Hoe doen mensen dat toch, een eigen hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

djinnie

Hoe doen mensen dat toch, een eigen hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 07:37

Want een hond staat hier HOOG op mijn wensenlijst. We wonen in een gewoon rijtjeshuis met bijbehorende hypotheek, hebben twee jonge kinderen (4,5 en 3) en werken beide parttime. Ik heb een 'gewone' baan, mijn man heeft een 'prima' baan.

En toch... we hebben eens zitten rekenen dit weekend en ik kom voor een hond al gauw op 180 euro per maand uit... hoe doen anderen dat dan? (Dat vraag ik me overigens ook af bij paarden).

Geen kritiek uiteraard, gelukkig mag iedereen lekker zelf weten hoe hij/zij zijn geld uitgeeft, maar ik vind het wel moeilijk dat het hier bijna geen optie is tot de kids groot zijn. Ben zelf opgegroeid met een hond en dat vond ik zo fijn...

De 180 euro is overigens berekend op voer (50 euro per maand), 10 euro per maand belasting/entingen, 10 euro per maand ontwormen/vlooienmiddel, 10 euro per maand speelgoed/trainingsnacks, 20 euro per maand spaarpot (ipv verzekeren) en 80 euro per maand dagopvang of uitlaatservice. En dan zul je zien dat ik nog wat vergeet...
Laatst bijgewerkt door djinnie op 03-07-16 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Frensie

Re: Hoe dan mensen dat toch, een eigen hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 07:43

Laat die trainingssnacks, verzekering en uitlaatservice maar zitten. Die gebruiken wij niet dus die kosten hebben wij niet. Hebben ook geen spaarpotje voor de honden (we hebben 3 grote honden).
Geen idee wat de belasting hier is maar dat is geen 10 euro per maand en enten is 25 euro per jaar.

Dus die 180 euro besteden wij per maand misschien nog niet eens voor alle drie de honden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 07:44

Evt nog naar de hondenschool.
Is de dagopvang echt nodig?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 07:46

Ik bespaar al 90 Euro op wat jij plaatst.
Hier gaan ze niet mee met een uitlaatservice en ik haal echt niet elke maand speelgoed.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 07:49

Hondenbelasting komt er (in sommige gemeenten) ook nog bij.

Apart potje hebben wij ook niet, idem voor de uitlaatservice.
€10 per maand voor speelgoed/snacks redden wij niet, maar dat komt misschien omdat wij een sloper hebben. :=
Als je gaat voor een pup, dan moet je de contributie voor de hondenclub er ook bijrekenen voor puppycursus en evt verdere cursussen.

Heb je die uitlaatservice echt nodig?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 07:54

Wij zijn 2 dagen per week niet thuis. Op die dagen vind ik de hele dag thuis zonder uitlaten of opvang wel lang. Vandaar de uitlaatservice/dagopvang.

Hondenschool reken ik niet hierbij. Ik sport niet en dat zou mijn sport zijn :+ dus kosten voor cursus is mijn sport. ;)

10 euro per maand aan snack/speelgoed us wellicht wat ruim, maar daarop inkrimpen zet weinig zoden aan de dijk helaas.

Die 10 euro per maand belasting + enten was gebaseerd op 87,nog wat belasting per jaar em 47,50 per jaar enten. Dat zou dan zelfs nog krap zijn :+ met 10 euro per maand.

Verzekeren willen we sowieso niet. Maar wel het bedrag dat een goedkope verzekering zou kosten opzij zetten. Potje is er wel. ;)

Het zou overigens dan gaan om een middelgrote hond uit het asiel.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:00

Ik heb 1 hond (en nog een kat, vissen, konijn en een skink) en 3 kinderen (10,6 en 7mnd). En echt geen 180,- voor mijn dieren per maand vrij. Voer voor de hond kost mij ongeveer 40,- per 6 weken, honden school koste mij vroeger 60,- per half jaar (buiten de reiskosten aangezien er weinig scholen mijn ras accepteerde) maar dat was de eerste anderhalf jaar, toen heb ik tijdelijk de hoop maar opgegeven en ben van plan verder te gaan als hij meer rust heeft, basis blijf ik er zelf wel inhouden. Enting is 25,- per jaar en rabiës enting kan er nog los bij indien nodig. Het kan allemaal zo duur als je het zelf maakt ;) In de afgelopen bijna 4 jaar heb ik hem 2 keer laten opereren aan zijn poot omdat daar een bobbeltje zat die hij kapot maakte (en daarna ondanks bescherming de hechting eruit trok) Dat heeft in totaal 200,- gekost aan dierenarts.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 08:07

Enting 25 euro? Ik kwam een prijslijst tegen op internet en daar stond cocktail + kennelhoest en dat was 47,50.

