Kat gaat niet lekker, meedenkers gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BrittS

Kat gaat niet lekker, meedenkers gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 11:45

Bedankt voor het aanklikken van dit topic, allereerst wil ik zeggen dat de kat in kwestie onder behandeling staat bij een dierenarts en dagelijks toezicht van een paraveterinair (assistente, ik dus).

Het gaat om de kat van mijn ouders, kat is eigenlijk mijn kat, maar ik ben samen gaan wonen en de katten wonen gewoon nog lekker daar, je kent het wel.
Mijn ouders zijn op vakantie geweest en samen met mijn oma had ik de oppas, mijn oma ging dagelijks omdat die vlakbij woont en ik ging heen op de dagen dat ik tijd had voor wat extra aandacht.

Zaterdag vorige week
: ik kom aan en vind dat kat wat magerder/mottig oogt, nu heeft ze zo nu en dan een periode dat ze er wat mottig uit ziet, dus ik zocht er niet gelijk wat achter. Oma gesproken en die gaf aan dat ze slechter at, maar als oma erbij bleef zitten dan at ze eigenlijk alles wel op.

Zondag: ik ben zelf niet geweest maar heb wel mijn oma gesproken, die had een proefzakje voer gevonden wat ze erg lekker vond (het is een moeilijke eter, altijd geweest).
Maandag: ik wilde langsgaan maar was pas ontzettend laat thuis uit werk, niets van oma gehoord en geen bericht = goed bericht.

Dinsdagavond: na werk langsgeweest om nog wat extra van het voer te brengen wat ze lekker leek te vinden. Ik tref haar liggend aan op het vloerkleed, één oog (links) staat donker en naar buiten gedraaid en ze wankelt ontzettend met lopen. Paniek. Oma gebeld: 's ochtends was er nog niets aan de hand, liep normaal en heeft gegeten onder toezicht van oma. Ik heb haar meegenomen naar mijn huis en daar knapte ze eigenlijk ontzettend op, ze viel aan op het eten wat ik neerzette alsof ze de hele dag niets gehad had en haar oog stond ook weer normaal. Pupilreflexen ook niets raars aan te zien. Wel wankel met lopen.

Woensdag: meegenomen naar het werk, dierenarts heeft haar onderzocht en kon eigenlijk alleen het rare lopen zien als iets abnormaals. Op mijn verzoek een bloedonderzoekje gedaan omdat ik ontzettend bang was voor de nieren en daar verzette ze zich dusdanig tegen dat we uiteindelijk een klein roesje hebben gegeven. Nieren/suiker/lever prima, iets laag in eiwitten. Terwijl ze sliep alles nog eens goed bevoelt en we merkten op dat zowel haar rechter voor- als achterpoot wat dikker waren.

Wij vermoeden dat ze een attack/aanval gehad heeft en daardoor ontzettend lang op haar rechterkant heeft gelegen waardoor die twee poten dikker zijn en ze wankel loopt. Verklaard misschien ook het rare linkeroog (wat overigens bij mij die avond alweer normaal stond).

Ze liep die woensdag alweer iets beter en wilde ook gewoon eten.

Voor de zekerheid pijnstillers/ontstekingsremmers en antibioticum mee, omdat we natuurlijk niets zeker wisten.

Donderdag leek het wat beter te gaan, maar ze at heel weinig.

Vrijdag leek ze zwakker, maar omdat ze zo weinig at zijn we vrijdagavond begonnen met dwangvoeren met het idee dat ze energie nodig had om sterker te worden. Tevens heb ik haar een prik anabolen gegeven (in overleg uiteraard) en wat vocht onder de huid (infuusvloeistof). Dierenarts lijkt het ook niet echt te weten.

Zaterdag: toestand blijft stabiel en ze wil nog steeds niet echt eten, we stoppen met de medicatie omdat ik weet dat deze ook misselijkheid kan geven. Aangezien we toch niet echt een reden hadden om daar mee te starten en ze alleen maar achteruitging leek dit me de beste optie. Deze dag meerdere keren gedwangvoerd en weer wat vocht onder de huid gegeven.

Zondag: vandaag hoopte ik dat ze weer iets opgeknapt zou zijn, maar net mijn moeder gesproken (die inmiddels weer terug zijn van vakantie) en ze komt nu het huisje niet meer uit, het dwangvoeren ging moeizaam (wat ik op zich als goed teken zie: dan krijgt ze toch meer kracht). Straks ga ik zelf ook weer even kijken hoe het gaat.

