"Doet hij wat dan?".. (angst/onzeker)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

"Doet hij wat dan?".. (angst/onzeker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:22

Wordt mij regelmatig gevraagd als ik onze hond weghoud bij vreemde mensen. Met name mannen.
En dan als ik de signalen al opgepikt heb: "Jou vind ik eng".

Ja wij hebben een hond die niet zo gek is op vreemde mannen, angstig kan zijn van bepaalde honden(vooral aan de lijn)...
Hij heeft gesnept(nooit echt gebeten)en ja, er is al iemand voor hulp bij ons geweest. :)

Zelf ben ik geen fan van strenge correcties, dominantietheorie, corrigeren.
Hier hoef ik ook geen tips of adviezen over. Ik vind het belangrijk dat wij zorgen dat situaties beheersbaar blijven.
Uiteraard krijg hij hier ook een "foei' of 'nee' als hij stout is.
Maar handelen vanuit angst eist, vind ik, andere aanpak.

Wie heeft ook een wat angstigere, onzekere hond?

karuna
Drukke kabouter

Re: "Doet hij wat dan?".. (angst/onzeker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:25

Yeps twee hier waarbij ik voorzichtig moet zijn. Vooral witte herder is er een die niet veel toont maar waaraan ik kan zien dat hij in alles stress opbouwt en mensen zijn subtiele maar voor mij duidelijke signalen missen. Kleine rat idem.

Ik introduceer ze bewust wel bij steeds meer mensen. Beste manier, mee in de bus om te wandelen. Mens in bus is ok dus horen ze bij het roedel. Daarna negeren bij uitstappen maar binnen 10 minuten is het ok. In huis is kwestie daarna van negeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:26

Soms best lastig he.
Wij kunnen de onze in principe naar heel veel meenemen. Stad, restaurant.
Maar sóms vindt hij bepaalde mensen echt hélemaal niks...

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:31

Hier een inmiddels 3 jarige :)
Toen ze jonger was, was t echt een drama, hysterische geluiden kon ze maken, puur omdat ze niet wist wat ze ermee moest als ze een andere hond tegen kwam op straat.
Dan kon ze soms zelfs dr frustratie uitten door ff te sneppen naar Kiki, onze andere hond, waar ze samen mee bij ons kwam.

Afstraffen werkt dan inderdaad gewoon niet, want het is uit angst/onbegrip dat ze zo deed.
Wij hebben het vooral genegeerd, hoe moeilijk t ook was en gewoon "door lopen" alsof er niks aan de hand is. Uiteraard ook wel eens "nee" gezegd hoor ;)
Op afstandje mocht ze wel altijd ff kijken als ze wou, maar alleen rustig, dus zonder te panikeren.

Inmiddels is t hysterische verdwenen, soms nog een blafje, maar we kunnen over t algemeen honden gewoon passeren, mits er wat ruimte tussen zit. (wat k altijd trouwens fijn vind, want je weet nooit hoe ze gaan reageren, juist aan de lijn kan t wat extremer zijn).
Nu weten we, dat Nala erg waaks is en dit aan de lijn dus ook uit, door soms een blaf te geven :')
Maar inmiddels blijft t bij soms een blaf, en braaf door lopen.

Los kan ze trouwens prima in een andere ruimte zijn met "vreemde" honden :P
Dus het is echt aan de lijn een probleem, en buiten loopt ze alleen aan de lijn, dus tja :')
Maar t gaat nog steeds vooruit, dus wie weet gaat het er ooit helemaal uit.

Andere mensen die je buiten tegenkomt hebben vaak wel hun woordje of mening klaar, lekker negeren :)

Oh en als er iemand binnenkomt, gaat de blafsirene ook af _O-
Maar we hebben dr geleerd de bal te pakken, (geluidsdemper) en als je dr dan gewoon duidelijk begroet, is t prima en wordt ze stil. Negeren helpt dan weer totaal niet :roll:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:31

Kleine dame kan overal mee inmiddels zolang ze maar met rust gelaten wordt. Witte vindt mensen menigtes gewoon niet fijn. Vooral omdat veel naar hem gaan staren of aan hem zitten. Hij is ook slechtziend wat het voor hem extra eng maakt. Muilkorf voor zijn rust doet daarin wonderen.

