Zwerfkatten probleem, help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Zwerfkatten probleem, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 23:16

Ik zit gewoon met m'n handen in mijn haar over dit. Van 0 zwerfkatten in onze buurt de afgelopen 2 jaar opeens naar een heleboel. Ik wil dit gewoon even van me af schrijven omdat ik dit gewoon helemaal niet begrijp en ik niet weet wat te doen als dierenliefhebber.

Ongeveer een dik jaar geleden kwamen 2 zwarte katten wel eens in de tuin - broer en zus - ze zagen er niet zo goed verzorgt uit, maar niet ondervoed. Aangezien ze wel van iemand waren, heb ik op dat moment mijn opa gevraagd ze geen eten te geven. Maar als er een ding is dat mijn opa niet kan, is het luisteren.
Hij beloofde me ze af en toe maar eten te geven, dat deed hij dan ook. Tot de katten eigenlijk helemaal niet meer gevoed werden. De kattin was volgens mij al eens zwanger geweest, ik heb de kittens nooit gezien. Dit voorjaar gaf mijn opa ze dus elke dag eten omdat ze erg ondervoed waren. Kattin blijkt zwanger en bevalt in mijn opa's tuinhuis van 3 kittens.

We zijn dan gaan aanbellen bij de eigenaars en die vertellen ons dat ze een hond nu hebben dus katten mogen de straat op. De kattin was 'wild' dus die moeten zo ook niet meer. De kater is ondertussen wel wild en schuw maar de kattin was eigenlijk heel lief. Toen de kittens oud genoeg waren hebben ze een vaste en warme thuis gekregen bij mijn zus en een vriendin van mij. Aangezien een van de kittens spierwit was wisten we ook meteen dat het van een witte kat moest komen. En ja hoor, albino kater zit hier ook in de tuin.

De kattin heeft ons huisje ondertussen helemaal geclaimed, ze kan helaas niet te veel binnen komen aangezien wij al twee katten hebben, waarvan eentje de kattin wel heel hard kan aanpakken. Haar broertje zit hier ook continu, maar die is helaas erg schuw. We hebben ons dan al snel geïnformeerd voor de kattin over sterilisatie en de kattenopvang, aangezien ze in een asiel te vaak worden ingeslapen. En nee sorry, daar doe ik niet aan mee. Ze staat al een maand op de wachtlijst, maar ja hoor, ze is terug zwanger geworden toen ik op reis was en mijn moeder ze eten gaf.

Nu zit ik gewoon met de handen in de haren aangezien we hier 3 katten hebben, waarvan er twee heel schuw zijn en dus niet eens de kans zouden krijgen in een asiel. De kattenopvang wil ze ook niet zomaar in handen nemen, kittens en kattinen wel, maar een schuwe kater liever niet.
Heeft iemand raad? Ik ben ook blij dat ik het even van me af kan schrijven.

Kaatje_S

Re: Zwerfkatten probleem, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:45

Laten castreren en verder wel buiten laten? Dan behouden zij hun 'buiten territorium' zonder zich nog voort te kunnen planten.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:53

Ik zou ze ook castreren/strialiseren. Wel baken dat je dan moet gaan betalen voor katten waar je eingenlijk niet om gevraagd hebt...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:59

Ik zou ook castreren en steriliseren.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:59

Bij het dierenasiel hier worden schuwe katten juist weer ' braaf' gemaakt, door ze lekker veel aandacht te geven mede door de vrijwilligers. Maar weet natuurlijk niet hoe bij andere is.

Of je moet er geld aan uit willen geven en ze castreren/sterraliseren...

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:06

Je kunt je afvragen in hoeverre echt verwilderde katten nog tam te maken zijn. Vaak toch een onbegonnen zaak ^^

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:09

Ik zie dat je in Belgie woont. Ik raad je aan een mailtje te sturen naar het adviesteam van zwerfkat in nood. zij kunnen je verder helpen :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:09

romyloverrr schreef:
Je kunt je afvragen in hoeverre echt verwilderde katten nog tam te maken zijn. Vaak toch een onbegonnen zaak ^^

Wees blij dat het uberhaupt geprobeerd word, ze kunnen ook de boel allemaal een spuitje geven...
Maar als de katten wel eerst altijd aandacht hebben gehad, is er in ieder geval een grotere kans, dan dat ze uberhaupt nooit in handen zijn geweest...

