Wisselen KVV.? nu Naturis, kwaliteit lijkt achteruit te gaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maiske

Wisselen KVV.? nu Naturis, kwaliteit lijkt achteruit te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 11:16

Er is veel te vinden over het voeren van KVV maar ik kan geen antwoord vinden op mijn huidige overweging... dus een vraag aan de KVV kenners.

Ik heb eerder Royal Canin gevoerd, Eukanuba en Prins. Omdat ieder hier zijn voer uitdagingen heeft voor elk voer op 'maat' (sensitive digestion, overweight, senior etc.) Omdat de twee Pekingezen steeds darmontstekingen bleven houden, mijn ene herder te dik en een doffe vacht ben ik op KVV uitgekomen.

Zoals vele (denk ik) ben ik begonnen met Smuldier wat ik kocht bij de AH, hier was alleen weinig variatie dus ben ik verder gaan kijken en uiteindelijk bij Naturis uitgekomen. Op zich ben ik tevreden; veel variatie in diersoorten welke ik dan ook allemaal voer, de Pekingezen hebben géén darmonstekingen meer gehad, mijn ene herder glanst en is afgevallen, de ontlasting is prima... dus tot zover is het een succes.

Maar; steeds vaker als ik de worsten opensnijd barst het vel er vanaf waardoor mij toch het gevoel besluipt dat daar iets niet goed gaat (heeft dan een dag in de koelkast gelegen en precies genoeg ontdooit). Mijn oudste herder van 10 voer ik inmiddels 700 gram per dag terwijl zij 30Kg weegt, ik moet er tegenop voeren om haar op gewicht te houden. Volgens de dierenarts zijn er geen medische oorzaken hiervoor, hij vindt overigens iedereen in topconditie kwa vacht, tanden en gewicht. Wat mij ook niet helemaal lekker zit is het ontbreken van openheid in de samenstelling. Een bezoek aan de fabrikant in België versterkt dit gevoel. Wat ik daar aantrof ga ik niet op internet zetten maar wil ik eventueel delen per PB. Ik was voor mijn werk in de buurt, ik had gebeld en kon het daar rechtstreeks afhalen.

Ik wil dus eigenlijk graag overstappen maar kan geen keuze maken tussen alle aanbieders vandaar dat ik op zoek ben naar wat ervaringen hier op bokt. Omdat ik in totaal vijf honden heb zijn er wel een aantal criteria waar het aan moet voldoen; hele delen geven (karkassen en beenderen), zou ik geweldig vinden maar niet haalbaar omdat alles hier in huis leeft en ik graag wel alles hygiënisch wil houden. Mijn Chihuahua slokt en is zodoende een paar keer bijna gestikt, Naturis is zo fijn gemalen dat dit eigenlijk prima gaat. Het opslaan, ontdooien, afwegen is op zich niet te veel werk maar ik wil geen maaltijden zelf samen gaan stellen. Enerzijds omdat ik bang ben dat ik dat verkeerd doe en er tekorten ontstaan en anderzijds zijn de rollen toch wel heel makkelijk.

Voor de beeldvorming de samenstelling van het hondenspul en de hoeveelheden welke ik nu voer;
-Herder teef 10jr, moeilijk op gewicht te houden; 700 gr/dag
-Herder reu 8jr, wordt snel te dik; 300 gr/dag
-Pekingees reu 4jr, eerder snel darmontsteking en kan geen 'vuil' buffelhuid verdragen; 170 gr/dag
-Pekingees teef 3jr, eerder ook darmontstekingen gehad; 170 gr/dag
-Chihuahua reu 9 maanden, moet kauwen maar bij voorkeur iets ineens door kunnen slikken (geen grote stukken); 120 gr/dag

* Ze zijn allemaal gecastreerd of gesteriliseerd en worden elke 3 maanden ontwormt.

Ik ben erg blij met adviezen of ideeën. Misschien is dit wel gewoon goed en moet ik niet zo kritisch zijn maar voor mijn gevoel zijn er betere opties. De kosten zijn niet heel erg van belang.

