Kat als hond opvoeden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kraakte

Kat als hond opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 18:05

Hallee! Ik had ineens een hersenspinsel.
Zat zo te denken van: zou je een kat ook als hond op kunnen voeden? Nu weet ik echt wel dat een kat geen hond is hoor!!! Maar bedoel meer van: kat meenemen in de auto, als je bij mensen op visite gaat bijvoorbeeld de kat meenemen.
Kat in een hondentas zodat hij aan alles went in z'n omgeving.
Dat soort dingetjes. Zou dat mogelijk zijn?
Zijn er mensen hier die dit doen?

Goof

Re: Kat als hond opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:06

Waarom in een hondentas? Hij heeft pootjes, neem hem dan gewoon mee aan een lijn, zodat hij kan lopen.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 18:07

Ja dat kan natuurlijk ook hoor!!! Ik doe mijn honden ook niet in een hondentas nee. Maar als je n kitten hebt kan deze toch nog niet zo ver en lang lopen. Dus vandaar n tas dat je m daar in kunt doen als ie moe Zou zijn.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:07

Dat soort dingen lijken mij niet verstandig, maar ik heb wel eens katten gezien doe net als een hond van alles op commando kunnen! :P zijn wel YouTube filmpjes van.

Maar ik denk als je een kat ergens mee naartoe zou nemen, dat ie vooral heel erg gestrest zou raken, dat jij een arm vol verwondingen eraan overhoudt en de kat in het ergste geval weg loopt :P

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:08

Ik heb echt de ballen verstand van katten, maar ik denk niet dat je de gemiddelde kat hier blij mee zou maken. Er zijn vast uitzonderingen maar dan ben ik die nog niet tegengekomen.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:08

Katten zijn behoorlijk stressgevoelig, steeds van omgeving veranderen doe je ze geen plezier mee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:10

De ouders van mijn vriend (schoonouders klinkt eng) namen vroeger hun katten gewoon mee op vakantie. Die waren dat gewend. Die gingen ook mee naar shows en keuringen. Het ligt maar net aan het ras en wat ze gewend zijn vanaf kitten af aan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:10

Mijn ervaring met katten aan een lijntje is dat het echt niet werkt, ze hebben echt tijd nodig om hun omgeving te verkennen voordat ze dat relaxt vinden.
Sommige katten zijn heel volgzaam en daar zou het best mee kunnen. Ik ken ook iemand die haar kat al vanaf kitten mee op visite neemt (naar 2 flats verderop), kattenbak mee, kat aan het lijntje en ze hobbelt zo mee.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:11

Hier 2 katten. Ze gaan niet aan de lijn naar buiten, maar binnenshuis zijn ze zeker opgevoed en luisteren netjes naar correcties. Onze vorige kat deed graag apporteren met een haarelastiekje. Schoonmoeder heeft haar raskat wel aan de lijn in de tuin in de zomer. Ik vind opvoeden van dieren normaal, dus waarom zouden katten daar een uitzondering op zijn?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:11

een kat voed je gewoon als kat op..
ook een kat kan een bepaalde mate van volgzaamheid en gehoorzaamheid opbrengen..

mijn oudje reisde in mijn studententijd gewoon los in de trein. Lees ze gilde de hele boel bijeen in het mandje.. los op het tafeltje ging ze gewoon liggen slapen in het zonnetje. Het is wel een kat en geen hond.. dus als de zon irriteerde, stond ze op en plofte bij wildvreemde mensen op het tafeltje neer en zo ging ze soms de halve coupe door. Als we bij een overstap station kwamen of op de eindbestemming (alle grote staions dus hele verhalen over de intercom), dan werd ze echt wakker, ik hield het mandje voor en ze stapte er weer in.

Kat meenemen naar visite zou ik niet doen.. Je doet ze er geen plezier mee. Als het echt noodzakelijk is als je enkele dagen weggaat dan kan het mist je het van jongs af aan aanleert omdat ze zich binnen een paar uurtjes wel settelen (toen mijn ouders verhuisden van stad en ik er voor het eerst heen ging, liep mijn kat de laatste kilometer los mee, omdat ze het halve mandje afbrak).

Ik heb een super makkelijke en bereisde kat, waarom je m mee zou willen nemen op visitie, is mij wel een beetje een raadsel. dat is nooit bij mij opgekomen..

ze is zelfs een keer meegeweest op een vakantie omdat mijn oppas ineens niet kon, ook daar ging ze gewoon gelijk lekker mee naar buiten op het terras (los). Ik denk dat het komt omdat ze op jonge leeftijd aan mij hechtte en niet aan woning (daar had ze er twee van, waartussen 3 uur reistijd enkele reis zat).
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 15-07-16 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:13

elenaMM77 schreef:
Ik heb een super makkelijke en bereisde kat, waarom je m mee zou willen nemen op visitie, is mij wel een beetje een raadsel. dat is nooit bij mij opgekomen

Ik heb de kat in kwestie wel eens gezien op visite en ze vindt het hartstikke gezellig en voelt zich volledig op haar gemak. :) Misschien helpt het dat de kattenbak meegaat, dan heeft ze een huiselijke geur bij zich zegmaar.
De mensen waar ze langs gaat vinden het ook erg leuk, dus de kat heeft genoeg te doen (wordt uitgebreid mee gespeeld en geknuffeld)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:13

Het kan vast maar of je het dier er ook een plezier mee doet is wat anders.
Het is ook wat ze vanaf klein afaan gewend zijn.

