Konijnen inenten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jodhi

Konijnen inenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 17:49

Ik heb al een aantal keer gehoord over een heersende ziekte onder konijnen, VHD.
Ik heb 3 konijntjes.
Deze wil ik graag laten inenten, maar mijn ouders zijn het daar niet mee eens.
Wij laten onze konijnen nooit inenten. Natuurlijk weet ik dat dat niet goed is, maar ik heb er weinig over te zeggen.

Weet iemand de kosten van de inenting tegen VHD?
Of verdere informatie? Is het wel echt nuttig om ze in te enten? (mijn ouders denken namelijk van niet.)
Ik hoop mijn ouders te kunnen overhalen, ik wil mijn konijntjes echt niet kwijt.

Alvast bedankt!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:05

de heersende ziekte die vandaag velen onder ons zo bezighoudt is RHD2, de vaccins zijn helaas vrij duur, al kan ik je niet zeggen hoeveel ze kosten vermits de mijne besteld zijn door mijn DA en ik dus nog niet heb kunnen enten.

je zou ze dan natuurlijk het best ook inenten tegen RHD en mytomatose maar dat maakt het natuurlijk alleen maar duurder.

of het zin heeft, das een niet te beantwoorden vraag. De vraag is of jij het risico wil lopen je nijntjes te verliezen.

De ziekte wordt namelijk overgedragen via muggen en vliegen of wilde konijnen, de mens enz
Er is geen behandeling mogelijk en een groot deel gaat eraan dood.

ik begrijp natuurlijk dat dit voor jou heel moeilijk is maar zitten je nijntjes binnen dan is het risico denk ik al zwaar gereduceerd.

kwii

Re: Konijnen inenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:09

Bij onze DA kost het 25 euro per konijn, ze worden dan twee keer ingeent. Het is een half jaar werkzaam.

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 22:19

Fotsy schreef:
de heersende ziekte die vandaag velen onder ons zo bezighoudt is RHD2, de vaccins zijn helaas vrij duur, al kan ik je niet zeggen hoeveel ze kosten vermits de mijne besteld zijn door mijn DA en ik dus nog niet heb kunnen enten.

je zou ze dan natuurlijk het best ook inenten tegen RHD en mytomatose maar dat maakt het natuurlijk alleen maar duurder.

of het zin heeft, das een niet te beantwoorden vraag. De vraag is of jij het risico wil lopen je nijntjes te verliezen.

De ziekte wordt namelijk overgedragen via muggen en vliegen of wilde konijnen, de mens enz
Er is geen behandeling mogelijk en een groot deel gaat eraan dood.

ik begrijp natuurlijk dat dit voor jou heel moeilijk is maar zitten je nijntjes binnen dan is het risico denk ik al zwaar gereduceerd.

Bedankt voor de informatie. Mijn konijnen zitten buiten.
Ik snap dat als ik er niks aan kan doen, het zo is, maar lopen echt alle konijnen de ziekte op of maar een deel?

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 22:21

kwii schreef:
Bij onze DA kost het 25 euro per konijn, ze worden dan twee keer ingeent. Het is een half jaar werkzaam.

Bedankt, dat valt nog mee.
Je moet het dus elk halfjaar opnieuw doen?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:23

Zeker in laten enten! Een konijn wat niet ingeënt is en wat besmet raakt, gaat sowieso dood. Wanneer ze ingeënt zijn maken ze veel meer kans. Daarbij is de kans op besmetting erg groot. Ieder konijn loopt in principe risico.

Ik zou dan niet alleen vaccineren tegen RHD2, maar ook tegen RHD1 en myxomatose. Iedereen is in paniek door de RHD2 maar men vergeet dat RHD1 en myxo nog steeds meer slachtoffers maken...

Ik heb €25 betaald voor de Nobivac (vaccin RHD1 en myxomatose) en de eerste inenting voor de RHD2. (Cunipravac Variant)
De booster voor de RHD2, na 6 weken, kostte mij €18. Bedragen zijn per konijn, ik heb er 10.
Het wisselt nogal per regio en DA. Wel zijn er verschillende vaccinatiedagen, met speciale prijzen.

De nobivac is een jaar werkzaam. De verschillende vaccins voor RHD2 een halfjaar. Het vaccin wat tot nu toe geregistreerd wordt of al staat, in Cunipravac variant. Deze bestaat uit 2 inentingen: de eerste en de booster na 6 weken. Dit vaccin is een halfjaar werkzaam.

Gaan ze niet overstag als je het zelf betaalt?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/ca ... atose-vhs/

https://www.bunnybunch.nl/informatie/ca ... kte-RHD-2/

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 22:26

Eoweyn_x schreef:
Zeker in laten enten! Een konijn wat niet ingeënt is en wat besmet raakt, gaat sowieso dood. Wanneer ze ingeënt zijn maken ze veel meer kans. Daarbij is de kans op besmetting erg groot. Ieder konijn loopt in principe risico.