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-16 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek TS

Bitchy

Re: Wisselen KVV...? nu Naturis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:10

Ik lees even mee, loop tegen ongeveer hetzelfde aan.
Bandit zou voor mij eventueel in aanmerking komen, het schijnt kwalitatief goed te zijn en in mijn regio verkrijgbaar.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:15

Wij hebben.hunters home gevoerd waren we erg tevreden over, nu lotgering maar daar krijgt de oudste hond een dunne vacht van dus we gaan of terug naar hunters home of naar kivo

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 10:02

Ik heb Kivo,Hunters Home en Bandit nagezocht en twee vallen er voor mij eigenlijk af nl. Bandit en Kivo.

Over Kivo lees ik niet heel goede berichten op de diverse fora; redelijk grote stukken bot, wat ik met de chihuahua echt niet kan hebben, redelijk vet waardoor er drie gegarandeerd weer aan gaan komen en wisselende kwaliteit.

Bandit ziet er erg goed uit maar viel eigenlijk meteen af door het beperkte aantal diersoorten. Zoals ik het lees hebben ze bijvoorbeeld geen paard en juist daar zijn ze hier dol op. Misschien een beetje luguber maar ik vind het ook het mooiste vlees.

Hunters Home spreekt me wel erg aan; het lijkt fijn genoeg voor de chihuahua en ze bieden genoeg diersoorten.

Op zich wil ik wel wat inkopen het gaan proberen maar wellicht zijn er nog andere ideeën? Ik wil niet meerdere keren over moeten schakelen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:07

Nu heel nieuwsgierig naar je bevindingen bij de fabriek van naturis, zou graag een Pbtje willen. Kan je verders niet helpen met je vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:20

Ik wil ook graag een pb over de fabriek van Naturis.

Wij voeren dat op dit moment en zijn eigenlijk heel erg tevreden.
Hiervoor hebben we Darf KVV diepvries-blokken gevoerd. Die waren ook heel fijn, maar de prijs ging steeds behoorlijk verder en verder omhoog. Dus hebben we een iets goedkoper alternatief gezocht.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:46

Hier zeer tevreden over Lotgering, honden en kat doen het er goed op. Wel is de verpakking niet heel handig (goedkoop dun plastic) maar naar het schijnt word dit gedaan om de kosten laag te houden.

Zou je mij een PBtje kunnen doen over jouw bevindingen van de Naturis fabriek?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:33

ik wil ook een pb'je met je bevindingen bij Naturis. R is idd niet zo'n heel vriendelijk man, vroeger gooide de met uitleg en argumenten over heo en waarom bepaalde zaken wel of niet in voeding thuishoorde etc en nu kijkt hij je nog net niet buiten...

Over Huntershome heb ik wel goede dingen gehoord en zou iets hoger in energetische waarden zitten. Dit wil ik in de toekomst ook proberen. Ik zit deels "vast" aan Naturis omdat veel KVV merken kip, kalkoen of eend als botfractie gebruiken en laat mijn hond nu allergisch zijn voor nagenoeg alles met pluimen.
600-700g voor een actieve hond van 30kg is idd niet zo abnormaal, dat voeren wij ook aan onze dalamatiërs...

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 15:16

nils schreef:
Hier zeer tevreden over Lotgering, honden en kat doen het er goed op. Wel is de verpakking niet heel handig (goedkoop dun plastic) maar naar het schijnt word dit gedaan om de kosten laag te houden.

Zou je mij een PBtje kunnen doen over jouw bevindingen van de Naturis fabriek?

Ook heel lees ik heel uiteenlopende ervaringen over.

Natuurlijk kan niet alles positief zijn maar graag wel voor het merendeel :)

Meikje

Re: Wisselen KVV.? nu Naturis, kwaliteit lijkt achteruit te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:01

Over Lotgering lees ik ook vaak klachten. Bijvoorbeeld een verkooppunt die stopte met de verkoop, omdat de kvv steeds ontdooit werd aangeleverd. Ik zou hier dus niet op gokken.

