trekken aan de riem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

trekken aan de riem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 19:43

Ik verbaas me elke dag weer over hoeveel honden trekken aan de riem.
Voor mij betekend dat dat een hond niet opgevoed is.
Als ik er wat over zeg als mensen hun hond in pension brengen krijg ik antwoorden zoals hij is nu blij of hij loopt altijd los.
Ik denk dan lekker dan dat een hond die niet luistert los loopt.
Zo moeilijk is het toch niet om een hond te leren dat hij niet mag trekken aan de riem?

Waarom laten mensen hun hond trekken, dat loopt toch niet fijn?

Ik ben echt nieuwsgierig waarom veel mensen er niets aan doen. En erger je je dan niet aan je hond?

MarlindeRooz

Re: trekken aan de riem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:45

Jaa ik erger me er ook enorm aan. Een van de 2 honden van mijn vriend doet het ook. Dat is een enorme zenuwpijn en daardoor doet hij dat. De hele tijd piepen en doen... Maar dat is wel een beetje het ras. (witte herder)

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:46

Dat vraag ik me ook altijd af. Daarom heb ik ook een gruwelijke hekel aan flexilijnen, die honden lopen behoorlijk ver bij de baas vandaan, en corrigeren is dan vrijwel niet te doen. Dus die steken zo het fietspad over, of lopen zo op een andere hond af. En intussen doen wij hard ons best om onze honden netjes naast te laten lopen :roll: Onze overbuuf heeft 4 schoothondjes, maar die trekken zo aan de lijn dat het net lijkt of ze een team sledehonden uitlaat....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 19:50

MarlindeRooz dat is ook een excuus , heeft niets met ras te maken toch?
Kesje, ik zie het voor me.

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:51

Hier erger ik me altijd aan bij mijn moeder thuis. :o
Ze heeft 2 kleine hondjes, die ze niet zo goed heeft opgevoed. Bij haar is het voornamelijk ontwetendheid, maar ook een tekort aan tijd (willen maken) en nog 2 kinderen die met de honden lopen maar geen zin hebben om op te voeden als moeder niet over de schouder mee kijkt.

Wat ik toch wel vreemd vind, als tiener had ze Setters, ik neem aan dat ze die wel heeft geleerd netjes mee te lopen. Gaat toch niet goed anders, met die grote honden.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:52

Ik geef toe, mijn oudste reu is al van pup af aan een hel met wandelen aan de lijn.
Waar het mis is gegaan geen idee :') het is al een pak beter (na 4 jaar :D).
Teef van mijn vader heeft het nooit geleerd gehad (herplaatser die nooit van terrein kwam).
Mijn jongste reu loopt praktisch altijd los maar aan de lijn braaf, die reageert onmiddellijk op een correctie moest ie trekken.
Pup is nog in leerfase :D maar loopt ook haast altijd los. Ook wel supersterk.

Snap mensen wel met die excuses. Het vergt veel geduld en dergelijke om dat goed te krijgen en te willen.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:53

Ik kan mijn hond altijd los uit laten, omdat hier toch geen andere honden en mensen komen dus daar heb ik geen last van. Geen idee wanneer ik de lijn voor het laatst gebruikt heb.. Maar beest is goed gehoorzaam en komt meteen wanneer ik hem roep dus lijn is ook niet nodig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:53

kohtje schreef:
MarlindeRooz dat is ook een excuus , heeft niets met ras te maken toch?
Kesje, ik zie het voor me.

Klopt, ik corrigeer ze dan ook. Maar het nerveuze is het ras helaas.

Mijn eigen hond loopt altijd los, IS wel Oost-indisch doof sinds ik niet meer thuis woon. :+

Maar zij kent commando's als "wachten, blijven, zit, af" en die voert ze direct uit waar ze staat. Vaak met frisse tegenzin. :')

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 19:55

_Alarm_wlkp Volgens mij als je er 2 weken aan werkt is het over. Juist een pup die nu al super sterk is zou ik dus veel aan de riem houden. Elke wandeling 10 minuten oefenen en als het goed gaat los zo niet jammer dan maar niet los.
Laatst bijgewerkt door kohtje op 18-07-16 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:56

Voordeel van looplijn is meer ruimte en minder kans op trekken omdat ze meer lengte hebben. Ook met een looplijn valt er goed te corrigeren. Zit ook een blokkeerfunctie op, die ik heel vaak gebruik. Voor mij een uitkomst dus, vooral ook in het bos, de een wil daarheen de ander de andere kant op en mijn armen blijven heel dan.

Hier trekt witte herder alleen vlak bij de auto op de terugweg. Daar wil hij zo graag heen (autojunkie) dat alleen stilstaan en wachten tot hij rustig zit en dan weer aanlopen een beetje werkt. Ondanks jarenlange oefening wil dat er niet uit.