Ik zou dan niet alleen vaccineren tegen RHD2, maar ook tegen RHD1 en myxomatose. Iedereen is in paniek door de RHD2 maar men vergeet dat RHD1 en myxo nog steeds meer slachtoffers maken...

Ik heb €25 betaald voor de Nobivac (vaccin RHD1 en myxomatose) en de eerste inenting voor de RHD2. (Cunipravac Variant)
De booster voor de RHD2, na 6 weken, kostte mij €18. Bedragen zijn per konijn, ik heb er 10.

De nobivac is een jaar werkzaam. De verschillende vaccins voor RHD2 een halfjaar. Het vaccin wat tot nu toe geregistreerd wordt of al staat, in Cunipravac variant. Deze bestaat uit 2 inentingen: de eerste en de booster na 6 weken. Dit vaccin is een halfjaar werkzaam.

Gaan ze niet overstag als je het zelf betaalt?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/ca ... atose-vhs/

https://www.bunnybunch.nl/informatie/ca ... kte-RHD-2/

Bedankt voor de informatie!
Ik ga de websites even doorlezen.
Ja, ik ga het sowieso zelf betalen, ik heb 3 konijntjes.
Mijn ouders twijfelen, ze vinden het eigenlijk zonde van m'n geld, maar zelf betalen willen ze ook niet.
Ik ga denk ik morgen ook even onze dierenarts vragen voor informatie :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:31

Tja, als een konijn ziek wordt ben je meer kwijt dan voor een inenting ;) zo denk ik althans.

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 22:33

Eoweyn_x schreef:
Tja, als een konijn ziek wordt ben je meer kwijt dan voor een inenting ;) zo denk ik althans.

:j

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:36

Doe het alstjeblieft! Ik had zelf 2 heeele lieve konijntjes, omdat er nooit wat voorkwam bij ook eerdere konijnen en in de omgeving vond ik het niet nodig ze te enten. Vorige zomer zijn ze beide overleden aan myxomatose.. ;( Het gaat nu dan wel niet om myxo, maar VHD is net zo klote.
Helemaal omdat ze buiten zitten hebben ze een grotere kans op besmetting.
Mijn konijntjes doe ik voortaan altijd enten :) Better safe than sorry!

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 22:40

Esirene schreef:
Doe het alstjeblieft! Ik had zelf 2 heeele lieve konijntjes, omdat er nooit wat voorkwam bij ook eerdere konijnen en in de omgeving vond ik het niet nodig ze te enten. Vorige zomer zijn ze beide overleden aan myxomatose.. ;( Het gaat nu dan wel niet om myxo, maar VHD is net zo klote.
Helemaal omdat ze buiten zitten hebben ze een grotere kans op besmetting.
Mijn konijntjes doe ik voortaan altijd enten :) Better safe than sorry!

Oh jeetje wat erg.
Inderdaad, better safe then sorry!

Ik laat m'n ouders dit topic even lezen. Hopelijk kunnen we ze dan zo snel mogelijk laten inenten.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:48

Ik was voor 1 konijn 45 euro kwijt voor RHD1 RHD2 en myxomatose. Hier zat consult kosten bij in.

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 21:15

Het gaat helaas niet lukken met inenten.
Mijn vader is er van overtuigd dat als je een keer inent, je het altijd moet blijven doen en het inenten toch weinig zin heeft.
Het enige wat ik kan doen is dus hopen helaas.. :(

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:47

Ik ben alle drie mijn konijnen kwijtgeraakt aan de RHD 2. Zo ineens in een weekje tijd op een rottig moment in mijn leven (net ook mijn paard verloren).

Wat betreft enten:

Je hebt de "normale" enting. Deze is tegen RHD1 en myxomatose. Vrijwel elke dierenarts heeft deze. Kosten weet ik zo niet uit mijn hoofd, verschilt ook per dierenarts. Deze enting moet je 1x per jaar geven.

Inmiddels is er een nieuwe ziekte gekomen, de RHD 2. Nog niet elke dierenarts heeft de enting hiertegen. Kosten verschillen ook per dierenarts, ik heb het voor 15,50 laten doen maar ook een bedrag van 19,95 gehoord. Deze enting moet na 6 weken geboosterd (herhaald) worden.
In principe is het advies van mijn dierenarts om deze enting vervolgens ook weer na een half jaar te herhalen. Maar er komt binnenkort als het goed is een nieuwe enting op de markt die net als de enting tegen RHD 1 en myxomatose gewoon 1x per jaar gegeven hoeft te worden.

Wil je je konijnen tegen de ziektes beschermen, dan moeten ze eigenlijk ook twee entingen krijgen. Deze entingen kunnen/mogen niet tegelijkertijd gegeven worden.

