Help! Kat nierbekkenontst. wie weet raad?!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rivjenn

Help! Kat nierbekkenontst. wie weet raad?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 17:34

Onze kat kreeg blaasontsteking. Naar de dierenarts geweest en kreeg een spuit en metacam. Dat was maandags. Leek eerst op te knappen maar vrijdag weer mis. Weer plassen en janken. Weer naar de da. Ze hebben zijn bloed onderzocht en er waren iets verhoogde waardes maar niet extreem hoog. Ze verdachten hem van een nierbekkenontsteking. Hij heeft een antibioticakuur gekregen en hij knapte erg op. Er leek niets meer aan de hand. Vrijdag was de laatste pil. Hij heeft een week antbiotica gehad. Nu maandagmiddag begint het weer opnieuw. Alleen nu plast hij kleine beetjes bloed. Weer contact opgenomen met de DA. We kunnen een nieuwe kuur halen en dan willen ze hem donderdag daar hebben om onder narcose te onderzoeken wat voor bacterie hij heeft. Hij mag daarvoor twee dagen niks eten. Ik vraag me af of er nog andere behandelingen oplossingen zijn? Wat raden jullie aan of heeft er ideeen? Beetje radeloos nu wat raadzaam is.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:35

Bij onze kat kregen we ook eerst antibiotica ivm blaasontsteking, maar vaker wordt dit bij katten veroorzaakt door blaasgruis. Na de kuur kwamen de problemen ook direct weer terug. Onze kat moest toen een dagje blijven tot hij daar geplast had, zodat ze zijn urine goed konden onderzoeken. Bleek inderdaad blaasgruis en met pijnstillers en speciaal voer is er nu niets meer aan de hand.
Is er gekeken naar de mogelijkheid van blaasgruis?

Rivjenn

Re: Help! Kat nierbekkenontst. wie weet raad?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 17:42

Nee daar is niet naar gekeken.
Ze willen onderzoeken wat voor bacterie het is. En moet dus onder narcose. Op de een of andere manier heb ik er niet zo'n goed gevoel bij..

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:47

Het is inderdaad verstandig om een volledig urineonderzoek te doen en een kweek te maken. Hiervoor hoeft de kat echter niet onder narcose, als het geen monster is en wordt dit best gedaan voor het starten van de nieuwe kuur. Ook is het 2 dagen uitvasten voor een narcose wel erg extreem. Snap dat je hier geen goed gevoel bij hebt.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:47

Apart.. ik las ook overal op internet dat blaasontsteking vaak niet wordt veroorzaakt door een bacterie bij katten, maar vaker door gruis.
Zelf was ik al verbaasd dat wij eerst antibiotica kregen en ze niet gewoon eerst de urine onderzochten. Onze hond heeft toevallig ook blaasgruis (vrij ongewoon bij honden) en daar moesten we ook steeds urine van opvangen als hij een ontsteking had, om te kijken wat er precies mee aan de hand was. Ook die doet het op speciaal voer sindsdien hartstikke goed.

Ik zou toch eerst aandringen op onderzoeken van de urine, en dat hoeft niet onder narcose!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:05

Andere dierenarts zoeken, 2 dagen nuchter is complete onzin!
Zoals nymeria al aanhaalt wordt blaasontsteking vaak niet door een bacterie wordt veroorzaakt, maar t kan wel. Echter kan er prima steriel urine worden afgenomen (want dat is nodig om bacteriën te kweken voor antibioticagevoeligheid) zonder narcose. Heb je wel een echo voor nodig, zodat je kan zien waar je prikt.

Eerst een fatsoenlijk urine onderzoek eisen zou ik zeggen.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 18:12

Oh ja, bij het bloedonderzoek heeft hij ook een vochtinfuus gehad... Nu heeft hij een dubbele dosis metacam gehad en ligt er redelijk rustig bij maar er moet wel iets gebeuren

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:20

Een blaasontsteking bij de kat wordt meestal niet door een bacterie.