Wat zijn je criteria? Merken die ook verschillende diersoorten hebben en in dezelfde prijscategorie en waar weinig klachten over zijn, zijn bijvoorbeeld Buddy's diervoeding, Tamro, Tammenga en de eerder genoemde Hunters Home. Op www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken kun je zelf ook merken vergelijken, maar dat had je misschien zelf ook al gevonden.

Wil je mij ook pb'en met je ervaring van je bezoek aan de Naturis-fabriek?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:31

Ik gaf eerst kivo maar dat is redelijk vet. Iets waar die van mij nier goed tegen kon. Nu voer ik al een tijd lotgering en dat bevalt super. Genoeg variatie, niet duur en het wordt netjes bevroren afgeleverd. Ze verkopen 400 gr pakketjes maar ook kleinere voor kleine hondjes. Mijn hond doet het er super op. Maandag weer 36 kg besteld voor nog geen 60 euro, volgende dag geleverd.
En er gaan inderdaad verhalen rond dat het vlees half ontdooit rond gebracht werd maar dat was vroeger. Ze hebben ondertussen een betere gekoelde wagen.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:44

Mijn kat voer ik Lotgering, eigenlijk altijd heel tevreden over. Vrij fijngemalen, soms een klein stukje bot te vinden. Weet wel dat het kwalitatief niet het beste voer is geloof ik. Omdat mijn kat ook een schrokker is en ik wel wil dat hij wat kauwt krijgt hij ook brok erbij, gewoon door zijn vers vlees. Dit is van hogere kwaliteit (Applaws). Is het voor jouw herder niet een idee om voor haar brok bij te voeren? 700 gram is wel veel, zeker als ze er echt tegenaan moet eten.

Ik zou trouwens ook heel graag een pb willen ontvangen over de fabriek. Erg benieuwd naar je ervaring!

NimueBuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:52

Ik voer zelf ook naturis aan mijn honden, en heb soms ook wat vraagtekens bij het vlees. Zou je mij ook een pb kunnen sturen met ervaring bij het bedrijf?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:52

Hier ook overgestapt van Naturis naar Lotgering.
Vond de kwaliteit ook achteruit gaan.

Voer nu Lotgering en ben erg tevreden. Wel is dat iets vettiger dus voer minder. Ook wel aardig fijn gemalen.
Veel soorten dieren verkrijgbaar eb super goeie service!

Heb een Duitse Herder van 8 en Virder Collie van 3.

Edit: typo's

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 02:08

Één van mijn uitlaathondjes met gevoelige maag en darmen krijgt nu ook al een tijdje Naturis. Ik heb ook zo mijn twijfels (steeds minder verkooppunten, dierenarts die er ook vanaf zou stappen, maar toch gebleven is, vlees ontdooid de ene x heel snel en dan weer heel langzaam, lijkt ook steeds verschillend van textuur) zou dus ook graag een PB ontvangen! :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:22

Ik ben sowieso erg tevreden over Haaksbergen, Darf en lupa.
Bandit is ook erg mooi fijn gemalen.

Mijn hond krijgt altijd minimaal 4 verschillende merken. En natuurlijk veel verschillende diersoorten.
Ik bestel alles meestal bij Lupa Diervoeding. En voorheen bij luondo/ Kvv Zevenaar.

Tinlo ligt bij veel petsplace winkels, kun je ook ff testen.

Je zou gewoon bij een versvleesleverancier een stuk of 6 merken een aantal kilo wat smaakjes bestellen en dan uitproberen hoe je het precies goed gemalen vindt?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:26

Maiske schreef:
Ik heb Kivo,Hunters Home en Bandit nagezocht en twee vallen er voor mij eigenlijk af nl. Bandit en Kivo.

Over Kivo lees ik niet heel goede berichten op de diverse fora; redelijk grote stukken bot, wat ik met de chihuahua echt niet kan hebben, redelijk vet waardoor er drie gegarandeerd weer aan gaan komen en wisselende kwaliteit.

Bandit ziet er erg goed uit maar viel eigenlijk meteen af door het beperkte aantal diersoorten. Zoals ik het lees hebben ze bijvoorbeeld geen paard en juist daar zijn ze hier dol op. Misschien een beetje luguber maar ik vind het ook het mooiste vlees.

