Boerderijhond: vriendelijk maar waaks. Wie kan helpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Boerderijhond: vriendelijk maar waaks. Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 00:39

Wij zijn heel voorzichtig aan het nadenken over een boerderijhond. Het gaat om een bedrijf waar regelmatig klanten/gasten over de vloer komen. We willen een hond die oplet, vooral snachts, maar vriendelijk is naar klanten die zich vrij over het bedrijf bewegen. Ook moet het mogelijk zijn dat klanten honden meenemen.

We hebben nu een shortlist: een leonberger, border collie of welsh corgi cardigan. Meerdere honden is ook een optie.

Onze eisen in het kort:
- vriendelijk, maar waaks
- mogen qua uiterlijk mensen niet afschrikken, maar misschien wel wat respect afdwingen
- vriendelijk naar andere dieren: katten, paarden, kippen, andere honden etc
- relatief gezond ras
- ik houd wel van vrolijke clowneske honden

Wat wij bieden:
- ruimte
- consequente baasjes die thuis werken
- honden zullen overdag vooral buiten zijn. Als wij binnen zijn mogen ze in de woonkamer/keuken, verder ruimte op de deel.

Wie kan ons helpen?

Mjelle_G

Re: Boerderijhond: vriendelijk maar waaks. Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:41

Een estrela zou ook nog een optie kunnen zijn. Voldoet ook aan de eisen die je stelt. Mijn ouders hebben er twee gehad, vriendelijke grote reuzen maar ook zeer Waals.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:45

Een Berner sennen past volgens mij ook wel qua eisen. Hele lieve maar waakzame honden.

Avelienvd

Oostenrijkse pinscher is ook een erg leuk ras. Van oudsher ook erfbewakers.

Ikke89

De welsh corgi cardigan en de border collie zijn veedrijvers. Honden die graag bij de baas zijn en graag aan het werk willen. De kans dat ze jullie dieren gaan opdrijven is dus reëel aanwezig. Ik zou deze rassen ook zeker niet als erf/waakhond kiezen. Zij gaan hun eigen taken bedenken en dan kunnen ze best nog wel eens vervelend gedrag gaan vertonen.
Dan zou ik eerder gaan zoeken tussen de honden die ook als erfbewakers oorspronkelijk gefokt werden. Daar zitten ook een aantal rassen tussen die vriendelijker zijn dan de ander.
Heb je al eens naar bijv. De Wetterhoun gekeken?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 00:47

Mjelle_G schreef:
Een estrela zou ook nog een optie kunnen zijn. Voldoet ook aan de eisen die je stelt. Mijn ouders hebben er twee gehad, vriendelijke grote reuzen maar ook zeer Waals.

Goeie tip. Net slagje kleiner dan de leonberger en worden iets ouder. We houden m in het achterhoofd

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:47

Ik dacht ook meteen aan een Berner sennen.
We hebben er zelf ook 1, hij loopt het liefste de hele dag buiten en is heel goed waaks.
Het is een hele zachtaardige hond, hij loopt hier tussen de paarden en schapen en zou ze nooit wat doen. Ook mensen die op t erf komen doet hij niks, alleen heel hard blaffen.. Toch is hij er als er iets aan de hand is, hij heeft al 2 keer terecht gebeten!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 00:49

lauret schreef:
Een Berner sennen past volgens mij ook wel qua eisen. Hele lieve maar waakzame honden.

Helemaal mee eens. Die zou bovenaan de lijst staan als ze niet zo veel gezondheidsdingetjes hadden. Verder neig ik iets meer naar een hogere intelligentie.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 00:53

Ikke89 schreef:
De welsh corgi cardigan en de border collie zijn veedrijvers. Honden die graag bij de baas zijn en graag aan het werk willen. De kans dat ze jullie dieren gaan opdrijven is dus reëel aanwezig. Ik zou deze rassen ook zeker niet als erf/waakhond kiezen. Zij gaan hun eigen taken bedenken en dan kunnen ze best nog wel eens vervelend gedrag gaan vertonen.
Dan zou ik eerder gaan zoeken tussen de honden die ook als erfbewakers oorspronkelijk gefokt werden. Daar zitten ook een aantal rassen tussen die vriendelijker zijn dan de ander.
Heb je al eens naar bijv. De Wetterhoun gekeken?

Toch neig ik iets meer naar die twee juist vanwege die eigenschappen. Ik ken een aantal stallen waar ze bc rond hebben lopen. Erg fijne honden. Het is uiteraard wel het idee om ze dan ook aan het werk te zetten. Ze zijn ook wat toegankelijker voor klanten denk ik. Dat is een beetje de reden dat ik meer neig naar vriendelijk dan waaks. Bovendien slaan ze nog best aan volgens mij.

Edit: misschien een kleine uitleg...... ik heb liever een hond die bij mij in de buurt blijft dan dat ie rondstruind en klanten intimideert. Ik wil de hond niet op moeten sluiten als er mensen op het erf zijn.
Laatst bijgewerkt door KPet op 09-07-16 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:54

Afbeelding

Hovawart?

Carolina87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:54

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:55

Klinkt misschien gek,maar een boerenfox?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:55

Stabij? Of inderdaad Wetterhoun.

Carolina87

Re: Boerderijhond: vriendelijk maar waaks. Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:58

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 00:59

Carolina87 schreef:
een herplaatser berghond. boerderijhond
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 3854190052

Het wordt hoe dan ook een pup. Mijn man wil iig voor eerste hond zelf de opvoeding in de hand hebben.