Een nierbekkenontsteking echter wel. Daartoe kan onder echo begeleiding een nierbekkenpunctie gedaan worden om urine uit het nierbekken voor kweek te krijgen.
Aan de hand van de kweek kan dan een geschikt antibioticum gekozen worden.
Een nierbekkenontsteking moet langduriger behandeld worden. (Meestal weken)

En twee dagen nuchter voor narcose is inderdaad wel vreemd. Een kat mag eigenlijk niet zo lang vasten ivm risico op leververvetting.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:23

Ik zou heel rap een andere dierenarts zoeken. Niet onderzoeken op blaasgruis met deze klachten is heel kwalijk. En twee dagen nuchter is echt not done. Alsjeblieft niet doen. En idd voor bacterieonderzoek hoeft hij niet helemaal onder zeil maar een roesje is genoeg

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 18:23

Net weer even contact gehad met de DA. Ze willen idd urineonderzoek doen en een foto van de blaas om te kijken of er stenen inzitten. Dawrvoor hebben ze de standaardprocedure om 2 dagen nuchter te zijn omdat als er nog ontlasting aanwezig is ze het niet goed kunnen zien. Alleen vind ik dat wat vaag omdat ontlasting niet in de blaas zit maar in de darmen

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:26

Darmen kunnen over de blaas liggen waardoor t iets lastiger te beoordelen kan zijn, maar een steen zie je overduidelijk over t algemeen. Ik zou als katteneigenaar, maar helemaal omdat ik zelf assistente ben, nooit akkoord gaan met 2 dagen. 8 uur is lang zat.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:33

Idd ik ben zelf ook assistente en nog nooit meegemaakt dat dat nodig was voor een blaasonderzoek. Ik zou voor een second opinion naar een andere arts en niet te lang wachten. Als het gruis is dan blijf je bezig en dit is zeer belastend voor de nieren

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:40

Een echo van de blaas kan bij de wakkere kat zonder narcose en geeft meer informatie dan een foto. Een steen is op een foto ook niet altijd te zien. Met een echo wel.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 18:41

We gaan morgenochtend naar een andere dierenarts voor een echo en verder onderzoek... En idd zij gaven ook al aan dat 2 dagen nuchter niet goed is ivm acuut leverfalen

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:55

Super ts dat je een andere da hebt gebeld. Hoop dat deze da goed helpt

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 11:54

Vanmorgen de echo gehad en urineonderzoek. Hij heeft geen blaasgruis. Wat opviel is dat 1 nier vergroot is en hij had veel ontstekingswaarden in zijn bloed. De DA had zelfs nog nooit in zijn hele loopbaan zoveel cellen gezien.
Nierbekkenontsteking is mogelijk maar het kan ook een tumor zijn. Nu kweek afwachten en dan kijken wat voor behandelplan.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:57

Sterkte TS, goed van je dat je een andere dierenarts heb gezocht.
Hopelijk knapt je kat snel op!

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:04

Oh das minder nieuws.. fijn dat het wel grondig wordt aangepakt nu!
Sterkte voor je kat!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:07

Oie dat klinkt idd niet simpel. Sterkte

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:13

blaasontstekingen hier zijn vooralsnog altijd samengegaan met gruis en soms bloed. Metacam en speciaal voer was hier de oplossing. Helaas blijft beestje erg gevoelig.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 19:35

Uit het urine onderzoek zijn geen aanwijzingen voor een tumor. Het lijkt op nierbekkenontsteking. Hij krijgt nu een antibioticakuur voor 3 weken. De kweek is ook opgestuurd voor verder onderzoek. Er was geen tijd om te wachten dus alvast met de behandeling begonnen. Hopelijk komt hij er weer bovenop.
Afbeelding

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:47

ik heb wel ervaring met katten met nierbekkenontsteking, en die moest minimaal 6wkn AB (clavibactin) krijgen.

veel sterkte !

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:59

Mijn kat heeft ook een nierbekkenontsteking aan een kant gehad. Hij is er zelfs bij aan onder door gegaan. Bij hem hielp uiteindelijk een kuur Marbocyl, de eerder gegeven werkte onvoldoende.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 14:39

Even een update...
De kat heeft het ecolie bacterie.
Hij had ook superveel bacterien in zijn urine. 1 miljoen per milimeter...
Nu 6 weken aan de antibiotica

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:05

Pffff arm dier. Heel veel sterkte