Hoogte caviabak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoogte caviabak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:01

Hoi!

Maandag ga ik twee caafjes ophalen <3 En ik heb momenteel al een kooi maar ik vind hem eigenlijk te klein, daarnaast is hij al behoorlijk uitgeleefd. Daarom bedacht ik me om zelf een bak te maken zonder bovenkant, door een soort "raam" te maken van planken en op de grond te zetten met bijv. zeil eronder (met erbovenop bodembedekking). Dan hebben ze lekker de ruimte, kun je ze makkelijk zien en hebben ze voldoende frisse lucht. Ook een klein deurtje erin zodat ik die open kan zetten wanneer ik thuis ben (dat ze lekker door de kamer kunnen dollen).

Alleen vraag ik me af hoe hoog ik die bak het beste kan maken dat ze er niet zomaar uit kunnen klimmen. Ik dacht zelf 20-30cm, zou dat hoog genoeg zijn? Ik ben namelijk wel eens bij een caviafokker geweest en die had echt hele lage zijkanten bij haar bakken en dan vraag ik me toch af hoe vaak ze achter en cavia aan is moeten gaan :')

Alvast bedankt!

Groetjes

Anniek22

Re: Hoogte caviabak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:09

Sommige cavia's springen, anderen niet.. Maar 20-30 cm is zat :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:35

Je hebt van die panelen om een ren te maken, frisse lucht zat, plankjes langs de onderkant om zaagsel binnen te houden, zeil er onder en klaar.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:35

Die van een vriendin zitten achter 12,5 cm. Nog nooit eruit gesprongen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:47

Wat leuk dat je cavia's neemt! De wanden hier zijn 22 en 28 cm, ze hebben nog nooit geprobeerd om daar overheen te gaan. Vroeger heb ik er wel een gehad die over zo'n laag rennetje naar de andere cavia's sprong. (maar daar kunnen ze doorheen kijken dus dat is al heel anders dan iets dichts) Ze kunnen het best maar het zijn meestal niet zo'n avontuurlijke types.

Los door de kamer laten lopen zou ik niet doen, of je moet van dweilen houden. Ik heb er hier nog nooit een echt zindelijk gekregen.. Toen mijn beren nog een standaard kooi hadden mochten ze wel eens door de keuken rennen maar daarna kon je echt alles schoon gaan maken want ze plassen, poepen en sproeien wanneer het hun uitkomt :+
Laatst bijgewerkt door melody7 op 03-09-16 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:49

Bedankt voor de reacties! Met loslopen bedoel ik meer in een rennetje naast de kooi met een deken/kranten oid eronder :D Ook in verband met losliggende kabels.
Heb er zin in, vind het hele leuke beestjes maar heb ze al jaren niet meer gehad. Terwijl ik juist heel graag een knaagdier wil wat je gewoon makkelijk op schoot kan pakken zeg maar :))

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:52

Ah op die manier, dat is inderdaad een beter idee!
Ik vind ze ook heel leuk, en dat vind ik ook het ideale aan cavia's. Ze kunnen zichzelf prima vermaken maar ze vinden het vrijwel altijd ook gezellig om op schoot te liggen <3 Wat voor caafjes neem je?

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:54

Hoe veel ruimte heb je ts?
Ik zelf heb een ren gekocht die eigenlijk voor buiten is, daar zeil onder gemaakt.
Zit een makkelijke deksel op, en een deurtje.
En je kan ze er echt nog leuk door heen zien.
Afbeelding

Al is zelf iets maken natuurlijk ook heel leuk! Maar hier niet handig ivm katten.
Ben erg benieuwd wat je er van gaat maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:00

melody7 schreef:
Ah op die manier, dat is inderdaad een beter idee!
Ik vind ze ook heel leuk, en dat vind ik ook het ideale aan cavia's. Ze kunnen zichzelf prima vermaken maar ze vinden het vrijwel altijd ook gezellig om op schoot te liggen <3 Wat voor caafjes neem je?

