Hond gromt naar kind 15 maanden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laibadji

Hond gromt naar kind 15 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 14:37

Ik weet niet goed wat ik moet doen dus daarom hier het verhaal van mijn hond.

Ik heb 2 border collies. Beiden gered van de dood. De ene was ongeveer 4 jaar toen we haar kregen. Ik vermoed dat ze nu ongeveer 9 is. Ze had vooral gediend om pupjes te krijgen en zat altijd opgesloten. Bij ons is ze opengebloeid maar er was altijd wel een serieus steekje los. Haar gedrag:

* heel neurotisch gedrag
* ze ziet dingen die er niet zijn.
* blaft op stoute kiezelsteentjes of staat te blaffen in een hoek van de stal.
* kan plots vermageren (dan is het gedrag op zijn hoogte punt)
* extreem aanhankelijk als je haar roept. Roep je haar niet dan is ze heel afzijdig en leeft in haar eigen wereld.
* kan letterlijk lopen beven van de stress.
* als je kwaad wordt op haar valt ze de andere hond aan.

Onze ander bc is veel rustiger. Zoekt ons gezelschap op en heeft het soms ook heel lastig met het gedrag van de andere hond.

De honden zijn erfhonden. Dus ze hebben de hele dag beloops op onze weide en in de stallen. Ook ga ik geregeld eens gaan wandelen en speel ik met hen in de tuin of op de weide.

Eergisteren liep mijn zoontje van 15 maanden in de stal en loopt de hond hem voorbij. Mijn zoontje wil hem aaien en uit het niets gromt ze en schiet naar hem uit. We stonden er gelukkig bij (zoon is nooit alleen met de honden). Mijn vriend heeft direct ingegrepen.

Echter baart het mij zorgen... We weten dat de hond psychisch niet 100% is. Nochtans is ze al die jaren doodsbraaf geweest. We zien wel dat ze mijn zoontje negeert en hem het liefste wegduwt om bij mij te zijn.

In het verleden hebben we het gedrag van de hond besproken met de dierenarts omdat ze toen echt helemaal ontspoorde in haar neurotisch gedrag. Je kreeg je kreeg haar met moeite uit haar wereld. Was heel mager,overactief en stond stijf van de stress. Medicatie was geen optie volgens de DA...

Toen ons zoontje geboren is hebben we de honden er bij betrokken. Ze kennen hem goed.

Wat zouden jullie doen?

Wat wel vaststaat is dat als dit nogmaals voorvalt we de hond zullen laten inslapen. Want dit kan echt niet.

Onze andere bc hebben we moeten afleren van te knagen aan dingen en te bijten. (3jaar geleden) nu mag onze zoon bij haar alles doen. Hond blijft eerlijk. Je ziet dat ze rekening houdt met het kind. De andere hond heeft dit vermogen niet...

Xjosee

Re: Hond gromt naar kind 15 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:40

Hond en kind gescheiden houden. Dit had je toch wel zien aankomen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:45

Hond is niet geschikt voor bij kinderen zeker niet van dit soort jonge kinderen.
Zoontje zou ik zeker uit haar buurt houden en hem ook niet meer haar laten aanraken.
Zijn actie door interactie met de hond op te zoeken door te willen aaien is voor de hond teveel geweest.
De hond geeft al aan niks van zoontje te willen en dus zou ik ook voorkomen dat je zoontje zoveel interactie kan opzoeken/uitlokken met de hond.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:45

Waarschijnlijk heeft ze een hekel aan het kind. Hou ze apart of laat de hond gaan, ze heeft verder een goed leven gehad.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:48

Ik zou t risico niet nemen.. Kind niet meer bij de hond in de buurt laten komen. Als dit niet te realiseren valt, en wellicht is het sowieso wel eerlijker, de hond laten gaan. Zeker gezien de neurotische trekken en het gedrag dat je noemt.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:52

Als het haast onmogelijk wordt om zoon en hond bij elkaar weg te houden, omdat de hond vrij op het erf is en je kindje steeds bewegelijker/mobieler wordt, dan zou je de hond haast moeten opsluiten. En dan niet perse in een klein hokje, maar in een ren of stal of zo. Maar ja...gezien haar verleden...ik denk niet dat het haar gedrag ten goede komt...
Als het dier steeds vaker zo zichtbaar lijdt onder haar verleden, dan zou ik ook overwegen haar te laten gaan...