Symptomen op een rij:
* Oog weggedraaid (tijdelijk)
* Wankel op de, voornamelijk, achterpoten. Spierslapte
* Voor- en achterpoot aan de rechterkant zijn iets dikker
* Eet zeer slecht (sinds start medicijnen)
* Poepen/plassen normaal
* Temperatuur normaal

Gedaan tot nu toe:
* Bloedonderzoek nieren/lever/suiker/eiwit, alleen eiwit iets laag, de rest prima
* medicatie: antitbiotcum en pijnstiller/ontstekingsremmer
* Prik anabolen wegens de slapte in de achterhand
* Urine onderzoek, geen afwijkingen

Morgen gaat ze weer mee naar werk voor verder onderzoek. Ik zou alleen niet zo goed weten waar we moeten beginnen om snel ergens te komen.

Wie herkent deze symptomen? Wat kan ik nog extra doen om te ondersteunen? Zien we iets over het hoofd, missen we iets? Ik kan zo met haar naar de praktijk rijden om nog iets extra's te doen en ik kan ook de dierenarts altijd even appen ergens over (doe ik alleen liever niet, zij heeft ook weekend).

Alvast bedankt voor de reacties en het meedenken. Ik ga zo naar haar toe en dan richting paard, dus ik zal wat later weer reageren.

Catnip

Re: Kat gaat niet lekker, meedenkers gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:42

Ik heb een kater in opvang gehad met soortgelijke symptomen. Bij hem was er sprake van een infectie in de hersenen (maar dat kon vanalles zijn, meningitis, encefalitis,...). Ook toxoplasmose kon zijn symptomen verklaren, maar de toxotest wees uit dat daar geen sprake van was bij hem. Hij heeft het helaas niet gehaald.

Een andere mogelijkheid is een hersenbloeding bv. Jammer dat een MRI-scan voor katten erg duur is, en je moet er vaak ook een stuk voor reizen met je kat die zich toch al niet lekker voelt.

Sterkte, en veel beterschap voor poeslief!

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 15:34

Bedankt voor je reactie! Toxoplasmose.. dat heb ik zelf als kind gehad #) weet er eigenlijk niets van bij katten. Morgen eens voorleggen. Wat sneu dat de kater het niet gehaald heeft :n

Een hersenbloeding denk ik inderdaad ook aan, in ieder geval iets van kortsluiting in het koppie. Volgens mij kan het dan wel 6 weken duren voor er echt verbetering zichtbaar is (heb ik ook maar weer van iemand gehoord hoor). Dat vind ik op zich niet erg, maar er moet zeker geen verslechtering zijn. Ze moet gewoon haar ding kunnen doen, al dan niet wat wankel, maar zoals ze er nu bij ligt gaan we dit niet te lang afwachten. MRI-scan vind ik ook weer zo wat, zeker omdat ik dan waarschijnlijk nog weinig met de uitslag kan... Ben eigenlijk bang dat het voor nu gewoon afwachten is, hopen op wat verbetering.

Ze is net in ieder geval naar de tuin gewaggeld en heeft daar gepoept en geplast. Daarna snel weer naar binnen en nu ligt ze weer te slapen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:53

gammaglobuline niet verhoogd ? (FIP wat ik niet hoop)
ik heb zelf 3 katten gehad met een hersenbloeding/tia dat zou het oog en het lopen verklaren maar niet de verlies van eetlust (in mijn ervaring dan)

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 18:11

Het is een moeilijke eter die bij het minste geringste slecht gaat eten. De medicijnen kunnen ervoor zorgen dat ze wat misselijk wordt, dus verlies eetlust zou ik denk ik daar aan wijten..

Gammaglobuline niet getest. Wat betreft FIP: ze heeft geen koorts, geen volle buik, geen diarree/braken, geen benauwdheid of geelzucht. Mag inderdaad hopen dat dat het niet is, maar wel iets om in het achterhoofd te houden ja..

