Goede cattery voor Bengaalse kat gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_H

Goede cattery voor Bengaalse kat gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 16:14

Hallo! :)

Een vriendin van mij zou graag een Bengaalse kitten willen waar zij later op een verantwoorde manier eens een nestje mee kan fokken. Ze vind het alleen lastig om een goede fokker te vinden.

Hebben jullie misschien ervaring en sites van goede en betrouwbare fokkers voor haar?

We horen het graag.
:evaw:

wendy1987

Re: Goede cattery voor Bengaalse kat gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:17

Een cattery opzoeken die ook aangesloten zit bij een vereniging. En gewoon gaan kijken hoe ze daar met de katten omgaan, wanneer mogen de kittens weg etc.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:01

Een hele betrouwbare cattery is:

http://www.bengalivo.com/

Verder zijn er nog wel meer hoor.

Sluit je op facebook aan bij de groep Bengalen, dan kom je er veel tegen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:08

Is het niet dat je tegenwoordig zelf een soort van geregistreerd fokker moet zijn wil je zelf een nestje fokken? Raskittens worden verplicht gesteriliseerd/gecastreerd vóór ze naar hun nieuwe particulier baasje gaan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:24

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:47

Lukasje schreef:
Is het niet dat je tegenwoordig zelf een soort van geregistreerd fokker moet zijn wil je zelf een nestje fokken? Raskittens worden verplicht gesteriliseerd/gecastreerd vóór ze naar hun nieuwe particulier baasje gaan.

Klopt, of je betaald het dubbele voor een fokdier.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:05

Ik vind dat echt een hele bijzondere gang van zaken, dat verplicht castreren. Maar goed, daarom heb ik dus ook geen raskat. En dat is een andere discussie.

Cattery Rimasi heeft af en toe een nestje Bengalen, ik vind haar manier van katten houden echt heel fijn.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:19

assie schreef:
Ik vind dat echt een hele bijzondere gang van zaken, dat verplicht castreren. Maar goed, daarom heb ik dus ook geen raskat. En dat is een andere discussie.

Cattery Rimasi heeft af en toe een nestje Bengalen, ik vind haar manier van katten houden echt heel fijn.

Eigenlijk geldt die regel ook voor niet-raskatten ... Geen idee hoe ze dit willen controleren hoor.
Het overgrote merendeel van de raskatten fokkers en de dierenasielen houden zich hier wel aan.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:22

troi schreef:
Lukasje schreef:

Klopt, of je betaald het dubbele voor een fokdier.

Dat is omdat de fokkers de rassen zo zuiver mogelijk willen houden. De fokkers verkopen de mooiste en beste kittens als fokdier (als ze ze niet zelf houden niet houden natuurlijk) En vinden het zonde als daar onzorgvuldig mee gefokt wordt en er veel kruisingen komen die goedkoop als Bengaal verkocht worden, maar waarvan de ras eigenschappen steeds minder worden.

Ik ben geen fokker, wel liefhebber van het ras en snap het wel.

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:38

www.crazyroar.nl is een fokker van Bengalen. Mooie kitten en de fokkers zorgen erg goed voor

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:51

Lukasje schreef:
assie schreef:

Eigenlijk geldt die regel ook voor niet-raskatten ... Geen idee hoe ze dit willen controleren hoor.
Het overgrote merendeel van de raskatten fokkers en de dierenasielen houden zich hier wel aan.

In België heb je inderdaad die regel, maar in NL niet

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:53

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:55

Lukasje schreef:
Raskittens worden verplicht gesteriliseerd/gecastreerd vóór ze naar hun nieuwe particulier baasje gaan.

Zitten hier geen nadelige gevolgen aan als je zo'n ingreep al met 12 weken o.i.d. doet?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:06

Leonoor schreef:

Absoluut mee eens :j Of www.batifoleurs.nl (op dit moment zit ze geloof ik twee weken in China en is niet bereikbaar :) )

Afbeelding
De donkere is van Spotselot en de lichte van Batifoleurs :)

Verder werd Bengalivo genoemd, ook een goede :j

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:58

www.bengaalkittens.nl
Goede fokker, maar heeft waarschijnlijk pas volgend jaar weer kittens beschikbaar. Heeft net een nestje gehad.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:24

Simoonzel schreef:
Lukasje schreef:
Raskittens worden verplicht gesteriliseerd/gecastreerd vóór ze naar hun nieuwe particulier baasje gaan.

Zitten hier geen nadelige gevolgen aan als je zo'n ingreep al met 12 weken o.i.d. doet?

