Gestreste hond bij....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

Gestreste hond bij....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 02:21

Onweer, waarschijnlijk ook vuurwerk en blijkbaar gewoon alles wat hard dreunt.
Gestrest uit zich in volledig onderplassen. De (best grote) bench lag echt vol urine.

Het was 1.45uur dat ik ineens gekrabbel aan een deur hoor.
Wij hebben 2 honden waarvan 1 in de bench zit en alles open krijgt.
Ik ben gelijk naar toe gegaan, want ze kon niet anders dan de bench afgebroken te hebben en weer over de flos zijn.
Momenteel s Lowlands vol aan de gang en ja dat dreunt.
Ik trof een zeiknatte hond aan, een volledig onder geplaste bench en de omgeving er omheen ook. Hond en bench naar buiten en eerst alles schoon gemaakt.

Maarja.... wat nu.
Ze s enigszins rustig als ze achter ons bed ligt met zo'n situatie. Maar dat s ook niet ideaal.

Kunnen gedragstherapeuten hier wat mee? Voorheen is er nooit wat aan de hand geweest. Tot ze met oud en nieuw naar buiten s geglipt en er net vuurwerk werd afgestoken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:25

Ik ben gaan counter conditioneren. Dat heeft er niet voor gezorgd dat onweer/vuurwerk niet meer eng is, maar wel dat ze zich niet meer onder plast en wekenlang verstopt rond oud en nieuw. Ik zou de hond wel bij jullie laten, dat heeft ze blijkbaar nodig.

EDIT: Even heel kort door de bocht: je 'beloont' continu om de associatie te veranderen. Als er hier vuurwerk afgestoken wordt, dan worden er snoepjes rondgestrooid. In het begin moest slagroom op haar neus spuiten. :+ Maar nu komt ze uit zichzelf naar mij toe, leuk vindt ze het nog steeds niet en ze is nog wel bang, maar ze is wel enorm vooruit gegaan.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 21-08-16 09:34, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:29

CarinaR

Re: Gestreste hond bij....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 09:59

Ze heeft vannacht inderdaad rustig naast t bed geslapen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:55

Hier ook een oudje met enorme onweerangst. Hebben alles geprobeerd, maar medicatie zoals zylkene, adaptil enz helpen hier niet. het enige wat helpt is inderdaad het conditioneren dat het iets leuks kan zijn en lekker bij je laten liggen en gerust stellen. Negeren en apart laten werkt alleen maar averechts

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 11:06

Probleem is alleen dat t uit op momenten dat we zelf slapen en ze in de bench ligt.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:11

Logisch, zij is bang en word nog door jullie opgesloten en in de steek gelaten.
Als het mijn hond was en ze zou bij mij op de slaapkamer niet in paniek raken, dan mocht ze bij mij slapen (dat doen mijn honden sowieso al).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:21

CarinaR schreef:
Probleem is alleen dat t uit op momenten dat we zelf slapen en ze in de bench ligt.

Ja doordat ze alleen is waarom moet ze s'nachts in zo'n klein hokje.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 12:22

Wie zegt dat t een klein hokje is?
De bench is een vertrouwde plek voor haar, gaat er zelf liggen. Alleen in de nacht gaat ie dicht omdat mevrouw alle deuren in huis open maakt en dus ook bij het eten.
Normaal is het ook TOTAAL GEEN probleem.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:27

Ik heb er hier vier lopen waarvan er 1 een enorme angst ontwikkeld heeft en dat lijkt steeds gekker te worden. Als het ook maar lijkt om knallen, dreunen etc dikke stress. Hijgen, niet meer voor rede vatbaar en kwijlen. Plassen gelukkig niet maar goed daar zou ik ook niet van opkijken. Bij haar blijven heeft geen enkel nut dus zo langzamerhand weet ik ook niet zo goed wat ik ermee moet. De andere drie vinden het allemaal volkomen oninteressant. Oh en ze zitten niet in een bench maar lopen los door het huis.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 12:44

Ik vind t wel raar. Na het vuurwerk is er wel nog s onweer geweest waar ze niet op gereageerd heeft.
Het speelt nog niet zolang, maar wel in dezelfde situaties.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:53

Mijn oudje wordt ook onzekerder met rare dingen zoals onverwachtse knallen. Denk dat het komt omdat hij zelf voelt dat hij achteruit gaat. Ik steun hem gewoon. Als hij bang is mag hij sowieso bij mij liggen en als dat betekend op bed of bank (mag normaal niet) dan mag dat. Even extra kleed onder hem en kom maar.

Ik denk vanuit het principe dat ik aan geef hoe hun zich moeten gedragen maar als hun bang zijn wil ik hebben dat ze weten dat ik hun bescherm. Mocht ik mij onzeker voelen of ziek zijn dan steuenen ze mij ook ;)

In elk geval angst niet negeren maar laat de hond merken dat angst niet nodig is en help hem daar bij. Elke hond is anders dus zoek naar de juiste manier ;)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:54

Afgelopen week had de scouting hier verder op de weg feestweek en 1 avond werd er met iets geknald. Het was geen vuurwerk, meer een soort doffe dreunen. Dikke ellende hier.....ik vind het echt zo sneu. En iets geven heeft geen nut want daar ben ik altijd te laat mee. Ja oud en nieuw zou kunnen maar ik ben ook een beetje huiverig dat ie er dan wel heel bang van is maar zo verdoofd is dat ie niet meer kan reageren. Dat is eigenlijk nog erger.

