De Engelse bulldog sterft uit, maar de oplossing wil niemand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nimfee

De Engelse bulldog sterft uit, maar de oplossing wil niemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 18:59

http://www.ad.nl/nieuws/de-engelse-bull ... ~a26383ea/

De enige manier om de Engelse bulldog te redden is door deze te kruisen met een Amerikaans ras, blijkt uit onderzoek aan de Universiteit in Californië, maar dat is vloeken in de kerk.

De bulldog werd oorspronkelijk gefokt als vechthond, maar Engelsen roemen hem vooral om zijn vasthoudende karakter, gelijk aan henzelf.

Korte pootjes
De gedrongen honden met korte pootjes kampen nu met gezondheidsproblemen zoals huidallergieën en een smal bekken. Door zijn terugliggende neus lijdt hij aan ademhalingsproblemen - vroeger was die neus juist een pré omdat deze hem in staat stelde adem te halen zonder de tegenstander los te laten.

Volgens fokker Märia Konings van Happy Bulls uit Sprundel mankeert de Engelse bulldog echter niks. ,,Die platte neus is allang teruggefokt en hij is ook niet meer zo zwaar. Alsjeblieft, kruis hem niet," smeekt ze. ,,Nu durf ik met een gerust hart een baby te leggen bij een Engelse bulldog, zó lief is-ie, maar als hij straks is gekruist met een Amerikaans ras weet ik niet of hij nog te vertrouwen is."

Wat mij betreft mogen ze de EB laten uitsterven. Degene die ik tegenkom zijn hoopjes ellende en mijn hond snapt alvast niets van dat geknor en geratel, volgens mij denkt ze steeds dat die honden naar haar aan het grommen zijn. Maar bovenal dat ze niet eens fatsoenlijk kunnen ademen en kunnen doen wat ze willen.
En dat er schijnbaar geen lievere honden zijn dan de EB :? ik heb een hele lieve hond, een herdershond nog wel :Y) maar absoluut met van alles te vertrouwen. Ik hoef nooit bang te zijn als er kinderen zijn, ik hoef nooit bang te zijn dat ze achter de konijnen aan gaat, ik hoef nooit bang te zijn als we naar de paarden gaan. Ik zou niet weten waarom de EB dan zo veel liever en trouwer zou moeten zijn.

MarlindeRooz

Re: De Engelse bulldog sterft uit, maar de oplossing wil niemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:07

Dit is de nieuwe natuurlijke selectie gok ik dan maar... Van mij mogen er nog wel een paar rassen verdwijnen. :o

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:18

Ik zit er ook niet zo mee, het is bespottelijk dat zulke rassen gefokt worden. Een ziel in een lichaam stoppen, waarvan je weet dat het de levenskwaliteit aantast vind ik persoonlijk niet kunnen. En dat doe je als je express zulke rassen fokt, omdat mensen het 'schattig' vinden, of dat het ras 'zo lief' is. Meerdere lieve, betrouwbare, mooie, lieve rassen.. die geen gedrochten zijn.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:21

Dit soort rassen zijn zo doorgefokt dat het niet goed is voor de gezondheid van het dier zelf.. Heupproblemen, ademhalingsproblemen. Natuurlijke bevallingen zijn 9/10x niet mogelijk omdat de pups te breed zijn voor de heupen van de moeder. Voor mij houdt het al op als het tegen de gezondheid van de dieren gaat. Ik vind dit dus niet heel erg.

Er mogen van mij zelf wel wat meer hondenrassen uitsterven. Met stipt op nummer 1 de King Charles. Schatten van honden, maar ze hebben altijd hoofdpijn omdat hun hersentjes te groot zijn voor hun hoofdjes waardoor er altijd druk ontstaat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:22

Weg ermee. Dat ras heeft geen enkel bestaansrecht, en de fokkers ervan bedrijven systematische dierenmishandeling.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:28

Vind ik voor al die kortschedelige hondjes, vind pugs net zo erg en zielig bijvoorbeeld. Maar genoeg andere hondenrassen daarmee, benner sennen, king charles, duitse herders..

