Binnenkat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Binnenkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 18:45

Hallo :)

Ik ben even benieuwd naar jullie mening.

Ik woon op dit moment in een klein appartement, te klein voor een kat. Maar ik ga hopelijk binnenkort verhuizen, dit kan een huisje met tuintje zijn maar ook een ruim appartement met meedere kamers.

Mocht ik dus geen tuin hebben is het dan eerlijk om een kat te nemen. En dan 1 of 2 zodat ze misschien iets aan elkaar hebben.

Ik werk 5 dagen in de week dus dan ben ik niet thuis

Groetjes nienke

anjali

Re: Binnenkat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:53

Sommige katten zijn binnenkatten en andere beslist niet.In elk geval is het beter voor de vogeltjes etc. als je kat een binnenkat is.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 18:58

Dat wordt dus echt zoeken naar een kat wat nooit buiten komt of een kitten...

En dan 1 of 2 ?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:59

In het asiel zitten zowel buiten,- als binnenkatten.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:01

Ik heb 2 binnenkatten. Een die doof is en de ander blijft daarom ook maar binnen. Deels omdat de poes anders de boel af zou breken en deels omdat ik bang ben dat ie anders gejat wordt. :+

Ik zou kijken naar 2 katten. Zat binnenkatten in Nederland. Geloof dat die van mij nooit iets te lijden hebben. :))

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:02

Wij hebben onze kat uit het asiel. Aangegeven specifiek op zoek te zijn naar een binnenkat :)
keuze genoeg! Al merk ik wel dat sinds we verhuisd zijn en een tuin hebben waar ze onder toezicht in mag ze nog veel gelukkiger is geworden haha.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:03

Ik heb al 30 jaar binnenkatten.
Eerst op een appartement en later toen we eenmaal een tuin hadden bleven ze ook binnen.
Wat ze niet weten missen ze niet.
Ik wilde ook niet dat andere mensen overlast hadden van mij beslissing om katten te nemen.

We hebben nu wel een verande dat ook een ren is en dat vinden ze prima

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 19:04

Bedankt voor de reacties :) ik denk idd dat ik dan maar voor 2 ga. Zeker fijn voor ze als ik niet thuis ben.

Als ik eenmaal iets anders heb gevonden ga ik zeker in het asiel kijken :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:11

Het is niet zo dat elke kat graag samen met andere katten is. Sommige zijn erg op zichzelf. Het zijn geen kuddedieren zoals paarden maar eerder solitair levende dieren. Maar als je erg veel van huis bent dan denk ik wel dat een vriendje dat bij ze past inderdaad beter voor hem\haar is. Maar ik hoorde wel over 2 katten uit hetzelfde nest die na jaren ineens hevig gaan vechten!Het blijven vreemde wezens.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:25

Ik heb 2 katten van kitten af aan op mijn oude appartementje gehad, tweekamer. Het ging wel, maar nu ik ze in een woonhuis heb met 3 verdiepingen merk ik dat ze hier veel gelukkiger zijn. Veel meer ruimte om te spelen en te jagen. Ze komen overigens nog steeds niet buiten.

Dus met de kennis van nu had ik het op een appartement niet gedaan. Overigens ben ik begonnen met een oude opa van 18 en die was echt perfect voor het appartement.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:29

Wij hebben ook 2 binnenkatten, voorheen in appartement en nu in een eengezinswoning.
We hebben raskatten dus ze blijven binnen. Wel kwamen ze op het balkon en nu voor een frisse neus in de tuin, dat vinden ze toch wel erg lekker.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:32

Ik heb een kleine woning (46m2) met een redelijke tuin (50m2) en twee katten maar ik houd ze ook binnen. Ze kolen enkel buiten aan een lijntje. Wel heb ik bewust voor een tweede kat gekozen omdat ik merkte dat de poes echt eenzaam was en zich verveelde. Heeft echt enorm geholpen . Ik werk ook veel en onregelmatig waardoor echt nodig was. Katten kunnen zich prima aanpassen al heb ik soms wel het idee dat de poes toch erg graag naar buiten wilt :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:50

