vanochtend vond ik mijn voedster, dood, in de kooi. En ik heb geen idee hoe dit zo kon gebeuren. Ik hoop dat jullie even met mij mee willen denken.

Ze lag midden in de kooi, strooisel weggeschoven en pootjes helemaal gestrekt met haar kop in een rare houden omhoog. Alsof ze spasmes heeft gehad. Ze is recentelijk ingeënt, tegelijkertijd met haar vriendje, alleen de vervolgenting voor het nieuwe virus moesten ze nog krijgen. Basis hebben ze dus wel gehad. Haar vriendje is ook helemaal ok, alleen wat sipjes nu zijn vriendinnetje weg is. Ik heb een foto, maar die zet ik liever niet zo online. Het ziet er niet zo fijn uit.

Vraag is eigenlijk, weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn? Ram is dus helemaal ok, maar wil wel heel graag een konijnenvriendinnetje. Ze was 10 jaar trouwens en bloeide de laatste tijd helemaal op.

Sorry voor het warrige verhaal, ik hoop dat iemand me wat meer kan vertellen over een eventuele oorzaak gezien mijn andere konijn dan ook besmet zou zijn en ik het liefst vrij snel een vriendinnetje voor hem heb.

AmyJamess

Re: Help, konijn plots dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:38

Klinkt als het nieuwe RHD virus.
Daarom overlijden ze ook plots zonder enkele symptonen. als ik jou was zou ik met de ram naar de DA gaan om tegen het virus te enten voor de zekerheid

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:39

Allereerst sterkte! :(:)

Ik vind het toch als dat nieuwe virus (RHD2) klinken, misschien kan de dierenarts autopsie doen?

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:39

10 is hele leeftijd dat kan het ook zijn

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:40

In de vriezer schuiven en DA laten kijken, die kan je nog het meeste vertellen, want die kan er dan ook in kijken.
Leeftijd zelf kan oorzaak zijn, hartaanval door schrik (onweer gehad vannacht?) Roofdier misschien die haar zo in de stress gekregen heeft.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:41

Veel sterkte met het verlies van je konijn.

Neem even contact met de dierenarts op. Het kan zijn dat het RHD2 is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:41

10 jaar is op zich al een mooie leeftijd voor een tamkonijn.
Ik heb er 2 gehad die een stukje ouder zijn geworden, maar degene die als laatste dood is gegaan was pas 8.

Bij RDH stopt het konijn met eten en wordt veel minder actief.

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 13:49

RHD2 was inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht, maar zou de ram dan niet ook het loodje moeten hebben gelegd? Die rent en springt nu nog gewoon door mijn kamer. Konijn was gisteravond om half 1 nog helemaal ok, ik heb nog even met haar geknuffeld. Ze at gewoon en was niet minder actief dan normaal. Vanochtend om 8 uur lag ze zo in de kooi.

Mijn vriend heeft de dierenarts gebeld en die gaven aan dat ik een autopsie kan laten doen in Utrecht, dat kost wel 180 euro en ze hebben natuurlijk niet meteen resultaat. Heeft dat wel zin met het RHD virus? Gezien mijn ram dus helemaal ok is?

Onweer heb ik niet gehoord vannacht.
edit: er was wel onweer, maar ik ben er door heen geslapen. Mijn vriend heeft ze om half 3 nog even gecheckt en toen waren ze gewoon aan het rotzooien in de kooi.

Roofdier lijkt me zeer onwaarschijnlijk, de kooi staat binnen in mijn slaapkamer.

Ze zijn/waren dus allebei geent, ook tegen het nieuwe virus. Ze moesten alleen na 9 weken terug voor de vervolgenting en die tijd was nog niet voorbij.

Ik hoop dat ik iedereen nu heb beantwoord, het zit me een beetje hoog. ;( Ik heb via pb nog een tip gekregen over een dierenarts met verstand van konijnen, die ga ik nu even bellen.

Wat me het meest verbaasde is de positie van haar kop. Ik zet even een foto in link. Niet aanklikken als je geen dood konijn wilt zien!
Spoiler:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door sannxxelmo op 16-09-16 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:50

10 jaar, ik denk zomaar dat het iets met ouderdom te maken kan hebben.

respectabele leeftijd. gecondoleerd

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:56

Als ze al geent zijn tegen het RHD-virus, dan klinkt het misschien banketstaaf maar dan zal ik het gewoon aankijken. tenzij je bereid bent 180 te betalen voor autopsie.
Ben benieuwd wat die andere DA zegt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 13:59

Overigens komt het vaak voor dat oude dieren vlak voor hun dood opbloeien. Mensen ook, is niet uniek. Alsof het lichaam nog even alles geeft en dan opeens uitdooft. Dus ik denk heel eerlijk dat dit gewoon dood door ouderdom is.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:02

Was ze gesteriliseerd? Het kan ook nog een baarmoeder ontsteking zijn.. Kunnen ze ook ineens plotsklap van overlijden. Ze laten gewoon niets zijn, zijn harde beestjes.
Houding zegt niet zoveel denk ik, ik heb wel vaker konijnen zo gezien die waren overleden. Spieren trekken samen.
Had ze geen diarree?

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:02

rhd2 heeft een incubatie tijd van drie dagen zo uit mijn hoofd.

maar tien is ook gewoon bejaard he
wat zegt je dierenarts er van?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:12

Ik denk aan een hartstilstand of hersenbloeding? Iets in die richting. Wel erg vervelend voor je, sterkte!

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-16 14:17

Nee, ze is niet gesteriliseerd. Mijn moeder vond dat nooit nodig en toen ik haar meenam toen ik uit huis ging was ze al wat ouder en vond ik het best eng om haar nog onder narcose te laten brengen. Bij een jonger nieuw konijn zou ik dat wel laten doen. Baarmoederontsteking zou dus wel kunnen.

