One cat a day, keeps the mouse away? (Not)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

One cat a day, keeps the mouse away? (Not)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 06:47

Mijn 'lieve' kleine meisje neemt nu elke dag 1 of 2 LEVENDE muizen mee naar huis.

Het begon 2 of 3 maanden geleden met 1 dode kikker, paar dagen later een levende en ze heeft ook behoorlijk zitten hengelen in de vijver van de buurman. Al deze vissen waren verzwakt door overstroming door vele regen. Ze heeft er toen ongeveer 15 versleept vanuit de vijver. :=

Later kregen we een dode muis op de deurmat bij het kattenluik. Toen 2 tegelijk, weer een kikker in de tuin etc.

Wegens de warmte staat de voor en achterdeur open en zie ik haar nu dagelijks met een levende muis rennen door huis. Ze brengt ze via de voordeur naar de achtertuin of andersom.

Ze laat de muizen los in huis en gaat er bij liggen kijken. Beest maakt een hoop lawaai en inmiddels doet de hond ook mee, dan probeer ik muisje buiten te krijgen, levend en kat binnen te houden maar uit eindelijk overleven ze het niet :(

Net, een uur geleden werd ik wakker door muis en kat. Ze had een muis mee naar boven genomen... Levend... Bah.

Ik had ergens zien staan dat ik een dode muis in huis moet laten liggen dat ze er dan mee stopt het mee naar huis te nemen. Dit heb ik gedaan maar intussen zijn er alweer 2 nieuwe bij gekomen.

Bandje helpt ook niet, ze vangt met belletje ook de muizen. En ik hoorde haar ineens rare geluiden maken alsof ze last van keel had en zag dat ze bandje kwijt was, denk blijven hangen en daar last van gekregen.

Ik snap best dat katten af en toe wat vangen, maar 2x per dag minimaal 1 dagelijks? En soms dus 3? Is dat niet wat overdreven?

De kat is 1 jaar en 1 maand en loopt een half jaar al buiten, daarvoor liep ze ook al in de tuin (vanaf dat ik haar heb) als kitten ging ze de tuin niet uit. Ze is dus gewend buiten te zijn en ze wordt ook echt heel naar van binnen houden. Dat heb ik in maart 10 dagen moeten doen wegens steralisatie en dat was een ramp :P

Nu wil ik sowieso het luik s nachts dicht gaan doen om te voorkomen dat ze met iets thuis komt terwijl ik slaap en zij besluit het cadeau te doen in bed, maar hoe verder?

Het is zonde van de muizen en ik ben niet blij.

Iemand een tip?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 06:58

Oei, zeer herkenbaar..... Mijn kat doet het ook met regelmaat. En ja, soms ook een stuk of 3 op een dag. Soms dood, halfdood of springlevend. Met regelmaat eet hij ze ook gewoon op, dan hoef ik alleen de restjes (meestal laat hij de galblaas liggen) en wat bloed op te ruimen.

Er is maar 1 tip en dat is je kat binnenhouden......

Ik vind het ook vreselijk om achter die halfdode muisjes aan te vangen. Ik maak ze overigens wel dood en gooi ze in de kliko. De springlevende vang ik en krijgen een 2e kans buiten :D . Er is echt niets aan te doen.

Ik vind het zeker niet zonde van de muizen, ben blij dat hij ze vangt, maar blij van de levende muisjes naar binnen brengen word ik niet.

KimD

Re: One cat a day, keeps the mouse away? (Not)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 07:23

Is een katten ren geen optie? Of de tuin catproof maken? Op die manier kan ze wel lekker naar buiten maar kan ze minder goed jagen en muizen meeslepen, tenzij jou tuin overloopt van muizen natuurlijk. :Y)

Lijkt me ook niet zo fijn als ze bij de buurman gaat lopen hengelen...

Wij hebben er met vier katten geen last van, die vangen nog geen muis als gaat die met de poten omhoog voor hun neus liggen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 07:41

Mijn kat deed dat ook. Ze at uiteindelijk de muizen op en dan vond ik er niet al teveel van terug. Daarbij hadden we erg veel muizen op het erf, dus die werden zo mooi bestreden. Ik hield wel de deur naar boven dicht. En gelukkig heb ik plavuizen.

Alleen...Op een gegeven moment werden het konijnen. Kleine konijnen, grote konijnen...alles kwam door dat kattenluik en werd onthoofd op mijn keukenvloer. En dat werd me echt een beetje gortig. Dus kreeg ze huisarrest. Maar goed: Als je dat hebt meegemaakt, dan valt een muisje nog best mee.

Het kan nog erger: een vriendin van mij heeft er een die levende ratten in huis brengt. Hele grote. :\

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:34

Die van mij doet het met vogeltjes. Die dan bebloed overal heen fladdert. Overal veren en troep... :\

Heb helaas geen tip voor je..

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:41

Helaas ook geen tips.
Record van mijn kat is 6 muizen uit een nest op een dag....
Ze moet wel steeds verder gaan want dichtbij heeft ze ze aardig opgeruimd.

