over 1,5 week komt onze Siberische boskat!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

over 1,5 week komt onze Siberische boskat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 21:58

En ik heb er zo'n zin in!

Nooit gedacht dat wij ooit een kat zouden nemen maar toch gaat het nu gebeuren. Na de dood van mijn paard en onze hond kwam mijn dochter ter wereld. Wij vinden het voor haar zo leuk om met dieren op te groeien (en stiekem voor onszelf ook natuurlijk :D)!

We hebben voor dit ras gekozen ivm allergie. Uiteraard zijn we eerst gaan knuffelen!

Ik lees me suf over katten maar ben benieuwd naar jullie ervaring.

Elders las ik veel positiefs over grit van de AH. Die is ook gunstig geprijsd! Wat is jullie ervaring?

Wat voeren jullie?
Brok en vers zou ik graag combineren. Heb gelezen over Wild cat en dat lijkt goed.
Voorlopig blijf ik wel op het voer van de catterie. Kleine man mag eerst even wennen.

Kat mag binnen en in de tuin. Hij mag de tuin niet uit. Anderen hoeven geen last van mijn dier te hebben. Wie gebruikt Pet Safe? Leek ons de beste omheining... ervaringen?

Minoes

Re: over 1,5 week komt onze Siberische boskat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:04

Leuk! Siberische boskatten zijn machtig mooie dieren!

Qua voer, onze dierenarts heeft ons altijd sterk afgeraden om natvoer te geven. Dit ivm sneller rotten van de tanden. Af en toe als extra lekkernij (1x per week bijv. Kan prima :) )

Onze katten krijgen voer van de aldi. Daar doen ze het het beste op.
Het zijn wel huis tuin keuken katten, dus ik weet niet of een Siberische boskat het daar goed op doet of een bepaald dieet nodig heeft.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 22:09

Dank voor je reactie! :)
Ik wil wel graag voer geven wat een hoog vleespercentage heeft.

Geen idee of dit ras beter gedijt op specifiek voer. Volgens mij niet hoor. Zijn eigenlijk gewoon Russische straatkatten :D

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:11

Ik geef Prins brokken en prins vers vlees. Mijn ouders gaven heel lang One, maar zijn ook overgestapt. Hele verandering qua vacht, veel dikker, glanzender. Raad t je zeker aan! Veel plezier met je nieuwe kat

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:12

Ik heb ook een Sibeer. Helemaal geweldig.
Qua voer geef ik Orijen. Hoog vleespercentage en geschikt voor katten en kittens. Heb namelijk ook nog een kitten rondlopen.
Verder gebruik ik Biocat kattengrit. Bevalt heel goed.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:18

Wat een mooi iets om naar uit te kijken!

Wij voeren Cat Lover's Gold aan onze Bengalen; ook hoog vleespercentage. Te koop bij Jumper Dierenspeciaalzaak, €26,75 per 4,5 kg.

Pet safe ken ik niet, is dat met electriciteit? Want dan denk ik: kat met veel haar is net als een shet met een fikse wintervacht: die vangen wel een stroomstootje op om onder het draad door te kunnen :')

Oh en het grit van de Appie (in die dozen) is prima spul :j

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:30

Wij hebben ook twee Siberische katten (het zijn wel geen boskatten :+ ). Ik heb zelf twee Neva's en mijn zusje heeft een "gewone" Sibeer.

Wij geven Royal Canin brok en dan twee soorten gemixt en Applaws natvoer.

Onze katten komen alleen maar binnen of in onze ren, los in de tuin zou ik niet doen. Ze zijn verrekte snel, een van mijn katten lijkt wel een aap en ik zou als de dood zijn dat ze ontsnappen.

Voor het kattenbakgrit hebben wij hier een hele studie gedaan, mijn katten hebben best wel lang haar en wij hebben allerlei grit gehad wat in die vachten bleef hangen. En het was daardoor helaas niet alleen maar grit.
Wij hebben nu de paarse variant van Greenwoods, dat werkt voor ons het beste. Maar ik koop ook echt alles voor onze katten online :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 22:37

Is met stroom ja. Had er in eerste instantie nogal moeite mee maar lees zeer positieve reacties. Het is de 'onzichtbare omheining' zeg maar.
Eerst zal hij aan een lange lijn komen maar dat vind ik voor de lange termijn geen optie.
Ergens vind ik het ook eng en zielig maar onder een auto komen is Nog erger. Het schijnt dat als ze het eenmaal weten ze niet in hun hoofd halen eruit te gaan. We gaan het zien...

orijen hoorde ik eerder ook al.
Brok op dezelfde dag voeren als natvoer schijnt geen goede combi te zijn (met als bij honden) weet iemand hier meer van?