Als je 't geld hebt zou ik ze ook het liefste castreren, maar dat is toch een duur geintje x3 te doen als het niet jouw katten zijn..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:16

Tja, ik vind toch dat die katten veel stres bezorgd wordt door ze nog proberen tam te maken. Jammer dat er niet meer plekken zijn waar katten geplaatst kunnen worden waar ze net persee tam hoeven te zijn. Wij zijn van plan 1 of 2 van die te adopteren.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 03:14

Waar woon je? Mag uiteraard in PB. Als je in mijn regio zit kan ik je rechtstreeks aan adresjes helpen, zo niet kun je een mail sturen naar advies@zwerfkat.com (zoals iemand hierboven ook al aangaf), zij weten ook adresjes buiten onze regio (Limburg).

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 07:43

Hebben ze in Belgie geen plek waar zwerfkatten gevangen en opgevangen worden?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 07:46

In Nederland zijn er opties om die katten voor het helft van het geld te laten castreren. Maar hoe dat in Belgie zit, geen idee. Wel chapeau dat je het lot van die katten zo aantrekt!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 07:47

als het zwerfkatten zijn dan betaalt de dierenbescherming (in NL) toch de castratie/sterilisatie? Dan worden de katten evt met vangkooi gevangen, gecastreerd en teruggezet, of als dat mogelijk is herplaatst.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:17

Dit soort katten worden hier meestal gevangen, gecastreerd en bij boerderijen aangeboden als stalkat/muizenvangers :)
Ik zou inderdaad eens contact opnemen met zwerfkatten-organisaties of de dierenbescherming.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:37

Mijn oma voerde ook de buitenkatten en heeft toen, na enig doorzeuren van ons, in samenwerking met de DB vangkooien geplaatst om ze te castreren/steriliseren. Je hebt er anders zo een hele bups!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:07

Hier in Nederland worden veel vangacties gedaan in onze regio. Wilde katten worden gevangen en zo snel mogelijk gecastreerd/gesteriliseerd en weer uitgezet. Tamme katten worden twee weken in quarantaine gezet zodat de eigenaar nog kans heeft ze op te halen en daarna in orde gezet en herplaatst bij mensen thuis.

Hier wordt niets ingeslapen, maar weet dat andere asielen wel katten laten inslapen als ze te wild zijn, te oud, etc. helaas gebeurd dat nog veel te vaak.

Maar als er nu niet ingegrepen wordt heb je er dadelijk een heleboel. Misschien inderdaad andere organisaties mailen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 18:22

Steriliseren en castreren is helaas voor ons gewoon te duur om op eigen kost te nemen. Steriliseren kost hier tussen de 250 en de 300 euro... Casteren is iets van een 100 euro. Sorry maar dit is gewoon veels te duur om op eigen kost te nemen. In onze buurt heb je zoiets als de kattenopvang, daar worden katten geplaatst in een gast gezin en gecastreerd en gesteriliseerd tot er iemand een adopteert. De kattin staat er nu al ongeveer 1,5 maanden op de wachtlijst, en ja ze is terug zwanger... Als ze bevalt zou ze gelukkig wel sneller binnen kunnen in een gast gezin. Maar wie weet is dat ook nog 3 maanden en tegen dan is ze misschien terug zwanger. Bij ons zou er ook zoiets zijn als het castreren en steriliseren van de katten door kattenvangers maar ze zouden dan blijkbaar naar een asiel worden overgeplaatst...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:29

Je hebt in Belgie heel veel kattenzwerf projekten en opvangcentra's het is alleen dan wel handig om te weten waar je ongv woont.In mijn gemeente worden (wilde) katten gevangen ,geholpen en terug uit gezet waar ze gevangen zijn.Dus mischien bij je eigen gemeente even informeren.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:45

Ik ben ook van Belgie en heb voor castratie van kater 75 euro betaald, voor mijn kattin 150 euro.
Misschien eens horen bij andere dierenartsen.

Ik weet ook dat je een subsidie kan krijgen hiervoor.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:50

CalipsoLover schreef:
Steriliseren en castreren is helaas voor ons gewoon te duur om op eigen kost te nemen. Steriliseren kost hier tussen de 250 en de 300 euro... Casteren is iets van een 100 euro. Sorry maar dit is gewoon veels te duur om op eigen kost te nemen. In onze buurt heb je zoiets als de kattenopvang, daar worden katten geplaatst in een gast gezin en gecastreerd en gesteriliseerd tot er iemand een adopteert. De kattin staat er nu al ongeveer 1,5 maanden op de wachtlijst, en ja ze is terug zwanger... Als ze bevalt zou ze gelukkig wel sneller binnen kunnen in een gast gezin. Maar wie weet is dat ook nog 3 maanden en tegen dan is ze misschien terug zwanger. Bij ons zou er ook zoiets zijn als het castreren en steriliseren van de katten door kattenvangers maar ze zouden dan blijkbaar naar een asiel worden overgeplaatst...