Ook de levende rat al gehad die zich achter een radiator had verstopt... Heb een Vangkooi moeten kopen om de rat weer weg te krijgen achter de radiator (gif is ook zowat als ie dood gaat achter de radiator brrr).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:47

Misschien een hele rare gedachte maar ik denk dat waar jij woont er gewoon heel veel muizen zitten. Ik ben daar ook opgegroeid en heb er tot mijn 23e gewoond en mijn kat nam ook 2-3 muizen per dag mee.

Helaas leeft die kat niet meer dus heb geen goed vergelijkingsmateriaal maar mijn huidige kat ving in Amsterdam ook meer muizen dan hier. Sterker nog, hier heeft hij volgens mij nog geen enkele muis gevangen en woon hier inmiddels 2,5jr.

Denk dat hier gewoon niet zoveel muizen zitten. :+

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:14

Ik vind het ook onsmakelijk als ze levende dieren meenemen en dan loslaten, maar buiten dat is muizen vangen geen problerm toch? Hier is dat hun taak. als ze levende dieren meenemen gooi ik ze gewoonlijk met beest en al terug naar buiten. Kunnen ze hun maaltje daar opeten. Een aantal jaar terug hadden een poes die wel heel netjes was. Die ving een muis, legde m binnen in haar voerbakje en ging hem daar netjes opeten. Hilarisch :D

Probeer er niet te veel over na te denken. Katten zijn katten en muizen vangen hoort daarbij. Alleen misschien even overleggen met de buurman over het leegvissen van zijn vijver en hoe jullie dat samen kunnen oplossen.

Veela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:16

Wij hebben het ook, ik heb genoeg geprobeerd en laat het maar hierbij en wanneer ze nog leven met veel pijn zorg ik er zelf voor dat ze snel dood zijn zodat ze minder pijn lijden. Als ze nog te redden lijken dan zet ik ze in het grasveldje neer.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:36

Het is ook wel een beetje de tijd van het jaar. Mijn kat heeft ook rond deze tijd een periode dat ze heel erg veel vangt (idd ook levende muisjes in huis) Gelukkig doet ze het alleen 's nachts en dan zet ik het kattenluik tussen bijkeuken en woonkamer dicht. De rommel blijft dan iig beperkt :')

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:37

Ach, wat een lieve poezel heb jij dat ze zoveel cadeautjes voor je meeneemt <3 :D .

Ter bescherming van kat en fauna wordt geadviseerd katten 's nachts binnen te houden. Alleen overdag naar buiten dus. Die van mij zijn ook alleen overdag buiten. Dat zijn ze ook zo gewend van kitten af aan. Als ik 's morgens aan het werk ga gaan ze mee naar buiten, en 's middags weer naar binnen en dan gelijk voer geven. Die zijn dat zo gewend dat ze op het "in-huis-gaan" tijdstip al op je zitten te wachten.

En ja, ook dan vind ik nog wel eens een cadeautje. En niet alleen maar beestjes, mijn kleptomane kater komt ook wel eens met speeltjes van de buurkatten thuis :roll: .

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:40

Neem nog een kat :+

Hier neemt de grote jager 2/3 muizen per dag mee. 1 eet ze zelf op. Nummer 2 wordt afgepakt door haar zus en nummer 3 wordt afgepakt door haar broer. Ze eet ze dus snel zelf op als ze honger heeft voordat de rest er met haar speelgoed vandoor gaat.

Misschien niet heel erg smakelijk maar je vind in ieder geval geen halve of levende muizen in je huis :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:57

Roodvos schreef:
En ja, ook dan vind ik nog wel eens een cadeautje. En niet alleen maar beestjes, mijn kleptomane kater komt ook wel eens met speeltjes van de buurkatten thuis :roll: .

:')

Toen ik nog in een woonwijk woonde, hoorde ik een keer de achterbuurvrouw heel hard schelden en vloeken. En toen kwam mijn kat met een noodgang met een dikke biefstuk over de schutting. :+

Paulina schreef:
Neem nog een kat :+

Hier neemt de grote jager 2/3 muizen per dag mee. 1 eet ze zelf op. Nummer 2 wordt afgepakt door haar zus en nummer 3 wordt afgepakt door haar broer. Ze eet ze dus snel zelf op als ze honger heeft voordat de rest er met haar speelgoed vandoor gaat.

Misschien niet heel erg smakelijk maar je vind in ieder geval geen halve of levende muizen in je huis :P

Nou....spitsmuizen schijnen klieren te hebben die een muskus-achtige keur afgeven. En dat vinden katten dus vies. Dus al zijn mijn katten samen: van dat soort muisjes blijft gewoonlijk de onderste helft liggen. Maar even de veger en blik erbij en het is weg hoor... Je went er ook aan.

En een enkele keer weet een muis te ontkomen. Die kruipt dan weg in de kast of in een ander meubel om daar een stille maar op den duur doch vrij geurzame dood te sterven. Dat vind ik persoonlijk ook een minpuntje.