Maar restaurants en zo geen enkel probleem. Ze schuiven onder tafel en je ziet ze niet meer. En zolang je ze volledig negeert, geen aandacht geeft, kijkt tegen ze praat of wat ook durven ze wel. Maar veel mensen kunnen dat niet. Zo jammer want elke enge ervaring is er weer een de verkeerde kant op.

Had dat pas in het bos. Mogen los maar de meneer had teveel aandacht voor ze. Dus even aan de riem. Maar ondanks dat ik zeker 5 keer heb gezegd laat ze met rust en ik steeds verder naar achter liep om afstand te scheppen bleef hij maar lokken enz. Want jaaaa hij had verstand van honden en als hij zo bleef lokken kwamen ze vanzelf naar hem toe -O- :roll: _-:( witte was echt helemaal over zijn theewater, lippen likken, slikken, oren helemaal plat maar wel stekelen en staart en poten stijf. Klaar om echt uit te vallen meer dan gesnep. Zo jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:34

Wat sneu, en dat mensen het dan tóch blijven proberen he, karuna. Laat een dier gewoon met rust, denk ik dan.
Bij de onze zijn het vooral grote mannen of mannen met een bepaald luchtje (laatst iemand op stal die een dood kalf had vastgehad).
Of iemand die inderdaad naar hem staart...

Loslopen gaat over t algemeen goed. Als hij ze kan ontlopen. In losloopgebied waar slechts een smalle strook bos is en alle honden elkaar frontaal móeten passeren gaat t niet goed. Dat is echt te confronterend voor hem...

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:38

Ik meld me.
Ik heb een angstig, onzeker, paniekerig hondje. Dit komt door zijn verleden, en dat heb ik te respecteren. Hij kan er niks aan doen dat hij zo is.
Hij kan overal mee naar toe, zolang ik bij hem ben. En zolang andere mensen niet aan hem gaan zitten. Dit staat, in drukke situaties waar veel mensen zijn, ook op zijn tuig / riem.
Hij wil best kennis maken soms, maar alleen op zijn tempo, en als hij daarvoor kiest.
En dat respecteer ik ook.
Ik zeg ook altijd tegen mensen dat ze eraf moeten blijven, en meestal ben ik de vraag of hij bijt voor met een: " hij bijt. "
Dat doet hij ook als het hem teveel wordt. Aan mij dus om dat te voorkomen.

Vorige week heeft hij een vrouw in haar vinger gebeten.
Haar hond luisterde niet, en kwam als een dolle stier op Kai af.
Ik had Kai op de arm. ( Even om een discussie hierover te voorkomen: Ik ken m'n hond, Ik weet van waar we komen, waar we nu staan. ik weet waar ik mee bezig ben en waarom ik hem optil. )
Hond (die verder geen kwaad in de zin had) wilde zich toch even niet door het vrouwtje laten vangen, en ze wilde Kai even aaien als afleiding.
Ik waarschuwde haar: doe maar niet, hij bijt.
" nee hoor, mij bijt hij niet."
"jawel, ook u bijt hij. doe maar. niet." Dus ik liep weg.
Komt die muts achter me aan en pakt Kai zo bij zn kopje. Hap. in d'r vinger.
"Doet hij zeker anders nooit!" Zegt ze ook nog pissig.
Uhm.. jawel. En dat heb ik net gezegd. }>

Aan straffen doen we niet, bereik je imo helemaal niks mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:42

Tsjonge, dom om dan tóch te aaien.
Ik zeg ook wel dat hij bijt, als dat nodig is. Bij mannen met name. Hij gaat mee naar stal en de dames vinden hem allemaal reuze lief (is ie ook), er lopen ook wat mannen dat gaat prima.
Alleen 2 medewerkers vindt hij niet zo oke dus daar houd ik hem weg.

