Hond terugkerende diarree

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Hond terugkerende diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 10:48

Hi iedereen, ten eerste: ze staat onder toezicht van dierenarts, maar graag hoor ik wat meerdere gedachtes/tips.

Van de zomer zijn we naar zuid-frankrijk gegaan, mijn witte herder is daar de 2e week van onze vakantie ernstig aan de diarree gegaan. 4x per nacht eruit, overdag ook nog een tiental keren. Lichte kleur waterige ontlasting, blijven persen en uiteindelijk ook bloed en slijm erbij.
Bij thuiskomst gelijk naar de dierenarts gegaan, conclusie dikke darm ontsteking en 3x daags Salazosulfa geven.
Na 4 dagen geen verbetering (de 2e dag zou er al verbetering moeten zijn), dus weer naar dierenarts en antibiotica mee gekregen en voer. Yes! Na 2 dagen weer normale ontlasting. Antibiotica kuur afgemaakt uiteraard.
5 dagen later: weer dezelfde diarree. Weer antibiotica, samen met de Salazosulfa en voer. Yes 2! Na 2 dagen weer normale ontlasting.
En nu, nu heeft ze wéér die ernstige diarree. Vanmorgen gelijk naar dierenarts, op Giardia laten testen (negatief), en nu alleen de Salazosulfa tegen dikke darm ontsteking gekregen.

Verder: ze is gewoon helder, energiek, eet en drinkt erg goed (meer honger en dorst, logisch). Niet overgeven.
En: mijn andere hondje begint ook met diarree maar heeft er vele male minder last van. (Geen persdrang of bloed, soms wel slijm) maar die komt er zelf weer overheen zodra mijn andere hond ook weer normale ontlasting krijgt.

Zeker omdat mijn andere hond ook diarree krijgt denk ik niet aan een dikke darm ontsteking, maar ik hoor graag jullie ideëen want het is echt slopend om elke nacht een paar keer eruit te gaan en daarnaast ook gewoon te werken ed.

MyWishMax

Re: Hond terugkerende diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:04

Heb je van 1 dag ontlasting ingeleverd voor de Giardia of van meerdere dagen? Als het de 1e is, dan zou ik opnieuw laten testen van meerdere dagen. Vreselijk besmettelijk, klinkt logischer met 2 honden dan een ontsteking. Vooral omdat, als je niet alles wast en schoonmaakt, ze elkaar en zichzelf weer besmetten.

Ook even in de gaten houden, er komen daar ook ernstigere ziektes voor.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 11:06

Ja is ontlastimg van 1 dag, vandaag. Ik vraag me inderdaad af of het niet een of andere franse ziekte is, ik ga eens googelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:09

Daar is diarree meestal niet het enige symptoom bij (maar ik zal even duimen), vooral als ze verder gewoon fit oogt.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:15

Altijd van 3 dagen ontlasting opvangen voor giardia, wordt namelijk niet dagelijks uitgescheiden en t is super besmettelijk. Hoe oud is je herder?
Mocht de giardia van 3 dagen ook negatief zijn, kan je t ook nog laten opsturen voor diarreeprofiel, maar dat kost wel wat.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:30

Jeetje wat heftig zeg..
Is er ook bloedonderzoek gedaan?
Misschien een beetje makkelijk gedacht, maar krijgen ze ander voer? Zijn ze goed ontwormd tegen alle wormen?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 12:09

De herder is 6 jaar en de sheltie 2 jaar.
Er is geen bloedonderzoek gedaan.
Ze krijgen hetzelfde voer (en daarbij nu weer gekookte rijst), ze krijgen ook wel eens overblijfselen van het avond eten maar dat nu ook niet meer.
Ze hebben vorige week een Stronghold pipet gekregen en die ontwormt ook.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:43

Hm niet echt de leeftijd voor giardia, maar je weet maar nooit. Stronghold behandeld geen lintworm, maar ik denk niet dat dat t is. Welk voer heb je meegekregen bij je dierenarts? Zou ze daar even een tijdje op laten.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 22:30

Hoe lang waren de antibiotica kuren? Mijn pup heeft ook veel last gehad van haar darmen en (te) korte kuren hadden elke keer een kortdurend effect. Uiteindelijk heeft een lange kuur bij haar geholpen.
En Giardia of coccidiose goed laten testen, soms is het moeilijk aan te tonen..

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:11

Giardia scheidt niet elke dag uit dus vandaar dat er van meerdere dagen ontlasting onderzocht dient te worden. Als het aanhoudt zou ik toch ook maar op leishmania laten testen. Vaak zie je wel meerdere symptomen, maar ik zou het eindelijk wel uit laten sluiten.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:29

Lijkt op giardia. Is ook besmettelijk voor mensen. Heb het zelf gehad en het is geen pretje! Ben 15 jaar dierenartsassistente geweest en ws door een patiënt je besmet geraakt..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 22:13

Bedankt voor jullie antwoorden, ze staan nu op licht verteerbare brok en blijven daarop voorlopig. Daarbij krijgen ze rijst.
De ontlasting is nu normaal. Coccidiose zijn ze op getest, is het niet. Wormen ook niet.
Ze krijgen als medicatie nog steeds solasosulfa (schrijf het vast verkeerd :') ) tegen dikke darm ontsteking. De antibiotica kuren waren telkens 5 dagen (2x gehad).
Voorlopig dus goede hoop, goede ontlasting met wel nog wat slijm soms erbij)