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 14:54

Hond gescheiden houden kan echt niet want dan moet ik haar opsluiten en dan wordt ze echt gek. Ze kan makkelijk 2 uur blaffen zonder ophouden. Ze heeft vaak een externe stimuli nodig (ik dus) om haar te begrenzen. Vaak vraag ik mij af of het voor de hond wel een goed leven is... Dit is toen ook met DA besproken maar die wou haar nog niet laten gaan...

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:57

De hond heeft psychische problemen zeg je zelf, het is misschien niets wat je wil horen maar de kans is groot dat het hondje steeds meer zal aftakelen en dus onvoorspelbaar wordt, ik zeg niet 'meteen inslapen' maar vertel je zoontje dat hij de hond niet zomaar mag aaien, omdat ze dat niet zo fijn vind. Ik zou het in de gaten houden en als het te ver gaat. Dan heb je eigenlijk geen andere keus dan voor de veiligheid van je gezin te kiezen en de hond dus in te laten slapen. Dit is nu nog niet van toepassing, maar honden die psychisch een steekje los hebben takelen vaak steeds verder af.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:58

Sinds wanneer beslist een dierenarts daarover? Tenzij hij bereid is hem zelf in huis te nemen natuurlijk.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:58

Laibadji schreef:
Hond gescheiden houden kan echt niet want dan moet ik haar opsluiten en dan wordt ze echt gek. Ze kan makkelijk 2 uur blaffen zonder ophouden. Ze heeft vaak een externe stimuli nodig (ik dus) om haar te begrenzen. Vaak vraag ik mij af of het voor de hond wel een goed leven is... Dit is toen ook met DA besproken maar die wou haar nog niet laten gaan...

Als jij je er niet meer goed en veilig bij voelt, maar de da wil haar niet laten gaan, zoek dan een andere da die het wel begrijpt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:59

Is haar zicht bekeken, alles wijst er voor mij op dat ze slechtziend is. Dat kan dit schrik gedrag wel verklaren. Witte herder hier is erg slechtziend en reageert ook zo als iemand hem onverwachts benaderd. Hij is wat bangig en schrikt dan als er opeens iets heel dichtbij is. Sinds we dit weten is zijn gedrag heel,erg verbeterd omdat we hem nu behandelen als een bijna kippige hond,

Maar ook beginnende dementie kan dit doen. Ik heb het idee dat dit gedrag een medische oorzaak heeft. Alleen tsja enige wat er tegen helpt is zoontje niet ermee alleen laten en leren de hond met rust te laten. Niet aaien of wat ook tenzij de hond zelf komt en aangeeft aandacht te willen.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:07

Kuggur schreef:
Sinds wanneer beslist een dierenarts daarover? Tenzij hij bereid is hem zelf in huis te nemen natuurlijk.

Uhm wij als dierenarts moeten 's nachts ook gewoon zonder trauma of schuldgevoel kunnen slapen en bij ons in de praktijk is het (gelukkig) de afspraak dat als we niet achter inslapen van een dier staan dat we het dan ook gewoon niet doen. Soms hebben mensen ineens geen zin meer in hun dier en dan is het toch wel fijn als wij daar zelf over mogen beslissen en niet 's nachts wakker hoeven te liggen om het feit dat we een gezond dier waar niets mis mee is hebben laten gaan dus kan het niet willen van die dierenarts goed begrijpen.

Bij gedragsredenen voor inslapen willen wij het dier nakijken of er geen medische oorzaak van het gedrag is en als die er niet is kunnen mensen een verwijzing naar een gedragstherapeut krijgen. Pas als die zeggen dat er niets meer te doen is worden ze bij ons ingeslapen. Dit zou ik ook aan ts aanraden. Vaak is er toch een haalbare oplossing waar je zelf gewoon niet op komt.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:08

Ik lees dat de hond je zoontje weg duwt voor aandacht. Dit zou ik zeker niet pikken want daardoor staat je zoon lager in rang dan de hond en een kind hoort ten alle tijden hoger in rang te staan. Waarschijnlijk dat daarom de hond ook gromde en uitviel. De hond ziet jou zoon als lager en daardoor zal juist de hond jou zoon corrigeren zoals ook in een roedel zou gebeuren. Ik zou ze niet meer bij elkaar laten ook al is er toezicht. Nu haalde de hond alleen uit maar wat als de hond raak bijt. Dan is je zoontje voor het leven getekend en aangezien de hond al problemen heeft zou ik het zeer zeker niet opzoeken door ze bij elkaar te doen.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 15:10

Zoontje zoekt eigenlijk nauwelijks contact met de honden. Hij vindt onze poes veel leuker. Het was de eerste keer dat hij dit deed. We leren hem sowieso dat hij de honden met rust moet laten als ze aan het eten zijn of in hun ren zitten.