Op voer kan ik niet verder omlaag. Dat is gebaseerd op deels (vleesrijke) brok en deels kvv.

Ik ben gewoon een zeikerd :+ (en aaah, gewoon een spelfout in mijn titel). _O-

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:09

Heb je in je omgeving al geïnformeerd of er interesse is eventueel de hond op te vangen voor de 2 dagen dat jullie een hele dag weg zijn? (Hoeveel uur is dat overigens)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:09

Wat leuk dat je je kinderen op wil laten groeien met een hond. Ben ik ook en kan dus ook niet zonder :n (lopen er dan ook 3 hier). Ik reken eigenlijk nooit echt uit wat ik kwijt ben, maar toen het er nog maar 1 was kwam ik zeker niet aan 180 euro per maand voor een flinke golden retriever.

Hoe lang zijn de dagen dat ie alleen zal zitten?
En kan je dat niet oplossen met wellicht iemand uit de buurt (buurmeisje) die tussen de middag even wil wandelen?

Verzekering zetten we hier ook niet opzij. Als er wat nodig is gaat het van de algemene pot af.

Ontvlooien doe ik alleen wanneer nodig en heb ze nu alleen voor de teken beetje in moeten sprayen. Kost mij ook haast niets. Vorig jaar sprayflacon van 40 euro voor gehaald.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:17

Ik heb gelukkig een gezonde hond en zie de dierenarts al jaren enkel voor de jaarlijkse enting en check up. Dan neem ik meteen iets mee tegen vlooien/teken en wormen voor het hele jaar en reken dan inderdaad wel een dikke € 200,- af. Verder krijgt ze voer van Orijen van € 79,99 maar daar doet ze wel bijna 3 maanden mee.
Ik spaar elke maand, maar zou de meeste extra dierenartskosten wel gewoon van mijn salaris kunnen betalen. Op mijn spaarrekening staat meer dan genoeg, dus geld zou nooit een probleem zijn.

Op de dagen dat ik werk breng ik mijn hond naar mijn ouders, 4 dagen per week. 's Middags haal ik haar direct uit mijn werk weer op.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 08:21

Ineke2 schreef:
Heb je in je omgeving al geïnformeerd of er interesse is eventueel de hond op te vangen voor de 2 dagen dat jullie een hele dag weg zijn? (Hoeveel uur is dat overigens)

Nee. Nog niet. Wel een beetje marktplaats bekeken (en dus hondenopvang of uitlaatservice), maar nog geen andere oplossingen bekeken. Wat wel de moeite is, want jemig, dat hakt er in.

We zijn op een gezamelijke werkdag zo'n 8 1/2 a 9 uur weg. Lang dus. De overige dagen is er altijd iemand thuis.

@Naiwhl: ja, opgroeien met een hond is leuk! <3 Ik bereken ook liever niet, hahaha, maar mijn man is er 1 van beren op de weg en rekenen. En we zijn tenslotte samen, dus dit avontuur alleen aangaan is niet mogelijk. ;)

Ik las over ontwormen 3 tot 4 keer per jaar en ontvlooien in de zomer iedere 5 weken en in de winter iedere 3 maanden. Maar daar wilde ik me nog verder over inlezen, want het is wel gif dat je op de hond "strooit" dus of dat preventief zo vaak "gezond" is, weet ik niet.