Korte lijn gebruik ik wel maar zelden loopt minder fijn met krukken en kort lijntje.

Weet wel dat veel honden trekken omdat de baas naar verhouding erg langzaam loopt. Als je dan weinig loopt en ook nog aan een kort riempje kan hond energie niet kwijt en gaat dan vaak trekken.

Marlinde roos wel een leuke autocorrect blooper is het een zenuwpijn, arm dier. :+

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 19:58

Langzaam loopt en daarom trekken? Nou mijn honden passen zich aan mij aan en niet andersom.
Zo,n rollijn vind ik echt verschrikkelijk . Daaraan trekken ze net zo erg als mensen hem een keer kort moeten maken .

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:59

Ik heb een hele tijd een boerenfox gehad uit het asiel.
Tijdens de hondencursus luisterde hij perfect. Zodra ik het hek doorliep trok hij aan de riem en ook de cursusleiders kregen dat er niet uit :+

Ik vond het zeer irritant en heb er ontzettend veel tijd ingestoken om hem niet te laten trekken, maar het is er nooit helemaal uitgegaan. Wel minder geworden.

Los luisterde hij wel goed trouwens dus dat een hond aan de riem trekt wil niet zeggen dat hij los niet luistert.

Ik liet hem nooit los waar dat niet mocht overigens en riep hem altijd terug als ik een aangelijnde hond of paarden tegenkwam.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:01

kohtje schreef:
_Alarm_wlkp Volgens mij als je er 2 weken aan werkt is het over. Juist een pup die nu al super sterk is zou ik dus veel aan de riem houden. Elke wandeling 10 minuten oefenen en als het goed gaat los zo niet jammer dan maar niet los.

Geen nood hoor, honden zijn getraind en luisteren goed.
Doch maken de honden een groot verschil tussen werken (plein) en wandelen.
En om telkens aan hun oren moeten te trekken is ook maar zo .. :) (bij manier van spreken dus)
Ze lopen aan de voet als ik het vraag, enkel moet ik ze er af en toe aan herinneren ;)

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:02

Zie hier vaak genoeg mensen door de straat lopen waarbij de hond de baas uitlaat.. Denk dan ook wel eens van hoe krijgen jullie het voor elkaar. Maarja een puppy is schattig en als die trekt maakt het niet uit voor veel mensen, vervolgens is de hond groot en volwassen en dan gaat de hond met de baas aan de haal.
Honden met een geschiedenis zal het meer moeite kosten om het trekken eruit te krijgen, maar ik ben van mening dat je iedere hond netjes aan de riem kan laten lopen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:02

Kohtje hier dus niet, looplijn is niet trekken ook niet als hij kort is. korte lijn wel als terug naar de auto.
Met krukken loop je langzaam. Ik zie ook hier heel veel dat eigenaren die heel sloom lopen meestal een trekkende hond aan de lijn hebben. De doorstap bazen eigenlijk zelden. Kan me voorstellen als de baas in standje slak staat het voor een energieke hond heel moeilijk wordt tempo aan te passen

Twee heropvoeders hier en daarvoor ook altjd heropvoeders gehad. De enige twee pups waten geen lijntrekkers.

Witte herder hier trekt uit onzekerheid of angst, zo snel mogelijk weg bij het enge, rond oud en nieuw of bij gillende kinderen is gegarandeerd een trekkende paniekhond,

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:05

Ik begrijp het ook echt niet. Mijn caveliertje loopt altijd los en loopt ook los naast me. Wel altijd riem mee maar is puur voor de sier zegmaar. Weet dat hij moet wachten bij elk stoeprand en moet zitten. Loopt niet naar een andere hond tot ik zeg dat het ok is. Sws heb ik de schurft aan honden die niet luisteren en blaffen en trekken. Voed je dier op.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 20:08

Donje, Ja een Cavalier is natuurlijk ook het makkelijkste wat er is :D . (heb er zelf heel veel gehad)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 20:09

karuna ik loop ook langzaam want ben slecht ter been. Nu heb ik wel een groot erf thuis dus kunnen ze wel de hele dag bewegen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:17

Queenie en Joy trekken bij mij alleen als ze echt nodig moeten.. Maar als ik zeg dat ze naast moeten staan om te wachten, dan wachten ze ook. En voor die 100 meter ga ik niet al te moeilijk lopen doen.. Ze zijn oud en we zijn al blij dat ze het niet in huis doen en keurig 'ophouden' of 'alarm' slaan in de nacht als ze nodig moeten.
Bij mijn moeder trekt Joy zo'n beetje alleen maar.. Geen gezicht.. :n

Bij mij hoeven ze ook niet meer te zitten bij het oversteken. Ik merk gewoon, zeker bij Queenie, dat dat gewoon veel te veel moeite kost. En als ze gewoon keurig stil staan, vind ik het ook prima. Zolang ze maar wachten.