De Da is nog niet aangesproken over dit incident. Ik denk dat ze nu wel akkoord zou gaan. Het inslapen was besproken tijdens een piek van extreem neurotisch gedrag. Ik zag toen dat mijn hond hier heel hard onder leed. Zij vond dit toen nog meevallen (wat zij ziet is echter een moment opname)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:12

jasmijn16 schreef:
De hond heeft psychische problemen zeg je zelf, het is misschien niets wat je wil horen maar de kans is groot dat het hondje steeds meer zal aftakelen en dus onvoorspelbaar wordt, ik zeg niet 'meteen inslapen' maar vertel je zoontje dat hij de hond niet zomaar mag aaien, omdat ze dat niet zo fijn vind. Ik zou het in de gaten houden en als het te ver gaat. Dan heb je eigenlijk geen andere keus dan voor de veiligheid van je gezin te kiezen en de hond dus in te laten slapen. Dit is nu nog niet van toepassing, maar honden die psychisch een steekje los hebben takelen vaak steeds verder af.

De eerste peuter die iets laat, omdat mama heeft verteld dat het niet mag, moet nog geboren worden.
Als een peuter zin heeft om te aaien, dan aait ie. Peuters zijn nog te jong om blindelingse gehoorzaamheid te verwachten, ze doen wat er in ze opkomt. Daarom worden gevaarlijke zaken als medicijnen en chemicaliën buiten bereik van kinderen bewaard.
Daarom moeten potentieel gevaarlijke huisdieren buiten bereik van kinderen worden gehouden.

Lukt dat niet, of geeft dat ernstig dierenleed, is wegbrengen van de hond naar de dierenarts of een capabele nieuwe eigenaar, de juiste oplossing.
Wachten op een nieuw incident is gekkenwerk: wie zegt dat de hond, omdat de eerste waarschuwing gericht aan het kind blijkbaar niet werkte, dit maal niet doorbijt?

@moi22 Wat het pappen en nathouden betreft: ja, leuk, zoeken naar de oorzaak maar met een peuter die het slachtoffer wordt als de dierentherapeut toch de plank misslaat met zijn therapie zodat de hond alsnog het kind grijpt...

Zou de dierenarts dan wel lekker slapen?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:13

Ik heb ook het idee dat het rangorde bepalend is, en niet zozeer te maken heeft met de toestand van de hond...
Hier heeft onze hond ook een tijdje dominant proberen te zijn tov ons zoontje, nu nog steeds laat ik ze niet samen Onder toezicht (ben van mening dat je dat nooit zou moeten doen ondanks gedrag wel of niet goed)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:15

Laibadji schreef:
Zoontje zoekt eigenlijk nauwelijks contact met de honden. Hij vindt onze poes veel leuker. Het was de eerste keer dat hij dit deed. We leren hem sowieso dat hij de honden met rust moet laten als ze aan het eten zijn of in hun ren zitten.

De Da is nog niet aangesproken over dit incident. Ik denk dat ze nu wel akkoord zou gaan. Het inslapen was besproken tijdens een piek van extreem neurotisch gedrag. Ik zag toen dat mijn hond hier heel hard onder leed. Zij vond dit toen nog meevallen (wat zij ziet is echter een moment opname)

Ik zou zéker de dierenarts hierover vertellen.

Dat je zoontje weinig contact zoekt met de hond zegt niet zo veel: ik heb een paar keer kindjes gezien die de hond niet eens aankeken en toch gegrepen werden.
Is de hond kinderen zat, dan is er weinig nodig, helaas.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:20

moi22 schreef:
Kuggur schreef:

Uhm wij als dierenarts moeten 's nachts ook gewoon zonder trauma of schuldgevoel kunnen slapen en bij ons in de praktijk is het (gelukkig) de afspraak dat als we niet achter inslapen van een dier staan dat we het dan ook gewoon niet doen. Soms hebben mensen ineens geen zin meer in hun dier en dan is het toch wel fijn als wij daar zelf over mogen beslissen en niet 's nachts wakker hoeven te liggen om het feit dat we een gezond dier waar niets mis mee is hebben laten gaan dus kan het niet willen van die dierenarts goed begrijpen.