Ik heb momenteel 3 binnenkatten (2 van mezelf, 1 opvangkat) waarvan 1 tot 2 maanden geleden een zwerfkat was, 1 is in een doos op straat gevonden en 1 was gewend om naar buiten te mogen.
Ik woon in een appartement van ong 45m2.
De redenen dat ze bij mij niet buiten komen:
Ik woon aan een hele drukke weg
Anderen hoeven geen last te hebben van mijn katten, ik kies ervoor om katten te hebben, mijn buren kiezen er niet voor om mijn katten in hun tuin te hebben en de poep op te ruimen, hun vijver/volière leeggeroofd te zien worden, dat hun tuinkussens ondergepiest worden en hun tuinen worden omgespit etcetc.
Mijn katten lopen geen risico op vergiftiging, ziektes die je bij vechtende katten nog wel eens ziet (FIV, FeLV, abcessen etc), doodgebeten te worden door honden en gestolen te worden.

Het kan zeker om binnenkatten te hebben in een kleinere woning, maar dan moeten het wel echt katten zijn die een wat lager energielevel hebben en ik zou zorgen voor wat hogere plekjes (boekenplanken, opstapjes tot op een kast, hoge krabpaal) en verstopplekjes/ruimte om zich terug te trekken en evt denkspelletjes/voedselverrijking om ze ook mentaal te stimuleren.

Zoals ik al zei:
zoek een kat van een laag tot medium energielevel, dus geen kat die de hele dag door je huis vliegt als een idioot.
Wellicht is het handig om eens bij een asiel of kattenopvang te kijken of als je liever een raskat wil te kijken bij de rustigere rassen, een oudere kat (denk aan 7+ jaar) is vaak ook wat rustiger.
Richt je huis een beetje in op de kat, je hoeft geen compleet kattenhuis te bouwen zoals je soms op yt en fb ziet maar de kat moet wel wat te doen hebben en diverse plekjes hebben ipv alleen op de bank mogen bijv.
En zeker met binnenkatten kan het belangrijk zijn om er zelf mee te gaan spelen, zo raken ze hun energie ook een beetje kwijt en heb je vaak tevreden(ere) katten. :)

Vuistregel is overigens wel 1 kat per beschikbare ruimte zodat ze ook de ruimte hebben om elkaar te ontlopen en het aantal katten plus 1 aan kattenbakken dus als je 2 katten hebt kun je het beste 3 bakken hebben staan verspreid door je huis.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:50

Hier 3 binnenkatten in een ruim appartement. Hiervoor woonden we in een kleiner appartement met ze en dat ging ook prima.
De eerste heb ik als jongvolwassene meegenomen van mijn ouders toen ik op mezelf ging. Daar was hij wel gewend om buiten tr komen, maar daar heeft hij nooit meer naar getaald.
Wel merkten we dat hij zich verveelde. Dus is er vrij snel een tweede bijgekomen. Na een wat moeizame wenperiode (hij bleek in eerste instantie doodsbang voor dat pluizige ieniemienie kitten wat we erbij namen :? ) merkten we duidelijk dat ze veel aan elkaar hadden.
Alleen wilde de jongste almaar spelen, terwijl de oudste al wat rustiger was. Om de oudste ook wat rust te gunnen hebben we na een tijdje nog een kitten erbij genomen. Deze was zo gewend en opgenomen in de familie.
En nu nog is het drietal hier gelukkig. Heel soms hebben ze ruzie, maar meestal likken ze elkaar, geven kopjes en liggen lekker samen op de bank.
Inmiddels hebben we ook een dochtertje. Helaas vinden ze dat alledrie maar niks (terwijl zij gek op beestjes is en ze alleen maar wil knuffelen). Maar ze hebben zat ruimte om weg te komen en een plekje voor zichzelf te vinden.
In de nabije toekomst willen wij een gezinshuisje met tuin kopen. Maar ook daar is het de bedoeling dat de katten binnen blijven of dat we de tuin voor ze afzetten.
De nadelen van een buitenkat, zowel in de vorm van risicos voor de katjes, als overlast voor de buurt wegen voor mij veel zwaarder dan de voordelen van ze te laten zwerven.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:10

ik heb 9 katten en een omheinde tuin. Allemaal opvangers, sowieso zwerfkatten (de helf echt wild met castratieprojecten gevangen maar door medische prolemen niet meer uit kunnen zetten- die hadden waarschijnlijk nog nooit een mens van dichtbij gezien) 1 van mijn katten is bij mij geboren (opvang moederpoes asiel) en 1 is was wel tam, en is met 3mnd bij mij gekomen vanwege 1/4 van zijn lijf onder de brandwonden. Deze laatste 2 zijn de enige die naar buiten willen. De rest krijg ik met geen stok de deur uit.