Wat heb jij op zijn tuig/riem staan?
Misschien ook wel een idee voor onze dan...

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:52

Kai heeft op zijn tuigje: NIET AAIEN. Op zijn andere tuigje staat: GEEN AANDACHT GEVEN. Hij heeft er nog 1 met: IK BIJT. Maar die zit hem niet zo lekker dus die heeft hij niet meer om. We hebben ook een tuigje waar niks op staat, die heeft hij gewoon om als we niks spannends gaan doen, of als ik verwacht dat hij toch bij me zit / op de arm zit, dan heb je toch minder dat mensen naar hem toe duiken.
Muilkorfje heb ik overigens wel altijd bij me als we ver van huis gaan naar een drukke plaats.

Truttig of niet, ik heb hem nu aan een tas gewend. ( hij is 5kg. ) Niet omdat hij niet wil / kan lopen, maar als hij aangeeft dat een situatie voor hem te spannend is dan mag hij daar even in. ( dragen is voor mij soms moeilijk ivm gewrichtsklachten) Je voelt hem dan ontspannen en dan durft hij de omgeving in zich op te nemen, om daarna weer wat zekerder rond te stappen.

Kai loop overigens niet los, in het bos hangt er een 10meter lijn aan, ivm zijn paniekreacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:01

Wel sneu, vooral ook voor kai zelf. Wat is het voor een hondje?
Weet je ook wat hij meegemaakt heeft, omdat je wel benoemde dat het door zijn verleden komt?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:05

Jup onze hond van3,5 . Toen ze 1 was is ze door een andere hond gegrepen en is ze heel bang/ onzeker geworden waardoor ze snept. Ze gaat ook.niet los waar er andere ( onbekende) honden zijn. We hebben een pup van 9 maanden en dat gaat goed die zijn dikke maatjes.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:06

Yep. Wij hebben een appenzeller een ras waarvan de meeste honden heeeel eenkennig en eigenzinnig kunnen zijn. Onze hond is heel eenkennig. Wil alleen bij ons zijn. Als er iemand in de buurt komt begint ze al te blaffen. Mensen willen haar altijd aaien omdat ze er zo lief uit ziet. Soms doen mensen ook zomaar een poging. Zonder te vragen en dan gaat ze tekeer en gaat haar har rechtop. Mensen denken dat ze zo iedere hond kunnen aaien ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:23

Hier een kleine hond die voor anderen er erg aaibaar uitziet.
Maar, hij wil dat dus ook absoluut niet.
Neem hem in bescherming door als ik het doorheb hem kort te nemen, en hem aan de kant te laten lopen zodat ik tussen hem en de ander inloop (snap je het nog _O- )
Sommigen vragen het netjes, en dan zeg ik gewoon dat hij het niet wil, klaar, en dan loop ik door.

En van mij hoeft hij dat ook niet.
Ik snap niet waarom mensen andersmans honden altijd maar willen aaien.
Ik zou er ook niet op staan te wachten dat wildvreemden mij op straat willen knuffelen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:32

Wat raar dat vreemde mensen toch vaak persee een hond willen aaien.
Vreemde honden nergeer ik gewoon. Ik aai pas als een hond mij beter kent of eventueel aangeeft dat hij wel wil kennismaken.

Vervelend dat jullie eigenlijk geen last hebben van jullie onzekere honden maar juist de opdringerige mensen die niet luisteren ook nog. Wie moet er dan feitelijk opgevoed worden? <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:38

het is hier niet altijd de mens maar soms ook wel de hond hoor.
Zo kwam ik vanavond een meneer tegen, en gelijk was onze hond onder spanning.
Terwijl het echt een vriendelijk ogende oude man was.
Hij maakte een kort praatje. Vroeg dus ook of 'hij wat deed'.
Ik zei dat dit maarzo kon, dus hij hield netjes afstand.
Maar met weer weglopen liep hij te dicht achter ons, schopte tegen een takje/steentje aan wat onze hond denk ik oppikte als "gevaar".
Dus meneer werd compleet uitgeblaft.
Heb hem kort aan de lijn gepakt en doorlopen, meneer bleef toen maar op grotere afstand achter ons.