Gelukkig gedijen mijn vileine felines goed op huisarrest. Ze worden er niet ongelukkig van. De ene weet niet beter, want die is nooit buiten geweest. En de andere vindt het wel prima binnen, al glipt ze bij de deur een enkele keer door onze benen naar buiten. Intussen hebben we een aanloop-zwervertje dat voor ons buiten de muizenpopulatie in toom houdt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:13

Van muisjes vind ik standaard alleen het staartje, de darmpjes en het voorste deel van het snuitje terug. De rest eet ze op :9

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 11:42

Bedankt voor alle reacties!

Sommige van jullie katten zijn dus nog erger!
De vissen van de buren laat ze nu trouwens volledig met rust :)

Ik denk dat ik haar even paar dagen binnen ga houden en daarna sowieso de nachten. Kattenbak is weer tevoorschijn gehaald in ieder geval :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:57

Het wordt sowieso ook minder als ze ouder worden. Die van ons nam vroeger ook regelmatig wat mee.. tegenwoordig kan ik er een muis bovenop zetten en hij zou gewoon verder slapen :')

Ik zou denk ik gewoon de deuren dicht houden, dan heb je iig geen levende muizen binnen. Muizen zijn geen nachtdieren, toch? Of het dan zin heeft om hem 's nachts binnen te houden weet ik niet. Die van ons zat vroeger juist 's nachts buiten, dan is het ook veiliger voor een kat, en overdag lag ie dan te slapen en bij te komen van de nacht :D

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:57

Misschien een idee om de hond de muizen dood te laten bijten?
Zo'n muisje kan heel slecht tegen stress en sterft vaak toch door overbelasting van het hart. Dan beter een korte dood ipv laten leven met opjagen, vangen.. waarna ze alsnog dood gaan ;(
Na een tijdje is de populatie muis toch wel zodanig uitgedund dat het minder zal worden Y;(

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:06

Hier 3 katten, en alle 3 jagers, al spant mijn kater de kroon.

Hier ook regelmatig, kikker lijken, dode muizen, vogels en vlinders in huis. Ze eten echter alleen de vogels op.. Daar vind ik alleen veren van.

Na mijn vakantie kon ik mn paardrijlaarsen weggooien omdat er al 2 weken een dode kikker in lag te rotten :+

Ook vliegen en spinnen overleven hier niet langer dan een paar uur in huis.

Verder geen tips voor je.. Ik heb ze ook de nachten binnen en toch nemen ze veel mee naar huis.
Onze oudste van 4.5 jaagt dus ook nog steeds :=

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:10

Je kunt ruilen met onze kat? Kom m wel ff brengen.. Die slaapt 22 uur per dag.. Dat is weer t andere uiterste.. :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:14

Ooit ergens tegengekomen verklaring :
Kat ziet mens als kitten, en kittens moeten leren jagen, dus neemt kat levend oefenmateriaal mee. Oplossing heb ik niet, kat snapt niet dat mens echt wel aan eten komt zonder muisjes, etc. te vangen :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:17

Mijn oudste van 9 jaagt pas sinds een jaartje fanatiek, voor die tijd had ze het gewoon niet onder de knie :(:) :') Ik heb wel eens gezien dat ze een muis had die ze gewoon weer liet ontsnappen :+
Maar goed, ze kan het nu dus heel goed en nu komt ze ons dagelijks een muis aanbieden, luid miauwend :j Gelukkig zijn ze nu wel altijd dood. Laatst had ze een levende en toen heeft de jongere kat haar deze afhandig gemaakt en was zij er woest mee aan het spelen in huis :D

Maar goed, het wordt dus niet altijd minder als ze ouder worden :n

Maar eerlijk gezegd ben ik er ook wel blij mee, mooie manier om de muizenpopulatie onder controle te houden.
Ze vangt ze trouwens meestal overdag.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:20

Toch de deur dicht houden en kattenluik op slot zodat ze zich moet melden aan de buitenkant van de deur.Zo kan je zien of ze iets gevangen heeft .

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:32

Jeetje, blij dat die van mij veel te lomp is om dingen te vangen, enigste wat ze ooit mee bracht was de parkiet van de buren.
Als die van mij iets ziet wat ze kan vangen zoals als een vogeltje gaat ze luidruchtig miauwen en piepen :') Geen wonder dat ze het nooit voor elkaar krijgt.

Maargoed heb niet echt een gouden tip.
Mijn kat gaat wel altijd gevraagd naar buiten en binnen, ze heeft geen kattenluik dus als ze er uit wilt komt ze ons halen en doen wij de deur open. Dit geld ook voor naar binnen. Zo weten wij ook altijd waar ze is en als ze iets mee wil nemen komt het dus niet in huis (tenzij je dan zelf de deur open doet uiteraard)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:35

Het kan nog erger, ik heb ooit een manégekat een dikke bruine rat zien vangen (en horen, wat een gekrijs), en toen nam poes die rat heel trots mee naar binnen, in het huis van de eigenaar. :D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:39

Ook een keer gehad.Poes meld zich bij het terras en onze dochter doet de deur open.Zegt ze"Poeske heeft een hele grote muis gevangen".Staat poes daar in het deurgat super trots met een grote rat in haar bekje.