Wat denken jullie van de drie honden op de shortlist. Ik zie veel suggesties langskomen en zal een aantal zeker meenemen in de overweging, maar ik ben benieuwd naar jullie mening over de shortlist.
Laatst bijgewerkt door KPet op 09-07-16 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 01:00

Boerenfoxen en andere 'hoog in het energie staande rassen' gingen bij ons altijd achter het vee aan, of liepen weg.

We hebben daarna een rotweiler×buldog gehad en nu een bull mastif. Kan je die rassen veel meer aanraden.

Ze zijn imponerend, vriendelijk naar klanten maar wel beschermend naar hun baas en veel trouwer, lopen niet weg en minder intensief :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 01:02

Een border is echt niet geschikt als bewakingshond. Dat is een drijver en blaffen deed die van mij nooit. Stabij zat ik ook al aan te denken, die blaffen goed. Of een Oud Duitse Herder. Die zijn in omgang heel anders dan de gewone herders.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 01:09

ruitje schreef:
Boerenfoxen en andere 'hoog in het energie staande rassen' gingen bij ons altijd achter het vee aan, of liepen weg.

We hebben daarna een rotweiler×buldog gehad en nu een bull mastif. Kan je die rassen veel meer aanraden.

Ze zijn imponerend, vriendelijk naar klanten maar wel beschermend naar hun baas en veel trouwer, lopen niet weg en minder intensief :)

Heel eerlijk: ik ben dol op de bullmastiff/buldog/rottie/boxer types. Veel mensen alleen niet. Te afschrikwekkend. Daarom vallen ze helaas af. Zonder die eis was het wss een bullmastif geworden :j

rina schreef:
Een border is echt niet geschikt als bewakingshond. Dat is een drijver en blaffen deed die van mij nooit. Stabij zat ik ook al aan te denken, die blaffen goed. Of een Oud Duitse Herder. Die zijn in omgang heel anders dan de gewone herders.

Ik ben ook niet op zoek naar een waakhond. Wel naar een erfvaste hond. Ik wil geen blaffende hond bij het hek. Hij mag wel een keer blaffen, maar ik wil voornamelijk alerte honden, geen hond die al blaffend naar de gasten toe rent.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 01:12

Wat je wel hebt met een pup, is dat je nooit zeker weet hoe ze opgroeien. Je wil geen echte waker en een erf vaste hond,maar soms tref je net die ene hond die net zijn raskenmerken slecht vertegenwoordigd.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 01:13

Onze stabij liep nooit blaffend naar de mensen toe. Zelfs de postbode werd vrolijk begroet. En onze Oud Duitser is net zo. Blaffen deed onze Stabij alleen maar als hij in zijn hok zat en er wat op het erf kwam. Ik zei altijd dat is mijn deurbel :+ De Duitser blaft alleen als de hond van de buren op het erf is, want dan wil ze spelen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 01:17

rina schreef:
Onze stabij liep nooit blaffend naar de mensen toe. Zelfs de postbode werd vrolijk begroet. En onze Oud Duitser is net zo. Blaffen deed onze Stabij alleen maar als hij in zijn hok zat en er wat op het erf kwam. Ik zei altijd dat is mijn deurbel :+ De Duitser blaft alleen als de hond van de buren op het erf is, want dan wil ze spelen.

Dat is wel een beetje het idee inderdaad. Opletten en ff aanslaan, maar geen oerwaakhonden.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 01:19

Een bouvier? Kennisje van mij heeft een hele leuke, maar meer ken ik er ook niet haha. Voldoet wel perfect aan je eisen. Is een hele lieve hond, blaft en waakt wel, is rustig en vriendelijk tegen zowel mens als dier. Als erfhond zal ik toch niet zo snel voor een jachthond gaan, ben je constant kwijt als je een flinke boerderij hebt haha. Duitse/Mechelse Herders lijken me te fel voor wat je wil, hebben we zelf altijd maar die is echt heel erg waaks, niet vriendelijk tegen vreemden, vaak ook wel erg druk, al kan dat binnen de herders ook enorm wisselend zijn. Bullmastiff vind ik zelf ook te gek, vind het nog wel meevallen hoe erg ze afschrikken hoor, iedere grote hond schrikt wel wat af :) scheelt wel dat de bullmastiff niet veel blaft, tenminste dat heb ik gelezen, dus dat is wel wat minder intimiderend.
Laatst bijgewerkt door essie_blue op 09-07-16 01:23, in het totaal 2 keer bewerkt

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 01:20

Ik vind de Hovawart een bijna 100% match, daarnaast zou ik ook eens kijken naar een Beauceron.

En zeker als je valt op het Rottietype dan denk ik dat je zo maar eens warm kunt lopen voor een Beauceron.
Laatst bijgewerkt door WeCo op 09-07-16 01:24, in het totaal 2 keer bewerkt

PalmeraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 01:22

Bordeaux dog. Groot, imposant, afstandelijk en vriendelijk tegelijk en daardoor ideale waakhonden. Die heerlijke lodderige kop maakt dat ze er niet eng en vals uitzien.
Deze hond zal bezoek accepteren op gepaste afstand. Maar owee als jij gilt omdat het bezoek een overvaller blijkt te zijn.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 01:45

WeCo schreef:
Ik vind de Hovawart een bijna 100% match, daarnaast zou ik ook eens kijken naar een Beauceron.

En zeker als je valt op het Rottietype dan denk ik dat je zo maar eens warm kunt lopen voor een Beauceron.

De hovawart springt er van de suggesties nu een beetje uit. Wie kan mij meer vertellen over het ras dan wat ik bij de rasverening etc kan vinden?