De kartonnen dozen van de AH dus.
Zal ook de catterie navragen wat voor haar bevalt qua 'aanhang'!
Dank voorde reacties trouwens! Leuk!
Laatst bijgewerkt door IMJ op 27-08-16 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:39

Wat leuk, dat zijn prachtige katten!

Ik heb me de laatste maanden een beetje verdiept in kattenvoeding, omdat onze kater nierproblemen had. En dan lees je veel tegenstrijdige verhalen. Ik vond dit artikel o.a. interessant: http://www.desuikerkat.nl/voeding.html.

In de praktijk zul je echter merken dat de meeste katten kieskeurig zijn. Ik heb bijvoorbeeld Orijen en rauw vleesvoer (barfen) geprobeerd en hier lustten ze het niet. En soms vinden ze bepaald voer heerlijk, maar doen ze het er niet goed op. Dat kan ook gebeuren.

Die zakken van AH hebben wij ook altijd :) en die bevallen prima.

In ieder geval heel plezier met jullie nieuwe huisgenoot!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:45

Toen wij een kat hadden, hadden wij deze ook aan een lange lijn, dat ging best maar met drie katten is dat niet zo handig, vandaar dat mijn vader een mooie kattenren heeft gebouwd :)

Plus dat wij regelmatig de lange lijn moesten ontknopen.
De fokster van mijn katten heeft eerst ook gedacht om zo'n soort systeem te gebruiken maar een van haar katten bleef te licht in gewicht, waardoor ze dat systeem niet kon gebruiken.

Veel plezier met jullie nieuwe aanwinst in elk geval!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:47

Het is qua rauw vlees (om het zo even te noemen) ook wel een kwestie van wat ze gewend zijn hoor, is mijn ervaring. Nummer 1 heeft het bij zn fokker nooit gehad en lust niks van dat al, nummer 2 heeft het vanaf kitten af aan wel gehad en kwam ook pas met 2,5 jaar bij ons en hij weet wel wat ie moet met rauwe kippenpoten, diepvrieskuikens of ander rauw vlees en nummer 3 heeft het als kitten gehad maar bij ons niet zo vaak en die lust het wel, maar niet alle smaken en is er ook niet zo dol op als nummer 2.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:48

Een gewone htk hier maar animonda carny vond ik het beste natvoer (vrijwel geen koolhydraten, die de tandproblemen bij katten voornamelijk veroorzaken bij blikvoer) terwijl het wel een hoog vochtpercentage heeft, wat ik erg belangrijk vind ivm te weinig drinken en daardoor meer kans op nierproblemen, en betaalbaar is (we kregen met haar ook een rottweiler in dezelfde staat). Hier krijgt ze 200g per dag van. Daarnaast ook semionbeperkt royal canin sensible 33 brokjes. Ik vind dat 1 vd beste rc-voersoorten met een goed hoog vet- en eiwitgehalte. Daarnaast vinden de meeste katten het heel lekker wat bij deze kat erg van belang is.

Een gewenningsperiode was bij haar niet mogelijk(graatmager en 15 toen we haar kregen. Omdat ik nog geen merk blikvoer wist zijn we begonnen met gourmet om haar in ieder geval al iets te verbeteren).

Zowel bij honden als katten kan je gewoon natvoer, brok als kvv gewoon samen, zelfs dezelfde maaltijd geven. Dat broodje aap verhaal is uit puur theorie ontstaan en nooit enig bewijs voor geleverd. De praktijk bewijst eerder het tegendeel. Alleen flink botwerk zou ik niet met brok combineren en pas na een aantal dagen tot week kvv gaan geven, voor de zekerheid. Verstoppingen of schade door botwerk bij honden hoor ik voornamelijk bij beginners en bij zieke of verzwakte honden, hierbij is waarschijnlijk het maagzuur minder zuur waardoor het mis kan gaan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 22:49

Leuk artikel! Dank!

Ik had al gelezen over koolhydraten.
Wild cat heeft een hoog vleespercentage en lage hoeveelheid koolhydraten.
Mogelijk toch een goeie dan.

Die vleesworsten of pakken smuldier Hoe haal je daar een deel af? Mijn hond at en heel pak maar dat is teveel voor de kat natuurlijk!

En ik begrijp inderdaad dat ze nogal kieskeurig zijn :D

Bleef de kat onder de 2,5kg? Ukkie!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 22:51

Dank mizora!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:53

Ik heb een onzichtbaar omheiningssysteem over voor de kat. Ik denk over 2 weken (ik al verhuisd maar kat nog bij ouders. Ik moet balkon nog afzetten dan komt ze naar hier. Systeem werkt goed en is nu 5 jaar. Niet veel draad meer bij denk ik.