Onze poes is met oud en nieuw mee geweest naar mijn vader, onze poes en kater zijn eens mee geweest op vakantie naar een huisje. En onze jongste gaat mee uitlaten van de hond, maar dat doet ze zelf, ze loopt los met ons mee.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:17

zal eens kijken of ik de foto's van bonnetje kan vinden..
Ooit was er een studente fotografie in de trein en die wilde er graag foto's van maken..
prima, op voorwaarde dat ik wat afdrukjes kreeg..
helaas heb ik ze niet meer gezien na de laatste verhuizing..
mocht ik ze tegenkomen, dan zal ik ze hier nog wel even plaatsen (zouden zo reclame foto's van de NS kunnen zijn :') )

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:29

Commando's kun je ze zeker leren, zoals zitten voordat ze eten krijgen. Hebben wij onze kat ook geleerd, want zij zit anders al met haar neus in het bakje voor er iets in zit :+

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 00:00

Als je ze van jongs af aan dat leert, zou het kunnen!
Bekende van me neemt haar kat altijd mee op wedstrijd; zit of in de vrachtwagen en eruit is met lijntje...
Maar dan zul je dat wel van jongs af aan dienen te doen en herhalen zodat het gewoon wordt.

Mijn 1e kat is 1e half jaar af en toe aan lijn mee gegaan naar manege. Toen nr 2 kwam, werd dat moeilijk en toen niet doorgezet.

En idd.. Kwam vrugah ook regelmatig in trein mensen met kattenmand tegen iedere week.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 00:04

Het aparte met katten is dat ze jou opvoeden en niet andersom. :')

Al kan mijn kater zitten op commando. Pootje. En nog wat kunstjes als het hem uitkomt. :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 00:11

Een kat heeft andere manier hoe hij de wereld benadert... en je kan ze veel meer leren dan wat de meeste mensen doen maar of je je kat echt zo kan opvoeden dat hij zich veilig voelt als je hem mee neemt... ik denk het niet.

Ga eens op zoek naar de BBC serie "The secret life of the cat" erg interessant als je katten leuk vindt.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 00:12

Nou, vorig jaar waren wij op vakantie naar kroatie. Blijde tolpoorten kwam er naast ons een Nederlands stel met hun kat op het dashboard. Die namen altijd de kat los mee! Mijn kat zou je open krabben en wegrennen maar kennelijk zijn er katten die het wel ok vinden.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 00:16

Katten zijn trouwens heel andere beesten dan honden inderdaad. Met die van mij probeer ik zo weinig mogelijk te slepen. Als ik geen oppas aan huis vind ga ik gewoon niet op vakantie. Ze zijn veel gehechter aan hun eigen ruimte dan honden. Niet meer mee slepen dan nodig is, is mijn motto. Ook heel andere manier van benaderen.

Al is mijn kater er eentje die het heerlijk vindt om eruit te gaan. Dierenarts? Leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 00:17

Wij hebben dit vroeger met onze kitten gedaan :j

Die ging van kleins af aan mee naar vrienden en op vakantie. Heel fijn. Kat hechtte zich aan ons en minder aan de omgeving. Hoefden ook echt niet hem weken binnen te houden. Hij bleef altijd in de buurt bij ons.

Onze huidige kat hebben we niet zo opgevoed en die zouden we er ook echt geen plezier mee doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 00:24

Je kunt m prima aan dingen laten wennen. Onze kat vindt het fantastisch om mee te gaan in de auto, kijkt haar ogen uit!

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 00:29

Roosch schreef:

Al kan mijn kater zitten op commando. Pootje. En nog wat kunstjes als het hem uitkomt. :D

Dat bovenste inderdaad. Ik denk dat katten toch te eigenzinnig om volgzaam als een hond te zijn. Althans, de meeste katten die ik ken dan :') En dat maakt ze imo ook juist zo leuk! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 00:31

Ja hoor dat kan. Siamezen lijken een beetje op honden, ze praten ook heel veel :D

En dan bedoel ik eigenlijk alleen aan een lijntje lopen en commando's als zit en omrollen aanleren.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 01:05

Hier opvoeding als hond! Trucje voor een snoepje! :j En ja ze (zijn in training) lopen aan een lijntje :j

Grote verschil is dat een hond het doet omdat jij het vraagt en de kat het doet omdat hij er iets voor terug krijgt. Kost dus iets meer tijd en iets meer inzet en heeeeeeeeeeeeel veel meer eten :+

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 01:25

Roosch schreef:

Ik heb altijd het idee dat dat meer aan de baasjes ligt. Er zijn ook veel hondenbezitters die weinig over de dieren te zeggen hebben.