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 12:48

Giardia kun je bestrijden Panacur. Ik zou ze daar zeker nog maals op laten testen.
Hoop voor je dat dat het niet is. Heel veel sterkte, niet leuk die diarree.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:03

Heeft je hond eerder last gehad van diarree in terugkerende vorm?
Is de hond recent (afgelopen halfjaar) gevaccineerd?
Is er getest op Giardia? Uitgebreid bedoel ik dan. Geen 1 daags sample maar 3 daags sample laten opsturen en onderzoeken. Laat je niet afschepen met andere middelen, Panacur moeten ze je daar voor meegeven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:08

xSCWx schreef:
Ze krijgen hetzelfde voer (en daarbij nu weer gekookte rijst), ze krijgen ook wel eens overblijfselen van het avond eten maar dat nu ook niet meer.

Vervelend zeg. Een tip: voor geen rijst aan een hond. Hij kan t niet verteren en helpt niet bij diarre. Je kunt gekookte kip geven, of "gewoon" honden vlees wat je bij de dieren winkel koopt.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:19

rien10 schreef:
xSCWx schreef:

Vervelend zeg. Een tip: voor geen rijst aan een hond. Hij kan t niet verteren en helpt niet bij diarre. Je kunt gekookte kip geven, of "gewoon" honden vlees wat je bij de dieren winkel koopt.

Mits ontsloten kan een hond gewoon rijst verteren. Dus gekookte rijst kan gewoon gegeven wordt en wordt ook gewoon verteerd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:31

Een hond met diarree die geen vers vlees gewend is, zou ik ook niet tijdens die diarree ineens vlees gaan geven. Ik geef ook geen rijst, maar dat komt omdat ik bij mijn honden merk dat de maag daar juist van slag van raakt. Ik geef meestal een dagje niks (bij 1 dag diarree dan he, niet bij aanhoudende) en daarna kleine porties.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 23:01

Ze krijgen normaal KVV, nu enkel licht verteerbare brok omdat het op vers vlees elke keer weer fout ging. De rijst krijgen ze omdat ikzelf ook gewoon moet werken en het sneu vind als ze het niet op kunnen houden. Met de rijst wel, en ik zorg dat ik een keer extra naar huis ga om ze uit te laten.
Voorlopig nogsteeds geen diarree, het slijm lijkt ook langzaam minder te worden. Ik ga de rijst nu langzaam afbouwen en hou ze op de brok voorlopig.
Ze hebbennog voor een paar dagen salazosulfa dus ik duim heeeel hard dat het nu gewoon goed blijft gaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 23:06

MyWishMax schreef:
Een hond met diarree die geen vers vlees gewend is, zou ik ook niet tijdens die diarree ineens vlees gaan geven. Ik geef ook geen rijst, maar dat komt omdat ik bij mijn honden merk dat de maag daar juist van slag van raakt. Ik geef meestal een dagje niks (bij 1 dag diarree dan he, niet bij aanhoudende) en daarna kleine porties.

Ja, je hebt daar n goed punt.

24 uur niks geven doe ik ook altijd. Maar dat kan niet bij de hond van TS aangezien het chronisch is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 23:33

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 23:47

Roodvos schreef:
Herders zijn gevoelig voor EPI, Exocriene Pancreas Insufficiëntie:
http://www.medpets.nl/alvleesklierproblemen-bij-honden/

Terugkerende diarree hoort daar ook bij, zeker in het begin stadium.

Maar dat is niet overdraagbaar. Dat is het hem juist: zodra mijn herder aan de diarree gaat, heeft een dag later de sheltie ook (die zit nog weleens met zijn neus onder haar staart).

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 00:13

Ik zou toch een uitgebreidere giardia test doen, dus ontlasting van 3 dagen laten testen, van 1 dag is heel gevoelig voor vals negatief. Alles wat je verteld klinkt daar gewoon naar, zeker het feit dat je andere hond nu verschijnselen vertoont. (en even serieus, hoe is het met alle mensen in huis? Want giardia is ook nog eens besmettelijk voor mensen) afgaande van een positieve test zullen beide honden behandeld moeten worden met panacur en er grondig schoongemaakt moeten worden in huis (niet dat ik zeg dat je een vies huis hebt, maar het is besmettelijk als de pest)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 17:03

Nou het is weer zo ver. Het is bijna 3 weken goed gegaan, maar sinds gisteren weer diarree (1 hond, degene die elke x ermee begint).
Wat zeggen jullie nu? Toch aandringen op 3 dagen Giardia test, of andere testen? Ik wil nu in ieder geval dat er meer testen worden gedaan want elke keer pilletjes geven zoder de preciese oorzaak te weten ben ik geen voorstander van.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:24

3 weken is wel lang voor giardia, dat zit m meestal in een paar dagen goed en daarna weer slecht. Maar je kan t natuurlijk altijd uit laten sluiten. Ik zou t op laten sturen voor diarreeprofiel. Wordt er meteen op van alles getest, kost wel wat maar dan kan je hopelijk ook wat dingen uitsluiten.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:12

Ik weet niet of iemand het al gezegd heeft, maar het kan natuurlijk ook aan het voer liggen..
Wat krijgen ze?