Dan baal ik weer van mijzelf want ik had misschien beter kunnen oversteken ipv dat hij zo dicht achter ons ging lopen..

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:54

Anoniem schreef:
Wel sneu, vooral ook voor kai zelf. Wat is het voor een hondje?
Weet je ook wat hij meegemaakt heeft, omdat je wel benoemde dat het door zijn verleden komt?

Kai is een kleine kruising uit Roemenie.
Hij is met zijn hele familie gedumpt. Zijn zusje woont inmiddels bij mam, en hij bij mij.
Hij was niet hanteerbaar, bijten, krijsen etc.
Ik was helemaal niet opzoek naar een hondje erbij, maar hoorde hem ( zag hem niet op het filmpje, hoorde hem alleen krijsen ) en wist dat hij bij mij hoorde.
Vanaf het moment dat hij bij mij is, is er van hem uit ook die klik die ik toen had.
Ik kan alles met hem doen inmiddels. ( Hij is er nu een jaar)
Hij heeft een hele erge angst voor honden, wilde alleen maar vluchten als hij die een zag. Levensgevaarlijk. Ik heb hem geleerd dat hij, als hij bang is voor wat ook, naar mij komt, en da tik hem dan optil. Niet geheel mijn stijl, maar alles beter dan wegvluchten. Dit gaat nu prima, 9vd 10 keer komt hij naar me toe, of gaat hij, als ik vraag: "moet ik je even tillen?" zitten.
Inmiddels kunnen we, langs de meeste aangelijnde honden lopen samen. Het blijft heel spannend, maar we doen het rustig aan.
Bestelbusjes zijn ook dood eng, Mensen die achter hem lopen, "schop" bewegingen.. onverwachte dingen.. Dat soort dingen is hel voor hem, maar we komen er samen wel. <3

De grootste frustraties zijn inderdaad die mensen die persee moeten aaien, persee moeten laten zien dat ze alles van honden weten, persee commentaar moeten leveren.
Heb hier in de buurt al knallende ruzie omdat ik mijn eigen hondje optil als er een loslopende hond op hem af komt. Ruzie, met bedreigingen aan toe. 8)7

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:57

Hier ook zo een hond. Helaas door een nare ervaring (op de hondenschool nogwel) als pup. En nu dus alle honden die onbekend en groter zijn worden uitgeblaft. Heel irritant vooral als ik wil doorlopen en de andere baas maar roep ja maar hij doet niks hoor! Ja maar de mijne blaft en hapt van zich af dus lijkt me geen goed idee. Helaas dus ook vaker gehad dat die hond die volgens de baas niks deed alsnog uithaalde baar de onze. Terwijl we zelf door wilde lopen maar hun dr hond niet bij zich houden. En dan de kleine hond de schuld geven ja hij lokte het zelf uit. Ik loop toch ook niet voor niets door.

Gelukkig gaat het nu wel al iets beter en kunnen we op gepaste afstand redelijk goed passeren. Ik ga ook met hem op een speciale cursus om te proberen de angst wat te ver minderen. Hoop dat dat werkt want loopt niet altijd prettig op straat. Vooral niet als er overal honden los lopen die niet naar de baas luisteren.

Edit: Rianne hier krijg ik ook al rare koppen als ik dus optil en bijvoorbeeld omdraai. Gelukkig nog nooit knallende ruzie gehad. Wel fijn dat je Kai hebt kunnen leren dat je hem optilt als hij iets eng vind. Die van mij gaat als we bijvoorbeeld staan te kletsen met iemand en die heeft een hond mee die eng is tussen onze voeten zitten dan weten we ook dat ie het eng vind en houd de ander vaak ook de hond wat oo afstand gelukkig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:46

