Ik open dit topic omdat ik hoop dat bokt dé ultieme tip heeft. Wij zitten inmiddels behoorlijk met onze handen in het haar. Het gaat om het volgende:
Onze kat Puck is inmiddels één jaar en twee maanden oud. Toen hij oud genoeg was om zijn mama te verlaten, is hij bij ons gekomen. Vanaf het begin al geen schootkatje, wel had hij behoorlijk veel energie. Om hem 'moe' te maken, speelden we regelmatig met hem. Vanwege zijn leeftijd mocht hij van ons nog niet naar buiten. Echter werd Puck al vrij snel 's nachts wakker. Hij terroriseerde de hond, gordijnen en onze eetkamerstoelen. Onze hond werd al vrij snel zichtbaar ongelukkig. Dit uitte zich door rond bedtijd te vluchten naar de hal, omdat hij niet in de woonkamer bij Puck wilde zijn.
De hond was er eerder dan de kat, dus hebben we besloten de kat (inclusief mandje en speeltjes) ’s nachts in de hal te laten in plaats van de woonkamer. Hij heeft hier beschikking tot de hal, bijkeuken, trap, en bovenverdieping. Ook hier zocht Puck wel dingen op: krabben aan de voegen van de tegels, de trap op en af rennen.. Als dat hem eenmaal verveelde ging hij krabben aan de slaapkamerdeur, beneden waar mijn ouders slapen.
Als iemand overdag per ongeluk een slaapkamerdeur open had laten staan, ging Puck regelmatig stiekem op het bed liggen. Ondanks dat wij tegen huisdieren op slaapkamers zijn, dit ook ’s nachts toegelaten in de hoop dat hij ’s nacht rustiger werd. Helaas, de nachtelijke feestjes gingen gerust door!
Inmiddels was Puck oud genoeg om gecastreerd te worden, en oud genoeg om na herstel van de operatie naar buiten te mogen (maart 2016?). Wij hadden goede hoop.
Helaas is het erger geworden. 's Nachts rond 3/4 uur wordt Puck wakker en gaat voor de buitendeur staan miauwen omdat hij naar buiten wil. Mijn ouders slapen beneden en hebben geprobeerd dit te negeren. Echter komen zij niet aan hun nachtrust toe en hebben Puck eens naar buiten gelaten. Vervolgens stond hij rond een uur of 6 op de vensterbank voor het slaapkamerraam te miauwen omdat hij weer naar binnen wil. Mijn ouders willen niet dat de buurt hiervan wakker wordt en hebben hem naar binnen gedaan.
Jullie raden het vast al: het is de laatste maanden echt iédere nacht raak. Mijn ouders moeten iedere nacht twee keer voor Puck uit bed. We hebben van alles geprobeerd: negeren, ’s nachts buiten laten, maaltijd voor het slapen, veel spelen overdag, op z’n donder geven, slaapkamerdeuren open laten…
Enige optie dat nog open staat is een kattenluik. Ouders willen geen 'gewone' luik, omdat ratten ook via deze luik in huis kunnen komen. Tegenwoordig bestaan er ook luiken met chipherkenner. Helaas hangt hier dan ook weer een behoorlijk prijskaartje aan.
Mijn ouders kunnen geen enkele nacht doorslapen en de frustraties lopen thuis dan ook behoorlijk op als het om de kat gaat. Ik heb binnenkort vakantie en heb voorgesteld om enkele nachten van slaapkamer te wisselen met mijn ouders zodat zij boven kunnen slapen in alle rust, met het idee dat ik beneden slaap en de kat een paar nachten ga negeren, in de hoop dat hij het dan accepteert. Echter vinden mijn ouders het ook een hele opgave om hun eigen bed en slaapkamer te verlaten voor een kat. Ook begrijpelijk. Voor hun geen optie om dit te doen ivm werk.
Iemand ervaringen hiermee? Tips, ideeën, alles is welkom!