Een gladhaar van 1,5 jr en een teddy van 4 maanden! Beide driekleur beertjes.
Ik wou een bak maken van toch ruim een vierkante meter in totaal met dus nog een optie tot uitloop (paddock :') ) wanneer ik thuis ben. Ik werk 3 dagen in de week en verder zit ik voornamelijk te studeren dus dat is wel gezellig (en dus tijd om ze aandacht te geven). Voorheen heb ik goudhamsters gehad die ik superleuk vond, maar ze zijn toch nooit écht tam te krijgen. De tamste die ik heb gehad bleef ongeveer 5 seconden zitten en vloog toen al de hele kamer rond :):) :))

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:06

Ah wat leuk! Ik heb ook Teddy's en gladharen :D Haal je ze toevallig bij caviaplein?

Dat is een mooie ruimte, zeker als ze ook nog een uitloop krijgen!
Ik vind kleine knagers vooral leuk om naar te kijken. Ik had muizen en die komen binnenkort ook weer, die zijn heel leuk om te zien en ze worden ook best redelijk tam... maar ze zijn zo snel, stilzitten doen ze niet aan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:09

Precies :))
Ik haal ze niet bij het Caviaplein, wel gekeken maar kwam op MP toch twee andere cavias tegen waar ik gelijk gek van was. Dus na wat mailtjes was de keuze gemaakt. :j

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:14

Ook leuk! Ik heb er 2 van Caviaplein (maar dan van toen ze nog af en toe een nestje had) en Effie is daar ook gedekt. Nu haal ik er nog muesli en kruiden enzo vandaan. Daar maak je echt vrienden mee, ze zijn er zo gek op dat alles op de achterpootjes staat als ze de zak horen :+

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:16

Afbeelding
Dit is mijn kooi voor de caafjes. Het plexiglas is ongeveer 20cm hoog ze staan er wel tegen aan maar zijn er nog nooit overheen gesprongen

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:22

Bij mij is het plexiglas van de flat 20 cm en gaat altijd goed :D
Cavia's zijn geweldig .... heb er pas 17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:28

melody7 schreef:
Ook leuk! Ik heb er 2 van Caviaplein (maar dan van toen ze nog af en toe een nestje had) en Effie is daar ook gedekt. Nu haal ik er nog muesli en kruiden enzo vandaan. Daar maak je echt vrienden mee, ze zijn er zo gek op dat alles op de achterpootjes staat als ze de zak horen :+

Bedankt voor de tip! :D
En wat een mooie flat Eline! Echt gaaf :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 17:17

Heb een bak in elkaar getimmerd, had nog 3 plaatjes over waar ik precies een huisje van kon maken :D Morgen zal ik foto's plaatsen van de heren :j

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:01

Mijn cavia's zijn een beetje gek.. Tralies van 2 cm durven ze niet maar mijn hand springen ze zo overheen %)
Ik heb ook laatst een 2de verdieping ge-DIYt :D Daar geef ik ze nu steeds de groenten, anders komt het zo onder het zaagsel te zitten ( het is een klein houten plankje, niet over de hele breedte van de kooi). Sindsdien hoor ik ze een verdieping hoger de boel afbreken om zo snel mogelijk het trappetje op te rennen als de andijviezak de koelkast uitgaat :D
Ik ben benieuwd hoe het er bij jou uit gaat zien! Ik volg

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:55

Heb je de mannen ondertussen al Bizzybijtje? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:50

Jazeker!
Afbeelding
Meet Rex en Raptor :D Ze zijn ontzettend leuk, nog een beetje bang. Heb ze gisteren pas opgehaald dus laat ze nog een beetje met rust :j

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:52

Wat een leukerds!! De rechter is ontploft :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:54

Ja he :))

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:57

Ken je CH Teddy's? Die zijn helemaal zo, geweldig :')
Op school hebben ze er een paar, dat zijn echt wandelende pruiken _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:44

Mij is verteld dat hij ook een CH is :D Alleen is hij nog niet volgroeid, dus ofwel zijn haarbos komt nog ofwel hij is een foutje :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:52

Ah wat leuk! Dan wordt hij als het goed is een pruikje :))

Ik heb zelf geen CH Teddy's maar bij mij US-Teddy's heeft het inderdaad ook wel even geduurd voordat ze mooi vol haar hadden dus dat komt vast helemaal goed! En anders zijn foutjes ook heel leuk <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:55

Jaaaaa <3 Ik vind hem al hartstikke leuk in ieder geval!