Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Laibadji schreef:Hond gescheiden houden kan echt niet want dan moet ik haar opsluiten en dan wordt ze echt gek. Ze kan makkelijk 2 uur blaffen zonder ophouden. Ze heeft vaak een externe stimuli nodig (ik dus) om haar te begrenzen. Vaak vraag ik mij af of het voor de hond wel een goed leven is... Dit is toen ook met DA besproken maar die wou haar nog niet laten gaan...
Kuggur schreef:Sinds wanneer beslist een dierenarts daarover? Tenzij hij bereid is hem zelf in huis te nemen natuurlijk.
jasmijn16 schreef:De hond heeft psychische problemen zeg je zelf, het is misschien niets wat je wil horen maar de kans is groot dat het hondje steeds meer zal aftakelen en dus onvoorspelbaar wordt, ik zeg niet 'meteen inslapen' maar vertel je zoontje dat hij de hond niet zomaar mag aaien, omdat ze dat niet zo fijn vind. Ik zou het in de gaten houden en als het te ver gaat. Dan heb je eigenlijk geen andere keus dan voor de veiligheid van je gezin te kiezen en de hond dus in te laten slapen. Dit is nu nog niet van toepassing, maar honden die psychisch een steekje los hebben takelen vaak steeds verder af.
Laibadji schreef:Zoontje zoekt eigenlijk nauwelijks contact met de honden. Hij vindt onze poes veel leuker. Het was de eerste keer dat hij dit deed. We leren hem sowieso dat hij de honden met rust moet laten als ze aan het eten zijn of in hun ren zitten.
De Da is nog niet aangesproken over dit incident. Ik denk dat ze nu wel akkoord zou gaan. Het inslapen was besproken tijdens een piek van extreem neurotisch gedrag. Ik zag toen dat mijn hond hier heel hard onder leed. Zij vond dit toen nog meevallen (wat zij ziet is echter een moment opname)
moi22 schreef:Kuggur schreef:Sinds wanneer beslist een dierenarts daarover? Tenzij hij bereid is hem zelf in huis te nemen natuurlijk.
Uhm wij als dierenarts moeten 's nachts ook gewoon zonder trauma of schuldgevoel kunnen slapen en bij ons in de praktijk is het (gelukkig) de afspraak dat als we niet achter inslapen van een dier staan dat we het dan ook gewoon niet doen. Soms hebben mensen ineens geen zin meer in hun dier en dan is het toch wel fijn als wij daar zelf over mogen beslissen en niet 's nachts wakker hoeven te liggen om het feit dat we een gezond dier waar niets mis mee is hebben laten gaan dus kan het niet willen van die dierenarts goed begrijpen.
Bij gedragsredenen voor inslapen willen wij het dier nakijken of er geen medische oorzaak van het gedrag is en als die er niet is kunnen mensen een verwijzing naar een gedragstherapeut krijgen. Pas als die zeggen dat er niets meer te doen is worden ze bij ons ingeslapen. Dit zou ik ook aan ts aanraden. Vaak is er toch een haalbare oplossing waar je zelf gewoon niet op komt.
meisje2000 schreef:Ik lees dat de hond je zoontje weg duwt voor aandacht. Dit zou ik zeker niet pikken want daardoor staat je zoon lager in rang dan de hond en een kind hoort ten alle tijden hoger in rang te staan. Waarschijnlijk dat daarom de hond ook gromde en uitviel. De hond ziet jou zoon als lager en daardoor zal juist de hond jou zoon corrigeren zoals ook in een roedel zou gebeuren. Ik zou ze niet meer bij elkaar laten ook al is er toezicht. Nu haalde de hond alleen uit maar wat als de hond raak bijt. Dan is je zoontje voor het leven getekend en aangezien de hond al problemen heeft zou ik het zeer zeker niet opzoeken door ze bij elkaar te doen.
xxxlottie schreef:Kind inderdaad weghouden bij de hond, maar dit zou eigenlijk voor alle kinderen moeten gelden, honden zijn geen speelobject.
Klinkt als (maar moeilijk in te schatten via de pc) als een erg onzekere hond. Ik denk ook niet dat ze erg als erfhond geschikt is en dit haar ook veel stress oplevert. Als je interesse hebt weet ik nog een goede hondenschool in Belgie, stuur me gerust een PB. Daar wordt meer op het instinctgedrag van honden ingegaan, ze kunnen je daar ook diagrammen laten zien over het instinct van een border. Inclusief de nodige uitleg verklaart dat al een hoop.
Waarschijnlijk zit de hond toch nog met een onopgelost probleem en eventueel teveel onduidelijkheden.
Zoolgangster schreef:xxxlottie schreef:Kind inderdaad weghouden bij de hond, maar dit zou eigenlijk voor alle kinderen moeten gelden, honden zijn geen speelobject.
Klinkt als (maar moeilijk in te schatten via de pc) als een erg onzekere hond. Ik denk ook niet dat ze erg als erfhond geschikt is en dit haar ook veel stress oplevert. Als je interesse hebt weet ik nog een goede hondenschool in Belgie, stuur me gerust een PB. Daar wordt meer op het instinctgedrag van honden ingegaan, ze kunnen je daar ook diagrammen laten zien over het instinct van een border. Inclusief de nodige uitleg verklaart dat al een hoop.
Waarschijnlijk zit de hond toch nog met een onopgelost probleem en eventueel teveel onduidelijkheden.
Een border moet "aan het werk" en als ze te weinig te doen hebben, zijn ze gevoelig voor neurotisch gedrag, daar staan ze bekend om. Ik zou nooit een border aanschaffen als erfhond.
Het zoontje moet in bescherming genomen worden nu.
Die hond kan misschien bijtrekken bij een nieuwe eigenaar, die ermee aan de slag gaat. Maar dan zo snel mogelijk, voor er ernstiger incidenten komen, en niet via Marktplaats. En geen tijdrekken, of slappe hap...
En is de hond echt psychisch niet ok, tja... dan moet de dierenarts het lef hebben de eerlijkste oplossing te kiezen... een oplossing waarbij zeker weten nooit meer incidenten van komen.