Hmmm. Misschien zou mijn vader ook wel twee dagen in de week op de hond willen passen... altijd thuis en weduwnaar. Al is hij daar momenteel nog niet toe in staat (hij staat op de wachtlijst voor een nieuwe heup), maar goed, de hond is er nu ook niet.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:27

Ik vind het heel goed dat je er zo over nadenkt en kosten berekend, er zijn teveel mensen die er niet goed over nadenken en dan uiteindelijk een dier zorg onthouden of wegdoen of zichzelf tekort doen en in de schulden geraken. Je zei ook dat je niet begrijpt hoe bijvoorbeeld mensen een paard kunnen onderhouden. Ik denkt dat als je al een paard of een hond hebt wanneer je een gezin begint dit gewoon meegaat in je levensloop en je daarop ingesteld bent qua kosten. Ik kan me voorstellen dat wanneer je al een gezin hebt de kosten voor een paard of hond moeilijker inpasbaar zijn.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:30

Ontwormen en ontvlooien doe ik dus echt bij lange na niet zo vaak als ze aanbevelen en gaat hier ondertussen al ruim 6 jaar goed :j

Wat de tijd alleen blijven. Het is lang, maar wel uit te houden. 8 uur kan een hond wel alleen zijn, maar dan moet je van te voren echt zorgen dat ze goed zijn uitgelaten en accepteren dat je 's avonds een drukke hond in huis hebt en er dus uit moet om hem/haar uit te laten waaien.

2 dagen in de week is best overkomelijk voor een hond. Ik werk veel vanuit huis en ook dan liggen ze hier haast de hele dag te slapen. :')
En anders inderdaad ook je vader vragen :)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 08:33

Dat kan wel kloppen, Vala. Ik vermoed ook dat als mijn man mede paardengek was geweest, dat het ook makkelijker in te passen zou zijn. Een paard neemt een flinke hap uit het maandelijkse budget. Ik heb een paard gehad, maar ben toen van baan veranderd doordat we gingen verhuizen en dat loon was dermate laag, dat we voor paardlief een ander huis moesten zoeken.

Gelukkig is dat niet aan de orde en hebben we beide een vaste baan (al zegt dat tegenwoordig ook niet alles).

Ik wil ook wel graag alle puntjes op de i zetten, want een hond wordt een maatje voor zijn/haar leven. <3

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:34

Ontvlooien deden wij in de winter nooit.
Gewoon je hond regelmatig controleren. Kan gemakkelijk als je aan het kammen bent. Ook een kortharige hond is handig om regelmatg een borstel over te halen al was het dus maar om even 5 minuten een blik te kunnen werpen op de hele hond, controleren op vlooien, teken, wondjes en andere dingen die op kunnen vallen bij zo'n inspectie.

Nu zal ik wel heel bokt over mij heen krijgen maar 2 dagen 8 a 9 uur alleen is prima te doen voor een gezonde, zindelijke hond.
Zorg dat je hem van te voren echt flink uitgelaten hebt ( een uur gelopen, of 15 min lopen en wanneer hij dat gewend is 20-30 min fietsen) zodat hij moe is, zijn behoefte heeft kunnen doen en lekker gaat slapen.
Natuurlijk als je dan thuiskomt wel meteen uitlaten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:35

Seresto vlooienband is 30 euro en gaat bijna een jaar mee. 180 euro is veel geld, dat was ik nooit kwijt. Ook niet toen ik mijn grote Spanjaard nog had. Inenten deden wij om de paar jaar, zijn bloed werd nagelen of de enfin nog werkte.

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:38

Nou. ik snap niet dat jullie je hond zo goedkoop kunnen houden.
Ik heb sinds 5 maanden weer een hond, een middenmaatje. Het kost gewoon een hoop geld.
Toen ik hem net 3 weken had moest ik met spoed op zondag naar een dierenarts omdat mijn hond een allergische aanval had. Alleen het consult op zondag was al 85 euro en daar kwamen medijnen en speciaal voer nog bij. Ik had mijn hond verzekerd maar deze behandeling werd door de verzekering niet vergoed omdat mijn hond nog in de wachttijd zat.
Mijn hond is toen op een erg dure brok overgegaan. 60 euro voor 7 kilo. Gelukkig is de allergie nu onder controle en ben ik op ander hoogwaardig voer over kunnen stappen.
Ik heb mijn hond dus verzekerd en elke maand kost mij dat 21 euro.
Ik ben er mee op cursus geweest, 90 euro. Hondenbelasting per jaar 70 euro.
Hij is al verschillende keren uit zijn tuig/riem gegroeid dus ook dat moet er komen.
Tel verder nog de speeltjes en de varkenoren en andere kluifjes er bij op en mijn hond kost toch elke maand een hoop geld.
Ik wilde mijn hond in eerste instantie ook niet verzekeren maar doordat honden ook van alles en nog wat kunnen gaan mankerern heb ik het toch ggedaan.
Van de week had hij een blaasontsteking. Je bent dan toch wel snel 150 euro bij de dierenarts kwijt.
Ik vind het verstandig van de TS dat ze alles goed op een rijtje zet en niet zomaar overgaat tot het aanschaffen van een hond. Een hond is zo gekocht maar dan begint het.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:43