sorry maar de kosten die je noemt zijn onzin. In Belgie liggen die een stuk lager dan in NL (ja, been there, done that, ook jarenlang vrijwilliger in belgisch asiel) zelfs i NL kost een "kattin"castreren geen 250 euro.

los van dat vind ik het goed dat je je ze aantrekt, maar wellicht bij een andere DA informeren. CAD (coordinatie antwerpse dierenasiels- misleidende naam omdat ze eigenlijk niets aan coordinatie doen) doen ook castratie/sterilisatie projecten met vangen een weer vrijlaten. Heb er zelf een van hun katten in huis (niet losgelaten omdat hij een aidskat is)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:12

Nog een poging: welke regio zit je? Ik kan je aan een aanspreekpunt helpen om de katten te castreren (en terug uit te zetten bij jou, als je dat wilt), maar dan moet ik wel een idee hebben van waar in België je zit.

Verder weet ik niet hoe je aan die prijzen komt, maar de kosten zijn (afhankelijk van de DA) 50-75 euro voor castratie, en 120-150 euro voor sterilisatie (of om correct te zijn - castratie bij een poes). Dit is inclusief nazorg en bij een poes ook een controlebezoek.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 22:49

Catnip schreef:
Nog een poging: welke regio zit je? Ik kan je aan een aanspreekpunt helpen om de katten te castreren (en terug uit te zetten bij jou, als je dat wilt), maar dan moet ik wel een idee hebben van waar in België je zit.

Verder weet ik niet hoe je aan die prijzen komt, maar de kosten zijn (afhankelijk van de DA) 50-75 euro voor castratie, en 120-150 euro voor sterilisatie (of om correct te zijn - castratie bij een poes). Dit is inclusief nazorg en bij een poes ook een controlebezoek.

Mist schreef:
CalipsoLover schreef:

sorry maar de kosten die je noemt zijn onzin. In Belgie liggen die een stuk lager dan in NL (ja, been there, done that, ook jarenlang vrijwilliger in belgisch asiel) zelfs i NL kost een "kattin"castreren geen 250 euro.

los van dat vind ik het goed dat je je ze aantrekt, maar wellicht bij een andere DA informeren. CAD (coordinatie antwerpse dierenasiels- misleidende naam omdat ze eigenlijk niets aan coordinatie doen) doen ook castratie/sterilisatie projecten met vangen een weer vrijlaten. Heb er zelf een van hun katten in huis (niet losgelaten omdat hij een aidskat is)

Ja sorry, ik ben van Waasland, Oost-Vlaanderen. Had vorige week iemand op bezoek die haar kat had laten steriliseren en zo'n dikke 250 euro had betaald. Weet niet bij welke DA dat was, heb 2 jaar geleden al een zwerfkat laten castreren hier voor 100 euro bij de DA die ik nog steeds heb voor de hond, en die is hier een van de goedkopere. Maar dan ben ik voor 2 katten zeker rond de 200-250 euro kwijt, en sorry maar dat kan en ga ik ook gewoon niet betalen. Ik heb ook een duur paard en zelf nog 2 katten en een hond. Betaal elke week al het dubbele aan eten omdat 4 katten eten geven wel iets anders is als 2 katten... Vind het gewoon vreselijk dat mensen dan katten in huis nemen en er dan hun handen vanaf trekken. Begrijp ik niet.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:28

Calipsolover de prijzen die jij noemt zijn voor een hond ,niet voor een kat of je moet een idioot dure DA hebben.Volgens mij zit er in gent een poezenboot neem daar anders contact mee open anders met http://www.hetdierenthuisje.be/ zit niet in jou regio maar kan je mischien wel de juiste adressen geven of verder helpen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 23:46

beatje schreef:
Calipsolover de prijzen die jij noemt zijn voor een hond ,niet voor een kat of je moet een idioot dure DA hebben.Volgens mij zit er in gent een poezenboot neem daar anders contact mee open anders met http://www.hetdierenthuisje.be/ zit niet in jou regio maar kan je mischien wel de juiste adressen geven of verder helpen.

Van die 250 euro ben ik niet zeker nee, aangezien iemand me dat vertelde. 100 euro voor castreren klopt wel hoor, en heb niet zo'n dure DA.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 04:12

Mail je woonplaats naar advies@zwerfkat.com, en vraag welke stichting je kunt benaderen voor het castreren van zwerfkatten.

Je kunt ook naar je gemeente stappen om te vragen of ze een zwerfkattenbeleid hebben, de meeste gemeentes hebben dat en dan worden de katten ook kosteloos gecastreerd.