Kat binnen houden of naar buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe houd jij je kat?

Mijn kat zit alleen binnen
91 (23%)
Mijn kat kan zowel naar buiten als naar binnen ( overal )
177 (45%)
Mijn kat kan binnen en buiten alleen in eigen tuin
125 (31%)

Totaal aantal stemmen: 393

Thenexttry

Kat binnen houden of naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 12:26

Hoi allemaal,

n.a.v. diverse topics waarin zich discussies ontwikkelen over het wel of niet naar buiten laten van je kat. Hoop ik dat we misschien hier een nette discussie erover kunnen houden.

Mijn katten zijn gechipt, maar zitten alleen binnen of in de tuin onder begeleiding.
De reden hiervoor is dat ik als de dood ben dat ze aangereden/ doodgereden worden.

Beide katten zijn van straat gekomen dus hebben buiten geleefd, maar vertoeven binnen prima. Ze ogen gelukkig wat voor mij heel belangrijk is.

Een oprechte vraag is waarom de eigenaren, die besluiten hun katten buiten te laten lopen, het risico nemen ( Dit is absoluut geen aanval )

Afgelopen zaterdag ochtend ben ik terug gekomen van het stappen ( ik reed niet )
Toen wij de snelweg afkwamen heeft de BOB een kat aangereden, deze sprong ineens voor de auto langs.

De kat was opslag dood. Ik heb hem opgepakt en hij heeft op schoot in de auto gelegen tot de dierenambulance gekomen is.
Ik heb foto's gemaakt en laten controleren voor een chip en heb een bericht geplaatst op facebook.

De kat was niet gechipt en ik heb de eigenaren nog steeds niet gevonden helaas.
Ik voel mij schuldig , hoewel ik er niets aan kan doen, dat de eigenaren hun kat moeten missen.
Toch ligt hier dan ergens ook de verantwoordelijkheid bij de eigenaren, terwijl het normaal gesproken niet iets is wat hun natuurlijk graag zien.

Nu waren wij het en heb ik de kat meegenomen, andere keren zijn het ongelukken waarbij de kat zwaargewond is en op straat voor dood wordt achtergelaten.

Dus waarom dan nog steeds de katten op straat laten lopen?

Nessa

Re: Kat binnen houden of naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:29

Die van mij komen ook alleen in mijn tuin. Ook angst dat ze plat worden gereden. Worden beschoten, vergiftigd, gejat etc
Ook hoeven andere mensen geen last te hebben van mijn katten. Ik weet dat mijn directe buren het niet erg vinden. Maar daar blijven ze uiteraard niet.

Dan heb je nog de mensen die katten gaan voeren. Leuk met mijn blaasgruis patientje en koolhydraat allergie patientje.

Dus nee, ze blijven lekker thuis

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:33

Hier ook alleen in de tuin. Schutting is afgezet met gaas en de kat die nog wel eens wil ontsnappen is gechipt. Voel me er zelf echt niet lekker bij als ze dan ontsnapt is en buiten loopt. Je weet niet wat zij doet of andere mensen met haar.. In de tuin vermaken ze zich prima. Genoeg ruimte om te rennen, naar vogeltjes te loeren of je te verstoppen in de bosjes.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:37

Weet je, leven is het meervoud van lef... Risico's horen m.i. bij het leven. Ik wil mijn dieren niet het volle leven ontnemen omdat er een risico is dat het mis gaat. Je kinderen moet je op enig moment ook los laten in de grote boze wereld, met alle risico's die daaraan vast zitten. Ik kijk wel naar de omgeving, ik ben anderhalf jaar geleden gaan wonen waar ik nu woon en 1 van de redenen waarom ik voor dit huis gekozen heb is vanwege de katten. Ik woon in een hofje, het verkeer voor mijn deur is enkel bestemmingsverkeer en door de vele drempels is 30 km ook echt 30 en meestal zelfs trager. Ook zag ik al katten door de buurt heen lopen, dus de kans dat er iemand in de omgeving zou zijn die katten echt wat aan doet is niet zo heel groot, anders zouden andere waarschijnlijk hun kat ook niet meer buiten durven laten.