Ze heeft zelf weer een klein beetje gegeten net en lijkt ietsje vooruit te gaan. Misschien toch beroerd geweest van de medicatie.
Hoe lang heeft het geduurd voor jouw katten er weer een beetje bovenop kwamen? En hoe erg waren ze er aan toe?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:17

Ik heb soortgelijke tafrelen gehad met een kat, die had veel baat bij prednison en dexamethason, is ze toen erg van opgeknapt.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:18

hallo ts,

Is de kat evt gecontroleerd op een naar binnen geslagen oorontsteking? mag het wellicht niet zeggen omdat het niet positief klinkt maar ervaring leert van een 'eigen' kat dat een kwaadaardig "abces" de oorzaak was van afvallen, slechte vacht, wankelen en omvallen en een oog wat raar deed. Kat was veelal duizelig omdat het evenwichtsorgaan mee was aangetast. niet het meest geweldige om mede te delen maar hopelijk kan het je op een spoor zetten daar ik eea wel herken. laten we ieg hopen dat dit het zeker niet is. veel sterkte met de kat hoopt dat ie snel beter word

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:26

IK vang katten op, al heel lang, meestal oude brakjes uit het asiel met medische problemen....maar tegenwoordig heb ik een abbonnement op het vinden van kittens lijkt het wel.
1e kat was ongeveer 16jr, was wankel, vn naar 1 kant, verschijnselen verdwenen na een week ongeveer (bloedverdunners) en heeft toen nog 2 jaar in goede gezondheid geleefd.
2e was 22 jaar, normaal weet ik geen preciese leeftijd maar ze moest weg bij 1e eigenaar vanwege baby op komst en ze zou onzindelijk zijn (was toen 18!! -:(- ) Die trof ik smorgens aan terwijl ze alleen rondjes naar links kon lopen, ik ging haar de volgende dag ophalen (ging weer goed) maar net voordat ik aankwam had ze een 2e er bovenop gehad, toen heb ik haar moeten laten gaan.
3e was +15jr, zelfde verhaal als de eerste. vandaar dat ik dit niet vermoed bij jouw kat.

Bij FIP (helaas ook al 4x meegemaakt)hoeven ze geen koorts te hebben, droge variant is heel moeilijk te diagnosteren, maar typisch zijn wel verschijnselen met de ogen en het wankel lopen + afvallen.

HCM (hoop ik ook echt niet) kan ook dit soort klachten geven maar dit is extreem pijnlijk en daar zeg je in je bericht niets over...

hoe oud is de kat ? of heb ik daar overheen gelezen ?

edit deze toevoeging; als het om een oudere kat gaat zou ik deze toch een volledige bloedproef af laten nemen, en zoals hierboven goed de oren na laten kijken. Komt daar niets uit dan zou ik ze waarschijnlijk ook op dexamethasone zetten. Dat gaat sowieso helpen met de eetlust en algemeen zal hij/zij zich beter voelen.
Laatst bijgewerkt door Mist op 14-08-16 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 18:28

sjattukuh25 schreef:
hallo ts,

Is de kat evt gecontroleerd op een naar binnen geslagen oorontsteking? mag het wellicht niet zeggen omdat het niet positief klinkt maar ervaring leert van een 'eigen' kat dat een kwaadaardig "abces" de oorzaak was van afvallen, slechte vacht, wankelen en omvallen en een oog wat raar deed. Kat was veelal duizelig omdat het evenwichtsorgaan mee was aangetast. niet het meest geweldige om mede te delen maar hopelijk kan het je op een spoor zetten daar ik eea wel herken. laten we ieg hopen dat dit het zeker niet is. veel sterkte met de kat hoopt dat ie snel beter word

Dit is ook een mogelijkheid idd ! ik heb er ook een in huis die zogenaamd epilepsie heeft maar dit is dus een verwaarloosde oorontsteking geweest, inoperabel, wel te zien op rontgenfoto.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 18:46

Bedankt voor het meedenken allemaal! Ze is ongeveer 12 jaar, ik heb haar op 1 jarige leeftijd in zeer slechte conditie meegenomen van de boerderij van een vakantievriendinnetje waar ik logeerde.

Ze oogt absoluut niet pijnlijk, ze is eigenlijk altijd wat knorrig bij optillen, maar de dagen dat ze de pijnstillers kreeg merkte ik geen verschil.

Prednison/Dexamethason was ook een van mijn ideeën voor morgen, maar dat is niet fijn met de pijnstiller/ontstekingsremmer. Nu heeft ze vrijdagavond de laatste gehad, maar ik weet eerlijk gezegd zo niet hoeveel tijd er tussen moet zitten.
Ook de oren moeten we morgen maar even goed onder de loep nemen, zou dat wel vreemd vinden, want ze heeft nooit (zichtbaar) last van haar oren gehad. Een röntgenfoto is wel makkelijk even te schieten morgen, kunnen we gelijk zien hoe het zit met eventueel vocht in buik/borstholte.