Ik denk niet dat je je vader hiermee gaat overhalen want het is natuurlijk best complex en niet "even" naar de dierenarts en enting erin. Hopen is inderdaad het enige wat je kunt doen, wij wonen midden in een woonwijk en onze konijnen hebben geen contact met andere dieren laat staan andere konijnen, en toch heeft het RHD 2 virus ze alle drie zo ineens doen overlijden. Eenmaal symptomen, kun je eigenlijk niets meer...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:50

Het komt ieder jaar/halfjaar terug inderdaad. Heb je de info van bunnybunch ook laten lezen? Of de dierenarts al gebeld?

Overigens mogen de inentingen wel samen gegeven worden. Dat is bij de mijne ook gebeurd :)
Daarbij is het wel een kwestie van naar de DA gaan en inenten.
Van RHD1 en RHD2 merk je geen symptomen. Konijnen vallen gewoon dood neer.

Ik begrijp je hoor TS en ik wil jou ook niet aanvallen, maar ik snap niet dat ouders zo kunnen denken.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 21:55

Inmiddels is de RHD2 enting verplicht voor fokkers, die deelnemen aan tentoonstellingen. Het geld dan ook niet voor alleen de dieren die ingeschreven zijn, maar ook voor alle dieren thuis.
Dit is een regel ingesteld door de KLN. Het is echt een heel serieus probleem geworden, enten is heel noodzakelijk.

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 22:10

Ik heb zonet mijn vader nog even gevraagd waarom hij het nu eigenlijk niet wil.
Het is omdat wij de hokken altijd brandschoon houden, ze nooit ergens anders dan in onze tuin komen en geen contact met andere konijnen/mensen hebben.
Ik weet niet of ik het daar mee eens ben, zo'n mugje kan overal zijn.

Ik ga morgen denk ik zelf even de dierenarts bellen voor informatie.
Ook betaal ik de entingen zelf, maar het probleem is meer dat mijn vader het niet nodig vind.
Maar misschien kan ik hem nog wel overhalen, moet alleen niet te lang duren.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 22:25

Hier thuis altijd geent, alle konijnen zijn aan 1 van de ziektes overleden, Nu ik op mezelf woon gekozen om niet te enten en ze zijn bijna 4 en nog nooit zulke gezonde beestjes gehad, het risico is er natuurlijk altijd. maar ik heb geen spijt van mn keuze

paardjes131

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 22:34

morgen gaan wij inenten voor deze ziekte. 2,50 euro per konijn, het is volgensmij wel zinvol

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 22:50

_Blacky_ schreef:
Hier thuis altijd geent, alle konijnen zijn aan 1 van de ziektes overleden, Nu ik op mezelf woon gekozen om niet te enten en ze zijn bijna 4 en nog nooit zulke gezonde beestjes gehad, het risico is er natuurlijk altijd. maar ik heb geen spijt van mn keuze

Ik heb altijd ingeënt en er is geen enkel konijn aan overleden :) dan spreek ik over zo'n 20 stuks.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:26

paardjes131 schreef:
morgen gaan wij inenten voor deze ziekte. 2,50 euro per konijn, het is volgensmij wel zinvol

Via een kleindiervereniging? Ik weet dat die een dierenarts kunnen laten komen om grote groepen konijnen voor deze prijs te laten enten. Misschien wel de tip voor ts, neem contact op met kleindierverenigingen in de buurt, wie weet mag je meedoen met de massa entingen

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:47

Om de kosten lager te houden informeer eens bij de da voor enting dagen of bij de dierenspeciaalzaak of welkoop die willen ook nog wel eens een dierenarts langs laten komen om te enten. Dan heb je de consulent kosten in ieder geval niet. Wand die maakt het vaak duur.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:57

Zeker enten hoor, slechte hygiene of contact met andere konijnen zijn helaas niet de enige manieren waarop het virus verspreid. Stekende insecten spelen hier ook een rol in en het is gewoon onmogelijk om die 100% bij je dieren weg te houden. Pluk ook geen gras of bladeren uit de natuur voor je beestjes, kan ook besmet materiaal op zitten.

De enting Myx/RHD1 kostte mij 34 euro per konijn, zaten dan ook controles bij zoals wegen, hart/longen, gebit etc. De RHD2 entstof had mij DA pas later binnen, enting kostte me 17,50 per konijn.
Best een kostenpost maar heb het er graag voor over om te voorkomen dat mijn diertjes ziek worden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 07:43

Zeker enten. Bij ons in Hoofddorp heerst de ziekte nu.
Ik heb op het land in 3 dagen tijd 21 dode wilde konijnen gevonden.
Super gezonde konijnen, mooi in het vlees, helder ogen en speels. Ineens gaan ze stil zitten en vallen gillend dood neer. Wat een nare ziekte om te zien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 08:45

Ik laat mijn konijnen niet enten.
Vroeger wel, toen ging ik er mee naar tentoonstelling, toen was het verplicht
Maar ondanks dat ze geënt waren kregen ze destijds ook het virus en zijn al mijn mooie konijnen overleden.

Ik kom het liefst zo weinig mogelijk bij de dierenarts,heb altijd het idee dat daar juist al die ziektekiemen ronddwarrelen :+