Systeem werkt ideaal en is gemakkelijk aan te leren. Is wel moeilijker als het niet tegen een zichtbare omheining aan ligt. Mijn kat durft er wel eens over heen te gaan als ze vreemde kat op straat ziet. Aan de voorkant geen andere omheining dus dan rent ze kei hard door het gebied heen.

Nat voer heel belangrijk omdat katten snel neiging hebben te weinig te drinken

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:56

Die vleesworsten is met 1/weing katten lastig idd. Meeste wat ik gehoord heb is 1 uurtje buiten de vriezer houden en dan met een fiks mes/een zaagje in plakken snijden en die per stuk verpakt weer de diepvries in.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 23:00

Dierenfan, hier komt het inderdaad tegen schutting/muur aan.
Eigenlijk zou hij er maar aan 1 kant makkelijk uit kunnen.
Aan de zijkant staat een flink hoge stenen muur (> 2mtr) aan de achterkant een veranda.

Dank mamaM!
Hopelijk gaat 1 kat zo goed dat we er snel een 2e bij kunnen nemen!
Problem solved!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 23:02

Een waterfonteintje zou drinken bevorderen las ik! Kent iemand dat?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:04

Klopt :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:45

Soms is het moeilijk om er later een 2de bij te nemen. Als je droom 2 katten is zou ik er gelijk 2 nemen. 2 herplaatsen omdat het niet gaat qua je allergie is net zo moeilijk als 1 ;)

Mijn kat accepteerd bijv. Totaal geen enkele andere kat maar met de kat die ik al had ging het wel goed (deze is overleden). Ze valt nu echt alle andere katten aan binnen haar territorium.
Daarnaast kan het moeilijk zijn bij jonge kat een kitten te zetten. Omdat jonge katten vaak hun krachten overschatten en helemaal niet leuk spelen met kittens maar wel veel plagen en kwallen. Dat kan veel onrust geven. Hoeft niet he kan ook gewoon goed gaan maar dit zijn mijn ervaringen na jaren werken in een asiel. Zeker wat betreft katten die niet op straat komen en dus nadat ze uit nest gehaald zijn geen contact meer hebben met andere katten.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:56

Hoi hoi wat leuk zeg je eerste kat!

Ik ken iemand die PetSafe gebruikt en die is er zeer tevreden over! Na 1 keer weten ze meteen hoe het werkt.

Wij hebben een drinkfonteintje van CatMate en hierdoor drinken m'n poezen echt veel water. Top dus! Af en toe het water bijvullen en filter vervangen meer niet.

Verder voer ik Applaws. Dat is graanvrij en heeft een hoog vleesgehalte (>80%)

Veel plezier met je kat!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 17:20

De 2e kat zou dan al wel redelijk snel komen hoor! Binnen 6mnd.

Applaws las ik ook ja

Ga orijen en applaws etc is even vergelijken!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 17:32

Mijn ervaring is dat veel katten liever alleen zijn. Het kan heel goed gaan maar het gaat ook vaak mis. In principe zijn het geen groepsdieren en zorgt samenwonen voor stress

juliar99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 17:36

wij geven royal canin en dan onbeperkt. Wel in zo'n speciale voerbak waarbij ze het zelf uit een vakje moeten scheppen met hun poten, zodat ze wel 'iets' moeten doen.
Wij hebben 2 katten, een poes van 1 en kater van 5, beide gecastereerd. Gaan echt nooit meer uit elkaar, ze hebben echt dikke lol, ook met onze engelse bulldog!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 17:39

IMJ schreef:
Is met stroom ja. Had er in eerste instantie nogal moeite mee maar lees zeer positieve reacties. Het is de 'onzichtbare omheining' zeg maar.
Eerst zal hij aan een lange lijn komen maar dat vind ik voor de lange termijn geen optie.
Ergens vind ik het ook eng en zielig maar onder een auto komen is Nog erger. Het schijnt dat als ze het eenmaal weten ze niet in hun hoofd halen eruit te gaan. We gaan het zien...

orijen hoorde ik eerder ook al.
Brok op dezelfde dag voeren als natvoer schijnt geen goede combi te zijn (met als bij honden) weet iemand hier meer van?

De kartonnen dozen van de AH dus.
Zal ook de catterie navragen wat voor haar bevalt qua 'aanhang'!
Dank voorde reacties trouwens! Leuk!

De dubbele bakken van PeeWee met houtkorrels, die van NoProblem zijn erg fijn. Geen zooi, plas is te zeven en drolletjes schep je zo er uit. Korrels blijven daardoor erg schoon, geen stank en door de korrels niets aan de vacht.
Plus: geen stof. Grit stoft erg,