Naast de fiets doet Joy het fantastisch. Zijn tempo, als ik zeg wachten dan kijkt ie mij aan en als ik stil sta staat hij ook stil.. Zeg ik toemaar dan kijkt hij mij aan, klim ik op de fiets, loopt hij. Links en rechts zit er ook op.. Vooral rechts (hij dacht: wtf moet je? BAM wiel tegen hem aan.. Maar drol kende rechts al.. Maar hij lette volgens mij gewoon even niet op. :+). Ohh, en paarden en honden? 1 blaf/grom en hij loopt weer door. Nouja prima.. Hij weet toch wat er gebeurd als hij meer dan dat doet. ~~}>

Queenie heeft het ook altijd goed gedaan, commando's goed erop en geen gedoe met andere dieren. Maar helaas wordt ze toch echt oud. Ben al blij als de slakken ons niet inhalen. :')

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:19

ik begrijp het wel met mijn husky hoef ik ook geen slakkengangtje te lopen dan vind ze het echt erg moeilijk om naast mij te blijven. Ik loop gewoon stevig door en dan loopt zij netjes naast mij. Ik heb 2 halsbanden, 1 met gewichten om haar te trainen en een normale voor de algemene wandelingen. Het normale harnas is voor als we de berg opgaan en dat is puur voor mijzelf zodat ik haar sneller kan pakken mocht er iets gebeuren. Dan hebben we nog het trekharnas als ik die pak dan weet ze ik ga werken.

Mijn border is echt de meest makkelijke hond ooit die ik heb gehad, die doet alles zonder morren :+ vrouwtje wilt langzaam prima doen we dat. Vrouwtje gaat joggen, prima ik jog mee.

edit er is hier 1 iemand en de hond laat haar uit inderdaad, tis ook een klein vrouwke met een amstaff pitbull en die combinatie gaat dus niet altijd goed.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:29

Omdat ik er 1 het geduld niet voor heb en 2 met wandelen aan de lijn zijn we ontspannen en hoeven ze niet braaf naast me te lopen. Ze moeten al zoveel tijdens trainingen, dus tijdens wandelen mogen ze rustig doen wat ze willen. Mijn tempo ligt veel te laag voor mijn honden. Ik kan ze keurig aan een slappe lijn laten lopen, maar dan zijn ze aan het werk en wandelingen zijn ontspanning en geen werk. Ze hoeven ook niet te zitten voor oversteken, alleen even te wachten. Of ze dat staand, liggend of zittend doen beslissen ze zelf maar.

En nee, dat betekent niet dat ze niet luisteren als ze los zijn. Oh en aan de flex trekken ze niet, want dan kunnen ze harder lopen en zodra ze nog maar 0,5 meter over hebben stoppen ze uit zichzelf. Maar aan de flex komen ze pas als ze het commando wachten en hier kennen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 18-07-16 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:30

Kohtje, tis n dropje, maar niet zo slim haha.. onze vorige hond was een border collie en ook die liep keurig los naast je en luisterde perfect;)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:35

Mijn ene hond trekt altijd heel lichtjes aan de riem, en lijkt geen enkel ding te willen begrijpen. Het is niet zo dat ze ons haast omtrekt, dit doet ze alleen als ze wat ziet. Mijn andere hond (die dus dezelfde opvoeding heeft genoten) trekt niet of nauwelijks, en is zelfs super braaf als ik haar aan de riem meeneem aan de skeelers. Overigens lopen beide honden vaak los, en zit de hond die het best luistert bijna nooit aan de riem. Soms ligt dat gekke gedoe dus denk ik in het karakter van een hond. Plus die ene van mij is extreem hardleers, maar we hebben het trekken er toch aardig goed uit kunnen krijgen. Lichtjes trekken en erger trekken als er wat is kan ik nog enigszins mee leven. Ze heeft trouwens ook een hulpstuk wat geen van onze honden ooit nodig heeft gehad (gentle leader), en daar trekt ze totaal niet mee.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:02

Hier flexilijnen daar mijn honden niet los lopen. En die lopen zowel aan het uiteinde als aan de voet zonder te trekken. Veel ontspannender als aan de 2 m lijn waar de lijn wel eens strak stond.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:09

Ik vind het maar een raar gezicht als zo'n hond de baas half meetrekt. Lijkt me totaal niet fijn als je de hele wandeling voor uit getrokken wordt door je hond..
Onze hond kon er als pup ook een handje van, maar dat hebben we er zo snel als mogelijk uit proberen te krijgen, dat is half gelukt. Heel af en toe trekt ze bij mij nog wel eens, maar dan trek ik even terug en dan doet ze het de rest van de wandeling niet meer (komt nauwelijks voor trouwens). Bij mijn ouders (en broertje) is ze vaker stout, maar die zijn gewoon niet streng genoeg. Voor de rest luistert ze 99% perfect.