Hier een hond die dol is op mensen, en eigenlijk ook dol op honden, maar door een paar slechte ervaringen in elkaar duikt als honden te snel dichtbij komen of naar haar blaffen, en daarna probeert ze zich te verdedigen door op ze af te vliegen en te blaffen. Ze bijt niet, maar uit angst schiet ze gewoon in de verdediging terwijl de honden vaak heel vriendelijk zijn.
Stomme is dat meerdere honden in onze straat op dezelfde manier reageren omdat ze allemaal door een herder uit de straat zijn aangevallen.
Ik corrigeer zelf niet als ze even blaft om te laten weten dat ze ruimte wil, maar wel als ze door blijft gaan wanneer de hond al weg loopt, of als we langs een hond lopen die niet bij haar komt. Ik wil geen hond die van een afstand al naar honden begint te blaffen, dus dat laat ik nooit toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:30

Ik heb nu wel geleerd, waar mogelijk, onze hond uit de situatie te halen.
Kort pakken en omdraaien zonder correctie of stemgebruik.
Juist als de andere hond verdwijnt en onze blijft blaffen, heeft hij een succes ervaring..en dat is niet de bedoeling.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:36

Yep hier ook. Maar dan met name buiten aan de lijn. Ze is nu ruim 7.5 jaar en zijn al 7 jaar aan het stoeien. Nu sinds oktober vorig jaar dan eindelijk iemand die ons wél het juiste pad op heeft begeleid en ondertussen heb ik een stuk fijnere hond in huis met name binnen.

Buiten ook zeker wel, alleen het stuk andere honden blijft nog erg lastig. Dit vermijden we nu dan ook nog om te zorgen dat haar stresslevel laag blijft.

En idd, zoveel mogelijk om uit een situatie te halen.

Maar buiten aan de lijn reageert ze ook behoorlijk op vreemde mensen. In de avond erger dan overdag. Als er mensen op afstand staan en deze daar blijven staan, dan laat ik de lijn lang en bepaal mijn positie waarin zij niet uitvalt. Op die manier loop ik steeds een stapje dichterbij of juist weer terug (als ze uitvalt). Maar ik houd de lijn lang, zodat zij kan blijven bepalen wat voor haar een veilige afstand is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:52

Ik heb een poedel van nu bijna 4 jaartjes oud.
Is erg onzeker naar vreemden toe. Als er iemand hem wil aaien kruipt hij tegen mij aan, bijten zou hij niet snel doen, alleen als je echt zou blijven pushen en dus zijn signalen van angst negeert.
Maar die kans krijgen mensen niet want ik zeg hen op tijd dat ze eerst hun hand moeten laten ruiken, reageert mijn hond er angstig op mogen ze niet verder gaan om te proberen aaien.

Echter kiest mijn hond wel zijn mensen. Zo heb ik in de stad al gezien dat de ene hem wel mag aaien en de andere weer niet. Heel gek vind ik dat.

Naar honden toe is hij wel erg sociaal. Heb wel nog niet meegemaakt dat er een opdringerige hond naar hem toe kwam, dus hoe hij daarop reageert kan ik niet zeggen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:11

Hier ook een hond die onzeker kan zijn naar bepaalde mensen

De meeste vrouwen zijn helemaal Okay, mannen ben ik voorzichtig mee want die vind hij al gauw bedreigend
Teven gaat goed
Maar reuen... Zodra ze "dominante" tekenen vertonen krijgt hij nogal geldingsdrang
De eerste klap willen uitdelen met veel theater .
Het vleugje onzekerheid Zit er vanaf pup al in , op de eerste hondenschool heeft de eigenaar van het schooltje hem eens gecorrigeerd op foute wijze en sindsdien is vreemde mannen lastig (ik heb daarna ook niet lang meer daar getraind )
Maar het is de onzekerheid in combi met zijn eigen drukte en hyperheid wat het lastig maakt .