Iedereen moet natuurlijk doen waar hij of zij zich goed bij voelt, maar wanneer ik zou zeggen dat ik mijn hond alleen maar in huis en in de achtertuin zou laten dan is iedereen het erover eens dat zo'n dier te weinig prikkels krijgt. Maar met de kat is dat blijkbaar prima. Dat veel katten gedragsproblemen vertonen en/of veel te dik zijn is dan blijkbaar tot daar aan toe.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:39

Die van mij komen wel buiten.
Althans, mijn sukkeltje snapt niet dat hij over het hek kan klimmen, dus hij blijft in de tuin, de poes komt wel buiten.
Ik heb ze 5 jaar binnen gehad omdat ik in een flat woonde, toen ik verhuisde konden ze naar buiten. De poes is een compleet ander dier geworden, die is zo vreselijk gelukkig nu. Dus dat is mijn reden.
Poes is niet gechipt, draagt wel een bandje met mijn contactgegevens.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:40

Bij ons komt ze buiten de tuin omdat ik (nog) geen mogelijkheid heb om de tuin fatsoendelijk af te zetten. Wanneer dit wel gaat maak ik de tuin wel zo dat ze ook genoeg uitdaging heeft.

Ze is trouwens wel gechipt.

*edit: toevoeging

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 12:46

@ Goof

Mag ik vragen waarom je poes niet gechipt is ? Heeft dat een bepaalde reden ?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:54

Hier lopen ze alle 3 buiten. Reden ben er zo mee opgegroeid ook het risico dat een auto ze schept of ze meegenomen worden neem ik voor lief. Om deze reden ook geen dure katten al vind ik ragdols en main coons geweldig.

Hier dragen de katten een bandje met straat en telefoonnummer in een koker. Ik hoop dat mogen ze aangereden worden of iets dat iemand ze of voor de deur legt of mij belt.

Reden van niet chippen, ik het het bandje al.

Alle katten zijn wel netjes gecastreerd of gesteriliseerd eerder komt het de deur niet uit.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:56

Bij ons zitten de katten ook binnen. Ze mogen aan een lijntje het dak op (deze is zo uitgemeten dat ze niet over de rand kunnen). We hebben geen balkon of tuin dan maar zo. Maar ook als we wel een tuin hadden was er ook iets gekomen dat ze er niet uit kunnen.
Ik vind het ook geen fijn idee wat er allemaal lan gebeuren als ze wel echt buiten kwamen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:01

Bij mij lopen ze alle 3 buiten, in ons vorige huis had ik de tuin afgesloten, daar woonde we aan een weg waar veel te hard gereden werd.

Nu woon ik in een rustige buurt, met heel weinig verkeer, het verkeer dat er komt zijn mensen die er wonen.
Het was eerst wel de bedoeling dat ze in de tuin bleven maar ze bleven maar ontsnappen.. nu speelt het voor mij erg mee dat mijn hele buurt katten heeft.
Enkele mensen die geen kat hebben, heb ik aangegeven als ze er last van hebben ze even langs komen dat ik bereid ben om mee te denken / of het betalen van een oplossing.

Ik heb 2 poezen en 1 kater, alle 3 geholpen, gechipt en GOED geregistreerd. ( gebeurt zo vaak dat een kat wel gechipt is maar niet (goed) geregistreerd )
Ze blijven echter allemaal in de buurt, onze oudste ligt eigenlijk altijd bij mijn moeder (woont recht achter ons) onder de overkapping.
Als ik ze roep om naar binnen te komen, zijn ze er altijd, alle 3 binnen een halve minuut.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:05

Thenexttry schreef:
@ Goof

Mag ik vragen waarom je poes niet gechipt is ? Heeft dat een bepaalde reden ?