djinnie schreef:
Enting 25 euro? Ik kwam een prijslijst tegen op internet en daar stond cocktail + kennelhoest en dat was 47,50.

Ik denk dat je gewoon eens rond moet kijken en vragen bij verschillende dierenartsen als je de mogelijkheid hebt. Er zit wel erg verschil in prijzen dat het de moeite waard is, al vind ik een goede en leuke dierenarts meer waard dan de prijs, ik heb een hele leuke en nette dierenarts die ook nog betaalbaar is. Ook zijn er dierenwinkels die entdagen hebben met ook dezelfde prijs (25,- jaarlijkse enting) alleen heb ik persoonlijk niks met de winkel bij mij die dat organiseert. Ik ken ook de dure klinieken hoor, ik heb 2 honden gehad en voor de eerste ben ik ook naar de kliniek geweest en die rekenen wel aardig wat maar standaard dingen daar kan je vaak goedkoper in zijn.
Maar het is maar net wat je belangrijker vind, ik ga bijvoorbeeld niet op vakantie.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:44

Wat leuk dat je je kinderen wil laten opgroeien met een hond.

Ik heb zelf 2 honden gehad waarvan 1 sinds kort overleden is. Ik kijk eigenlijk nooit wat ik kwijt ben voor de hond maar zal het eens op een rijtje zetten.

Ik heb een grote hond van 46 kilo en zal even kijken wat ik op jaar basis kwijt ben.
Voer = 730 euro (1 kilo vlees per dag)
Entingen = 1x per jaar 50 euro
Teken/ontworming = 70 euro
Speeltjes = 50 euro (1 speeltje favoriet. Koop ik 2x per jaar nieuw en rest Kong balletjes)
Snacks = 60 euro (haal vaak bij voer bestellen wat botten)
Hondenschool = 70 euro (42 weken per jaar open)
Verzekering = 200 euro
Opvang = 200 euro

Dan kom ik op 1430 euro per jaar, gemiddeld 120 per maand zonder de kosten die ik meerdere malen bij dierenarts heb gemaakt.

Nu heb ik mijn hond wel verzekerd. Ik ben blij toe, want het eerste jaar was ik in totaal al meer dan 1200 euro kwijt ivm ziekte en kreeg daarvan meer dan 80 procent vergoed. Het 2e jaar, dit jaar, zitten we al over de 600 euro aan kosten en weer meer dan 80 procent vergoed. Dit allemaal Door ziekte als pup wat het eerste jaar bleef terug komen. Op 1 moment moest ik serieus overwegen om hem in te laten slapen als het niet beter werd. 2e jaar had hij een ongelukje en een enorme hotspot die onder narcose moest worden behandeld want hij had ontzettend veel pijn.

Opvang is gebaseerd op vakantie opvang. Hij gaat dan naar hele lieve mensen die zelf ook allemaal honden hebben waar hij vrij mag rond lopen in huis en buiten tussen de andere honden.

Entingen doe ik altijd op inloop spreek uur, dat scheelt consult kosten.

En ik heb de benzine niet mee gerekend die ik kwijt ben iedere week naar training of naar dierenarts of naar bos etc.