En te veel mensen die het leuk en schattig vinden en ik snap het echt niet :\
Waarom is het schattig dat een hond knort, terwijl hij eigenlijk moeite heeft met ademhalen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:40

Nou ja als we toch over uitsterven beginnen mag de chihuahua ook wel gaan. Vind dat ook zulke hoopjes "hond".

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:42

Ik vind veel rashonden tegenwoordig een beetje zielig. Wij gaan tzt lekker op zoek naar een vuilnisbakkie denk ik.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:46

Esirene schreef:
Vind ik voor al die kortschedelige hondjes, vind pugs net zo erg en zielig bijvoorbeeld. Maar genoeg andere hondenrassen daarmee, benner sennen, king charles, duitse herders..

Waarom is het schattig dat een hond knort, terwijl hij eigenlijk moeite heeft met ademhalen?

Ben niet zo into de hondenrassen, maar dit ras (net als husky's enz.) staat toch nog best dicht bij de 'oerwolf'?

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:47

Fair schreef:
Dit soort rassen zijn zo doorgefokt dat het niet goed is voor de gezondheid van het dier zelf.. Heupproblemen, ademhalingsproblemen. Natuurlijke bevallingen zijn 9/10x niet mogelijk omdat de pups te breed zijn voor de heupen van de moeder. Voor mij houdt het al op als het tegen de gezondheid van de dieren gaat. Ik vind dit dus niet heel erg.

Er mogen van mij zelf wel wat meer hondenrassen uitsterven. Met stipt op nummer 1 de King Charles. Schatten van honden, maar ze hebben altijd hoofdpijn omdat hun hersentjes te groot zijn voor hun hoofdjes waardoor er altijd druk ontstaat.

Niet alle cavaliers en king Charles hebben last van een te kleine schedel, dus dat ze altijd hoofdpijn hebben gaat niet op.
Tegenwoordig wordt er ook gefokt om te zorgen dat er genoeg ruimte in het koppie komt.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:52

EarthFocus schreef:
Fair schreef:

Niet alle cavaliers en king Charles hebben last van een te kleine schedel, dus dat ze altijd hoofdpijn hebben gaat niet op.
Tegenwoordig wordt er ook gefokt om te zorgen dat er genoeg ruimte in het koppie komt.

Er is in het begin van het fokken niet goed gelet op erfelijke ziektes, alleen op de vorm van het hoofd, nu heeft dus meer dan 90% de erfelijke ziekte: Syringomyelie. Aangezien dit bijna in alle lijnen van de cavalier zit, zijn er weinig honden die het niet hebben. Ik snap uiteraard dat er momenteel fokkers zijn die met de laatste 10% proberen de te kleine hoofdjes er uit te fokken. Maar ik vind persoonlijk dat het ras op dit moment op een stuk is gekomen waarvan ik het beter vind om dit gewoon te staken.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:54

Fair schreef:
Natuurlijke bevallingen zijn 9/10x niet mogelijk omdat de pups te breed zijn voor de heupen van de moeder.
.

Zeg maar 10 van de 10 bij de EB... En wat denk je van oogproblemen, hoeveel rimpelrassen hebben wel geen oogaandoeningen.
Je kunt je er niet eens tegen/voor verzekeren. Is al direct uitgesloten!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:55

onbarefeet schreef:
Esirene schreef:

Ben niet zo into de hondenrassen, maar dit ras (net als husky's enz.) staat toch nog best dicht bij de 'oerwolf'?

Tegenwoordig zijn er nog maar weinig honden die dicht bij de natuur staan. De vuilnisbakjes zijn nog het meest gehard en mankeren vaak nog het minst.