Ondanks dat het een heel gemixte leeftijden zijn, jongste is 2, oudste is waarschijnlijk 16-17, speelt/rent alles met elkaar en er slapen er een stuk of 4-5 op bed.
Ze hebben wel veel afleiding, heb meer speelgoed dan een dierenwinkel.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:17

TS, het ligt er vooral aan hoeveel ruimer je appartement zal zijn (als het een appartement wordt).
ik vind zelf onder de 50m2 te klein voor twee katten, tenzij ze al langer bijelkaar waren en je zeker weet dat ze elkaar op zo'n klein oppervlakte kunnen verdragen..

vergeet ook niet dat je ook nog ruimte afsnoept. immers ik neem aan dat de toilet en doucheruimte off limit is, eventuele inbouwkasten, meterhok.. dat lijkt niet veel, maar daarmee snoep je toch snel 10m2 er al weer af.

dat je twee kittens zou nemen, garandeert niet dat ze een jaar later nog vrindjes zijn, zelfs niet uit 1 nest.. mijn zusje had er twee, broer en zus en ze ontliepen elkaar de rest van hun leven nadat het vrouwtje volwassen werd.

Ik heb zelf 4 katten op een appartement van 150m2.
Een hoef ik er niet mee te tellen, die loopt nog haar rondje maar maakt niet uit hoe groot, mag ook wel, over 2 weken wordt ze 20.. De tweede kat van 13 heeft ook niet zo'n ruimte behoefte, ook al was ze een buitenkat.. ze ligt in haar hoekje en loopt een paar keer per dag een rondje om een aai te halen.

mijn kittens (van vorig jaar, zijn dus nu ruim een jaar) zijn echter een heel ander verhaal.. Die stuiteren als een gek door het huis, gebruiken de 5 meter lange gang als persoonlijke racetrack om dan slippend tegen de bank in de woonkamer tot stilstand te komen.. of ze vliegen door over de bank, door de kamer de kattenkamer in en 2.5 meter omhoog de krabpaal in. Voor hen zou een klein appartement echt niet afdoende zijn, ze hebben lange lijnen nodig om lekker te kunnen rennen.. mijn rode racemonster is dan ook inmiddels 5.5 kilo pure spieren.

ik heb 'slechts' een driekamer appartement.. mijn woonkamer is 50m2 waarin zich een logia van 10m2 (de kattenkamer) bevind.. de hal gang is in totaal 10 bij 1.5 meter in hoekvorm (beide zijde even lang), en de computerkamer (master slaapkamer) is ruim 30m2.. badkamer mogen ze komen als wij er zijn 10m2. De rest van de ruimte is off limits. De kittens maken vol gebruik van alle ruimten en zouden met minder ook echt niet happy zijn, ze hebben die ruimte gewoon echt nodig om op volle snelheid te kunnen komen..

Het gaat dus niet alleen om hoeveel vierkante meter je appartement is, maar vooral ook, hoeveel daarvan beschikbaar zullen zijn voor je katten en hoe deze ingericht zijn.. je kunt een 4 kamer appartement hebben, maar als die verdeeld zijn over 80m2 waarbij nog eens 10-20 off limits ruimten zijn, dan houd je dus netto geen grote oppervlakte over. dan kun je de hoogte in, maar dan nog kunnen ze niet echt een lange lijn maken ergens, dus het blijven dan korte bewegingen, voor mijn gevoel kun je dan beter geen kittens nemen, voor mijn gevoel beperkt dat de lichamelijke ontwikkeling.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:22

Ik heb 2 binnenkatten in een appartement, gaat prima! Ik werk 5 dagen in de week dus voornamelijk om die reden dat ik er 2 heb genomen, en het is gewoon gezelliger :D (helaas is het t klein voor 3 of 4 katten :+ )

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 20:24

Ik heb een appartement op t oog van 71 m2. Maar geen idee of ik uitgeloot wordt. Verder reageer ik idd op huisjes met tuintje.

