elenaMM77 schreef:door in een dierenwinkel een knaagdiertje te kopen (worden niet gratis weggegeven, want verkoop is verkoop.. dus of dat nu door een slangeneigenaar is (die meestal zelf gewoon muisjes fokken) of naar iemand die het zielig vind, maakt niet uit)
tenzij het een speciaal ras is, koopt de dierenwinkel ze niet eens in. Ze worden meestal weggegeven door de voorgaande eigenaar. allergisch/oops/impuls van de markt kunnen allemaal oorzaken zijn.. ze worden dan weggegeven in plaats van ermee te moeten leuren op marktplaats of ten einde raad (sommigen doen dat helaas) dan maar in het bos dumpen.
Ik dacht zelf ooit dat ik twee vrouwtjes ratten had.. Not dus. zat ik ineens op een studentenkamer met een nest jonge ratjes waarbij ik de jongen niet goed kon seksen en het zooitje ook niet gescheiden kon houden.. daarnaast werd moeder ontzettend vals na het krijgen van het grut, dus ook daar had ik niets meer mee gekund.. Toen de diertjes een paar weken oud waren heb ik het hele spul ingeladen en in wanhoop maar naar de dierenwinkel gebracht. ik was blijkbaar geen geschikte eigenaar voor ratten..
(dit was voordat je alles uit kon zoeken online en hulpvragen op forums kon plaatsen.. anders had ik wellicht nog wel een poging gedaan). Dierenwinkel nam ze met alle liefde aan.. drie dagen later waren ze allemaal verkocht.
Zo lopen er bij ons vlakbij de volkstuintjes en langs een pensionstal allemaal konijntjes rond. Bij die volkstuintjes eten ze zoveel dat ze een nestje hadden gemaakt en er opeens nog meer rondliepen. Gelukkig hebben we geen Australisch klimaat hier, waar het hele land bijna ten onder ging aan een konijnenplaag.
Over het algemeen doen dierenwinkels het best goed, omdat we in Nederland hele goede wetten hebben voor het huisvesten van dieren. Hoewel niet alles gecontroleerd wordt, kun je een dierenwinkel omdat het zo publiek is te makkelijk aangeven voor de eigenaar om zoiets te riskeren. Daarbij komt dat de dierenwinkels waar ik vaker kom passie hebben voor hun vak en voor dieren in het algemeen. Die zie ik niet zo snel diertjes slecht huisvesten. Het kan altijd gebeuren dat er even een alleen zit en daar niet tegen kan, maar vaak zijn ze toch zo in een nieuw huisje. Zo kunnen ze meer aandacht krijgen en misschien wat gezelschap, en dan is alles weer koek en ei.