Bij gedragsredenen voor inslapen willen wij het dier nakijken of er geen medische oorzaak van het gedrag is en als die er niet is kunnen mensen een verwijzing naar een gedragstherapeut krijgen. Pas als die zeggen dat er niets meer te doen is worden ze bij ons ingeslapen. Dit zou ik ook aan ts aanraden. Vaak is er toch een haalbare oplossing waar je zelf gewoon niet op komt.

Ethische kwesties over wel of niet inslapen zijn interessant. Ik zit net als jij beroepsmatig wat dichter bij het vuur, maar woon in IJsland. Hier kun je je huis dier om wat voor reden dan ook (inclusief" ik heb er genoeg van") in laten slapen.
Het andere eind van het spectrum, waar ook goede redenen voor zijn aan te dragen.
Met jouw emotionele betrokkenheid zou je het hier moeilijk hebben als da.
Maar goed, wellicht voer voor een apart topic.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:22

Kind inderdaad weghouden bij de hond, maar dit zou eigenlijk voor alle kinderen moeten gelden, honden zijn geen speelobject.
Klinkt als (maar moeilijk in te schatten via de pc) als een erg onzekere hond. Ik denk ook niet dat ze erg als erfhond geschikt is en dit haar ook veel stress oplevert. Als je interesse hebt weet ik nog een goede hondenschool in Belgie, stuur me gerust een PB. Daar wordt meer op het instinctgedrag van honden ingegaan, ze kunnen je daar ook diagrammen laten zien over het instinct van een border. Inclusief de nodige uitleg verklaart dat al een hoop.
Waarschijnlijk zit de hond toch nog met een onopgelost probleem en eventueel teveel onduidelijkheden.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:23

Toen het gedrag van mijn hond met het ouder worden dusdanig veranderde dat hij niet meer te vertrouwen was bij de paarden, al jaren zijn beste vriendjes en nu fixatie en bijten, was mijn dierenarts de eerste die zich afvroeg wanneer het mis zou gaan met kindjes. Mijn hond is na een laatste mooie zomermaand met veel aandacht vredig ingeslapen op zijn eigen favoriete plekje, met zicht op de paarden waar hij zo gek op was. Ze kwamen er zelfs bijstaan alsof ze voelden wat er gebeurde. Zowel mijn dierenarts als ik zelf hadden het er moeilijk mee maar ik denk dat wij beiden geen nacht slaap meer hebben gemist dan wanneer we hadden gewacht tot hij een van mijn kleine buurmeisjes had gegrepen.
Mijn hond heeft een goed leven gehad tot het niet meer kon en heeft er niets van meegekregen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:28

meisje2000 schreef:
Ik lees dat de hond je zoontje weg duwt voor aandacht. Dit zou ik zeker niet pikken want daardoor staat je zoon lager in rang dan de hond en een kind hoort ten alle tijden hoger in rang te staan. Waarschijnlijk dat daarom de hond ook gromde en uitviel. De hond ziet jou zoon als lager en daardoor zal juist de hond jou zoon corrigeren zoals ook in een roedel zou gebeuren. Ik zou ze niet meer bij elkaar laten ook al is er toezicht. Nu haalde de hond alleen uit maar wat als de hond raak bijt. Dan is je zoontje voor het leven getekend en aangezien de hond al problemen heeft zou ik het zeer zeker niet opzoeken door ze bij elkaar te doen.

Een klein kind staat niet hoger in rang bij een hond. Wij kunnen dat wel graag willen, maar zo ziet een hond het nou eenmaal niet. Wel zal hij begrijpen dat de 'pups' van de baas off limits zijn. Zolang de baas erbij is. Daarom gebeuren er ook zoveel ongelukken als de kinderen alleen worden gelaten met honden.
De hond ziet zichzelf als hoger in rang en denkt dat hij het kind moet/mag corrigeren. De hond is dan niet vals, hij wordt niet begrepen en het is de schuld van de baas als het toch fout gaat.
Ik lees dat het hier om een BC gaat. Wordt er wel mee gewerkt? Alleen rondstruinen op een erf is niet voldoende voor dit ras. Ze moeten echt aan het werk gezet worden, anders kunnen ze inderdaad ongewenst/neurotisch gedrag gaan vertonen.
Ik zou in ieder geval zorgen dat het kind niet meer bij de hond kan komen. Eisen van je hond dat hij het kind en de aanrakingen daarvan verdraagt is leuk, maar niet eerlijk naar de hond (en het kind, want die gaat uiteindelijk de dupe zijn als de hond eens serieus bijt). Kun je hier niet voor zorgen, zou ik een andere plek voor de hond zoeken. Eerlijker voor je kind en voor de hond.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:32