Alle honden die nog enigszins een wolfs uiterlijk hebben zijn al dusdanig doorgefokt dat ze misschien nog wolfs eruit zien, maar vanbinnen zijn ze alles behalve wolfs.
Ze worden op karakter, grootte, breedte, snelheid, meewerkendheid etc. etc. gefokt, op een gegeven moment is het gewoon een product van de mens en zit er niks natuurlijks meer in..
Aan de ene kant fijn, want zo gebeuren er minder ongelukken met bijtincidenten, maar aan de andere kant is de natuur zo niet bedoeld om te fokken tot de 'perfecte' hond bestaat.

En tegenwoordig worden alle rassen dusdanig doorgefokt dat vele zelfs weer een kronkel in hun hoofd krijgen, DNA-afwijkingen en mutaties in het gen...

We zijn gewoon allemaal doorgeslagen als het om hondenfok gaat.
(Overigens slaan we als mensheid overal in door... Maar dat terzijde)

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:56

Wow oke, thanks voor deze info :D

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:58

Fair schreef:
Er is in het begin met het fokken niet goed gelet op erfelijke ziektes, alleen op de vorm van het hoofd, nu heeft dus meer dan 90% de erfelijke ziekte: Syringomyelie. Aangezien dit bijna in alle lijnen van de cavalier zit, zijn er weinig honden die het niet hebben. Ik snap uiteraard dat er momenteel fokkers zijn die met de laatste 10% proberen de te kleine hoofdjes er uit te fokken. Maar ik vind persoonlijk dat het ras op dit moment op een stuk is gekomen waarvan ik het beter vind om dit gewoon te staken.

Daar ben ik het zeker mee eens, maar om het hele ras uit te laten sterven vind ik tever gaan, kruisen met andere spaniel-achtigen vind ik dan een betere optie.
Cavaliers hebben echt een gouden karakter en wanneer je een gezonde cavalier hebt, dan heb je ook echt een waanzinnige clown in huis!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:01

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:04

Wat mij betreft is het heel simpel. Als iets zich niet meer op een natuurlijke manier kan voortplanten en het maakt niet uit welk ras/diersoort het is dan geeft de natuur toch al aan dat het niet hoort te bestaan? net als de gezondheids problemen bij andere rassen zoals hd, te kleine schedels, huid problemen Door extreme plooien, ingroeiende wimpers, problemen met de ademhaling. .... Gewoon onnodig leed in mijn ogen. Ras honden heb ik helemaal geen problemen mee mits gezond en uit geteste/gezonde ouderdieren.

Helaas vrees ik dat zo lang er mensen zijn die een hond kopen omdat hij schattig of zielig is dit probleem nooit verholpen zal worden. Zolang er mensen zijn die bereid zijn grof geld voor zo'n dier te betalen zullen er ook mensen zijn die ze fokken. ...

Hier altijd kruisingen gehad zonder stamboom en nooit problemen. Kennissen met een West high land terriër hebben al een gods vermogen uitgegeven omdat het beestje allergisch blijkt voor bijna alle voeding, epileptisch bleek en blind werd op 7 jarige leeftijd. Later bleek dat die bloed lijn er om bekend stond. .. De fokker was er van op de hoogte maar fokt Nog steeds. ...

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:07

Cavalier King Charles, Engelse/Franse bulldog, mopshond, Pekinees, daaaag :wave:

Fair

EarthFocus schreef:
Fair schreef:
Er is in het begin met het fokken niet goed gelet op erfelijke ziektes, alleen op de vorm van het hoofd, nu heeft dus meer dan 90% de erfelijke ziekte: Syringomyelie. Aangezien dit bijna in alle lijnen van de cavalier zit, zijn er weinig honden die het niet hebben. Ik snap uiteraard dat er momenteel fokkers zijn die met de laatste 10% proberen de te kleine hoofdjes er uit te fokken. Maar ik vind persoonlijk dat het ras op dit moment op een stuk is gekomen waarvan ik het beter vind om dit gewoon te staken.