Hunters Home spreekt me wel erg aan; het lijkt fijn genoeg voor de chihuahua en ze bieden genoeg diersoorten.

Op zich wil ik wel wat inkopen het gaan proberen maar wellicht zijn er nog andere ideeën? Ik wil niet meerdere keren over moeten schakelen.

Bandit bestellen met extra paard van Haaksbergen?

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:33

Ook ik twijfel om naturis te gebruiken. Ik ben dan ook heel benieuwd naar uw ervaringen!

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:41

Ik gebruik ook Naturis maar mijn hond krijgt plotseling een enorm stinkende vacht en ik vraag me af of het vlees ermee te maken heeft. Terwijl ik het al heel lang voer. Ik lees dus even mee. 1x geprobeerd over te stappen naar Lotgering ivm stoppen van leverancier maar daar ging zn vacht echt van achteruit en kwam altijd half ontdooid aan. Dus nu hal ik zelf bij de dierenwinkel gewoon de rollen Naturis.

Mag ik ook een PB alsjeblieft?

Goesju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:55

Is Carnibest niet geschikt? Ik heb veel asielhonden, waar ik toen stage liep goed zien opknappen van dit voer.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:11

Lotgering is ook niet heel open over de ingrediënten etc, in bijna alles zit kip of rund toegevoegd.

Wij zijn erg tevreden over Buddy's.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 11:57

ik voer al jaren Naturis aan mijn hond met voedselallergie (beperkt aantal diersoorten)er zijn weinig KVV merken die nog in aanmerking komen of meer dan 2 geschikte variaties in hun gamma hebben. kwalitatief ben ik nog steeds tevreden...

Mss voor de duidelijkheid, TS heeft, zoals ik eigenlijk al vermoedde gezien ik al meermaals bij de fabrikant geweest ben voor een bestelling, de productiehal noch de grondstoffen gezien. Info over de kwaliteit kan er dus niet gegeven worden.
Wat ik kan bevestigen is dat de uitbater, stichter,... niet de meest vriendelijk persoon is en weinig vertrouwen uitstraalt.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 11:58

Bedankt voor alle reacties, geven toch andere inzichten maar ook wel de bevestiging dat niet iedereen tevreden is wat eerder wel het geval leek te zijn.

Hier lees ik ook dat een aantal toch verschillende merken door elkaar voeren. Misschien dat dit toch ook een optie is. Ik zit nog teveel in brokken te denken waar je dat natuurlijk niet kan doen.

Omdat ik nog maar een paar kilo Naturis heb liggen ga ik vanmiddag op pad voor Hunters Home dit spreekt me wel aan. Ook loop ik even bij de Pets Place binnen, er staat een grote vriezer binnen maar heb geen idee wat er allemaal in ligt.

Andere ideeën zijn nog steeds welkom en ik laat jullie weten wat ik vandaag allemaal kan vinden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 11:59

wisselen tussen merken is nooit slecht voor extra variatie

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 12:03

petitparis schreef:
Mss voor de duidelijkheid, TS heeft, zoals ik eigenlijk al vermoedde gezien ik al meermaals bij de fabrikant geweest ben voor een bestelling, de productiehal noch de grondstoffen gezien. Info over de kwaliteit kan er dus niet gegeven worden.
Wat ik kan bevestigen is dat de uitbater, stichter,... niet de meest vriendelijk persoon is en weinig vertrouwen uitstraalt.

Inderdaad.. ik heb de productiehal noch de grondstoffen gezien. De entourage er omheen wel, deze geeft mij geen fijn gevoel.

Voor de duidelijkheid; ik ben niet heel ontevreden maar loop tegen een aantal zaken aan; klappende verpakkingen, een hond welke ik zonder medische reden steeds meer moet voren, samenstellingen welke steeds variëren... dat tezamen met mijn ervaring in Belgie maken dat mijn gevoel niet meer helemaal ok is.

Hopelijk heb ik zo een duidelijk beeld kunnen schetsen :o