Geen bepaalde reden nee. Nooit gedaan toen ik in de flat woonde en toen ze uiteindelijk wel naar buiten kon ook niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:08

Ik heb geen katten en vind het zelf behoorlijk asociaal als mensen katten hebben in een woonwijk en deze buiten laten lopen.
Die katten schijten andere mensen hun tuinen onder, die daar niet om hebben gevraagd.
Ik heb overlast door de katten van buren, ze liggen s nachts in mijn tuinset te slapen, in de winter zoeken ze onderkomen onder onze overkapping als het hard regent (kunnen ze niet naar hun eigen huis naar binnen???).
Waarom neem je een kat als je er vervolgens anderen mee opzadelt?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:09

Zou ik wel adviseren. Kokertje kunnen ze kwijtraken.

Overigens ben ik het zwaar oneens met een volle leven ontnemen (heel dramatisch zeg...). Mijn dieren leven volop in geluk en zaligheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:14

Amable schreef:
Weet je, leven is het meervoud van lef... Risico's horen m.i. bij het leven. Ik wil mijn dieren niet het volle leven ontnemen omdat er een risico is dat het mis gaat. Je kinderen moet je op enig moment ook los laten in de grote boze wereld, met alle risico's die daaraan vast zitten. Ik kijk wel naar de omgeving, ik ben anderhalf jaar geleden gaan wonen waar ik nu woon en 1 van de redenen waarom ik voor dit huis gekozen heb is vanwege de katten. Ik woon in een hofje, het verkeer voor mijn deur is enkel bestemmingsverkeer en door de vele drempels is 30 km ook echt 30 en meestal zelfs trager. Ook zag ik al katten door de buurt heen lopen, dus de kans dat er iemand in de omgeving zou zijn die katten echt wat aan doet is niet zo heel groot, anders zouden andere waarschijnlijk hun kat ook niet meer buiten durven laten.

Iedereen moet natuurlijk doen waar hij of zij zich goed bij voelt, maar wanneer ik zou zeggen dat ik mijn hond alleen maar in huis en in de achtertuin zou laten dan is iedereen het erover eens dat zo'n dier te weinig prikkels krijgt. Maar met de kat is dat blijkbaar prima. Dat veel katten gedragsproblemen vertonen en/of veel te dik zijn is dan blijkbaar tot daar aan toe.

Mijn kat heeft wel een heerlijk leven hoor, die vermaakt zich prima in huis en in de tuin, heeft geen gedragsproblemen en is niet te dik. Het is ook een naaktkat, die laat ik sowieso niet buiten de tuin, maar ook al was het een htk kat geweest, had ik m niet buiten de tuin gelaten. Het is mijn dier, dus heb ik er verantwoordelijkheid voor. Zodra mijn dier buiten de tuin komt, kan ik niet meer zien wat hij doet, en katten zorgen regelmatig voor overlast bij anderen.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:15

Mijn katten komen beide lekker buiten. Dan ben ik maar lekker asociaal. :+

Ik zie ze regelmatig door het raam hier door de weilanden huppelen tussen de schapen. :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:16

Mijn kat blijft binnen.
Ten eerste zwaar getraumatiseerd door een ongeval waarbij haar pootje werd geamputeerd. Zo haalde ik haar uit het asiel. Ik woon in een flat dus ze moet wel :D
toen verhuisde ik naar een vrijstaande boerderij en ze kon daar buiten in een enorme ren met slaaphokje, kattebak en voer. Van de ren stond altijd de deur op het haakje zodat ze naar binnen kon en onze Bouvier niet. Ze ging nooit verder dan 2 meter van de ren af....
Nu woon ik weer in een flat en ze is weer meegegaan met me, dus op het balkon.
Als ik in een gewoon rijtjeshuis zou wonen zou ze alleen in de tuin mogen van mij.
Denk niet dat ze verder zou gaan maar een ander hoeft geen last te hebben van mij kat.
(al schijt mijn paard wel gewoon op de straat.... O:) )

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:16

Sommige katten zijn gewoon echte buitenkatten. Die willen de hele dag op jacht gaan en 's avonds wel vaak graag binnen in een mandje slapen (of andersom). Het is natuurlijk altijd een risico. Maar onze katten waren echte boerderijkatten. Sliepen in de schuur en gingen in de weides jagen. Pas na ongeveer 12-13 jaar kamen ze binnen slapen toen ze wat ouder werden en op einde bleven ze grotendeels binnen en gingen niet meer ver weg.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:18