xxxlottie schreef:
Kind inderdaad weghouden bij de hond, maar dit zou eigenlijk voor alle kinderen moeten gelden, honden zijn geen speelobject.
Klinkt als (maar moeilijk in te schatten via de pc) als een erg onzekere hond. Ik denk ook niet dat ze erg als erfhond geschikt is en dit haar ook veel stress oplevert. Als je interesse hebt weet ik nog een goede hondenschool in Belgie, stuur me gerust een PB. Daar wordt meer op het instinctgedrag van honden ingegaan, ze kunnen je daar ook diagrammen laten zien over het instinct van een border. Inclusief de nodige uitleg verklaart dat al een hoop.
Waarschijnlijk zit de hond toch nog met een onopgelost probleem en eventueel teveel onduidelijkheden.

Een border moet "aan het werk" en als ze te weinig te doen hebben, zijn ze gevoelig voor neurotisch gedrag, daar staan ze bekend om. Ik zou nooit een border aanschaffen als erfhond.

Het zoontje moet in bescherming genomen worden nu.

Die hond kan misschien bijtrekken bij een nieuwe eigenaar, die ermee aan de slag gaat. Maar dan zo snel mogelijk, voor er ernstiger incidenten komen, en niet via Marktplaats. En geen tijdrekken, of slappe hap...
En is de hond psychisch niet ok, of lukt het vinden van een nieuwe eigenaar niet, tja... dan moet de dierenarts het lef hebben de eerlijkste oplossing te kiezen... een oplossing waarbij zeker weten nooit meer incidenten van komen.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 02-07-16 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:35

Eerlijk?
Jij wist dat de hond niet helemaal correct is in jouw ogen.
Doch heb je deze hond al die jaren al zonder vrijwel grote problemen.
Nu ineens is er idd iets voorgevallen met jouw kind en is de hond de dupe.
En betreft rangorde, ja de hond zou lager in rangorde moeten staan dan het kind (uit menselijk perspectief bekeken door de meeste), doch was de hond er eerder dan het kind, sommigen honden hebben daar moeite mee.
Wat ik overigens ook heel goed begrijp en de hond niet kwalijk neem.

Ik heb vroeger ook altijd Border Collies gehad.
Mijn reu heeft ook het niets mijn nonkel vol in het gezicht gebeten gehad...
Iedereen inslapen die handel.. nou hond lag onder tafel en nonkel ging onder de tafel hond gedag zeggen.
Hond schoot gewoon in de verdediging, wat ik hem niet kwalijk nam...
Hond is nadien wel fel geworden naar al het mannelijk volk!
Maar dat kwam omdat er toen al een tumor aan het groeien was in de hersenen.

Waarschijnlijk krijg ik nu weer veel mensen over mij heen, maar ja mijn honden staan nog altijd op de eerste plaats...

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:37

Zoolgangster schreef:
xxxlottie schreef:

Een border moet "aan het werk" en als ze te weinig te doen hebben, zijn ze gevoelig voor neurotisch gedrag, daar staan ze bekend om. Ik zou nooit een border aanschaffen als erfhond.

Het zoontje moet in bescherming genomen worden nu.

Die hond kan misschien bijtrekken bij een nieuwe eigenaar, die ermee aan de slag gaat. Maar dan zo snel mogelijk, voor er ernstiger incidenten komen, en niet via Marktplaats. En geen tijdrekken, of slappe hap...
En is de hond echt psychisch niet ok, tja... dan moet de dierenarts het lef hebben de eerlijkste oplossing te kiezen... een oplossing waarbij zeker weten nooit meer incidenten van komen.

Ook wat ik bedoel ja. Maar lijkt me toch ook nog dat er tussen hond en mens een stukje communicatie niet goed zit. En dat de hond op een bepaald vlak niet goed begrepen wordt.
En, euh, elke hond moet eigenlijk aan het werk...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:40

Kuggur schreef:

Om zulke mensen:
"Ik ben zat van de hond, maak m maar dood"
"Ik ben zat van Kuggur, maar dr maar dood"