En ja. Veel mensen reageren verkeerd
Vooral veel energie er in stoppen en dan vreemd kijken als hij over de Flip gaat
Mensen die hard roepen dat hun hond niets doet en er maar op af laten baggeren
Of je geeft aan dat bepaalde dingen geen goed idee zijn en mensen reageren met
" AH valt wel meeee " en drammen hun zin door
En weer hond over de Flip, en bedankt

Nu heb ik een "voordeel" vanwege het ras zijn mensen toch terughoudender
Maar soms .... Je hebt mensen en postzegels zullen we maar zeggen

Ons teefje(nu een half jaar). Is ene heel probleemloos hondje
Die vind alles en iedereen helemaal leuk

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:03

Wat voor hond heb je Sonja? Klinkt best bekend haha!
Sinds ik in oktober een nieuwe trainster heb die mij helpt heb ik echter al een hele fijne hond teruggekregen. Kost bloed zweet en tranen en heeeeeeeeeeeeeeel veel geduld. Maar vooral ontspannen en genieten samen. Van hele simpele dingen kunnen we nu samen genieten. Ik was 18 toen ik haar kreeg en zelf ook zo onzeker als wat... Dus heb haar grotendeels zelf zo gecreëerd, aldoende leert men en leren we nu samen hoe het wel moet en kan :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:09

"Foei" & "Nee" is ook een negatieve correctie, is niks mis mee, maar wel bij dit 'soort' honden.

Alles positief benaderen en positief ombuigen, negatief is uit ten boze. Wij hebben er twee van die gehad, beide herplaatsers waarvan we een vanaf Februari hebben. Zij had ontzettend last van angstagressie en voernijd, positief blijven ombuigen en binnen anderhalve maand was de voernijd zo goed als niet meer aanwezig.

Wat vreemde mannen betreft is het wel nog aanwezig maar niet meer op de voorgrond, ze is nog steeds onzeker en gaat niet zomaar op iemand af. Maar ze gaat er ook niet meer met blote klapperkaken op af bij het zien van een man op 200 meter. Voor ons meer dan voldoende, want een vreemde heeft sowieso zijn poten thuis te houden van mijn honden. Ik waarschuw één keer, komt er een "Ja maar, honden vinden mij leuk" of iets in die trant uit, prima, ga je gang. Persoonlijk vind ik het geluid van een klappende kaken niet erg, en die domme kop wat ze dan trekken nog lachwekkender. :+ :Y)

Hun beide hebben ook een sleeve op riem en tuig (of halsband) met "Aaien? Eerst vragen!" (gekocht via aaieneerstvragen.nl) Dat rood schrikt ook wel af en mensen gaan niet zomaar naar hun toe.

Geduld, liefde en veel training is het enige wat je kunt doen. Je moet de negatieve ervaring(en) gaan ombuigen naar positieve! :j

Succes in ieder geval! :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:13

Loez: Rottweilers :)
Veel mensen zijn toch wat onder de indruk van zijn uitstraling gelukkig
Hoewel er gelukkig hier in het dorp ook een hoop mensen zijn die wel hun hersens gebruiken en veel herkennen bij honden(die van henzelf en die van een ander). Dat scheelt .
Maar soms. |o

Hij is ook hartstikke lief hoor, teven, puppies en bange/onzekere honden is hij echt hartstikke leuk mee
Maar vreemde mannen (zonder hond, met hond gaat vaak een stuk beter ) is het opletten en protocollen volgen
Met reuen is het tricky hoewel hij pas met een nogal zelfverzekerde rottweiler reu heeft losgelopen(perongeluk) en dat ging vrij goed , hoewel spanning aanwezig blijft .
En zaken als rammelende aanhangers , motoren etc dat zijn ook triggers
Hij is gewoon ook heel snel overprikkeld
(Bijna in staat om ritalin te testen bij die Pipo :') )

Teefje heeft vooral een hele aanlokkelijke uitstraling
Maar goed , dat is echt een slettebak eersteklas _O-

Edit : wat betreft corrigeren, soms is het hier gewoon nodig om de grens duidelijk aan te geven, hoewel ik bijna radar heb ontwikkeld wat betreft mijn omgeving (honden, motoren, aanhangers en alles wat een trigger kan zijn)
Kun je gewoon niet alles voor Zijn

90% lukt met afleiden en afbuigen maar soms is het boem is ho en plons is water want als hij gaat is hij onbereikbaar