Mijn man en ik hebben allebei een 'goede' baan maar ik heb mijn werk tijden aangepast aan de hond, mijn man is vrijwel nooit thuis door de week.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:46

Wij waren voor een grote en kleine hond 35 euro in de maand kwijt. Hondenbelasting was wel 197 per jaar voor beiden.
Ontwormen en ontvlooien doe ik niet preventief aan. En in 9 jaar tijd nog geen vlo of worm gezien. (Was keuze omdat grote hond er altijd erg ziek van werd)
Uitlaatservice is eigen keus natuurlijk. Als je iemand in je familie/vrienden/kennissenkring vind is dat vele malen goedkoper.
Speelgoed krijgen ze hier niet vaak. Hebben alleen een flostouw en tennisballetje en een goed hard bot
Aan speciale hondenkoekjes doe ik ook niet , ze hebben genoeg aan het brok en een aai.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:47

Ik denk dat een gedeelte te maken heeft met het salaris van mensen, en een ander gedeelte met zuinig zijn op andere gebieden. Jullie werken beide maar parttime, dus tenzij je vrij goed verdient is dat natuurlijk al een verschil met gezinnen waarin eentje bijvoorbeeld fulltime werkt en de andere parttime etc. Daarnaast heb je natuurlijk twee kinderen, die kosten ook een hoop geld, mijn zus heeft op het hoogtepunt 7 honden gehad maar haar man werkt fulltime en zij parttime. Maar die hadden weer geen kinderen.

Hier willen we ook een hond, vriend werkt fulltime en ik momenteel parttime. Wij kopen ook pas een hond zodra ik straks een vast contract heb met hopelijk minstens 28-32 uur. Anders kunnen wij het ook niet betalen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:49

Ik ben waarschijnlijk de enige die deze kosten wel heeft. Mijn hond gaat namelijk naar de uitlaatservice en ja, dat tikt aan.
Verder hebben we met de pup al vaak bij de dierenarts gezeten en ben ik super blij dat we hem hebben verzekerd!
Wat ik mis in je berekening is puppycursus. Dat was bij ons een enorme kostenpost (80€) per maand, maar is in mijn geval absoluut niet overbodig. Dit is natuurlijk wel maar tijdelijk.

Daarnaast heb ik ook nog een paard. Hoe ik dat qua kosten doe? Ik heb geen kids, dat scheelt de wereld!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:55

Oei, ik ben lang geen 180 euro per maand kwijt voor mijn hond. Voer is elke 4/5 weken, afgerond 45 euro. Ik heb een verzekering voor hem, afgerond 26 euro. Gelukkig nog nooit echt hoeven gebruiken, maar ik betaal in dit geval liever voor 'niks', dan dat ik in 1 keer 2000 eur kan dokken en dat dan misschien moet laten ivm geldgebrek en voor euthanasie moet kiezen. En verder kan je het zo goedkoop of duur maken als je wil. Wij kopen eens in de zoveel tijd (2/3 maand?) een nieuwe 'knorrieknor' van de Ikea van... 6 euro? Snacks als het op is en dat krijgt hij ook niet iedere dag. Hij is gek op van die kippenpoten en zo'n zalje kost 5 euro ofzo? Verder krijgt hij wel eens een plakje vlees of kaas, maar dat is ook nog eens sporadisch. Een riem of tuig als het nodig is of als ik weer eens iets moois zie :Y) Maar dat is 1 á 2 keer per jaar.

Maar wat ik maandelijks sowieso kwijt ben is dus €71 euro. Hondenbelasting hebben wij niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:57

180 Euro per maand is wel heel, heel erg veel. Hier haal je voor 20 euro de jaarlijkse enting. Met voer kun je heel goed schipperen (er wordt al gauw teveel gegeven), een hond is al tevreden met een bot en een paar speeltjes (dat hoeft niet elke maand iets anders te zijn). Wat mij alleen verbaast is dat men graag een hond wil, maar het dan wel naar een uitlaatservice of dagopvang brengt. Dit is de reden waarom wij de afgelopen jaren geen hond meer hebben, omdat ik mijn dieren niet wegstop of alleen thuis laat. Dat is een andere discussie, maar dat moest ik toch even kwijt. ;)

Eventueel zou je ook een oppashond kunnen nemen, dat hebben wij ook een hele tijd gedaan. We werken te onregelmatig om een eigen hond te hebben en zo vingen we twee vliegen in één klap. Op de dagen dat we niet werkten, hadden wij de hond (meestal probeerden we één of twee vaste dagen per week). En mocht het een keer niet zijn uitgekomen, dan was het nog geen probleem. De hond is van een ouder, niet werkend stel. Of ga naar het asiel en laat daar wekelijks de asielhonden uit. Die zitten namelijk ook sterk om aandacht verlegen. In beide gevallen kost het je niets en levert het je alleen maar wederzijds plezier op. ;)