Ik vind haar trouwens niet extreem afgevallen. Ik weet niet meer wat ze de laatste keer woog, maar dit was geen 4 kg, woensdag woog ze 3.1 en het is een klein poesje.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:04

Wel uitkijken met prednison. Mocht het om een bacteriële infectie gaan, maak je het juist erger.

Een middenoorontsteking zoals hierboven genoemd zorgt er ook voor dat het kopje scheef gedragen wordt. Aangezien je daar niks over zei heb ik die optie niet benoemd. Hoe houdt ze haar hoofd? En is het wankelen beide kanten op?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:17

Tijd tussen nsaid en dex moet 24 uur zijn, dus daar kan je morgen wel mee starten. Middenoorontsteking zou goed kunnen, wij hebben er 1 gehad op de praktijk die nog geen meter rechtuit kon lopen. Draaide alleen maar rondjes en at ook slecht (want misselijk door het draaien continue). Heeft vrij lang geduurd maar inmiddels gaat t weer helemaal goed. Maar dat zie je wel als je in de oren gaat kijken. Tia oid zou natuurlijk ook kunnen, lastig hoor! Hou je ons op de hoogte, wel leerzaam ook.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 20:20

Kopje houdt ze normaal, mocht ze deze scheef houden dan had ik daar inderdaad ook wel gelijk aan gedacht. Het wankelen is beide kanten op, het lijkt geen evenwichtsprobleem, eerder echt slapte van de achterhand. Ook loopt ze geen rondjes en ze lijkt ook niet duizelig

Prednison ga ik overleggen hoor met de dierenarts, het ligt er ook weer even aan hoe ze morgen is.

Ik zal zeker even blijven updaten, voor mij is het ook leerzaam, alleen jammer dat het om mijn eigen poezebeest gaat ;(

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 17:38

Even een update:

Gister ging ze dusdanig beter in algehele toestand dat we besloten hadden haar lekker thuis te laten in haar vertrouwde omgeving. Ze begon lekker te eten, te drinken, wankelde zelf meerdere keren per dag de tuin in om even te plassen/poepen/zonnebaden. Ook had ze zichzelf helemaal gewassen. Wel nog steeds wankel op de poten, maar dat is nu niet eens mijn grootste zorg. Als ze zich maar goed voelt dan sterkt ze wel aan.

Vandaag ging het echter weer stukken minder. Ze at niet en kwam het huisje weer niet uit. Mijn moeder heeft haar naar de praktijk gebracht en hier is ze nogmaals onderzocht. Geen gekke dingen in de oren en verder ook weinig te vinden. Poten rechtsvoor en rechtsachter zijn iets geslonken volgens de dierenarts (ik zie haar te vaak om er iets over te zeggen). We hebben röntgenfoto's gemaakt en de echo er even opgezet, maar er is zo niets bijzonders te zien.

Verder was ze koud: 37 graden. Later zelfs 36,5 na de onderzoeken. We hebben haar weer warm onderhuidsinfuus gegeven (glucose + NaCl) en inmiddels zit ze weer op een goede temperatuur. Ook de eerste spuiten dwangvoeding zitten er weer in.

Bloedprikken gaat nog steeds niet, ondanks dat ze zo beroerd is blijft het koppie gelukkig er kwiek (en pissig als we iets met haar willen). Een roesje wil ik in deze toestand niet. Nieren, lever en suiker waren goed, dus daar doen we het mee.

Al met al lijkt het toch echt op iets wat niet goed is gegaan in het koppie. Ze krijgt nu prednison in de hoop dat dit iets voor haar doet.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:13

wilde je vanavond nog vragen over een update. Ik moet zeggen dat die ondertemp met toch doet denken aan FIP (wat ik nog steeds niet hoop- maar los daarvan heb ik liever een dier met verhoging dan ondertemp. dat is meestal veel erger :-( ) . Is er ook een bloedproef genomen ?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:54

Heel veel beterschap met je poes!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:58

Kun je niet een eetlustopwekkend pilletje geven zodat ze toch misschien weer beter gaat eten?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 04:08

romyloverrr schreef:
Kun je niet een eetlustopwekkend pilletje geven zodat ze toch misschien weer beter gaat eten?

Idd, je kunt haar eens een kwartje mirtazapine geven. Gaan ze wel van kwijlen na het toedienen, niet schrikken dus. Ze mag eens in de drie dagen zo'n kwartje hebben.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 07:54

Bedankt voor de reacties weer!