Daar ben ik het zeker mee eens, maar om het hele ras uit te laten sterven vind ik tever gaan, kruisen met andere spaniel-achtigen vind ik dan een betere optie.
Cavaliers hebben echt een gouden karakter en wanneer je een gezonde cavalier hebt, dan heb je ook echt een waanzinnige clown in huis!

Wij hebben er ook eentje gehad (was van mijn oma, maar die kon er niet meer voor zorgen) en het was een van de liefste, eerlijkste hondjes die we ooit hebben gehad. :) Ik vind ze ook geweldig. Maar als er zoveel leed in de lijn zit, waarvan het niet zeker is dat het er uit gefokt kan worden. (het kan altijd terugkomen,je bent er nooit 100% zeker van dat de ziekte uit 1 lijn verdwenen is) daarom vind ik het te riskant. Ik zou het niet over mijn hart verkrijgen als zo'n hondje toch in zijn leven nog zoveel pijn heeft.

Zo hebben wij momenteel ook 1 hond, een kruising tussen een tzih tzuh en een maltezer, in de volksmond een Boomer. Deze hebben wij ook opgevangen. Het is zo'n lieve hond met een eigen karakter. Echter kwam deze hond uit belgie, bij een 'fokker' vandaan. Hij heeft een olifantenhuid, altijd ontstoken traanbuizen en een scheve te lange rug. Dit zijn ook van die dingen waar ik zo boos van kan worden. Hoe lief ze ook zijn, als hun gezondheid hun zo in de steek laat, vind ik dat zulke rassen niet doorgefokt moeten worden. We kunnen als mens beter meer terugfokken naar de gemiddelde hond in plaats van doorfokken zonder zekerheid dat de ziektes niet terugkomen.

Eliana

Wij hebben een.old englisch bulldog waar ze dus idd de eb met andere rassen gekruisd hebben. Honden hebben een minder korte neus staan hoger op de poten en worden natuurlijk geboren. Afbeelding

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:10

lieveli schreef:
Ik vind veel rashonden tegenwoordig een beetje zielig. Wij gaan tzt lekker op zoek naar een vuilnisbakkie denk ik.

Hebben wij ook gedaan. :j

9 jaar, onverwoestbaar! Halve pan frituurvet leegvreten? Geen probleem, gewoon lekker weer uitkotsen! :9

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:12

Met sommige hondenrassen moet het gewoon verboden worden om te fokken, anders komt er nooit een eind aan. Snap echt niet dat er nog mensen zijn die een King Cavalier, pekinees, mopshond of een Engelse buldog kopen |( en verschrikkelijk dat mensen een platte neus waar een hond amper mee adem kan halen mooi vinden, zieke wereld -:(-

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:55

Tja, dan moet je ook niet meer met een DH, Labrador, Jack, Teckel etc. fokken. Ook die rassen hebben een hoop problemen, maar omdat die minder 'in the face' zijn, is het opeens ook minder erg? Wat een onzin. Echt niet elke mops heeft last van zijn korte neus net zoals niet elke DH last heeft van zn misvormde heupen, maar je moet er wel rekening mee houden. Ik lig er niet wakker van als de EB verdwijnt, wanneer ze niet natuurlijk kunnen voortplanten gaat het voor mij te ver.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:05

Eliana schreef:
Wij hebben een.old englisch bulldog waar ze dus idd de eb met andere rassen gekruisd hebben. Honden hebben een minder korte neus staan hoger op de poten en worden natuurlijk geboren.

Zou je beter "new" english bulldog kunnen noemen. Ze lijken nl nog steeds in de verste verte niet op de historische bulldoggen.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:11

Ik lig er eerlijk gezegd ook niet wakker van... Ik (als bulldog liefhebber) ben destijds op zoek gegaan naar een gezond alternatief: een Boston terriër <3
Afbeelding