Twiggy is nu een jaar of zes en dit is echt iets wat de laatste 1,5 jaar steeds gekker wordt. Eigenlijk sinds de oudste hond overleden is. Die was ook panisch voor vuurwerk.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 13:08

Medicatie lijkt me ook dat ik daar te laat mee zou zijn.
Onze andere hond is er ook niet gek op. Kruipt dan liever in een hoekje. Meer dan dat is t niet.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:31

De Ridgeback van mijn dochter was een paar jaar geleden ook weggeglipt op Oudjaarsnacht en werd gevangen op de rondweg Utrecht waar hij tussen de auto's liep. Sindsdien is hij ook extreem angstig voor vuurwerk en harde knallen, zo zielig! Bachbloesem helpt niet dus ik lees even mee.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:09

CarinaR schreef:
Wie zegt dat t een klein hokje is?
De bench is een vertrouwde plek voor haar, gaat er zelf liggen. Alleen in de nacht gaat ie dicht omdat mevrouw alle deuren in huis open maakt en dus ook bij het eten.
Normaal is het ook TOTAAL GEEN probleem.

Als ze zo bang is, zou ik haar sowieso bij me laten slapen. Maar het probleem met de deuren is makkelijk op te lossen, zet er draaiknoppen op, die krijgen ze niet open. Hebben wij hier ook gedaan. Hoeft ze in ieder geval al niet meer in een kooi 's nachts.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 00:32

Als je weet wanneer er klappen gaan vallen zou ik toch eens een thundershirt proberen. In het begin dacht ik ook, zoiets werkt nooit! Maar het werkt erg goed voor de 3 honden die ik ken. :j

Dit is de zweedse site maar dat geeft je een idee :) http://www.ecodog.se/vard/thundershirt

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 09:30

Vannacht stond de wind de andere kant op, dus geen gedreun.
Aangezien de bench kapot is, heeft ze in de mand geslapen. Dat s goed gegaan. Tegen dr gezegd dat ze moest blijven. Heeft ze netjes gedaan. Allen deuren waren nog dicht.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 07:40

Gedragstherapeuten kunnen hier zeker wat mee. Ik raad je dan ook aan om samen met zo iemand een plan van aanpak te gaan maken.
Er worden hier op zich best goede tips gegeven maar het is niet een compleet plan. Half werk gaat je niet helpen...
Zylkene werkt bijvoorbeeld alleen als je er mee begint voor! dat je hond in de stress zit, dus bijvoorbeeld ruim 2 weken voor het vuurwerk begint...

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 07:49

Raadpleeg een gedragstherapeut en probeer eens een Thundershirt. Via diverse sites of bij de dierenarts te koop. Mijn oudje is blij met haar shirt.
Voordeel is dat je geen medicatie hoeft te geven en het aan kan doen zodra er iets engs is.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 22:23

Momenteel is echt mega slecht weer hier.
Heel spannend hoe ze zou reageren.
Ik merkte heel snel al spanning.
als in laag wegkruipen. Hijgen volgde al vrij snel.

We blijven wakker tot het ergste over is, en vannacht slaapt ze naast t bed.

Ik overweeg zeker de thundershirt. Ik wil dr niet alsmaar aan medicatie hebben. Waar je soms ook te laat mee zal zijn.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:28

Hier ook een hond die heel bang is voor vuurwerk en onweer.

Afgelopen oud en nieuw hadden we een grote stoffen bench (helemaal dicht) geleend van iemand en daar over nog een dikke deken gelegd om het geluid te dimmen.

Ze heeft een hele week bijna alleen maar in de bench gelegen maar was gelukkig redelijk rustig.

Vanavond was ze weer angstig, de bench had ik hier niet dus ik heb van tuinstoel kussens een tent gemaakt en ze ging er direct liggen en is er nog niet onder vandaan gekomen.

Afbeelding

Verder alle gordijnen e.d. dicht en de radio aan. Dit werkt het best bij mijn hond :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 22:41

Ze kan helemaal niet traplopen, maar ze zou net ff mee naar boven toen ik naar boven ging, naar mn dochter. (Wij slapen beneden).
Ze s toen zelf achter ons bed gaan liggen. Maar daar gaat ze niet liggen als wij er niet zijn.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 00:42

ik zou toch het thundershirt overwegen. je kan ook eerst dit proberen, gewoon een paardenbandage pakken :)

Afbeelding

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 02:07

Ja deze heb ik gedaan ja. Werd ze iets rustiger van. Maar toen Had ze al zo stress.
Ze ligt bij ons op bed. Ik legde mn been over dr heen en ze liet echt een zucht van verlichting.Afbeelding