Mist, er is een Panel V gedaan de eerste dag dat ze nog niet zo slecht was in verdere toestand (alleen slappe achterhand). Nieren, lever, suiker goed, eiwitten wat te laag. Helaas is het zo'n heksje dat ze er plat voor moet, en dat wil ik nu in deze conditie niet nog eens. Op de rontgen en de echo was gelukkig niets te vinden van vocht in buik/borstholte. Eigenlijk kan ik weinig van de meest bekende symptomen van FIP matchen aan de problemen van m'n kat.

Ze is wel ontzettend levendig en behoorlijk pittig, het koppie wil duidelijk van alles maar het lijf gaat niet mee.

Ik ga even zoeken waar bij ons mirtazapine in zit, en anders maar even naar de humane apotheek. Ze begon gisteravond toch wel weer behoorlijk interesse in eten te krijgen, maar ging ongeveer een halve cm boven het eten doen alsof ze at, likken, maar ze raakte het eten in eerste instantie niet eens.. Het leek alsof ze zelf dacht dat ze wel at %) Later at ze wel echt. Ben benieuwd hoe het vandaag gaat, nog niets van mijn ouders gehoord.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:12

Kan de kat in de tuin iets hebben gegeten? Een giftige plant bijvoorbeeld?

Sterkte met je kat. Hopelijk knapt ze snel weer op.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:01

Mirtazipine is alleen humaan, t is antidepressiva dacht ik. Ziapam iv kan ook, maar aangezien je al aangeeft dat bloedprikken lastig is zou ik voor de mirtazipine gaan. Als ze zo blijft kwakkelen zou je haar dan niet opnemen en aan t infuus doen? Zeker met die lage temperatuur is een continue warm infuus misschien wel even lekker. Als er in t bekje verder niets raars te zien is, misschien toch ook wat metomotyl prikken tegen evt misselijkheid.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:59

Mirtazapine is een benzodiazepine. Bij mensen werkt het dus als kalmeringsmiddel, bij katten werkt het eetlustopwekkend.

hyppolyteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:20

Klinkt een beetje als het effect van een TIA, ik zou ook vooral de oorzaak in het koppie zoeken. Op zicht kunnen ze daar prima van herstellen, maar dat hangt van de gradatie af natuurlijk

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 19:54

Ontzettend bedankt voor de tip over de Mirtazapine (en al het andere meedenken, ik waardeer het ontzettend!!!) Ik kende het niet en wij hebben het niet op de plank in de praktijk. Ik heb vanmiddag even rondgebeld naar buurtpraktijken en daar kon ik een pilletje ophalen. Deze praktijk gebruikt dit middel vrij vaak en ziet daar goede resultaten mee. Tevens ben ik daar na werk nog even met de kat geweest om de bloeddruk te laten meten, dit kunnen wij namelijk ook (nog) niet en is toch wel belangrijk als je de oorzaak in het koppie zoekt.

De bloeddruk was 110, normaalwaarde is 120, maar met stress zien ze ook wel eens 170. Eigenlijk dus redelijk laag en fijn dat ze dus niet met ontzettende druk in de kop zit. Ze heeft als het goed is bij mijn ouders thuis 1/8e van de Mirtazapine gehad, ik hoop van harte dat dit ervoor zorgt dat ze beter gaat eten.

Om nog even terug te komen op de vraag of het niet handig is als ze opgenomen wordt en aan het infuus gaat: ze is niet te prikken, want dit was wel de bedoeling. Daarom geef ik zelf thuis warm infuus onder de huid. Gelukkig was haar temperatuur vanmiddag 38 graden, ik heb een warmtematje van werk meegenomen en daar kruipt ze af en toe even op en dan gaat ze er zelf ook weer af.

Verder lijkt ze weer wat helderder vandaag, ze probeerde ook te ontsnappen uit haar mandje in de auto, terwijl ze gister echt voor doods lag en geen poging deed om er uit te komen.

Morgen verder overleg met mijn collega (dierenarts) over de bloeddruk die dus zelfs wat aan de lage kant is. Jullie horen het weer...

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 07:50

Ze was vanmorgen aan de wandel, leek iets makkelijker te gaan met lopen en ze ging zelf naar het dienblad waar het voer altijd staat (ze heeft zelf allerlei bakjes met van alles binnen bereik, maar ze wilde perse daarheen). Gisteravond heeft ze al 10 kattenbrokjes gegeten en vanmorgen heeft ze weer wat brokjes en natvoer gegeten. Ze heeft ook het plekje van de andere kat ingepikt :Y)

Ik hoop zoooo dat dit doorzet want voor nu ben ik weer positief! *\%/*