Bedankt voor alle reacties :)

Ik heb nu 2 kamer appartement van 45m2 en das niet zo groot als de kat altijd binnen is

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:30

Je zou ook eens kunnen gaan denken aan een kat met een handicap.

Ik ben afgelopen juli op Skiathos geweest in Griekenland en daar waren enkele katten blind.
Vroeger vond ik het helemaal niks zo'n blinde kat maar nu ik ze gezien heb...echt geweldig hoe die beesten zich redden.
Eentje kwam ook op het hele terrein(bovenop een berg geen verkeer) en wist feilloos de weg te vinden. De rest verbleef binnen. Er was 1 kitten en die rende overal achter aan, sprong op het aanrecht en speelde met zijn maatjes. Super leuk beest :D

Alle katten zijn ter adoptie en de kosten bedragen 150 euro incl alles (inentingen, bloedtesten, castratie en vlucht).

Mocht je het overwegen stuur maar een PB.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:32

Vrienden van mij hebben 2 Britse korthaar dames, ook binnenkatten op een appartement van zo'n 60 m2. Gaat prima en katten zien er happy uit!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:16

Ik heb twee binnenkatten in een appartement, ik weet de afmetingen niet precies, ik gok zo'n 75m2. Ze mogen hier in alle kamers komen, hebben genoeg mandjes/andere plekjes voor zichzelf en zijn volgens mij hartstikke gelukkig. Het zijn raskatten die nooit buiten zijn geweest dus ik denk ook niet dat ze het missen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:29

Mijn kat is ook een binnen kat. Hij wilt wel graag op t balkon maar dat vond ik te riskant ivm buren en dan toch nog eens weg kunnen, dus heb ik m'n hele balkon in laten pakken met gaas en zo kan hij toch naar buiten (alleen als ik er ben), maar vaak ligt ie toch nog ergens binnen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 10:38

Hier in het asiel zitten nu ook 14 binnenkatten. Zijn nu 1-2 jaar oud en nooit buiten geweest. Hebben ook geen behoefte eraan om naar buiten te gaan.

Kittens weet je niet direct, kan zijn dat de kitten toch heel druk wordt in huis en naar buiten moet voor zijn energie kwijt te raken.

Zou wel opletten met asiel, soms plaatsen asielen ook wel katten die buiten gevonden zijn als binnenkat. Maar vaak willen die katten wel heel graag naar buiten.

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:48

Mijn twee katten zitten ook altijd binnen, hebben hier totaal geen problemen mee. De ene ligt de hele dag te slapen en de ander vermaakt zichzelf wel.
Ze hebben het hele huis tot beschikking (Begane grond, eerste verdieping en zolder). Ze zijn trouwens wel gewend om binnen te zitten dus als ze eenmaal buiten zijn (in de achtertuin, veel verder mogen ze niet komen ivm doofheid en angst) komen ze weer terug.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:38

Laptopmuis schreef:
Hier in het asiel zitten nu ook 14 binnenkatten. Zijn nu 1-2 jaar oud en nooit buiten geweest. Hebben ook geen behoefte eraan om naar buiten te gaan.

Kittens weet je niet direct, kan zijn dat de kitten toch heel druk wordt in huis en naar buiten moet voor zijn energie kwijt te raken.

Zou wel opletten met asiel, soms plaatsen asielen ook wel katten die buiten gevonden zijn als binnenkat. Maar vaak willen die katten wel heel graag naar buiten.

dat is hier niet het geval, sterker nog, als een kitten buiten is aangetroffen (laat staan een volwassen kat), dan plaatsen ze het kitten enkel waar het naar buiten mag en kan. Enkele uitzonderingen daargelaten, ik zei de gek. Maar daar moesten wel enkele telefoontjes her en der plaatsvinden voor we het kitten op eigen risico mee mochten nemen.. eigen risico houd in dat er geen geld terug gegeven wordt als het toch niet zou lukken.. standaard is als je het binnen een week terugbrengt omdat het niet gaat thuis, je het bedrag - 25 euro administratiekosten terug krijgt.. in ons geval zou daar dan geen sprake van zijn omdat we een zwervend gevonden kitten als binnenkat wilde houden.. enige reden dat ze het wel meegaven, was omdat we over de 100m2 beschikbare ruimte voor het kitten hadden