Dat vroeg ik me ook af -ik heb nl. een raskitten- maar mijn eigen DA beweert van niet. Toch gaf ze mee dat heel soms er bij katertjes een vernauwing van de urinebuis geconstateerd wordt.
In de USA zouden ze deze ingrepen al 10 jaar doen en zou dit zonder nadelige gevolgen zijn, zeggen ze ....
Persoonlijk had ik mijn kattin ook liever later laten steriliseren maar je hebt geen keuze. Vermits er toezicht is houden de fokkers zich hieraan. En uiteraard zien ze in deze maatregel ook voor zich voordeel ...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:27

assie schreef:

Hier zelfde ervaring idd met Rimasi, zeker aan te raden!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 20:47

Bedankt voor al jullie reacties!

Kan iemand meer uitleg geven over fokverbod? Waarom word een kitten zonder fokverbod honderden euro's duurder, waar gaat dit geld naar toe? Winst voor de verkoper? Hoe zit dat allemaal :)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:22

Het fokverbod zit hem o.a. in het feit dat goede fokkers het niet wenselijk vinden dat Jan en Alleman "een keer leuk een nestje doen". Fokken is zo veel meer dan een kater en poes bij elkaar zetten namelijk. Zij hebben zelf veel tijd, liefde, zorg, kennis en ja ook geld gestopt in hun hobby en hun liefde voor het ras, dat het niet de bedoeling is om de bijv de zoon van je prijswinnende en goed verervende fokkater "zomaar" bij een ander lekker alle buurtpoezen te laten dekken en die kittens dan op Marktplaats vinden voor 500,- als "bijna echte bengaal".
Dat is niet goed voor het ras, gedreven fokkers zijn verre van vermeerderaars en zij willen alleen maar wat het beste is voor het ras en dat hun dieren allemaal in een gouden mandje terecht komen.
Kortom: een fokverbod voorkomt gewoon een hoop ellende, het werpt een drempel op voor 'leuk een nestje'-mensen en als je ECHT wil beginnen aan een nestje, dan kun je vragen of een fokker jouw mentor wil worden en je wil helpen en begeleiden :)

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 23:37

Ik begrijp het idee achter het fokverbod, ik begrijp alleen niet waarom die kittens ineens zoveel duurder worden, raskat is raskat is een beetje mijn gedachte gang. We zijn vandaag wezen kijken bij een fokker en zij zei dat ze hem voor de prijs op internet niet zonder fokverbod weg doet, want 'dan krijgt ze problemen' maar voor €400 meer zijn er ineens geen problemen, hoe zit dat dan? Word dat geregistreerd ofzo?

chocky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 04:39

Ik verwacht binnenkort mijn eerste nestje bengalen, als alles goed gaat natuurlijk ;)
Bij een van de katers die ik op het oog heb gehad moest ik een contract tekenen bij de dekkater eigenaar dat kittens voor de fok minimaal 300 euro meer kosten. Dit was inderdaad zodat er niet "zomaar" mee gefokt gaat worden.
De kittens van de kater die ik nu heb laten dekken gaan in overleg met de dekkatereigenaar weg voor de fok of niet. Dit is afhankelijk van o.a. het uiterlijk en karakter.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 06:11

Dan wijken de regels in Nederland nogal af van die van Belgie! Ben je zelf geen fokker, krijg je steeds een gesteriliseerd kitten. Als niet fokker zijnde kàn je hier dus niet eens een nestje willen. Daar begrijp ik de achterliggende reden nog wel van.
Echter, dat ze bij jullie dan gewoon meer vragen, snap ik niet goed. Worden de kittens dan ook gesteriliseerd wanneer je aangeeft niét te willen fokken?

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 06:22

chocky84 schreef:
Ik verwacht binnenkort mijn eerste nestje bengalen, als alles goed gaat natuurlijk ;)
Bij een van de katers die ik op het oog heb gehad moest ik een contract tekenen bij de dekkater eigenaar dat kittens voor de fok minimaal 300 euro meer kosten. Dit was inderdaad zodat er niet "zomaar" mee gefokt gaat worden.
De kittens van de kater die ik nu heb laten dekken gaan in overleg met de dekkatereigenaar weg voor de fok of niet. Dit is afhankelijk van o.a. het uiterlijk en karakter.

Ik heb je een pb gestuurd!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 06:23

chocky84 schreef:

Dus als je 300 euro meer dokt, mag er wel 'zomaar' mee gefokt worden?

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 06:27

Precies daar zit ik dus ook mee :')

Is het dan puur voor selectie dat mensen denken poeh €300 meer voor die kat nou dan laat maar! En mensen die echt willen fokken denken dan misschien oke die €300 hoord er bij maar ik denk wel nog even 3x na?