Diarree had ze niet, ze leek echt gezond gister. Eten, springen, spelen, knuffelen. Vanochtend heeft mijn schoonmoeder de kooi leeggehaald, dus ik weet niet of er toen diarree lag, maar voor zo ver ik weet niet.

Ik heb een dierenarts en een medewerker van een knaagdiercentrum gesproken, zij geven beide aan dat het waarschijnlijk ouderdom is geweest. Ik dacht altijd dat ze dan juist wat af zou takelen voor ze zo maar dood neervalt.

Met die incubatietijd van 3 dagen bij rhd... beide konijnen krijgen precies hetzelfde te eten, aandacht, omgeving, inentingen etc. Zou de man dan niet ook dood moeten zijn? Hij is overigens nog een stukje ouder.

Ik denk nu inderdaad ook dat een hartstilstand het meest logisch is. In ieder geval heeft ze een fijne laatste paar jaar gehad met een vriendje dat helemaal gek op haar is. Y;(

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:50

RHD-2 is zeer besmettelijk dus dan was het andere konijn ook overleden. Zeker weten doe je het niet, maar een ouderdomskwaal, hartstilstand e.d. zijn de mogelijke oorzaken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 20:57

Wij hebben ook konijnen dood gehad aan dat nieuwe virus, tussen de entingen door en zo ken ik er meerdere.
Maar het kan natuurlijk ook gewoon ouderdom zijn, een hartaanval ofzo, gaat heel snel.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:08

Hier een kleine maand geleden een vergelijkbaar sterfgeval gehad met mijn rammetje (7 jaar). Avond ervoor nog niks aan de hand en toen ik 's ochtends bij het hok kwam lag meneertje ook helemaal uitgestrekt en stijf ;(
Ik was ook als de dood voor dat nieuwste virus, daar waren beide konijnen (nog) niet tegen geënt op dat moment. Maar inmiddels dus een aantal weken verder en met m'n voedstertje en nieuwe vriendje (inmiddels geënt) lijkt niks aan de hand te zijn. Maar wat het dan wel is geweest? Nog steeds geen idee :n
Ben elke ochtend weer opgelucht in ieder geval als ik twee pluisjes zie rondhuppelen...

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:17

annepaardoes schreef:
RHD-2 is zeer besmettelijk dus dan was het andere konijn ook overleden.

Hoeft niet. Bij mij gingen er 2 dezelfde dag dood, ik had even de hoop dat de derde het zou overleven maar helaas. 2 dagen later stierf die alsnog.

Tip: voor de zekerheid even een week/ 2 weken aankijken voor je een nieuw konijntje bij de ram zet.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:31

Bij mij is eerst het vrouwtje gestorven, was nog maar één jaar oud en lag van het ene op de het andere moment dood. Ik had rattenvergif geplaatst maar niet in hun uitloop uiteraard en in afgesloten speciale dozen. Vreesde eerst daarvoor, misschien hadden de ratten het versleurd en was het toch in hun ren geraakt.
Het feit dat het mannetje bleef leven leek die hypothese te ondersteunen. Een week later lag hij ook plots dood, ook hij amper een goed jaar oud.
Ik vermoed dat beiden van dat nieuwe virus gestorven zijn (er zitten hier wilde konijnen, hazen..) maar dan met een week er tussen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:48

Als ik lees strooisel weggeschoven denk ik toch aan het RHD Virus. Sommige konijnen vertonen de symptomen van niet eten, suf zijn, ... niet. Je ziet er niets aan. Ze hebben dan wel vaak stuiptrekkeningen op het einde, dat kan verklaring zijn voor het weggeschoven strooisel.

Je andere konijn goed in de gasten houden. De incubatietijd is normaal 1-3 dagen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:54

RHD is een mogelijkheid, hoewel ik zelf niet zou investeren in autopsie. Tegen de tijd dat je daar resultaat van hebt is de incubatietijd voorbij en ben je al te laat wbt je ram. Overigens hoeft de houding waarin ze ligt niet per se iets te zeggen over hoe ze gestorven is. Ze kan ook rustig in haar slaap zijn gegaan waarna er nog wat spiertrekkingen hebben plaatsgevonden. Daar merken ze dan niets meer van, dus je konijntje hoeft niet geleden te hebben.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:29

Sarah_Elise schreef:
annepaardoes schreef:
RHD-2 is zeer besmettelijk dus dan was het andere konijn ook overleden.

Hoeft niet. Bij mij gingen er 2 dezelfde dag dood, ik had even de hoop dat de derde het zou overleven maar helaas. 2 dagen later stierf die alsnog.

Tip: voor de zekerheid even een week/ 2 weken aankijken voor je een nieuw konijntje bij de ram zet.

Dat is waar. Ik had in gedachte dat het konijn al iets langer overleden was. De incubatie tijd is een paar dagen.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:02

leeft je andere konijn nog?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:15

tamary schreef:
In de vriezer schuiven en DA laten kijken, die kan je nog het meeste vertellen, want die kan er dan ook in kijken.
Leeftijd zelf kan oorzaak zijn, hartaanval door schrik (onweer gehad vannacht?) Roofdier misschien die haar zo in de stress gekregen heeft.

Voor sectie niet in de vriezer, maar in de koelkast bewaren.

Excuses TS dat ik daardoor even in je topic binnenval.
Het kan van alles zijn geweest en persoonlijk zou ik geen sectie doen. Heel veel konijnen die dood gaan liggen zo, komt met de stuipen. Kan stikken zijn, kan baarmoederkanker zijn, lever, nieren, alles kan in feite. Ik denk dat het gewoon domme pech is, sterkte!