Katten gaan niet de hele dag jagen.
Die zoeken buiten ook een rust plek. Katten rusten gemiddeld 16 uur op een dag

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:18

Hier alle 3 naar buiten, maar woon achteraf op een boerderij aan een doodlopende straat. Dus dat is wel wat anders dan in een woonwijk. :')
Ze lopen dus ook los om muizen, mollen etc te vangen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:19

Mijn kat komt lekker buiten, anders zou hij namelijk doodongelukkig worden. Ik heb heb niet zo op een kat binnenlaten om je eigen angst.. Ieder z'n eigen :)

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:21

Ik vind het eerlijk gezegd ook behoorlijk aso om je kat gewoon los te laten lopen. Je kunt wel zeggen dat dat voor het beestje veel fijner is, maar zou dat voor bijvoorbeeld een hond dan niet gelden? Gelukkig is het niet sociaal geaccepteerd om je hond in de tuin van de buren te laten lopen. Verder pakken ze erg veel vogels en dat is absoluut natuurlijk gedrag van een kat, maar wij zorgen er voor dat er onnatuurlijk veel katten zijn waardoor vogels het erg moeilijk hebben.
Onze kat komt dan ook alleen buiten in zijn (grote) ren of aan een lijntje. Ik vind het wel anders als je in het buitengebied woont en erg veel muizenoverlast hebt, daar heb je ook minder gauw dat de kat de tuin van de buren in gaat.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:23

Ik woon op na boerderij.. Er is idd kans dat hij plat gereden wordt maarja.. dat weegt niet op tegen het geluk dat hij hier in de weilanden muizen kan vangen..
ik heb aan 1 kant de weg (50 km per uur) en aan de andere kant alleen maar weides

Kat is gecastreerd niet gechipt.. dat vond ik voor een boerderij kat niet zoveel waarde hebben.. Als hij plat gereden wordt is die toch niet meer af te lezen en anders dan blijf ik maar zoeken op de sites van misschien is die toch weggelopen.. Nu is weg gewoon weg.. helaas pindakaas.. t is overigens niet dat ik hem dan niet zou gaan missen.. zijn vriendinnetje die overleden is aan hartproblemen mis ik nog iedere dag

RoosDeG

Mijn kat blijft binnen.
Hij heeft een tic waardoor hij uit het niets kan beginnen met grommen en blazen (dit allemaal gericht op zijn staart).
Toch gebeurd het een enkele keer dat hij ontsnapt naar buiten, maar dan is hij met een uur ook wel weer binnen :)

lindatje

Onze katten komen alleen in de tuin. Deze hebben we rondom afgezet, zodat ze niet aan een lijntje hoeven. Dat we hiervoor kiezen heeft meerdere redenen, waarvan de meeste al genoemd zijn. Ik moet er niet aan denken dat ze gepakt worden door een auto, anderen hoeven geen last van mijn dieren te hebben en het zijn raskatten dus het stelen komt ook om de hoek kijken. Het per ongeluk opsluiten of het voeren van mijn katten heb je dan ook nog... Ze vermaken zich prima in het huis en in de tuin :-).

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:24

Onze kat komt ook buiten. Waarom? Omdat ik hem dat niet wil ontnemen. Jagen, sociaal contact, de "wereld" verkennen missen ze binnen naar mijn idee.
Als je je kat nooit buiten laat en opeens wel is de kans groter dat hij aangereden wordt omdat ze het niet gewend zijn. Onze kat komt vanaf dat hij naar buiten kon, buiten en meneer wacht netjes tot de auto's voorbij zijn of hij rent ze met een noodvaart voorbij.

Daarentegen kan het ook andersom. Stel je voor je huis vat vlam is onze kat buiten. Binnenkatten kunnen nergens heen.

Maar het belangrijkste voor mij, is dat hij buiten zijn natuurlijk gedrag kan vertonen wat binnen weinig kan.
Ja het is een risico, maar anders kan je niks meer doen. Kunnen wij ook niet naar buiten. Wij kunnen ook aangereden worden.
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 30-08-16 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt